Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Welk bit voor extreem gevoelige cremello huid?

 
Profiel   

Ik ben opzoek naar ervaringen/tips.
Paard is net zadelmak gemaakt, en wordt dus echt nog met losse verbinding gereden. (ook nog met halster over hoofdstel, zodat de teugels ook nog aan halster kunnen worden vastgemaakt en zo min mogelijk druk op het bit komt). Echter is de huid rondom neus/mond zo extreem gevoelig dat een bit voor vervelende wondjes/plekjes zorgt. Met name aan de buitenkant van de lippen.

Mond zelf kan je prima aanzitten en verbinding vragen, het is niet dat ze overgevoelig op je hand/bit reageert met rijden. Echter houdt de huid zich niet goed. Nadeel van cremello kleur -O-

Eerst op dubbelgebroken watertrens geprobeerd, al snel overgegaan op de Trust Inno Sense flexi soft (de watertrens met rubberen ringen). Voordat ik nu allerlei bitten ga aanschaffen en proberen. Wat is slim?

Twijfel enorm of de rubberen bitringen voor juist meer wrijving zorgen of toch wel als bescherming werken. Weet dat een geheel rubberen bit juist voor schuring kan zorgen namelijk.

Ik wil wel naar een bustrens toe ipv. watertrens denk ik. Welk materiaal is nou het zachts en wat kan ik nog meer doen behalve smeren met zalf?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-20 22:44 



 
Profiel   

Mijn ervaring met rubber is dat het spekglad is als het nat wordt. Bitringen houden wel het metaal van de mondhoeken af, maar worden door het speeksel ook glibberig. Je kan het proberen, ze zijn gelukkig niet duur en als het niks is knip je ze er zo weer af.

Vanuit "de mens" weet ik dat smeerseltjes met kamfer er in de huid de eeltaanmaak stimuleren. Je zou een lippenbalsem met kamfer kunnen proberen (bvb die van Dr Schwaab).

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-20 23:30 



 
Profiel   

In plaats van een watertrens zou ik een bus- of d-trens proberen omdat die veel minder bewegen in de mondhoeken. Mijn vorige paard had ook snel plekjes (perlino van kleur) en bij haar hielp het als ik voor het rijden wat van die Maut-butter van Effol op smeerde. Ik zou daarmee beginnen als ze verder fijn reageert op je huidige bit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-20 08:07 



 
Profiel   

Bustrens Trust inno sense flexi soft is hier favoriet. Ons paard heeft gevoelige lippen en ook nog eens een v-inkeping op de plek waar het bit ligt (erfenis van de vorige eigenaar). Bij warm weer, of wanneer het weide seizoen net start, dan moet ik dit onwijs goed in de gaten houden omdat de huid erg dun is. Dan rijden we een tijdje met de flexi soft (geheel rubber zonder bitringen) en mijn ervaring is dat dit bit echt niet troef is. Wel gebruik ik een kloddertje bitboter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-20 08:21 



 
Profiel   

Ik kan je alleen vertellen dat je dan niet voor een Winderen moet gaan, die hebben vierkante bitringen. En mijn paard krijgt dus steeds plekjes van die bitringen. Niet in de mond, maar op de wang.
Ik overweeg serieus om die bitringen rond te gaan vijlen. Mondstuk is prima, maar mijn paard erg gevoelig. Is ook het enige paard waar de gevoeligheid een rol speelt wat ik ken. Ik weet alleen niet of je rvs makkelijk glad kunt schuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-20 07:33 



 
Profiel   

Wij hebben een schimmel met gevoelige huid. Bitringen waren geen succes, daar ging de boel juist helemaal van stuk. Wij hebben een bit laten aanmeten door een bitfitter en zijn op een Trust dubbel gebroken trens uit gekomen. Dat gaat al heel lang goed :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-20 07:49 



 
Profiel   

Kan me bijna niet voorstellen dat het aan de huid ligt. Eerder aan het model of maat oid.
Hadden destijds ongeveer 15 cremello hengsten waar ik werkte en geen van allen had er last van.
Mijn eigen cremello toen ook niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-20 20:23 



 
Profiel   

Is het geen speekselprobleem? Dat hij te weinig speekselt waardoor het bit niet lekker in de mond zit? Bit insmeren met honing of zoiets?

Iron bitje heeft vaak goed resultaat als dat het trouwens is.

Bitloos geen optie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-20 20:26 



 
Profiel   

Hier dan wel geen cremello, maar een gewone vos merrie.

Echter, vroeger ook altijd last gehad van wondjes en plekjes met een watertrens. Bitringen losten dit absoluut niet op.

Nu al enkele jaren over op bustrensen en nooit meer last van kapotte mondhoeken. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-20 20:28 



 

Ik heb ook een cremello. Gewoon een simpel bustrens bitje (met koper) en nergens last van.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-20 20:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen