Grootouders zijn allemaal een ander ras? Warmbloedvraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JusticeJ

Berichten: 119
Geregistreerd: 14-12-13

Grootouders zijn allemaal een ander ras? Warmbloedvraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 09:13

Ik ben niet thuis in de afstammingswereld maar ik probeer me er de laatste tijd wat meer in te verdiepen. Vandaar misschien deze hele 'obvious' vraag haha, excuus.

Ik gok dat dit heel normaal is, maar ik keek net op de horsetelex van mijn paard en ik vond het wel grappig dat de overgrootouders allemaal een ander ras zijn. Dit lijkt me veelvoorkomend? Zit er ook een nadeel (of voordeel) aan al deze rassen kruisen? Of omdat ze allemaal warmbloed zijn is het geen probleem?
En wat is sgldt?
Kan iemand me ook vertellen over de 'lijnen' die in dit bloed zitten?


Afbeelding

Bvd :+

Sizzle

Berichten: 35700
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Grootouders zijn allemaal een ander ras? Warmbloedvraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:36

Dit zijn afgezien van de volbloed (xx) geen rassen maar type fokkerij.
Binnen de Europese stamboeken (SF, BWP, KWPN, NRPS, HOL, OLD.... etc etc) is het heel normaal dat het door elkaar heen loopt. Je kunt dan meestal ook gewoon de paarden in een ander stamboek omschrijven, soms met beperking (B register), soms volledig.
Die hengsten die boven staan zijn typische Europese hengsten die overal wel gedekt hebben.

JusticeJ

Berichten: 119
Geregistreerd: 14-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 09:44

Sizzle schreef:
Dit zijn afgezien van de volbloed (xx) geen rassen maar type fokkerij.
Binnen de Europese stamboeken (SF, BWP, KWPN, NRPS, HOL, OLD.... etc etc) is het heel normaal dat het door elkaar heen loopt. Je kunt dan meestal ook gewoon de paarden in een ander stamboek omschrijven, soms met beperking (B register), soms volledig.
Die hengsten die boven staan zijn typische Europese hengsten die overal wel gedekt hebben.


Haha ik had nog opgezocht of het rassen of fokkerijen waren maar ik ging voor het eerste.. Sorry oeps.
Bedankt! Dit geeft weer meer inzicht.

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Grootouders zijn allemaal een ander ras? Warmbloedvraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 03:35

Sgldt is het oude gelderse stamboek