Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelszz_
Berichten: 1885
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 12:02

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag aan jullie. Mijn merrie loopt momenteel op de rambo Micklem. Alleen is dit voor haar naar mijn optiek toch niet helemaal het hoofdstel. Hij legt druk op haar oren waardoor ze die niet helemaal vrij uit kan bewegen. Dus daar zou ik graag iets anders willen zien.
Ik heb wel allerlei simpele hoofdstellen geprobeerd maar mevrouw geeft echt voorkeur dat het bit vast ligt aan de neusriem. Een los bakstuk vind ze erg onprettig.

Ik heb een foto bijgeleverd hoe haar micklem nu zit. Misschien zien jullie iets waardoor je zegt hij moet meer zo dan is het ook goed. Echter andere hoofdstellen en tips en adviezen zouden heel fijn zijn!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 00:09

Kelszz_ schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag aan jullie. Mijn merrie loopt momenteel op de rambo Micklem. Alleen is dit voor haar naar mijn optiek toch niet helemaal het hoofdstel. Hij legt druk op haar oren waardoor ze die niet helemaal vrij uit kan bewegen. Dus daar zou ik graag iets anders willen zien.
Ik heb wel allerlei simpele hoofdstellen geprobeerd maar mevrouw geeft echt voorkeur dat het bit vast ligt aan de neusriem. Een los bakstuk vind ze erg onprettig.

Ik heb een foto bijgeleverd hoe haar micklem nu zit. Misschien zien jullie iets waardoor je zegt hij moet meer zo dan is het ook goed. Echter andere hoofdstellen en tips en adviezen zouden heel fijn zijn!


[ [url=m/3OmiC8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Ybcvtn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/he0LUn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien de schockemohle Alpha of beta?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 07:35

Ik zou misschien een iets grotere frontriem proberen, als dat het niet is zou ik voor de Lingus van hooks gaan denk ik. Je hebt er ook 1 mét sperriem tegenwoordig.

Ik heb trouwens mijn Chester van hooks van mijn pony(vrij grote cob) geprobeerd op mijn grotere paard, alles op het laatste gaatje, maar past wel, staat haar mega goed en ik was niet geheel ontevreden over de werking.
énorme mieper wat betreft druk op haar hoofd, ben erg aan het zoeken wat ze nou prettig is, als het wel Chester blijft ga ik hem alsnog wel een maatje groter bestellen, de lingus zou ik ook graag nog proberen. Zowel met en zonder "sperriem" maar het is zo'n puzzeltje, en zie het nou ook niet zitten om 5 hoofdstellen voor madam te kopen en maar te zien welke er bevalt :7

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 09:33

Iemand ervaring met de PS of Sweden High Jump? Hoe valt deze bijvoorbeeld?

Laatst is de tandarts geweest bij mijn E-pony en die zei dat ze vrij veel tanden had voor haar mond :+ Het kwam er op neer dat de wangen vrij dicht tegen haar tanden aan liggen en dat ik daar rekening mee moest houden met hoofdstel keuze.

De High Jump-achtigen lijken hieraan te voldoen. Klopt dat? Ik zie dat Ej een soortgelijke heeft, maar die keelriem stoort me. Iemand een idee waarom de keelriem er aan zit? Maw, wat het verschil is met die van PS of Sweden? Vind die heel mooi, maar ook heel duur...

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 09:51

Simbaa schreef:
Iemand ervaring met de PS of Sweden High Jump? Hoe valt deze bijvoorbeeld?

Laatst is de tandarts geweest bij mijn E-pony en die zei dat ze vrij veel tanden had voor haar mond :+ Het kwam er op neer dat de wangen vrij dicht tegen haar tanden aan liggen en dat ik daar rekening mee moest houden met hoofdstel keuze.

De High Jump-achtigen lijken hieraan te voldoen. Klopt dat? Ik zie dat Ej een soortgelijke heeft, maar die keelriem stoort me. Iemand een idee waarom de keelriem er aan zit? Maw, wat het verschil is met die van PS of Sweden? Vind die heel mooi, maar ook heel duur...


Ik vond de leerkwaliteit van die van epplejeck tegenvallen. Ben uiteindelijk gegaan voor de QHP Sedna en die bevalt erg goed! Ook super zacht onderlegd. Wel met keelriem... zie foto’s hierboven voor het verschil tussen Epplejeck en QHP

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 09:56

NienkeV1994 schreef:
Hopelijk kunnen jullie mij hier verder helpen. Ik heb op mijn vorige bijrijdpaard anderhalf jaar met een Micklem gereden en vond die zo fijn dat ik deze voor mijn eigen pony ook meteen gekocht heb, de multi bridle (cob), om zowel bitloos als met bit te kunnen rijden. Bitloos gaat tot nu toe prima, maar als ik er een bit aan doe, krijg ik het kopstuk met geen mogelijkheid over zijn oren. Dan gebruik ik al de langste bit straps die erbij zitten, en zitten deze op zijn langst. Lager dan dat kan het bit dus niet, tenzij ik de neusriem veel verder omlaag doe.

Als ik dit topic zo zie mag de neusriem denk ik wel een gaatje lager dan hij op de foto zit, maar ook dat heb ik al geprobeerd met bit en toen kreeg ik hem alsnog niet aan. Van mijn bijrijdpaard dat full had heb ik nog wel een langere bit strap, maar het lijkt me zo sterk dat hij met bit niet passend te krijgen is gezien hij zonder bit volgens mij niet slecht zit? Als ik het zo op de foto zie lijkt de afstand tussen mond en het ringetje waar het bit aan moet ook wel erg groot?

Voordat ik een tweede hoofdstel koop om met bit te rijden wilde ik toch nog even om jullie mening vragen :) Kan ik dit hoofdstel passend maken met bit of heeft hij echt een te 'kleine' mond om dit goed te laten passen?
[ [url=m/37Itxa.png]Afbeelding[/url] ]


De afstand lijkt inderdaad groot tussen mondhoek en ringetje. Er zijn bitten met grotere bitringen, maar ik kan me ook voorstellen dat met een beetje creatief zijn met sporenriempjes de afstand wel te overbruggen is, want verder zit ie mooi toch?

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 10:27

Simbaa schreef:
De High Jump-achtigen lijken hieraan te voldoen. Klopt dat? Ik zie dat Ej een soortgelijke heeft, maar die keelriem stoort me. Iemand een idee waarom de keelriem er aan zit? Maw, wat het verschil is met die van PS of Sweden? Vind die heel mooi, maar ook heel duur...


Ik was laatst bij de EJ en had een paar van die Horsegear hoofdstellen in mijn hand, wat een vreselijke dingen.. Heel stug leer, ik vond het echt drie keer niks.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 11:00

Dank voor jullie antwoorden. Die van Ej valt dus af. Van Qhp ga ik eens bekijken.

Naar welke foto’s verwijs je keeyzie? :)

Edit: ik zie ze al. Op de foto’s lijkt het verschil miniem, maar ik begrijp dat vooral de kwaliteit van het leer het verschil maakt.

Kan iemand me uitleggen wat het verschil is tussen Ps of Sweden en de Sedna? Vooral de keelriem lijkt, maar wat betekent dat qua inwerking?

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 11:03

De foto's van Sanne staan 2 a 3 pagina's terug, van het Horsegear en QHP hoofdstel. Ik heb inmiddels voor mijn pony ook de Sedna gekocht om met bit mee te rijden. Op de foto heeft ie hem voor de eerste keer aan om te passen, dus moet nog even kijken of het zo allemaal goed zit en het moet nog soepel worden

Sporenriempjes had ik nog niet aan gedacht :+

Afbeelding

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:57

Je neusriem mag wel een stukje hoger Nienke. Dat ronde ligt nu ongelukkig onder het jukbeen.

@Simba
Je kan ook nog naar de Bridles Cassino JH Collection van Hooks kijken als je dat model mooi vind. Ik heb hem in donkerbruin en ben er super tevreden over. Vind hem ook niet zo lomp ogen als de Sedna.
https://www.hookseurope.com/horse/horse ... llection-1

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:01

J0anieke schreef:
Je neusriem mag wel een stukje hoger Nienke. Dat ronde ligt nu ongelukkig onder het jukbeen.

Ga ik proberen, bedankt!

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:06


J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:11

NienkeV1994 schreef:
J0anieke schreef:
Je neusriem mag wel een stukje hoger Nienke. Dat ronde ligt nu ongelukkig onder het jukbeen.

Ga ik proberen, bedankt!

Nog een tip: even foto's erbij pakken van internet waar paarden dat hoofdstel dragen, zoals deze. Dan kun je ongeveer zien waar dat ronde van de neusriem moet vallen. :D

Afbeelding

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:16

Ik had aan de hand van jouw reactie inderdaad al even zitten kijken op google waar de neusriem dan moest zitten, ik ga hem erbij houden :)

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 18:45

Heeft iemand van jullie ervaring met de Harry's Horse Anatomic?
https://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bi ... =anatomic&

Ik ben voor mijn pony op zoek naar een anatomisch hoofdstel. Hij moet bruin zijn. Mijn pony heeft namelijk een hele gevoelige mond (mond stukje open doen/tong er uit). We hebben een hele tijd bitloos gereden en dat gaat best goed. Ik heb de micklem maar deze past niet meer lekker om zijn hoofd. Schuift heen en weer en het bit hangt eigenlijk iets te laag. Dus ik ben op zoek naar een hoofdstel die er voor zorgt dat het bit stiller in de mond ligt (ik rij niet met veel druk op mijn teugels maar puur voor hem). Ik ben dus ook niet op zoek naar een hoofdstel van 200 euro :)

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 19:27

Simbaa schreef:
Dank voor jullie antwoorden. Die van Ej valt dus af. Van Qhp ga ik eens bekijken.

Naar welke foto’s verwijs je keeyzie? :)

Edit: ik zie ze al. Op de foto’s lijkt het verschil miniem, maar ik begrijp dat vooral de kwaliteit van het leer het verschil maakt.

Kan iemand me uitleggen wat het verschil is tussen Ps of Sweden en de Sedna? Vooral de keelriem lijkt, maar wat betekent dat qua inwerking?


Het verschil zit hem inderdaad vooral in de leerkwaliteit. Daarnaast is het leer van de QHP veel zachter onderlegd en is de neusriem breder. De HorseGear heeft wel fijnere onderlegging voor de riempjes die onder het hoofd komen.

De PS of Sweden heeft nog een breder stukje bij het bakstuk en mist inderdaad de keelriem.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 20:07

Je het lingus hoofdstel van Hooks was binnen. Was inderdaad zoals ik vreesde te groot. Heeft ook eigenlijk maat Cob. Dus nu toch geduld hebben tot 15 september en deze terug sturen :'). Wel heerlijk zacht en licht hoofdstel.

zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 11:41

Afbeelding

Vraagje: nu vind ik bovenstaand hoofdstel een mooi hoofdstel, maar ik heb het gevoel dat dit meer een hoofdstel voor springruiters is. Nou kan ik het wel gewoon aanschaffen omdat ik hetzelf mooi vind, maar ben bang dat ik dan een flater sla als ik op concours ga (Z dressuur). :o

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 11:44

Ik vind het wel meevallen qua spring hoofdstel, maar ja, ik heb hem zelf gekocht om gewoon recreatief mee te rijden. Als hij qua regelgeving gewoon mag in de dressuur zie ik niet in waarom je hiermee een flater zou slaan :) Ieder zijn eigen smaak toch?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:32

HorseTimeXL schreef:
Je het lingus hoofdstel van Hooks was binnen. Was inderdaad zoals ik vreesde te groot. Heeft ook eigenlijk maat Cob. Dus nu toch geduld hebben tot 15 september en deze terug sturen :'). Wel heerlijk zacht en licht hoofdstel.


Heb je hem al terug gestuurd? Als het een bruine is heb ik wel interesse!
Ik moet zeggen dat ik de Chester toch vrij groot vind vallen, ben ik alleen maar blij mee overigens :+

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:33

Zit daar ook al verschil in.. een spring en dressuur hoofdstel? :+

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:47

Mexicaanse neusriem zie je veel terug in de springsport, dus ik snap t wel. :j

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 14:37

zwanepol schreef:
[ [url=m/371KiJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vraagje: nu vind ik bovenstaand hoofdstel een mooi hoofdstel, maar ik heb het gevoel dat dit meer een hoofdstel voor springruiters is. Nou kan ik het wel gewoon aanschaffen omdat ik hetzelf mooi vind, maar ben bang dat ik dan een flater sla als ik op concours ga (Z dressuur). :o


Ik ben er laatst mee gestart in het M2, kreeg er geen vreemde reacties op. Vind de functie belangrijker dan wat andere ervan vinden.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 19:19

siskeh schreef:
HorseTimeXL schreef:
Je het lingus hoofdstel van Hooks was binnen. Was inderdaad zoals ik vreesde te groot. Heeft ook eigenlijk maat Cob. Dus nu toch geduld hebben tot 15 september en deze terug sturen :'). Wel heerlijk zacht en licht hoofdstel.


Heb je hem al terug gestuurd? Als het een bruine is heb ik wel interesse!
Ik moet zeggen dat ik de Chester toch vrij groot vind vallen, ben ik alleen maar blij mee overigens :+


Nee helaas is deze zwart. Ja ik ben wat betreft de maat ook wel blij. Bij kramer zat de maat full serieus echt net aan bij mijn paard. Was bijna te krap.

_Celess

Berichten: 269
Geregistreerd: 27-10-13
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 21:28

Hallo,
Ik kom hier even binnenvallen. Ik heb dit hoofdstel gekocht voor mijn shetlander. Wat vinden jullie van de pasvorm? Ik vind hem een beetje krapjes bij de jukbeenderen denk ik of kan het wel? Ik denk dat ik met een maat groter het bit weer niet op de juiste hoogte krijg..
Afbeelding