[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caipirinha

Berichten: 86
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 22:06

Ik heb langer dan een jaar geleden een keer de tudor erop gehad en wist dat die qua ligging goed lag. De Alydar heb ik niet getest en gewoon besteld, echter was de ligging en zit zo fijn dat ik ook de Tariq later besteld heb...
Eigenlijk op de gok en die heeft goed uitgepakt

miereneter

Berichten: 2521
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 06:17

caipirinha schreef:
Ja dat zijn de flexibele boom zadels. Ik gebruik ze beide met de pad waar je inlagen in kan doen voor stabilisatie en comfort voor het paard, deze heeft een hele gevoelige rug.
Ik gebruik de zadels ook op mijn haflinger en ze passen tevens op een new forest pony die ik in pension heb staan


Dank! Ik zat een beetje te twijfelen over mijn Trekker (ook flexibele boom), maar neig sterk naar pad met inlages. Dus dat ga ik gewoon doen. Helpt om ervaringen te lezen.

Wat enorm handig dat hij op al die types paarden past!

PeerAppel

Berichten: 3942
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:13

Je krijgt ook alle kopijzers erbij, dus eventueel kun je zelf ook nog aan de klus om hem passend te krijgen op een ander paard. :j
Bij sommige zadelmakers moet je een complete set kopen met beugels, beugelriemen etc. Maar dat had ik allemaal al, dus ik heb hem gewoon kaal gekocht. Zonder korting is de prijs dan €1595.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:10

Tijdens het ontspullen op mijn kamer heb ik nog een paar boekschroeven gevonden, handig voor het zelf fixen van losse klinknagels van onder andere Ghost zadels. Iemand interesse? Zou het zonde vinden om ze weg te gooien.

lotje5lotje
Berichten: 707
Geregistreerd: 29-05-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:27

@peerappel, hoe breed is het kussenkanaal van de edix?

PeerAppel

Berichten: 3942
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:42

lotje5lotje schreef:
@peerappel, hoe breed is het kussenkanaal van de edix?


Dat is een goede vraag. Zou ik voor je op moeten meten.

Zinzi_jewel

Berichten: 8788
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 08:05

PeerAppel schreef:
lotje5lotje schreef:
@peerappel, hoe breed is het kussenkanaal van de edix?


Dat is een goede vraag. Zou ik voor je op moeten meten.


Best breed , mijn merrie heeft 7/8 cm nodig en dat haalt de Edix wel

marley93

Berichten: 6029
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:21

Kan je trouwens ook westernpads onder een cherokee doen? Dus niet een boomloos pad, maar een gewone Western. Ik meen dat ergens een keer te hebben gezien, maar ik vraag me af of je daar voldoende ruggengraat vrijheid mee houd.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:58

Ik raad het nooit aan, maar als je een korte rit (30 min) doet én je paard heeft een geultje op de plek van de ruggengraat én het is niet te wam dan moet het wel eens kunnen, zolang je er geen gewoonte van maakt. :)

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 13:05

Ik heb een paar jaar geleden een gewone westernpad open gemaakt, klittenband erin gemaakt en losse inlages erin gedaan. Werkt perfect!

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 13:30

Ik heb een westernpad van Mayatex gehad. Dat was eigenlijk een blanket, met links en rechts 2 kussens van memoryfoam en wolvilt. Ging ook prima met boomloos. Classic Equine heeft volgens mij ook zoiets. De laatste jaren reed ik met een Lakotapad. Die had hetzelfde idee. Dan heb je ook ruggegraatvrijheid, alleen zijn ze niet officieel voor boomloos.

paddraigh
Berichten: 3693
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 13:38

Heb ook de classic equine onder mijn western zadel gehad boomloos.

Mbt drukverdeling was super. Alleen de ruggengraat vrijheid vond ik tegenvallen..

marley93

Berichten: 6029
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 15:09

Hmm, dan houd ik het gewoon lekker bij mijn boomloze pads. Ik vind de westernpads er vaak zo mooi en vrolijk uitzien, maar zoveel geld neerleggen voor iets wat het eigenlijk niet helemaal is, dat vind ik weer te gek worden. :)
Bedankt voor de reacties!

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 16:09

Kan je er beter eentje laten maken bij jv dekjes :D

marley93

Berichten: 6029
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 18:14

Nou, wel een stuk of 4 voor dat geld. Ze heeft wel hele leuke stofjes... O:)

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 19:14

Ik heb er zelf ook een :D
Niet aangesingeld enzo hoor, maar voor het idee
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 19:33

En mijn JV-skito

Afbeelding

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 19:50

Mooi stofje 8-)

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 09:14

De mooiste die ze hadden :)
Die van jou toont door de felle zon wat lichter.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 09:17

Ja klopt. Ik heb er later wel zelf nog lusjes aan gemaakt (van een unicef keycord :')) aan de voorkant en bij de singel.
Als ik nog een pad laat maken vraag ik haar dat ook meteen te doen

marley93

Berichten: 6029
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:28

Het zijn wel echt mooie pads. <3

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 17:18

Ninx schreef:
Kom zomaar even binnenvallen omdat ik op zoek ben naar een HM Flexee of Vogue..... voor korte pony's. Dus mocht iemand iets hebben liggen?!


Ik heb een vogue iberica te koop. Dus mocht je interesse hebben stuur me dan ff een bericht :)

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 14:08

Heyhoi, ik heb een vraagje. Ik heb me hier ooit nog al eens gemeld, een aantal maanden geleden, maar toen viel paardlief mank en zag het ernaar uit dat we nooit meer gingen rijden.
Nu heb ik tegen alle verwachtingen in toch weer groen licht gekregen (yay!). Maar nu; zadelproblemen. Ik heb een arabier van 1m50 exact schoft, ze is heel smal op haar schouders en een zadel passen komt bij haar vri nauw. Ik heb nu een boomzadel, dressuurzadel van 17" met franse kussens dat op zich goed lag en waar ik goed in zit. Maar ja... Nu ze zolang stil heeft gestaan ligt het niet meer helemaal goed. Natuurlijk kan ik het laten aanpassen, maar over een maand moet het dan weer aangepast worden vrees ik zo, dus dat is niet handig. Daarnaast zal ik met m'n paard hoe dan ook enkel pensioenritjes mogen doen (een uurtje stappen). In de winter zal ik haar zeer waarschijnlijk volledig stil zetten ivm het feit dat ik liever niet in een (zware/natte) bak rij met haar (chronische) blessure. De dierenarts heeft het me niet exact verboden maar het is wel afgeraden, dus dan gaan we ons er maar aan houden. Maar op die manier zal ze elk jaar serieus schommelen wat (rug)bespiering betreft, dus iets dat dan een beetje meegroeit met haar lijkt me zeer aangenaam.

Nu overweeg ik een bbp/fellsatel. Ik zou er 1x per week 5-8 km mee gaan stappen, heel misschien eens een stukje draf oid, maar ik ben zeker niet va plan om er bv. 15 minuten aan een stuk mee te gaan galopperen/draven. Het moet een vrij kort ding zijn, maar ik heb zelf een maatje XS dus dat zou goed moeten komen. Ik wil wél een bbp met stijgbeugels. Dit omdat mijn paard vrij schrikkerig is en ik er liever niet afkletter bij het eerste sprongetje opzij omdat ze een enge brievenbus gespot heeft :+ . Ik wil ook wel wat stabiel zitten, ik moet sowieso een heel stuk langs vrij drukke banen.

Nu weet ik van de ghost bbp's en die zien er wel erg mooi uit, maar nu vroeg ik me af of er nog meer mogelijkheden waren. Ik ben bijvoorbeeld christ fellsatels/bbp's tegengekomen, die claimen ook met stijgbeuels gebruikt te worden, net zoals de FRA Macron. Persoonlijk heb ik niet echt een voorkeur voor een merk, maar ik wil graag zoveel mogelijk oplijsten zodat ik zoveel mogelijk keuze heb. Stel dat ik in Ghost niet kan zitten, heb ik nog opties over :D .

Eisen zijn dus:
-vrij kort/kleine maat
-stabiel
-stijgbeugels
-testbaar
-verkrijgbaar in België/testbaar in belgië
-degelijk

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 14:20

Wat fijn dat je weer lekker mag gaan rijden!

Aan de hand van jouw verhaal zou ik zeker voor de Ghost gaan (inderdaad even een weekje op proef), die van Christ hebben allemaal een enkele band over de rug als singel systeem en ondanks de inlages vind ik dat zelf geen lekker idee.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 15:09

Heb hier heel wat barebackpads gehad en bevoelt. De christ en de FRA macon zou ik zeker geen beugels aan doen. Bij de Ghost of de Grandeur barebackpad zou ik het wel durven. Die zijn vrij stevig van opbouw waardoor je minder snel puntdruk zou krijgen dan bij de zachte pads zoals Christ en FRA.