Op zoek naar nakomelingen CITANGO ( Contango x jazz)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 11:24

Gerdien...wat een glimmie glimmie...prachtig!

Die van mij is niet sensibel...meer lomp :D

Mag ik vragen wat voor een zadel jij er op heb liggen?

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Re: Op zoek naar nakomelingen CITANGO ( Contango x jazz)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:45

Ik heb er nu een thorowgood op liggen. T was nogal een zoektocht en hoop komend jaar een custom aan te schaffen. Maar voorlopig ben ik blij met dit zadel

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Re: Op zoek naar nakomelingen CITANGO ( Contango x jazz)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:48

Manubres komt Olita oorspronkelijk van een fokker in Westerbork?
Mijne heet eigenlijk Donieta en de hele -ita stam komt daar weg geloof ik

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Op zoek naar nakomelingen CITANGO ( Contango x jazz)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 13:53

Nee, Olita komt van een fokker uit Didam. Ik reed daar op de moeder en toen ik ging verhuizen heb ik Olita als veulen mee genomen naar het Noorden. Ik heb de naam zelf mogen uitkiezen, dus het is geen stamnaam.

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:13


zoedeloe
Berichten: 194
Geregistreerd: 21-12-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:42

Wauw wat een glimworm <3 ! Ze straalt gewoon!

Dat sensibele herken ik wel.
Het stammetje waar de merrie uitkomt schijnt wat sensibeler te zijn maar wel super eerlijk.

Zowel opzadelen als de lieskoorden vastmaken zijn niet haar favoriete bezigheden. Ook de stal inlopen heeft ze zo een mening over. Zolang je maar duidelijk bent dat het wel echt gaat gebeuren legt ze zich erbij neer. Hetzelfde met opstappen, eerste paar keren niet willen stilstaan. Nu gaat het super goed. Als ik twijfel en niet duidelijk aangeef wat ik wil dan neemt zij het wel over. Begrijp mij niet verkeerd ze wordt absoluut niet gemeen en ze bedoeld het niet kwaad. Het is ook een paard met wat meer potentie dan gemiddeld. En eentje met werklust :)

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 08:21

Sorry ik heb helemaal niet meer gereageerd!
Het viel me op dat ik de laatste weken een aantal Citango’s voorbij heb zien komen die door karakter niet geschikt werden geacht als rijpaard..
En dat waren allemaal mooie paarden, een jaar of tien en verder gezond. Misschien toch ook wat sensibel :+

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Op zoek naar nakomelingen CITANGO ( Contango x jazz)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 11:45

Die van mij is wel behoorlijk eigenzinnig...misschien is dat ook wel een dingetje bij die paarden?
Heb eerder gehoord dat Citango zelf als jong paard ook behoorlijk onhandelbaar was en veel recht overeind stond. Maar toen hij wat ouder was kon je met hem lezen en schrijven.

Met die van mij doe ik nog steeds regelmatig grondwerk, omdat hij steeds probeert zijn zin te krijgen. Heb er een keer iemand bij gehad en die zei dat hij niet echt dominant is, maar meer puberaal, jolig en een beetje dommig misschien.

Als jong paard heb ik hem op de kudde gedaan bij wat oudere merries. Dat was het advies, zodat hij even flink opgevoed werd. Maar hij is volledig de kudde uit geslagen en verbannen. Puur omdat hij de paardentaal niet leek te begrijpen. Hij ging vol plezier op een merrie af...kreeg een trap. Sprong even weg, maar kwam dan weer vrolijk op de merrie af...en zo ging het paar keer....hij leek het gewoon niet te snappen. Uiteindelijk is hij met (gelukkig) nog een paard buiten de kudde gekomen.

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Re: Op zoek naar nakomelingen CITANGO ( Contango x jazz)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:46

Haha wat een paard zeg hoop dat je er straks ook een super fijn sportpaard aan hebt!

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:48



Even wat beeldmateriaal van vandaag spammen. Naar mijn smaak mag ze er nog wel iets meer ‘door’
Dit vind ze erg lastig om dat wat meer bovenin zo vol te houden. Ik ben al wel erg blij dat ze eindelijk wat van de voorhand af komt. Ze liep een jaar geleden zonde grond in, dat ze haar benen niet meer kwijt kon

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 11:36

Ik vraag me af of dat eigenzinnige van hem ook komt door zijn mannelijkheid, volgens mij zijn het hier allemaal merries :D

Dat ziet er heel netjes en vriendelijk uit Gerdien. Je hebt de achterhand er mooi bij. Als ze achter sterker worden komen ze voor vaak wel beter van de grond. Veel overgangen rijden met achterhand er goed bij. Tweede gedeelte van het filmpje heb je misschien wat weinig impuls. Of heb je daar reden voor?

Mijne heeft vanaf het begin altijd erg opgericht gelopen en moest ik juist meer lang en laag rijden om beter over de rug te laten lopen. Maar op gegeven moment merkte ik dat ik hem te veel lang en laag reed en kwam hij niet meer omhoog. Nu gaat het steeds beter. Hij is op zich ook heel licht in de hand...al rijd ik bitloos :o
Laatst bijgewerkt door manubres op 29-12-17 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Op zoek naar nakomelingen CITANGO ( Contango x jazz)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 11:50

Zie trouwens net dat je ook verpleegkundige bent!

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:16

Tweede gedeelte van het filmpje zijn we aan het oefenen om ook kleiner te kunnen. Do wil van zichzelf graag groot en lang. Het is een heel proces om dan t hele paard voldoende aan elkaar te hebben en voldoende impuls te houden.
Ze ontwikkelt best heel hard en ik hoop dan ook dat we over een half jaar alweer een heel ander beeld kunnen laten zien!

Klopt ja! Ik week sinds kort op de hartbewaking ☺️

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 12:42

Iedereen nog de BESTE wensen!! PROOST!..op een mooi nieuw paardenjaar!

Hoe hebben jullie paarden het gedaan met het vuurwerk? De mijne is licht gewond geraakt. Had een kale plek op zijn hoofd toen in 's ochtends kwam. We hadden het licht aangelaten, radio hard. Maar geluid van vuurpijlen die boven de stal uit elkaar spatten kan je niet overstemmen en een carbidbus op 100 m van de stal al helemaal niet _-:(

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Re: Op zoek naar nakomelingen CITANGO ( Contango x jazz)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:14

Jullie ook allemaal een heel goed nieuwjaar!
Bij mij op stal geen schades, wel waren de paarden wat dribbelig rond middernacht. Verder hebben ze t goed gedaan! Radio aan, deuren dicht en flinke bult hooi voor hun neus

zoedeloe
Berichten: 194
Geregistreerd: 21-12-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Op zoek naar nakomelingen CITANGO ( Contango x jazz)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:16

Jullie ook allemaal de beste wensen! Bij ons is ook alles goed gegaan.ik was zelf 3 weken met vakantie en ben gelijk de dag na aankomst naar haar toe gegaan. Ze was met rijden super braaf en redelijk soepel *D. En dat terwijl ze 3,5 week had stil gestaan en haar laatste ritje een optocht was in stap in bar slecht weer.

Tijdens de vakantie heb ik besloten dat ik dit jaar graag met haar naar de verenigingsles zou willen.
En mocht dat goed gaan wellicht een keer op wedstrijd en/of leuke buitenritten maken. Op dit moment heb ik alleen nog maar in de bak "thuis" gereden. Eigenaresse vind dat ook helemaal leuk en goed. Alleen bleek onze auto, toen we naar huis wilden rijden nadat we geland waren, het niet meer te doen ;( En om te kunnen lessen moet ik wel met de trailer.. baal enorm ook omdat we maar 1 auto hebben en het ernaar uitziet dat de motor kapot is.

Wat zijn jullie plannen voor 2018?

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Re: Op zoek naar nakomelingen CITANGO ( Contango x jazz)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:49

He wat balen van je auto! Heb je al zich op een nieuwe? Wel leuke plannen om naar les te gaan

Ik hoop de komende maanden de laatste punten in de B bij elkaar te rijden. Daarna even wat rustiger aan ivm werk en studie

zoedeloe
Berichten: 194
Geregistreerd: 21-12-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Op zoek naar nakomelingen CITANGO ( Contango x jazz)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 23:05

Wat leuk dat je al wedstrijden rijd! Hoe is ze op vreemd terrein? Ziet ze alles of blijft ze fijn te rijden?

De auto wordt morgen met de autoambulance naar onze woonplaats gebracht. Er is nog een kleine kans dat de auto gemaakt kan worden. Daar hoop ik op aangezien de auto pas net 7 jaar is..

AnniqueB

Berichten: 29
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 00:27

Beste wensen allemaal!
Wij hadden ook geen schade ivm met vuurwerk. Met rijden met oudjaar merkte ik wel dat ze de knallen wat spannend vond, maar op stal stond ze gewoon rustig te eten en keek ze er niet naar om.

Ik ben nu aan het trainen voor de Brabantse Kampioenschappen eind van de maand in de klasse L1. Daarna zullen we de overstap gaan maken naar de L2.

@zoedeloe
Die van mij zag eerst echt alles op wedstrijd, ik kwam onze eerste wedstrijd de baan ook niet rond :') Bij de vorige eigenaresse had ze ook pas 1 keer wedstrijd gelopen, dus ze had gewoon nog niet veel gezien. Toen zijn we dr veel mee gaan nemen naar verschillende locaties en nu gaat het een stuk beter! Ik had laatst wedstrijd in dezelfde baan als waar ik haar eerst niet rond kreeg, en nu kreeg ik haar met wat aanmoediging toch netjes rond. Bleek het ook nog dat we 2x gewonnen hadden!

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Re: Op zoek naar nakomelingen CITANGO ( Contango x jazz)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 08:49

Ik heb nog hoop dus
Do is bijzonder gespannen als ik haar meeneem. Dan steigert ze wat en gaan we als een kameel rond. Wordt wel iets beter nu, maar ze blijft een bommetje, terwijl ze thuis echt helemaal niet kijkerig is
Dat is heel jammer, omdat we dan veel minder laten zien van wat we kunnen

zoedeloe
Berichten: 194
Geregistreerd: 21-12-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 14:57

Wauw wat super zeg! Ook tof dat je de kampioenschappen mag rijden **\O/** .Ik ben bang dat de merrie die ik rijd ook wel kijkerig gaat zijn.. thuis ziet ze ook al van alles. Als ik weer een auto heb die een trailer mag trekken ga ik starten met de verenigingsles en als dat goed gaat wat impuls wedstrijden.

Hoe gaan jullie er eigenlijk mee om als ze alles zien en als een kameel (zie het al helemaal voor me, hihi) de baan doorgaan?

zoedeloe
Berichten: 194
Geregistreerd: 21-12-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 10:18

Hoe is het gegaan AnniqueB ? En hoe gaat het met alle andere Citango's?

Helaas heb ik wegens de griep en de vorst twee weken niet kunnen rijden.
Gisteren hadden we het briljante idee om maar eens naar een ander terrein (buitenbak) te gaan waar we wel konden rijden met de vorst...

Ze vond het reuze spannend, was ook pas de 4e keer met de trailer op pad. Het was ook voor het eerst in een andere bak en de bak was ook enorm (75 x 45) met sponsorborden. En er waren geen andere paarden, ze voelde zich dus ook wel erg alleen... Toch gewoon op gestapt en gedaan alsof het normaal was. Helaas was ik iets te naïef en achteraf gezien hadden we dr eerst gewoon even moeten longeren.

Uiteindelijk hebben we zonder verdere gekkigheid in de grote bak kunnen rijden en ik heb weer een hoop geleerd :o .

Ik ben nu ook lid geworden van de vereniging waardoor ik vaker in de bak kan gaan oefenen. Wat ook erg fijn is dat ik hier dan privé les kan volgen zodat ik vanaf nu wel ritme kan houden.

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Re: Op zoek naar nakomelingen CITANGO ( Contango x jazz)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 14:49

Fijn Zoedeloe dat je vooruitzicht hebt op meer regelmatige lessen!
En zo met de trailer op pad, daar worden ze alleen maar makkelijker van

Inmiddels hebben wij B+9. De komende wedstrijden nog wat meer oefenen op brutaler de proef rijden en Do meer aan elkaar houden tijdens de proef

Gisteren is ze nog mee geweest op dagrit over Dwingelderveld. Heerlijk dier

zoedeloe
Berichten: 194
Geregistreerd: 21-12-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:27

Gaat dus lekker Gerdien! Is ze wel fijn bij de les op concour?

Wat lijkt mij dat heerlijk een dagrit :) Staat bij mij ook nog op mijn bucketlist, echt genieten met je paard!

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:31

Do komt vaak nat en snurkend van de trailer en het is soms best lastig om haar goed aan elkaar te rijden vanwege alle spanning. Ze wordt zelfs in de stap onregelmatig ervan

We gaan gewoon op rustig tempo verder en ik heb goede hoop dat t ooit allemaal minder spannend wordt

Afbeelding
Zo scharrelen we wat rond in het bos en op de hei