Vilten sjabrak in de zomer of toch linnen/katoen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Vilten sjabrak in de zomer of toch linnen/katoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 20:24

Ik heb een wol-vilten sjabrak waar ik erg tevreden over ben. Het is dun en stevig, neemt veel vocht op, blijft goed op z’n plek liggen en laat bij verreweg de meeste paarden de ruggengraat van voor tot achter vrij. Maar ik vraag me af of wol niet te warm is voor de zomer en of ik dus niet een ander sjabrak voor de zomer moet regelen. Aan de ene kant is wol-vilt vrij warm, zijn katoen en linnen koele ademende stoffen die veel vocht opnemen en is een extra sjabrak gewoon leuk. Aan de andere kant is het onder een sjabrak door de dikte altijd warm ongeacht het materiaal, is wol ook een ademende stof, lijkt mijn vilten sjabrak meer vocht op te nemen dan alle katoenen dekjes die ik gehad heb en voldoet mijn vilten sjabrak tot nu toe gewoon prima. Dus wat denken jullie? Is wol-vilt geschikt voor de zomer of is het beter om een dekje van linnen of katoen met plantaardige vulling te regelen?

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Vilten sjabrak in de zomer of toch linnen/katoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 20:29

Geen ervaring met vilten sjabrakken (klinkt goed!) maar ik ben zomers zelf toch heel blij met m'n wollen wandelsokken. En dat die ruggegraat zo mooi vrij ligt, zal misschien zelfs meer verkoeling geven dan bij een gewoon gewatteerd dekje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 20:32

Wat tof, zo'n vilten sjabrak! Ik denk dat het niet heel veel uitmaakt - warm wordt het toch wel en je sjabrak ligt ook maar op een klein gedeelte van de rug. Je paard heeft dus nog genoeg vierkante meters huid over om warmte kwijt te raken. :)

Matsenga
Berichten: 31
Geregistreerd: 09-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 20:45

Ik denk ook dat het elkaar niet veel zal maken. Als het warm is, wordt het ook onder een katoenen sjabrak warm. En de afgelopen weken hebben we ook wel aardig warme dagen gehad, dus veel warmer dat je nog voor de lol op je paard gaat zitten wordt het denk ik ook niet :+

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Vilten sjabrak in de zomer of toch linnen/katoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 23:01

oké duidelijk. gewoon lekker doorrijden dus. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 23:21

axel_1997 schreef:
oké duidelijk. gewoon lekker doorrijden dus. :D
Nou ja, niemand houdt je natuurlijk tegen als je toch een linnen of katoenen sjabrak maakt. O:) Maar ik denk dat je paard net zo content is met een vilten. Je zou eventueel wel na kunnen denken over een zadelvormig sjabrak, dan bedek je uiteraard minder huid, maar ik zou niet zeggen dat het per se nodig is, want het verschil in oppervlakte is vrij marginaal t.o.v. de grootte van het paard. :)

Wel top dat je erover nadenkt!

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Vilten sjabrak in de zomer of toch linnen/katoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 23:32

Klopt het kan natuurlijk altijd. Het zal er ook vast wel een keer van komen want ik vind het veel te leuk om te doen. Maar nu hoeft het in elk geval niet gehaast omdat het warm is. dus ik wacht lekker af tot het weer begint te kriebelen om een doe het zelf project te beginnen. Dat kon wel eens eerder zijn dan verwacht want de zomervakantie is net begonnen. :D

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Vilten sjabrak in de zomer of toch linnen/katoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 23:38

Vroeger had je alleen maar vilten sjabrakken, ik dacht dat ze niet meer bestonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 23:39

pillow schreef:
Vroeger had je alleen maar vilten sjabrakken, ik dacht dat ze niet meer bestonden.

Axel_1997 maakt al die heel vette dingen zelf. :D

(Kijk ik af en toe vol bewondering in je profiel? Misschien. :)) )

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 23:56

Mkango schreef:
Axel_1997 maakt al die heel vette dingen zelf. :D
(Kijk ik af en toe vol bewondering in je profiel? Misschien. :)) )



Bedankt! :D :o

Ze zijn tegenwoordig ook nog wel te koop overigens. maar niet bepaald goedkoop.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Vilten sjabrak in de zomer of toch linnen/katoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 01:16

Wolvilt kan prima in de zomer.

Zoek maar eens op Google gewoon naar "wol in de zomer" en je vind tig artikels/sites die uitleggen waarom wol verkoelend werkt in de zomer.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vilten sjabrak in de zomer of toch linnen/katoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 01:29

Ik rij western, dus geen sjabrakjes. Maar wij kiezen juist voor wolvilt en ook het hele jaar rond.

Heb ook wel met zuiver wollen onderzijde en die bevallen ook, maar blijven voor mijn gevoel wat meer vocht vasthouden en ook langer vochtig na het rijden.

Ik hang ze na het rijden wel even buiten op. Nooit onderste boven, want heb altijd geleerd dat vocht dan de verkeerde kant op gaat. Dus gewoon over een hek hangen.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-21 01:01

Nou ik ben deze zomervakantie toch maar aan de slag gegaan. En ik ben heel tevreden met het resultaat. :D Het is een Viking-sjabrak geworden. En ik heb veel tijd en aandacht besteed aan de symboliek.

De vulling, de stof en het naaigaren bestaan uit zwaar Europees linnen. Het borduurgaren is gemaakt van katoen. Het borduurwerk is mijn eigen ontwerp geïnspireerd op het werk van the darkhorseworkshop. De gebruikte kleuren zijn ongebleekt linnen, zwart, okerrood en marineblauw.

Afbeelding

De raaf aan de linker kant is een bekend motief uit de Noorse mythologie. Raven werden geassocieerd met Odin de god van wijsheid, kennis, strijd, dood en nog meer. De raaf werd daarom gezien als boodschapper en raadgever en speelde ook een rol bij het vervoer van gevallen krijgers naar walhalla.

Afbeelding

De kat aan de rechter kant is een minder bekend maar net zo belangrijk Viking-motief. Katten werden geassocieerd met de godin Freya. En dan met name met haar magische en toekomst-voorspellende gaven. Het gedrag van een kat zou namelijk even mysterieus en onvoorspelbaar zijn als het leven zelf. Freya deelde veel eigenschappen met Odin en was tevens een strijdgodin. Volgens een aantal teksten die ik heb gelezen was het ook niet Odin maar Freya die de eerste keus had uit de gevallen krijgers. Freya's strijdwagen werd getrokken door twee boskatten. De oorspronkelijke Viking bronnen geven helaas geen namen voor deze katten. (Een bron van lang na de Vikingtijd wel)

Afbeelding

halverwege bleek dat ik me vergist had. Ik was geen sjabrak aan het maken maar een kattenmandje. :+

Afbeelding


Aan de voorkant heb ik twee bandjes met houtje touwtje lussen gemaakt voor bevestiging aan het zadel. Op elk bandje staat een ravensymbool zoals dat op de bekende ravenbanier van de Vikingen stond. De knopen heb ik uit een rododendrontak gesneden. In de voorkant van de knopen heb ik de namen van Odins raven gekerfd in jongere futhark runen.
ᚼᚢᚴᛁᚾ Hugin (of Huginn)
ᛘᚢᚾᛁᚾ Munin (of Muninn)
Dit zijn de runen die het meest in gebruik waren in de Vikingtijd. Het oudere futhark wordt tegenwoordig het meest gebruikt voor kunst omdat dit met 24 runnen beter correspondeert met het huidige alfabet. Maar het stamt van voor de Vikingtijd. Het jongere futhark heeft slechts zestien runnen maar representeert meer klanken.
Hugin en Munin vlogen overdag over Midgard (de aarde) op zoek naar kennis en vertelde Odin vervolgens wat ze hadden gezien.

Afbeelding

Afbeelding

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Vilten sjabrak in de zomer of toch linnen/katoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 12:17

westernruiters gebruiken juist wolvilt. Dat is echt fijn hoor. Ik dacht ook dat er geen dekjes meer van gemaakt werden voor Engelse zadels.

Anoniem

Re: Vilten sjabrak in de zomer of toch linnen/katoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 13:24

Hij is prachtig geworden! <3

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Vilten sjabrak in de zomer of toch linnen/katoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 13:36

Wauw! Super mooi gemaakt!!