Buitenlandse chip , nieuw NL paspoort

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zinzi_jewel

Berichten: 8818
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Buitenlandse chip , nieuw NL paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 08:25

Sinds enkele weken ben ik in bezit van een geweldig leuke E pony .
Echter ze komt van orgine uit t buiten land
Chip begint met 348 ( Roemenië/ hongarije? )
Ze heeft met dit chipnummer een nieuw paspoort gekregen in november 2019 .
Ze is via een handelstal verkocht er zat nog een handelstal tussen voor ze naar een particulier ging .
Waar ik haar van kocht.

Ik heb contact gezocht met de 2e handelstal en gevraagd naar de originele pas .
Die stuurde me naar de 1e handelstal
Die vroeg me om foto 1e pagina pas
En zei me toen , daar heb ik geen pas ( meer ) van
En werdt redelijk kortaf .

Nu kan ik mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en wil achter haar herkomst komen .

Er is overigens niks mis met de pony .
Leuke blije 5 jarige grote E maat
Type freiberger
Maar er kan natuurlijk van alles in zitten

Zijn er goede speurders op bokt die me op weg kunnen helpen

Anoniem

Re: Buitenlandse chip , nieuw NL paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 08:32

Het is vrij lastig alles te achterhalen als er iemand die informatie heeft niet mee wil werken. Heb zelf ook een paard wat uit Spanje zou komen, met alleen een NL paspoort. Is wel hier gechipt. Dus Nederlandse chip + paspoort. Maar weet ook werkelijk waar niets over z'n verleden.

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Buitenlandse chip , nieuw NL paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 08:48

Kun je met het chipnummer niet gaan zoeken in de database van het land van herkomst?

Spaansepony
Berichten: 992
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Buitenlandse chip , nieuw NL paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:21

Mogelijk is jou Nederlandse pas uitgegeven door ics stamboek.
Jou paard is zonder pas mogelijk naar Nederland gekomen dit gebeurt vaker en wel gechipt, dan word er zo goedkoop mogelijk een Nederlandse pas opgezet. Wat mag, want een buitenlandse chip mag je altijd om laten zetten naar Nederlandse pas. Mogelijk had jou pony geen papier erop zitten, want dan is het niet waard om het buitenlandse pas aan te vragen. Een duplicaat kost meer dan een Nederlandse pas erop te knallen zonder afstamming.

Maar zonder afstamming is je paard minder waard. Dus die twee opties weegt men makkelijk af.
Waarschijnlijk staat jou paard zelfs aangemeld bij de eerste stal onder stal pompveld.

Spaansepony
Berichten: 992
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Buitenlandse chip , nieuw NL paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:25

Daarnaast is je paard van Hongarije, tenminste daar is het paard gechipt.

Zinzi_jewel

Berichten: 8818
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 09:34

Spaansepony schreef:
Mogelijk is jou Nederlandse pas uitgegeven door ics stamboek.
Jou paard is zonder pas mogelijk naar Nederland gekomen dit gebeurt vaker en wel gechipt, dan word er zo goedkoop mogelijk een Nederlandse pas opgezet. Wat mag, want een buitenlandse chip mag je altijd om laten zetten naar Nederlandse pas. Mogelijk had jou pony geen papier erop zitten, want dan is het niet waard om het buitenlandse pas aan te vragen. Een duplicaat kost meer dan een Nederlandse pas erop te knallen zonder afstamming.

Maar zonder afstamming is je paard minder waard. Dus die twee opties weegt men makkelijk af.
Waarschijnlijk staat jou paard zelfs aangemeld bij de eerste stal onder stal pompveld.


Dat klopt ...
Dat heb je vlot geraden .
Doen ze dat vaker zo ?
Ics stamboek idd en stal pompveld

Dat ze afstamming onbekend is origineel zou me ook niet boeien als t zo is
Maar ben stik nieuwsgierig

Spaansepony
Berichten: 992
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:05

Zinzi_jewel schreef:
Spaansepony schreef:
Mogelijk is jou Nederlandse pas uitgegeven door ics stamboek.
Jou paard is zonder pas mogelijk naar Nederland gekomen dit gebeurt vaker en wel gechipt, dan word er zo goedkoop mogelijk een Nederlandse pas opgezet. Wat mag, want een buitenlandse chip mag je altijd om laten zetten naar Nederlandse pas. Mogelijk had jou pony geen papier erop zitten, want dan is het niet waard om het buitenlandse pas aan te vragen. Een duplicaat kost meer dan een Nederlandse pas erop te knallen zonder afstamming.

Maar zonder afstamming is je paard minder waard. Dus die twee opties weegt men makkelijk af.
Waarschijnlijk staat jou paard zelfs aangemeld bij de eerste stal onder stal pompveld.


Dat klopt ...
Dat heb je vlot geraden .
Doen ze dat vaker zo ?
Ics stamboek idd en stal pompveld

Dat ze afstamming onbekend is origineel zou me ook niet boeien als t zo is
Maar ben stik nieuwsgierig


Ik ken het “wereldje” en ik weet hoe dit werkt.
Jou paard heeft dan mogelijk geen afstamming erop gezet op zijn oude pas. Dit is dan niet interessant genoeg om een duplicaat te moeten opvragen uit Hongarije, daarnaast brengt dit veel meer kosten met zich mee dan een nieuw paspoort uit nl voor €35 euro.

Daarnaast doen zulke landen, Hongarije, Spanje, Engeland etc ontzettend lastig om duplicaten op te sturen. En als ze opsturen klopt er vaak niks van.
Zulke landen zijn sowieso niet strikt met gegevens al word Engeland steeds beter daarin.
Leeftijden/geslachten/grove fouten in paspoort zijn vaak in buitenlandse passen te vinden.

Neemt niet weg dat het vaak hele lieve dankbare paarden zijn.

Zinzi_jewel

Berichten: 8818
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 10:13

Het was een brutale pony die geen leiderschap gekregen heeft .
Nu zijn we 3,5 week verder en ben nog gekker op haar .

Heb altijd gezegd op papier kun je niet rijden maar ondanks dat wel meestal paarden gehad met vol papier

Zinzi_jewel

Berichten: 8818
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 22:00

@Spaanse pony

Je kent het wereldje ??

NL pony met NL chip maar met een nieuw NVST paspoort
En t is in de verste verte geen Tinker
Waarom chippen we dan en moet dit voor ze 6 maand zijn gebeuren
Behalve de reden dat ze nog naar de slager mogen als ze op tijd gechipt zijn ?!
Heb deze vraag ook bij t RVO neergelegd

Want zo hebben we nog niks aan de paspoorten en chippen ed

Spaansepony
Berichten: 992
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:02

Zinzi_jewel schreef:
@Spaanse pony

Je kent het wereldje ??

NL pony met NL chip maar met een nieuw NVST paspoort
En t is in de verste verte geen Tinker
Waarom chippen we dan en moet dit voor ze 6 maand zijn gebeuren
Behalve de reden dat ze nog naar de slager mogen als ze op tijd gechipt zijn ?!
Heb deze vraag ook bij t RVO neergelegd

Want zo hebben we nog niks aan de paspoorten en chippen ed


Wanneer is de pony gechipt? Wat staat er in paspoort over? Hoe oud is de pony volgens paspoort?

Stel jou pony komt uit 2010, maar je paspoort uit 2019/2020, dan is je pony pas in 2019/2020 gechipt.

Jou pony zal dan helemaal geen Nederlandse pony wellicht zijn, maar een buitenlandse pony, vaak een Ierse pony of Hongaars oid. Deze komen ongechipt in Nederland terecht.

In Nederland is chippen verplicht dus handelaren chippen alle chiplozen paarden en word hier in grote getallen gechipt.

Jou pony komt bij de bovengenoemde stal vandaan, deze heeft soms een ongechipte pony erbij zitten, deze word gechipt bij het bovengenoemde stamboek, deze is op dit moment het goedkoopste om daar te chippen.

Want het is heel simpel €40 euro via dat stamboek of 120 euro via KNHS. Keus is snel gemaakt bij een pony die geen afstamming heeft. Zo pony komt dan in een aparte register terecht zoals alle stamboek loze paarden ook bij kwpn kunnen maar worden ze apart geregistreerd. Alleen je betaald meer.

Jou paard is waarschijnlijk uitgesloten voor menselijke consumptie, kijk maar even op bladzijde 6 (als het een nieuw paspoort is) daar staat een stempel.

Is jou paspoort aangevraagd toen jou pony jonger als 6 maanden was en aangemaakt dan word er geen stempel gezet op bladzijde 6 en mag deze nog wel voor menselijke comsumptie.

Dat heeft men zo gedaan omdat ze niet willen waar we geen herkomst van weten in verleden zo dier op ons bordje komt te liggen.

En daarnaast zijn handelaren helemaal noet gek op paspoorten met stempels erin. Want als zo pony noet braaf is en toch ooit verkocht moet worden is het meer waard voor de slacht dan helemaal niet. Met stempel zijn ze ineens €100 euro waard. Ipv doodswaarde.

StalNollie

Berichten: 9142
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Buitenlandse chip , nieuw NL paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:04

Heb je voor mijn foto eerste blz paspoort

StalNollie

Berichten: 9142
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:06

Spaansepony schreef:
Mogelijk is jou Nederlandse pas uitgegeven door ics stamboek.
Jou paard is zonder pas mogelijk naar Nederland gekomen dit gebeurt vaker en wel gechipt, dan word er zo goedkoop mogelijk een Nederlandse pas opgezet. Wat mag, want een buitenlandse chip mag je altijd om laten zetten naar Nederlandse pas. Mogelijk had jou pony geen papier erop zitten, want dan is het niet waard om het buitenlandse pas aan te vragen. Een duplicaat kost meer dan een Nederlandse pas erop te knallen zonder afstamming.

Maar zonder afstamming is je paard minder waard. Dus die twee opties weegt men makkelijk af.
Waarschijnlijk staat jou paard zelfs aangemeld bij de eerste stal onder stal pompveld.


Dit mag officieel allemaal niet!
Ponys mogen in principe zonder pas het land niet in of uberhaubt vervoert worden.

En fijne dieren? 9 van de 10 kun je niks meer mee. Ik wil ze niet meer
Vraag dan ook voor aankoop altijd foto eerste blz paspoort

Pompveld dan weet ik waarschijnlijk waar die daarvoor vandaan kwam

Spaansepony
Berichten: 992
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:17

StalNollie schreef:
Spaansepony schreef:
Mogelijk is jou Nederlandse pas uitgegeven door ics stamboek.
Jou paard is zonder pas mogelijk naar Nederland gekomen dit gebeurt vaker en wel gechipt, dan word er zo goedkoop mogelijk een Nederlandse pas opgezet. Wat mag, want een buitenlandse chip mag je altijd om laten zetten naar Nederlandse pas. Mogelijk had jou pony geen papier erop zitten, want dan is het niet waard om het buitenlandse pas aan te vragen. Een duplicaat kost meer dan een Nederlandse pas erop te knallen zonder afstamming.

Maar zonder afstamming is je paard minder waard. Dus die twee opties weegt men makkelijk af.
Waarschijnlijk staat jou paard zelfs aangemeld bij de eerste stal onder stal pompveld.


Dit mag officieel allemaal niet!
Ponys mogen in principe zonder pas het land niet in of uberhaubt vervoert worden.

En fijne dieren? 9 van de 10 kun je niks meer mee. Ik wil ze niet meer
Vraag dan ook voor aankoop altijd foto eerste blz paspoort

Pompveld dan weet ik waarschijnlijk waar die daarvoor vandaan kwam


Nee en schelden mag ook niet. Dat ze ze ongechipt toch aan laten komen weet ik en jij heel goed, het gebeurt heel veel en vaak zelfs. Er word schijnbaar slecht op gecontroleerd bij de grenzen. Dat het niet zo hoort te gaan lijkt me logisch.

Zinzi_jewel

Berichten: 8818
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Buitenlandse chip , nieuw NL paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 22:39

Pony A heeft een buitenlandse chip
Maar een NL paspoort
Pas opnieuw aangevraagd
Pony B heeft een NL chip
Is geen Tinker maar heeft een pas van NVTS . Sinds februari
Pony A overigens ook NVTS

Krijg ook niets gevonden op basis van t chipnummer meer .

Spaansepony
Berichten: 992
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 23:11

Zinzi_jewel schreef:
Pony A heeft een buitenlandse chip
Maar een NL paspoort
Pas opnieuw aangevraagd
Pony B heeft een NL chip
Is geen Tinker maar heeft een pas van NVTS . Sinds februari
Pony A overigens ook NVTS

Krijg ook niets gevonden op basis van t chipnummer meer .



Pony A is paspoort van kwijt geraakt, in land van herkomst of onder transport oid. Daar is zoals ik je al vertelde het chipnummer in een Nederlands paspoort gezet, dit mag gewoon en chipnummer blijft het zelfde bij pony A.
Dit was het goedkoopste bij nvts.

Pony B is naar Nederland gekomen zonder chip en paspoort. Deze is dus geheel erin gezet door nvts en leeftijd geschat van de pony. Daar word een correcte paspoort op aangemaakt met een Nederlandse chipnummer en Nederlandse boek. Maar jou pony is hoogst waarschijnlijk gewoon uit buitenland.

Ze hoeven geen Tinker of iris cob te zijn om een paspoort te hebben van nvts. Ik heb een half papierloze fries en vond het niet de moeite waard om daar papier op te zetten kosten was paar 100 euro’s. Maar wel een paspoort en dan zoek je de goedkoopste.
Zelfde gedaan met onze Welsh veulen die geen papier ouders heeft.

StalNollie

Berichten: 9142
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Buitenlandse chip , nieuw NL paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 23:37

Paspoorten worden vaak gewoon doorgescheurd ook en een nl pas hij aangevraagd.

Ik ben blij dat grenzen nu redelijk dicht zijn er is veel minder import op moment

Zinzi_jewel

Berichten: 8818
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Buitenlandse chip , nieuw NL paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 04:29

Dat is niet wat ik vraag spaanse pony
Ik wilde weten waarom een NVTS paspoorten uitgeeft voor pony s die niet thuishoren daar .

En waarom er zoveel paspoorten zomaar kwijt zijn ?
En telkens of veel al onder dezelfde stal aangevraagd ...

Dit ruikt niet naar per ongeluk pas kwijt

En die NL chip is ook niet nieuw
Want dan zouden we nog verschil in haargroei zien...

En ik weet dat er nieuw papoorten aangevraagd worden om een paard net 2 jaar ouder te maken
4 ipv 2 want dat verkoopt beter
En andersom ook net wat jonger

Ik heb de vraag ook bij RVO neergelegd overigens

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 06:52

Het is niet eens dat passen mogen Hongaren ofzo door worden gescheurd.
Wij hebben heel veel van dat import gehad en e zijn vaak gechipt in Hongarije en komen dan zonder pas hierheen.
Die regelgeving is gewoon anders daar.
Daarom word Nederlandse handel zonder chip of paspoort ook vaak daarheen verhandeld zodat het niet geen geld kost en daar maakt het niet uit.
Alleen onze chipper wou zijn handen niet branden aan nieuwe paspoorten voor zulke want het gaat dus niet zomaar.
Het is nogal lastig dus ik weet niet wat hun gedaan hebben voor een nieuw paspoort
Ik weet dat onze chipper zei dat er contact gelegd voor moest worden met Hongarije.
Dat zou ik ook doen in jou geval. maar makkelijk is het niet en garantie heb je niet dat het klopt.
Afstammingen hebben ze vaak niet eens zoals zovelen ook in Nederland dus hoeft er niet bij te staan

Oh en ik zie het hierboven iemand zeggen maar je paard hoeft geen tinker te zijn om door dat stamboek gechipt te worden ;)

Pompveld doet erg vaak zulke handel en het is maar gissen wat je krijgt dus als je een goede heb mag je je gelukkig prijzen. Veel onhandelbare rommel die in het buitenland niks meer is

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Buitenlandse chip , nieuw NL paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 07:19

Pompveld...pfoe.. Hoop dat je paardje braaf is en niks mankeert. En dat je hem hebt laten keuren. Veel paarden daar weg zijn verre van gezond. Niks over bekend, pure handelspaarden.
Check goed op verborgen gebreken waar je straks achterkomt.

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 07:20

De regelgeving in Hongarije is niet anders dan in Nederland, de regelgeving mbt paardenpaspoorten is Europees vastgesteld en Hongarije is ook een lidstaat van de Europese Unie, dus die horen zich daar óók aan te houden.
En als er eenmaal een paspoort bij een paard is uitgegeven, behoort dat in principe het paard tot aan z'n dood te vergezellen. Dus een Hongaars paard behoort met een Hongaars paspoort en een gezondheidscertificaat in Nederland aan te komen en daarmee verder te gaan, niet met een nieuw Nederlands paspoort.

Dus het blijft wel vreemd dat er veel Hongaarse chipnummers in Nederlands uitgegeven paspoorten zijn.

Dat die paspoorten van een stamboek zijn waar de paarden niet op lijken, maakt dan weer niet uit.
Elk stamboek dat geregistreerd staat als officiële paardenpaspoortuitgevende instantie (ppi) mag paspoorten maken voor paarden, mits men zich wel aan de regels houdt.
Paarden die ouder zijn dan 6 maanden op het moment dat het paspoort in Nederland wordt aangemaakt, moeten door de ppi al worden uitgesloten voor de slacht voor humane consumptie.
En alle paarden die in Nederland een paspoort krijgen, horen in de Nederlandse database terug te vinden te zijn, met chipnummer en ueln.

Vaak zie je dat fokkers van pony's die ze zelf niet goed genoeg vinden, een paspoort zonder afstammingsgegevens krijgen van een van de goedkoopste ppi's, vaak ook nog door een handelaar aangevraagd ipv de fokker zelf, omdat ze niet gelinkt willen worden aan de fokproducten die ze zelf als "niet goed genoeg" beschouwen.
De pony's die ze wel goed genoeg vinden, krijgen een paspoort van het eigen stamboek met afstammingsgegevens en de naam van de fokker als aanvrager.

StalNollie

Berichten: 9142
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 07:25

Lukiebr nieuwe pas bij zo'n chip gaat zeer makkelijk hoor

Overigens mag je ieder paard bij een andere stamboek aanmelden als ik nu een shet veulen krijg die niet gechipt is gaat die ook via het tinkerstamb die is namelijk gewoon goedkoper en een stuk sneller met op orde maken van de papieren.

En waarom door zoveel 1 dezelfde personen dat is logisch dat zijn groot handelaren die wekelijks volle vrachtwagens nl in rijden.

En idd vaak staat we een vals adres op paspoort omdat handelaren niet gelinkt willen worden.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 07:49

De regelgeving mag dan hetzelfde zijn in hongarije maar de handhaving is wel een stukje anders helaas.....


2 jaar terug scheen het in ieder geval niet gemakkelijk te zijn.
Maar dat zal wel met geld te maken hebben ook _O-

Zinzi_jewel

Berichten: 8818
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 09:00

SweetVanille schreef:
Pompveld...pfoe.. Hoop dat je paardje braaf is en niks mankeert. En dat je hem hebt laten keuren. Veel paarden daar weg zijn verre van gezond. Niks over bekend, pure handelspaarden.
Check goed op verborgen gebreken waar je straks achterkomt.


Ik heb ze daar niet vandaan

Hun naam staat er als aanvrager in .

Ik ben gewoon benieuwd wat er met de orginele paspoorten gebeurd is .

Zoals ik in eerdere post al zei
Ben blij met de paardjes

Zinzi_jewel

Berichten: 8818
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 09:04

StalNollie schreef:
Lukiebr nieuwe pas bij zo'n chip gaat zeer makkelijk hoor

Overigens mag je ieder paard bij een andere stamboek aanmelden als ik nu een shet veulen krijg die niet gechipt is gaat die ook via het tinkerstamb die is namelijk gewoon goedkoper en een stuk sneller met op orde maken van de papieren.

En waarom door zoveel 1 dezelfde personen dat is logisch dat zijn groot handelaren die wekelijks volle vrachtwagens nl in rijden.

En idd vaak staat we een vals adres op paspoort omdat handelaren niet gelinkt willen worden.



En dat is natuurlijk belachelijk.
Een papoort van een stamboek waar t paard niet bij hoort .
Als t papierloos is zou er gewoon een standaard pas moeten zijn .
En niet t goedkoopste stamboek .
Zo hebben chippen en paspoorten geen enkele zin imo

Want dat zou betekenen dat ik ergens een willekeurig paard vandaan kan halen .
Chip kan uitlezen en nieuw paspoort kan aanvragen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:08

Zinzi_jewel schreef:
StalNollie schreef:
Lukiebr nieuwe pas bij zo'n chip gaat zeer makkelijk hoor

Overigens mag je ieder paard bij een andere stamboek aanmelden als ik nu een shet veulen krijg die niet gechipt is gaat die ook via het tinkerstamb die is namelijk gewoon goedkoper en een stuk sneller met op orde maken van de papieren.

En waarom door zoveel 1 dezelfde personen dat is logisch dat zijn groot handelaren die wekelijks volle vrachtwagens nl in rijden.

En idd vaak staat we een vals adres op paspoort omdat handelaren niet gelinkt willen worden.



En dat is natuurlijk belachelijk.
Een papoort van een stamboek waar t paard niet bij hoort .
Als t papierloos is zou er gewoon een standaard pas moeten zijn .
En niet t goedkoopste stamboek .
Zo hebben chippen en paspoorten geen enkele zin imo

Want dat zou betekenen dat ik ergens een willekeurig paard vandaan kan halen .
Chip kan uitlezen en nieuw paspoort kan aanvragen .


Mijn Spanjaard die geen Appaloosa is staat in geschreven bij het Appaloosa stamboek. Blijkt ook een vrij goedkoop stamboek te zijn. Het lijkt alsof het allemaal goed geregeld is omtrent paspoorten, maar het is vrij makkelijk er mee te sjoemelen.