Hoe check ik of de BOOM nog heel is?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Hoe check ik of de BOOM nog heel is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-21 14:41

Van het zadel bedoel ik, wil ik gewoon even weten zonder het hele ding te slopen... ;( Op wat voor manier kan je het checken? :)

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 15:47


Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Hoe check ik of de BOOM nog heel is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 20:31

Er zijn helaas heel veel dingen die stuk kunnen aan een boom. Het meest gangbare is de breuk aan de voorkant en daarna een breuk in de lengte. Ook kunnen de veren los raken en de popnagels los gaan. Die laatste twee hoor je meestal omdat het zadel gaat piepen in gebruik maar zie je niet makkelijk zonder het zadel open te maken. Ook kunnen de stijgbeugelhaken los gaan. Dat laatste is voor de ruiter het gevaarlijkst. Het zadel open maken is de enige waterdichte manier om te zien of de boom nog helemaal heel is. Grote dingen zie je wel door het zadel op je been te zetten en druk in het midden te zetten of door het zadel met 1 tak op tafel te leggen ondersteboven en de andere tak naar de ene tak proberen te bewegen. Luister vooral goed. Ookal zie je geen beweging als het gaat piepen of kraken is er iets niet goed. Beugelriemhaken die bewegen zijn altijd een reden om niet met het zadel te rijden. Al is dit wel op te lossen door een zadelmaker.