holsteiner Dayano

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diane65
Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-11-07

Re: holsteiner Dayano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:32

Plus dat die hengsten dan al iets hebben laten zien in de sport. Dat geeft fokkers ook meer informatie over eventuele aanleg.

Silly99

Berichten: 220
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Arendonk Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:43

Ik ben er ook steeds meer van overtuigd dat het idd echt beter is voor de paarden om op oudere leeftijd aan te bieden. Zo krijg je ook een veel beter beeld als ze sterker zijn en de belasting goed aankunnen. Hydane heeft dinsdag na de herkeuring ook weer bijna de hele ochtend liggen slapen in zijn box. Laat de jonge dieren eerst maar nog zo lang mogelijk buiten spelen :-)

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:34

Yeahhhhh!

Merrie is vandaag hengstig, morgen laten wij haar scannen en dinsdag waarschijnlijk kunnen wij haar laten insemineren met sperma van Dayano *\o/*

Silly99

Berichten: 220
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Arendonk Belgie

Re: holsteiner Dayano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:17

succes! Hoop dat het meteen zal aan slaan :-):-)

annutjuuh

Berichten: 1208
Geregistreerd: 05-05-09
Woonplaats: Afferden, paardjes in Sambeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:43

Gracy schreef:
Yeahhhhh!

Merrie is vandaag hengstig, morgen laten wij haar scannen en dinsdag waarschijnlijk kunnen wij haar laten insemineren met sperma van Dayano *\o/*

Spannend!!! Succes ermee!

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:04

Dank jullie wel :D

De sperma is besteld en morgen wordt ze geïnsemineerd *\o/*

annutjuuh

Berichten: 1208
Geregistreerd: 05-05-09
Woonplaats: Afferden, paardjes in Sambeek

Re: holsteiner Dayano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:16

Jaja! Ik heb C'est bon vandaag voor het eerst gelongeerd met zadel. :) 1 bokje en dat was het! :D Super braaf dus! Kunnen we weer mooi mee verder werken. :)

Silly99

Berichten: 220
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Arendonk Belgie

Re: holsteiner Dayano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:17

Klinkt braaf, succes met verdere zadlmak maken! :-)

Diane65
Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-11-07

Re: holsteiner Dayano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:51

Misschien een domme vraag, maar hoe hebben de eigenaren van KWPN merries het gedaan met de registratie van de dekking en het veulen? Ik zit me ineens af te vragen hoe ik dat moet doen. Ik heb alleen ervaring met de combi van twee KWPN-ouders. Mijn merrie is dus KWPN en Dayano is NRPS. Ik wil het veulen tzt in het KWPN (reg A). Ik neem aan dat een aantal van jullie hier ervaring mee hebben opgedaan??
En nog een vraag: hebben jullie laten insemineren door een gecertificeerde veearts of niet?

weule

Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Twente (land der kampioenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:38

Diane65 schreef:
Misschien een domme vraag, maar hoe hebben de eigenaren van KWPN merries het gedaan met de registratie van de dekking en het veulen? Ik zit me ineens af te vragen hoe ik dat moet doen. Ik heb alleen ervaring met de combi van twee KWPN-ouders. Mijn merrie is dus KWPN en Dayano is NRPS. Ik wil het veulen tzt in het KWPN (reg A). Ik neem aan dat een aantal van jullie hier ervaring mee hebben opgedaan??
En nog een vraag: hebben jullie laten insemineren door een gecertificeerde veearts of niet?


hier heeft nijhof gewoon zelf geinsemineerd, en als je veulen inschrijft bij KWPN komt ie vanzelf in register A, hoef je geen moeite voor te doen.

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:19

Diane65 schreef:
Misschien een domme vraag, maar hoe hebben de eigenaren van KWPN merries het gedaan met de registratie van de dekking en het veulen? Ik zit me ineens af te vragen hoe ik dat moet doen. Ik heb alleen ervaring met de combi van twee KWPN-ouders. Mijn merrie is dus KWPN en Dayano is NRPS. Ik wil het veulen tzt in het KWPN (reg A). Ik neem aan dat een aantal van jullie hier ervaring mee hebben opgedaan??
En nog een vraag: hebben jullie laten insemineren door een gecertificeerde veearts of niet?


Vorig jaar heb ik een merrie laten insemineren maar helaas bleef ze gust.. ik heb netjes alles afgehandeld met de hengstenhouder, gustverklaring opgestuurd en toen de (gust)afrekening betaald.
Groot was mijn verbazing toen ik begin dit jaar papieren ontving van de KWPN om een veulen van deze combinatie te registreren..??? Kort daarop volgde een factuur..!
Niets klopt want de laatste inseminatie was vorige jaar juni en de KWPN ging er vanuit dat er al een veulen rondliep :roll:
Toen dit werd vermeld bij de KWPN, kreeg ik te horen dat alhoewel ergens een fout is ontstaan... ik moet zelf dat ook rechtzetten.
Dus een brief bij hun factuur meesturen zodat ze alles kunnen crediteren..
Het schijnt dat de hengstenhouders zelf de merries die geïnsemineerd zijn door hun hengsten opgeven bij de KWPN.

Wij laten onze merries altijd insemineren door een ervaren DA. ;)

Diane65
Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-11-07

Re: holsteiner Dayano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:28

Ervaren da snap ik, maar het KWPN hanteert een lijst met gecertificeerde dekstations of inseminatiebedrijven (meestal dierenartspraktijken). Maar ik overweeg een dierenarts die niet op deze lijst staat te gebruiken maar ik weet niet wat daar de consequenties van kunnen zijn. De vragen heb ik ook uitgezet bij het KWPN, ik heb nl nog maar een korte week de tijd om beslissingen te nemen. Eind volgende week wordt mijn merrie hengstig en wil ik haar geinsemineerd hebben ;-).

Diane65
Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-11-07

Re: holsteiner Dayano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:20

Heb inmiddels al reactie van KWPN. Maakt niet uit wie insemineert, moet ik met de hengstenhouder afspreken. En de dekking wordt bij NRPS geregistreerd, maar het geboortebewijs dat ik tzt (hopelijk gaat alles voorspoedig) krijg van het NRPS moet ik dan doorsturen aan KWPN, dan wordt het veulen Reg A geregistreerd.
Dan kan ik nu contact gaan opnemen met Arjan om te vragen of hij Visschedijk eind volgende week naar een andere veearts wil sturen ;-)).

annutjuuh

Berichten: 1208
Geregistreerd: 05-05-09
Woonplaats: Afferden, paardjes in Sambeek

Re: holsteiner Dayano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:13

Ik heb hier nog een filmpje van Dayano op de hengstenshow bij Arjan Bekkers vorige maand. Sorry voor de slechte kwaliteit! :)

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/F-V-ub-rYSs&hl=nl_NL&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/F-V-ub-rYSs&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

annutjuuh

Berichten: 1208
Geregistreerd: 05-05-09
Woonplaats: Afferden, paardjes in Sambeek

Re: holsteiner Dayano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:13


Diane65
Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-11-07

Re: holsteiner Dayano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:27

Pffff, dat geeft wel een verkeerde indruk hoor. Jammer dat hij zo met de handrem erop gereden wordt. Die Duitse hengsten wordt al steeds van gezegd dat ze zo'n traag achterbeen hebben en als hij dan zo gereden wordt en nog eens verzameld, loopt hij bijna onregelmatig. Vind ik overigens niet gek hoor, hij mist totaal impuls van achter. Echt zonde.

Nog even aanvulling: ik heb contact opgenomen met Bekkers, maar die verwees voor de inseminatie naar de site van de Bond van Hengstenhouders. Je paard mag dus alleen geinsemineerd worden door hengstenhouders of dierenartsen die op die site staan. Dat betekent toch dat ik met mijn merrie eind van de week, volgend weekend, naar de kliniek moet. Het is niet anders. Maar ik ben wel heel benieuwd of ze in een keer pakt.

Diane65
Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-11-07

Re: holsteiner Dayano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:09

Bridie is zaterdag geinsemineerd en het eitje is inmiddels gesprongen. Vanavond ga ik haar weer ophalen van de kliniek. En dan 16 dagen wachten op de 1e scan.

Kajanus

Berichten: 4875
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Friesland

Re: holsteiner Dayano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:04

Spannend Diane.

annutjuuh

Berichten: 1208
Geregistreerd: 05-05-09
Woonplaats: Afferden, paardjes in Sambeek

Re: holsteiner Dayano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:32

Nu maar wachten dan Diane! :)

Ik heb vandaag weer gehangen op C'est bon. Ook tijdens het hangen wat gestapt. Super braaf! Volgende keer capje op en zitten maar! :D

Diane65
Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-11-07

Re: holsteiner Dayano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:37

Thanks, annutjuuh, wat fijn dat ze zo braaf is. Ik ben benieuwd of alle Dayano-nakomelingen zo zijn met zadelmak maken en inrijden. Mijn merrie is namelijk ook heel braaf geweest met zadelmak maken in aanrijden. Met doorrijden ook, maar ze is wel heel duidelijk als het haar niet zint ;-).

Rilady
Berichten: 29
Geregistreerd: 15-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:19

Onze Dayano nakomeling, Chevy Lady is zadelmak gemaakt en wordt nu ingereden door mijn dochter Nadeche. Zij is zo trots op haar "grote" kind, iedere keer weer verbaast ze zich weer hoe Chevy Lady het oppakt. Stap, draf en zelfs galop gaat prima, ze is wendbaar, ze vindt het prachtig aan het werk te gaan. Nadeche heeft haar al vaker voor 'n wandeling in het bos meegenomen en afgelopen zondag hebben we Chevy Lady voor het eerst voor 'n kleine buitenrit meegenomen.
Wat hulptroepen ingeschakeld (veiligheid boven alles) en haar maatje, onze ruin Safier, hebben we ingespannen en de bedoeling was dat Nadeche met Chevy Lady achter de marathonwagen mee reed. Nou Chevy Lady dacht daar anders over......gewoon van het erf afstappen maar dan wel voorop. En de hele rit heeft ze voorop gelopen. Een kruising met passerende auto's was 'n spannend moment, toen hebben we haar maar even aan de lange lijn gedaan en samen met haar vader heeft Nadeche met Chevy Lady de weg voortgezet. Weer eenmaal aangekomen op de ruiterpaden weer los gemaakt.....stap, draf en 'n klein galopje.......het ging super. Chevy Lady vond de herrie van de marathonwagen ook niet storend en dat onze hond die meeliep af en toe wat struiken liet kraken, daar wende ze gauw aan.
Chevy Lady staat nu te popelen als we met de andere paarden weggaan ...... maar ze moet nog geduld hebben want net als het zadelmak maken, wil ze het verdere inrijden en de wijde wereld verder verkennen, langzaam opbouwen. Want alles draait om geduld en wederzijds vertrouwen tussen Chevy Lady en Nadeche.

Diane65
Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-11-07

Re: holsteiner Dayano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:56

Hoi Rilady, top-ervaring zeker zo! Geduld en vertrouwen zijn inderdaad de basis, maar het blijven toch jonge dieren. Maar mooi om te lezen dat ze zo koel in het koppie is.

annutjuuh

Berichten: 1208
Geregistreerd: 05-05-09
Woonplaats: Afferden, paardjes in Sambeek

Re: holsteiner Dayano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:16

Top Rilady! Heb je misschien wat foto's van haar?? :)

Kajanus

Berichten: 4875
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Friesland

Re: holsteiner Dayano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:12

Nou onze Dayano is verkocht en vandaag gecastreerd. Hij krijgt volgens mijn gevoel een erg leuk baasje waar hij alle kansen krijgt om een goed dressuurpaard te worden en misschien ook nog wel een beetje een springpaard. Laatst was hij over het weiland hek gesprongen en had een rondje erf gedaan en was toen naar binnen gegaan en stond bij mijn andere paard te klooien. Gelukkig is alles hier afgesloten dus hij kon niet de weg op. Verder is het hier wel wat rustig hoe is het met de Dayano's???

Diane65
Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-11-07

Re: holsteiner Dayano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 11:02

Petra, fijn dat hij verkocht is en goed terecht komt. Ik heb jouw hengst als voorbeeld hoe de combi is met volbloed en ik vind het een heel fraai dier. Mijn merrie heeft bijna 60% bloed, dus ik hoop eigenlijk op een dergelijk type. Volgens mij zouden ze het zeker ook goed moeten kunnen doen in de springring, gezien Cor de la Bryere en Landgraf bloed.