Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25273
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 12:17

xMarizka schreef:
[ [url=m/l9rLM9.png]Afbeelding[/url] ]
Iemand ervaringen met een Arno Brandt singel? Kan praktisch niks vinden, ook niet op zn eigen website over de “werking”


Ik heb deze zelf. Erg fijn voor mijn paard met singel plek ver naar voren en flinke schouders. Zadel blijft beter liggen en ik hem hem nu 4 jaar en nog steeds netjes en zacht.

Wissel nu af met bontsingel nadat paard wondje onder de singel had. Niet van singel want ze stond stil :+ en maat groter want door stilstaan was ze iets gegroeid.

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 13:30

sanneXjessy schreef:
Voor mensen die nog een leren maansingel zonder bont zoeken. Deze is heel erg fijn! Zeer zacht en blijft goed liggen bij mijn paard met buikje.
https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... maansingel

[ [url=m/cRVYw9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/IzeMmz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tQ2Nwe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BBrysq.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bedankt voor de tip. Heb hem ook besteld. Hij was er helaas niet in 75cm, dus heb 80cm genomen. Ben benieuwd

marley93

Berichten: 6029
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 13:52

Oké, ik heb een vraag. Ik heb dus een nieuwe rechte dressuursingel aangeschaft van 75cm.
Dit is de maat die ik eerder ook heb gekocht toen ik de FRA supersingel koos. Die is toen echter een beetje scheef gaan lubberen dus toen overgestapt naar een andere singel, maar heb hem nog wel liggen.
Nu legde ik mijn supersingel en nieuwe rechte singel van dus beide 75cm op elkaar, en aan allebei de kanten lijkt er een verschil te zijn van 5 cm, dus 10 in totaal. Hoe dan?! :')
Ik heb nog geen foto gemaakt, maar ik kan me toch niet voorstellen dat de maat per merk verschilt zoals met jeans broeken ofzo.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 14:29

normaal ga ik er wel echt vanuit dat van gesp tot gesp écht wel correcte maat is. Mijn oude barefootsingel is wel iets meer dan de aantal cm die hij aangeeft, is 55 en heb hem gemeten op iets van 57/58 maar dat vind ik nog zeer acceptabel

marley93

Berichten: 6029
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 14:45

siskeh schreef:
normaal ga ik er wel echt vanuit dat van gesp tot gesp écht wel correcte maat is. Mijn oude barefootsingel is wel iets meer dan de aantal cm die hij aangeeft, is 55 en heb hem gemeten op iets van 57/58 maar dat vind ik nog zeer acceptabel


Nu gaat het bij mij toevallig ook om een Barefoot, dus ik ga morgen even met een cm erlangs. Nu ben ik benieuwd.

DuoPenotti

Berichten: 29361
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 15:32

marley93 schreef:
Oké, ik heb een vraag. Ik heb dus een nieuwe rechte dressuursingel aangeschaft van 75cm.
Dit is de maat die ik eerder ook heb gekocht toen ik de FRA supersingel koos. Die is toen echter een beetje scheef gaan lubberen dus toen overgestapt naar een andere singel, maar heb hem nog wel liggen.
Nu legde ik mijn supersingel en nieuwe rechte singel van dus beide 75cm op elkaar, en aan allebei de kanten lijkt er een verschil te zijn van 5 cm, dus 10 in totaal. Hoe dan?! :')
Ik heb nog geen foto gemaakt, maar ik kan me toch niet voorstellen dat de maat per merk verschilt zoals met jeans broeken ofzo.

Ik heb het ook ooit gehad.
Thuis gemeten 125. Was ondertussen 126.
Geen centimeter mee genomen naar de ruitersportzaak. Daar zelfde maat gekocht stond er immers ingedrukt.
Kom thuis 10 cm langer.
Nu deden ze niet moeilijk over ruilen maar is wel 20 km enkele reis.
Dus hier gaat voortaan de centimeter mee. Maar online bestellen valt daarmee voortaan af.

sanneXjessy

Berichten: 467
Geregistreerd: 09-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 18:01

Pally schreef:
sanneXjessy schreef:
Voor mensen die nog een leren maansingel zonder bont zoeken. Deze is heel erg fijn! Zeer zacht en blijft goed liggen bij mijn paard met buikje.
https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... maansingel

[ [url=m/cRVYw9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/IzeMmz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tQ2Nwe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BBrysq.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bedankt voor de tip. Heb hem ook besteld. Hij was er helaas niet in 75cm, dus heb 80cm genomen. Ben benieuwd


Ik heb daarom ook de 80cm genomen, maar die had ik ook wel nodig :+

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 08:55

Zijn er mensen die een goede singel weten voor paarden met een gevoelige maag, die druk van de singel dus niet zo fijn vinden? (paard wordt behandeld maar ook met oog op de toekomst).
Hij is nu nog onbeleerd, wordt momenteel zadelmak gemaakt.
Ik weet dus nog niet zo goed hoe het zadel ligt als er op gereden wordt.
De zadelmaker had gezegd dat zadels bij hem de neiging zullen hebben om naar voren te gaan, hij heeft weinig plek voor een singel.
Zal eens op zoek gaan naar betere foto's ter verduidelijking.


Afbeelding


Afbeelding

marley93

Berichten: 6029
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:20

marley93 schreef:
siskeh schreef:
normaal ga ik er wel echt vanuit dat van gesp tot gesp écht wel correcte maat is. Mijn oude barefootsingel is wel iets meer dan de aantal cm die hij aangeeft, is 55 en heb hem gemeten op iets van 57/58 maar dat vind ik nog zeer acceptabel


Nu gaat het bij mij toevallig ook om een Barefoot, dus ik ga morgen even met een cm erlangs. Nu ben ik benieuwd.


Oké, dus ik heb gewoon compleet verkeerd in mijn hoofd gehad welke maat mijn supersingel was. :') Supersingel is 65cm in plaats van 75. De Barefoot singel is keurig netjes 75 van gesp tot gesp.

Mocht iemand trouwens nog op zoek zijn naar de topfithorseshop singel van 80 cm, ik doe de mijne in de verkoop.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 10:03

siskeh schreef:
Zo op foto heb ik er niet super veel op aan te merken, misschien iets kort, maar die wondjes is natuurlijk een no-go.
Heb je al eens een "gewone rechte" neopreen geprobeerd? Misschien iemand waarvan je die kan lenen.
Dan wel een stukje langer dan je huidige.
Als gewoon recht niet werk(en singel dus naar voren schuift, waardoor de singelstoten niet recht meer naar beneden gaan) ben je misschien meer een asymmetrische nodig, maar dan een smallere dan je huidige singel.


Een simpele neopreen heb ik nog niet geprobeerd, wat is daar de gedachtegang aan? Ik heb het gevoel dat die nog steeds naar voren zou schuiven en dus de huid klem zou leggen.

Heb overigens gister de singel geprobeerd zonder bontje, die van mijn foto's, en dan schuift het stuk leer nog steeds naar achter (net als op de foto dus). De singelgroeve trekt de singel dus naar voren toe.

Zou ik dan juist niet naar een bananensingel moeten kijken, of haal ik het nu door elkaar?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 13:53

Als ik de foto van de Anatomica zie ligt deze singel eigenlijk goed, maar: de singel is te breed, heb je een smallere dan zal deze als het goed is aan de voorkant verder ruimte geven.
Met een banaan heb je voor mijn gevoel minder de oksel vrij dan met een vergelijkbare vorm als je anatomica.

Mijn voorstel om eens met een rechte te rijden die wel goede lengte heeft is omdat voor mijn gevoel op de foto de singelgroeve niet eens super ver naar voren ligt.
Neopreen werkt bij sommige paarden ook super ter voorkoming van schuurplekjes.
En dat is iets "simpels" wat je uit kan sluiten.
Dat kan ook gewoon fout zijn natuurlijk.

Mocht dit niet passen zou ik een smalle singel met ellebooguitsparing zoeken, prolite-narrow is waarschijnlijk al smaller als de anatomica die je nu gebruikt. (al vind ik die weer niet super qua materiaal die prolite)

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:10

Deze is inderdaad best breed, dus een smallere singel is zeker een optie. Was alleen vergeten te zeggen dat die leensingel die ik nu heb, die een stuk smaller is, dat hij daar ook z’n wondjes weer aan openhaalt, vandaar mijn twijfel. Maar in ieder geval dus geen banaan dan.

Ik zal sowieso een langere proberen, misschien maakt dat al een heel groot verschil, en dan zal ik kijken of ik een simpele neoprene kan lenen van de manegepaarden. Welke maat kan ik beter hebben? Dit is een 65.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:31

Minimaal 75 cm als ik het zo zie, gewoon om te kijken hoe deze zit, als die ook naar voren schuift weet je dat je ene vergelijkbare als de anatomica maar smaller het beste kan zoeken.

manonnevotJarig

Berichten: 959
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 15:03

Afbeelding
Afbeelding
Weten jullie misschien een goede singel voor deze pony? Ik rijd nu met een simpele rechte neopreen singel (die sowieso te kort is, dat weet ik). Van deze singel krijgt ze toch wat irritatie plekjes, dus ik dacht dat een andere vorm singel misschien ook wel slim was om over na te denken.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 16:21

opisop_shop schreef:
Zijn er mensen die een goede singel weten voor paarden met een gevoelige maag, die druk van de singel dus niet zo fijn vinden? (paard wordt behandeld maar ook met oog op de toekomst).
Hij is nu nog onbeleerd, wordt momenteel zadelmak gemaakt.
Ik weet dus nog niet zo goed hoe het zadel ligt als er op gereden wordt.
De zadelmaker had gezegd dat zadels bij hem de neiging zullen hebben om naar voren te gaan, hij heeft weinig plek voor een singel.
Zal eens op zoek gaan naar betere foto's ter verduidelijking.


[ [url=m/o9D7qu.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/s8QVeD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Veel paarden met een gevoelige maag vinden een breed stuk middenonder de buik fijn (moet wel in zn geheel aansluiten natuurlijk). Maar het belangrijkste is een heel goed passend zadel en passende singel. Dan hoef je namelijk ook niet strak aan te singelen ;)

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 16:49

Sintara schreef:
opisop_shop schreef:
Zijn er mensen die een goede singel weten voor paarden met een gevoelige maag, die druk van de singel dus niet zo fijn vinden? (paard wordt behandeld maar ook met oog op de toekomst).
Hij is nu nog onbeleerd, wordt momenteel zadelmak gemaakt.
Ik weet dus nog niet zo goed hoe het zadel ligt als er op gereden wordt.
De zadelmaker had gezegd dat zadels bij hem de neiging zullen hebben om naar voren te gaan, hij heeft weinig plek voor een singel.
Zal eens op zoek gaan naar betere foto's ter verduidelijking.


[ [url=m/o9D7qu.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/s8QVeD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Veel paarden met een gevoelige maag vinden een breed stuk middenonder de buik fijn (moet wel in zn geheel aansluiten natuurlijk). Maar het belangrijkste is een heel goed passend zadel en passende singel. Dan hoef je namelijk ook niet strak aan te singelen ;)



Klopt, ik zoek inderdaad iets dat anatomisch is en met breed stuk onder de buik.

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:12

Ik gooi er hier ook eens een vraag in. Mijn merrie heeft de singelgroeve vrij ver naar voren liggen, heeft geen dikke buik maar is ook niet de 'athletic wedge' uit het plaatje van Daphara. Het zadel heeft de neiging tegen/op de schouders getrokken worden door mijn singel (rechte neopreen, gespen komen precies tot het dekje). Kan ik dan het beste voor een asymmetrische singel gaan, of toch een banaansingel?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 13:48

afgaande op verhaal zou ik zeggen asymmetrisch, maar met een plaatje kan je vaak meer zien.

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 14:09

Pally schreef:
sanneXjessy schreef:
Voor mensen die nog een leren maansingel zonder bont zoeken. Deze is heel erg fijn! Zeer zacht en blijft goed liggen bij mijn paard met buikje.
https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... maansingel

[ [url=m/cRVYw9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/IzeMmz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tQ2Nwe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BBrysq.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bedankt voor de tip. Heb hem ook besteld. Hij was er helaas niet in 75cm, dus heb 80cm genomen. Ben benieuwd


Ik heb de singel binnen. Idd een hele mooie singel. Ook heel soepel. Vanavond gelijk maar ff passen.

Afbeelding

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 22:28

Nou ik twijfel heel erg. Het lijkt alsof deze singel te kort is voor mijn paard, terwijl hij toch echt iets langer is dan mijn BR bontsingel. Deze nieuwe singel is al 80cm. Moet wel zeggen dat paard op dieet is. Bedoeling is dus wel dat hij nog wat afvalt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is met de BR singel
Afbeelding

En beide singels
Afbeelding
Afbeelding

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 00:10

De br ligt een heel stuk beter, de felix b zou ik terugsturen als ik jou was :o

Fudge

Berichten: 1018
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 07:21

Sintara schreef:
De br ligt een heel stuk beter, de felix b zou ik terugsturen als ik jou was :o


Mee eens

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 08:02

Ja ik ook, de Felix Buhler trekt veel meer in de spieren van de schouder en je singelstoten blijven niet recht. Wat beide bij die van BR een stuk beter is.

jjessica12
Berichten: 452
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 08:27

Heeft iemand ervaring met deze Schockemohle Pandora pro singel?

Je kunt hierbij zelf de voering kiezen, t.w. softpoly, leer of lamswol


Afbeelding

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:09

Hoi allemaal,

Inmiddels is mijn paard nu een paar keer onder het zadel, in de korte ritjes die gemaakt zijn bleef het zadel tot nu toe goed liggen (glijdt alleen wat naar voren tijdens rodeo :+ )
De singel die ik er nu aan heb zitten is zo te zien een Imperial Riding, geen idee welk model want ik leen hem tijdelijk van een stalgenootje.
Welke singel zouden jullie aanraden voor mijn paard?
Hij heeft geen lange rug en een wat ronde buik, zadelmaker gaf aan dat zadel waarschijnlijk de neiging zou hebben om wat naar voren te gaan.
Ik zoek iets anatomisch en zonder elastiek, voorkeur voor leer.
Met een breed gedeelte onder de buik voor een goede drukverdeling ivm gevoeligheid op de buik.

Ik zie weleens singels met heel breed middenstuk, maar die hebben denk ik eerder de neiging bij hem om het zadel naar voren te trekken?


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding



Afbeelding