Weet er iemand iets van de hengst akteur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kelly0188
Berichten: 223
Geregistreerd: 07-11-05

Weet er iemand iets van de hengst akteur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 20:58

Hoi!
De afstamming van mijn merrie is indoctro x akteur x nimmerdor.
Van indoctro en nimmerdor is genoeg informatie te vinden, maar van akteur kan ik bijna niet vinden. Weet iemand hier misschien nog iets van?
Hoop het wel!

Groetjes kelly

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:00


patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:00

Afbeelding

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:01


kelly0188
Berichten: 223
Geregistreerd: 07-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 21:22

Bedankt! Maar is er ook iets bekent van de karakters die akteur nageeft? Want Amor staat niet echt bekend om de goede karakters die hij geeft toch?(erg slecht toch?)

Elgranta
Berichten: 47
Geregistreerd: 31-07-05

Re: Weet er iemand iets van de hengst akteur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:15

Deze link stond al vermeld geloof ik: http://www.hetgroningerpaard.nl/magazine/304P14A1.pdf

In het artikel staat vermeld:
Andere bekende keurmerries van Akteur zijn: Eljenohve, Dossa pref, Cordilia pref, D’Acteur, Delkate prest, Epina, Horthosa, Elgranta elite preferent, Floriena pref, Faletta.

Je begrijpt: Elgranta is van ons! Het is een schat van een merrie, inmiddels 20 jaar jong en ze draaft nog als een tierelier door het land. Elgranta is een lieve merrie, een klein kind kan haar zo aan een touwtje meenemen of berijden, maar het is beslist geen doetje.

Met Elgranta hebben we gefokt bij Candy Surprise. Wanneer je de stamboeklijnen dan bekijkt, zie je dat er heel veel Amor-bloed in de afstamming van dat veulen (Perlagranta) zit. Ook Perla is een lief paard met karakter. Onze ervaringen met Amor-bloed zijn dus heel erg positief!

TennoTenno
Berichten: 136
Geregistreerd: 27-03-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Weet er iemand iets van de hengst akteur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:13

Ik had tot voor kort een Métall x Akteur x Courville xx . Nu zes jaar en springt nu in Mexico. Je zag in het model zijn opa Akteur wel terug. Geeft sterke paarden. Daar hou ik wel van.

De Akteur-merrie leeft niet meer, maar fokte erg goed.
Vijf veulens, waaronder één internationaal springpaard, twee 1.30 m springpaarden, één M-springpaard en de mijne kwam hier in het L uit (en M1-dressuur).

kelly0188
Berichten: 223
Geregistreerd: 07-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 11:39

Hebben jullie misschien een foto?
En klopt het dat Akteur ook wel goede dressuurpaarden levert?

fieke1009
Berichten: 155
Geregistreerd: 11-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:24

ik ben nu bezig met het zadelmak maken van een jonge Romantico II (animo x akteur) 2 keer lastig bloed dus, ze komt uit een ramiro merrie dus een doetje hadden we zowiezo niet verwacht. Het is een onwijs brutale merrie, echt een karakterpaard waar je dicht bij moet blijven. En ik verwachtte dan ook grote drama's bij het zadelmak maken. Nadat ze het longeren snapte na eerst 100 x bokkend en steigerend en trekkend eraan proberen te ontkomen is ze super braaf. Eerste keer singel om echt een grote ontploffing maar om het zadel gaf ze dan helemaal nix. Ze is erg sterk van achter en heeft een heel mooi modelletje vind ik zelf. Ze is ook super slim want ze weet precies wie een beetje bang is en wie niet en ze maakt daar dan ook slim gebruik van. Romantico zelf springt trouwens erg goed met veel vermogen en heeft heel veel front en een sterke achterhand.
Afbeelding

kelly0188
Berichten: 223
Geregistreerd: 07-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 19:52

Owh leuk! erg mooi paardje ook.! succes nog met inrijden.!

Brennie

Berichten: 1770
Geregistreerd: 13-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:55

Mijn verzorg/wedstrijdpaard is een Jumbo Jet (Concorde x Akteur) en heeft qua exterieur veel weg van Akteur. Veel massa en is niet zo elegant als bijvoorbeeld zijn halfbroer en halfzusje. Hij is niet de makkelijkste, dat wil zeggen dat hij niet gemeen is, maar dominant en probeert je dus altijd uit.

kelly0188
Berichten: 223
Geregistreerd: 07-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 15:45

ja dat heeft die van mij ook een beetje, denk dat dat bij akteur vandaan komt, hij geeft geloof ik niet de makkelijste paarden,maar wel werklusige

TennoTenno
Berichten: 136
Geregistreerd: 27-03-06
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 22:30

Heb ooit eens gehoord dat Akteur met wijdopen mond naar de mensen toekwam die hem in de stal wilden bekijken, maar dat hij echt vriendjes was met zijn verzorger Freriks. Er is mij niet bekend dat de nakomelingen ook zo zijn. M'n Metall x Akteur was soms brutaal, maar wel eerlijk.

fieke1009
Berichten: 155
Geregistreerd: 11-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:53

TennoTenno schreef:
Heb ooit eens gehoord dat Akteur met wijdopen mond naar de mensen toekwam die hem in de stal wilden bekijken, maar dat hij echt vriendjes was met zijn verzorger Freriks. Er is mij niet bekend dat de nakomelingen ook zo zijn. M'n Metall x Akteur was soms brutaal, maar wel eerlijk.


dit ben ik echt helemaal met je eens. HEt zijn gewoon aparte paarden en ze moeten je kennen maar als ze je eenmaal vertrouwen werken ze wel hard voor je en zijn ze wel eerlijk. Het is eerder zo dat ze brutaal zijn dan vals of iets dergelijks. Ik merk wel echt aan de drie die er bij ons van staan dat ze wel heel goed aanvoelen wat jij vindt, als er iemand bij komt die ook maar een klein beetje bang of afwachtend is dan zijn ze zo slim om daar gebruik van te maken en de baas te spelen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78595
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Weet er iemand iets van de hengst akteur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 23:26

Heb een merrie van Akteur lang geleden gereden (was een C-tje, reken maar uit hoe oud ), was een grote lelijke donkerbruine merrie van 1.76m geloof ik, ontzettend braaf in omgang maar een gruwelijk vervelende merrie (zeg maar gerust bok) met rijden. Zolang ze maar kon springen, dan was het goed. Uiteindelijk is ze als springpaard naar de VS verkocht. Deze merrie was overigens een Akteur x Pion. Absoluut 0,0 dressuuraanleg, hoewel je dat met deze afstamming wel had verwacht.

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 02:30

Ik heb een Akteur x Luckyboy gereden. ( G-jaargang)
Droompaard........
T/M 3e jr erg brutaal en lastig. Hij sleepte met tonnen in de bak en gooide ze over de omheining. Hij zat op zijn kont in de wei.......
Viel je aan als je zonder de zweep de wei inliep.

Al die dingen waren voordat hij zadelmak was.
Zadelmak maken was geen probleem.
Toch moest ie altijd de eerste 2 tellen zijn energie kwijt ( bokken) liet je dat toe dan was hij er voor de volle 100% na die tijd.

Hij was erg mooi en had een super achterbeen.
Ik heb hem in de dressuur gestart en er kon van alles gebeuren naast de ring, hij liep onverstoorbaar door.
Tevens heeft ie nooit minder dan 2 wp per proef gelopen.

Springen ? Heel veel vermogen, voorzichtig.......hij werd geboren met de galopwissels......
Zijn broer is S'Blieft

Heb je dan een droompaard, ja
Ik zou er zo weer voor gaan.

Helaas is hij wegens onbekende blessure na 1,5 jaar rust afgemaakt.
Een paard wat mij altijd bijblijft.

Venderbosch zei in die tijd " lastig in omgang, maar geen fijnere paarden om mee te werken."
Deze werd weer lastig toen hij niet gereden werd, dus dat klopte

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:14

Vroegere instructeur rijd (of reed, geen idee) een Akteur-ruin (dacht ik) in de Prix st. George...
Erg braaf dier voor zover ik m herinner. Wel groot en grof, maar ook mooi! Heb er nooit geen kwaads uit zien komen...

Nickytje

Berichten: 4032
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Tielen

Re: Weet er iemand iets van de hengst akteur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:46

Mijn paard Kapriool (hij is zwart en 1.77m) stamt ook af vd hengsten Akteur en Amor.
Qua karakter is hij enorm eigenzinnig, heeft een consequente ruiter nodig, en probeert iedereen uit. Als er een vreemde voorbij zijn stal passeert heeft die net de neiging om 'dat lieve' paardje te gaan aaien.
Hij kan behoorlijk scherp uit de hoek komen. Hij kent mij (zijn baasje) ook zeer goed... We behandelen elkaar met wederzijds respect.

Het is algemeen wel geweten dat afstammelingen van Amor een apart gedrag hebben, en zeer mooie gangen hebben.

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:59

Onze fokmerrie komt uit de lijn waar Akteur ook uit komt.

Je kunt veel van deze dieren zeggen, maar niets van het karakter.
Aan de hand misschien wat lomp, maar onder het zadel super. Ze willen zó werken! Nooit afslaan ook al vallen ze dood neer.
Altijd springen en altijd lopen.

kelly0188
Berichten: 223
Geregistreerd: 07-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 18:06

leuk om te weten allemaal,herken er veel van in mijn merrie

kelly0188
Berichten: 223
Geregistreerd: 07-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 18:21

niemand meer?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78595
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Weet er iemand iets van de hengst akteur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:15

Hoe heet die geweldige schimmel van die Hongaar ook al weer? GP-dressuurpaard, geweldige passage en piaffe. Was een Pion x Akteur, was namelijk precies andersom als de merrie die ik toendertijd reed.

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Re: Weet er iemand iets van de hengst akteur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:20

Neonlight schreef:
Hoe heet die geweldige schimmel van die Hongaar ook al weer? GP-dressuurpaard, geweldige passage en piaffe. Was een Pion x Akteur, was namelijk precies andersom als de merrie die ik toendertijd reed.


Je bedoeld vast Aktion........

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78595
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Weet er iemand iets van de hengst akteur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:36

Ja, die was het!

kelly0188
Berichten: 223
Geregistreerd: 07-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 19:55

niemand meer?