Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 15:33

Pallatin schreef:
@boemel: bedoel je dat bij jouw paard de neusriem veel hoger zit? Vond de jukbeenderen bij mij paard zo wel mooi vrijliggen...het is even een gepiel... :D

@ joanieke: Mn instructrice vond m ook heel netjes liggen zo, ik denk dat de sperriem het bit een tikkie optilt, het leer moet zich nog vormen en denk dat het na een paar uur rijden nog wat mooier ‘valt’
Het bit kan nog lager, maar zal zo eerst de sperriem losser laten zodat het kans krijgt om te ‘hangen’
Ben er iig al heel blij mee, maat is goed, nu nog even finetunen...bedankt voor jullie input.. +:)+



Ik heb m echt net onder het jukbeen, maar wellicht heb ik m iets te hoog.
Mijn paard is net door de osteopaat gedaan en we zijn druk in verbouwing, dus pas 2x er mee gereden.

Klinkt gek, maar mijn paard voelt blij met dit hoofdstel

emma_evg
Berichten: 434
Geregistreerd: 08-08-15

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 16:19

Hoi hoi bokkers,
Ik ben me ook wat meer aan het oriënteren op anatomische hoofdstellen. Op het moment rijd ik meerdere jonge (spring)paarden allemaal met simpele 'ouderwetse' hoofdstellen, gecombineerde neusriem wel onderlegd, ééntje met een mexicaanse neusriem. Dit gaat in principe prima, maar ik wil graag switchen naar meer anatomische hoofdstellen, ben benieuwd of ik dan verschil ga merken.

Alleen nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Er zijn tegenwoordig zoveel opties wat betreft types anatomische neusriemen. Is het nou ook nog zo dat bepaalde typen beter zijn voor bepaalde paarden, bijv die wat sterker/hangerig/bit ontwijkend/etc etc zijn?

Ik had al wat rond zitten kijken, en had oa de volgende gevonden:
https://www.nikahorseproducts.nl/index. ... black.html
https://www.hookseurope.com/horse/horse ... airfield-1
https://www.hookseurope.com/horse/horse ... airfield-1

Allemaal fijn uitziende hoofdstellen, maar wel totaal verschillend. Wat is nou het beste voor welke paarden, of is dat echt een kwestie van uitproberen?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 17:16

De hoofdstellen die jij hebt uitgezocht zijn in principe allemaal min of meer hetzelfde systeem, gecombineerde neusriem, dus énorme verschillen zal je tussen deze hoofdstellen niet merken, al hangt het er net vanaf hoe het bij jou paard aansluit.

Een paard wat snel hangerig is op het bit zou ik niet snel neigen naar een hoofdstel met "vaste" bakstukken, zoals bijvoorbeeld de echte micklem en fairfield lingus.
Bit ontwijkend kan je weer wel naar bovenstaande hoofdstellen kijken.
Daarnaast nog de vraag of je wel of geen sperriem(of iets wat daar op lijkt) wilt hebben, ook dat is paard afhankelijk, met "sperriem" en vaste bakstukken(dus o.a. micklem) ligt het bit het rustigste in de mond, voor sommige is dat erg fijn.

Mijn paard heeft snel te last van "te veel" op haar hoofd, die rij ik nu op Lingus, met de frontriem er af.
Andere pony liep verschrikkelijk op de Lingus, maar die wil liever dat het bit "stabieler" ligt, maar ik gok niet dat met vaste bakstukken voor hem gaat werken(kan best drammen), hij loopt op het Chester hoofdstel (ook fairfield)

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 17:18

Ik ben ook aan het kijken voor een vervanger voor mijn huidige hoofdstel.. Die is op overlijdingstour na trouwen 9 jaar.. :) Ik zag dit type hoofdstel voorbij komen. Wat is jullie ervaring hiermee? Ik ben opzoek naar een hoofdstel zonder sper riem..

Kieffer Ultrasoft Amy

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 17:32

Dat kieffer hoofdstel heeft toch juist wel een sperriem?

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 17:39

siskeh schreef:
Dat kieffer hoofdstel heeft toch juist wel een sperriem?


Nee die kan eraf gehaald worden zonder zo'n lelijk lusje.. Dus dat riempje dat onderstel kan eruit.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 18:01

Gizeppie schreef:
siskeh schreef:
Dat kieffer hoofdstel heeft toch juist wel een sperriem?


Nee die kan eraf gehaald worden zonder zo'n lelijk lusje.. Dus dat riempje dat onderstel kan eruit.


Excuses niet gezien! In dat geval zou het zeker een tof hoofdstel zijn, zeker wanneer je paard goed reageert op de vaste bakstukken, dat zou mijn enige "twijfel" zijn.

Anoniem

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 18:25

Ik denk zelf dat ik een micklem of de lingus voor ee
Mijne ga proberen..
Veel stabiliteit

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 18:31

Ik vind persoonlijk niet dat de lingus veel "stabiliteit" geeft, de druk van bit word wel over de neusriem verdeeld, maar verder vind ik het heel "los", dat is wel juist wat mijn merrie waardeert.

Anoniem

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 18:40

Ook met het sper riempje eraan?( als je dat zo noemen kan..)

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 19:00

Eerlijk, ik heb hem liggen, maar nog niet geprobeerd :P Die denk ik dat die wel iets stabieler ligt, alsnog, niet gelijk aan de micklem bijv.

Pallatin

Berichten: 2492
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 19:21

Afbeelding
Afbeelding

Net even na een buitenritje foto’s gemaakt, meneer had weinig zin in stil staan en stond lekker op zn bit te kauwen, dus dit zijn de enige 2 foto’s dat ie een soort van zn mond dicht had :')
Ik heb alleen het sperriempje wat losser gelaten en de neusriem ook, had nu niet het idee dat het bit op de sperriem steunde, ook minder tot geen plooi in de mondhoeken, dus laat het even zo en zal over een paar weken als het allemaal wat soepeler is eens kijken of desnoods de neusriem een tikje hoger moet zonder dat t bit hoger komt

Pallatin

Berichten: 2492
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 19:27

Gizeppie schreef:
Ik ben ook aan het kijken voor een vervanger voor mijn huidige hoofdstel.. Die is op overlijdingstour na trouwen 9 jaar.. :) Ik zag dit type hoofdstel voorbij komen. Wat is jullie ervaring hiermee? Ik ben opzoek naar een hoofdstel zonder sper riem..

Kieffer Ultrasoft Amy


Mooi die kieffer Amy, ik heb jarenlang een kieffer gehad maar heb nu dus bovenstaande van waldhausen. ik vind de leerkwaliteit van kieffer niet meer zoals vroeger, dus ben daarom nu overgestapt. Bij die van waldhausen kun je overigens ook de sperriem afhalen zonder achterblijvend lusje...vind de 2 wel op elkaar lijken

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 01:03

Oke ik ga even terug komen op mijn Lingus liefde. Ik merk dat mijn paard ontzettend hangerig wordt sinds ik met dit hoofdstel rijdt. Meer mensen die hier last van hadden?

En zou dit met de Chester beter worden?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 08:14

Joliieeenn schreef:
Oke ik ga even terug komen op mijn Lingus liefde. Ik merk dat mijn paard ontzettend hangerig wordt sinds ik met dit hoofdstel rijdt. Meer mensen die hier last van hadden?

En zou dit met de Chester beter worden?


Mijn paard vindt druk op de neus 'gewoon stom'. Bitloos werkt voor haar dus ook niet fijn. Ik heb de Chester en daar hangt ze absoluut niet op. Terwijl ik me bij de Lingus kan voorstellen dat ze dan wél zou doen vanwege de combinatie neus+bit.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 13:18

Chester vind ik niet vergelijkbaar met lingus. Wat is je 'motivatie' voor dat hoofdstel?
in principe zou het met de Chester beter moeten zijn ja, maar de vraag is of je wel of niet een sperriem(achtig iets) zou willen.
Als je dat niet wil kan je kijken naar een hoofdstel zonder vaste bakstukken, maar ook zonder sperriem-idee.

In jouw geval zou bijvoorbeeld een micklem ook niet echt aan te raden zijn.
Ik was zelf in eerste instantie wel even bang dat mijn merrie ook zou hangen, maar valt me 100% mee.
Als ik enkel op bitloos rij is ze het "rustigste" in de aanleuning, alleen dan heb ik 600 kilo in mn handen :Y)

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:21

siskeh schreef:
Chester vind ik niet vergelijkbaar met lingus. Wat is je 'motivatie' voor dat hoofdstel?
in principe zou het met de Chester beter moeten zijn ja, maar de vraag is of je wel of niet een sperriem(achtig iets) zou willen.
Als je dat niet wil kan je kijken naar een hoofdstel zonder vaste bakstukken, maar ook zonder sperriem-idee.

In jouw geval zou bijvoorbeeld een micklem ook niet echt aan te raden zijn.
Ik was zelf in eerste instantie wel even bang dat mijn merrie ook zou hangen, maar valt me 100% mee.
Als ik enkel op bitloos rij is ze het "rustigste" in de aanleuning, alleen dan heb ik 600 kilo in mn handen :Y)



Uh om heel eerlijk te zijn omdat ik de chester voor de Lingus wilde proberen en dit in een mooie prijs categorie ligt :+

Hij doet het verder prima op geen sperriem. Ik ben zelf nieuw in de anatomische hoofdstellen wereld dus hopelijk kunnen jullie me een fijn hoofdstel aanraden :')

DeCobvan

Berichten: 562
Geregistreerd: 10-10-10
Woonplaats: Kerkwerve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:07

Hai allemaal,
Vraagje, Na 75 pagina’s gescand te hebben ben ik toch ook benieuwd of er Cognac kleurige hoofdstellen zijn? (Ben 1 Pools hoofdstel tegengekomen)

Mijn oog is verder gevallen op de Hooks Chester alleen twijfel ik enorm omdat ik de kleur vrij rood vind.
Ik heb een Barefoot Barydale en weet daarom ook niet of de kleuren zouden matchen.
Kan iemand mij daar mee helpen?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:42

de chester is best wel rood-bruin zéker geen cognac!

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:21

Pallatin schreef:
Gizeppie schreef:
Ik ben ook aan het kijken voor een vervanger voor mijn huidige hoofdstel.. Die is op overlijdingstour na trouwen 9 jaar.. :) Ik zag dit type hoofdstel voorbij komen. Wat is jullie ervaring hiermee? Ik ben opzoek naar een hoofdstel zonder sper riem..

Kieffer Ultrasoft Amy


Mooi die kieffer Amy, ik heb jarenlang een kieffer gehad maar heb nu dus bovenstaande van waldhausen. ik vind de leerkwaliteit van kieffer niet meer zoals vroeger, dus ben daarom nu overgestapt. Bij die van waldhausen kun je overigens ook de sperriem afhalen zonder achterblijvend lusje...vind de 2 wel op elkaar lijken


Heb je toevallig een foto? Ben wel nieuwsgierig!

Pallatin

Berichten: 2492
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:32

Foto’s van het hoofdstel? Die vind je hierboven in een post van mij. Ook boemel heeft een paar pagina’s foto’s geplaatst. Of bedoel je zonder sperriem?

Grappig: zit me net te bedenken dat jouw paard de vader is van de mijne :D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:52

siskeh schreef:
Chester vind ik niet vergelijkbaar met lingus. Wat is je 'motivatie' voor dat hoofdstel?
in principe zou het met de Chester beter moeten zijn ja, maar de vraag is of je wel of niet een sperriem(achtig iets) zou willen.
Als je dat niet wil kan je kijken naar een hoofdstel zonder vaste bakstukken, maar ook zonder sperriem-idee.

In jouw geval zou bijvoorbeeld een micklem ook niet echt aan te raden zijn.
Ik was zelf in eerste instantie wel even bang dat mijn merrie ook zou hangen, maar valt me 100% mee.
Als ik enkel op bitloos rij is ze het "rustigste" in de aanleuning, alleen dan heb ik 600 kilo in mn handen :Y)



Chester is meer vergelijkbaar met een lage neusriem dan met sperriem vind ik. Kaakriem ligt wel hoger dan een hoge neusriem. Sperriem vindt mijn merrie niks, maar chester en / of lage neusriem loopt ze prima op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:40

Hoe bevalt retourneren bij hooks?
Omdat het in het buitenland zit...
Vind t een beetje spannend op de gok te kopen.

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 15:32

Anoniem schreef:
Hoe bevalt retourneren bij hooks?
Omdat het in het buitenland zit...
Vind t een beetje spannend op de gok te kopen.


Retouren zelf nooit aan de hand gehad, vorige keer wel foute maat geleverd gekregen van een dekje(dressuur besteld en een pony vzh gekregen)

Toen is dat echt super opgelost, terugsturen hoefde niet, ik heb kosteloos de goede gekregen :j en dat pony dekje heb ik toen weggegeven aan een kennis.

Terugsturen bij een andere kennis van mij ging heel soepel wat ik begreep maar daar heb ik dus vanuit eerste hand geen ervaring mee helaas. Houd alleen rekening met retourkosten a €19,50 via de postnl. Vorige keer had ik pony hoofdstel besteld en die was dus te klein voor pony waar die voor was, heb hem toen met klein beetje verlies verkocht op marktplaats maar was altijd nog goedkoper als via postnl retourzenden :+
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 20-11-19 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 15:37

dieseltje09 schreef:
Anoniem schreef:
Hoe bevalt retourneren bij hooks?
Omdat het in het buitenland zit...
Vind t een beetje spannend op de gok te kopen.


Retouren zelf nooit aan de hand gehad, vorige keer wel foute maat geleverd gekregen van een dekje(dressuur besteld en een pony vzh gekregen)

Toen is dat echt super opgelost, terugsturen hoefde niet, ik heb kosteloos de goede gekregen :j en dat pony dekje heb ik toen weggegeven aan een kennis.

Terugsturen bij een andere kennis van mij ging heel soepel wat ik begreep maar daar heb ik dus vanuit eerste hand geen ervaring mee helaas


Ik heb ook niets hoeven retourneren, maar had in eerste instantie een frontriem ontvangen waar een steentje ontbrak. Kan gebeuren. Mailtje gestuurd, hoefde niets terug te sturen en had binnen 5 dagen een nieuwe frontriem thuis liggen. De oude mocht ik houden.