tong over bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-21 16:44

Hoi lieve bokkers,

Ik zit al een tijdje met een bitten probleem. Mijn paard heeft een moeilijke mond en een tong van elastiek. Hij krijgt hem er dus over heen wanneer hij wil. De momenten dat hij dit doet zijn eigenlijk heel wisselend. Hij doet dit als hij iets niet begrijpt, iets heel moeilijk vind, gewoon op rust staat te wachten als ik met mijn instructeur praat en een enkele keer is het zo dat ik qua druk het probleem ben.

Ik rijd hem met een hele lichte aanleuning en hij is ook totaal niet zwaar op de hand.

hij loopt op een myler en doet dit zowel op trens als op de s&t. het hoofdstel en de bitten loopt hij eigenlijk super op .

Wat hebben we al gedaan:
- tandarts
- bitfitter + hoofdstel nagekeken
- met verschillende teugeldruk gereden
- aantal andere bitten geprobeerd
- zadelmaker
- fysio
ik ben dus heel erg aan het zoeken wat we nog meer kunnen doen. het is voor beide niet fijn en ik wil natuurlijk het aller beste voor hem.

hopelijk hebben jullie nog tips

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 16:45

Bit een gaatje hoger?

Zal ook vast wel al geprobeerd zijn, maar soms word iets simpels vergeten :D

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Re: tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-21 16:48

bit hoger geprobeerd (ook al kan dit eigenlijk niet ...)
myler level 2 loopt hij dan weer niet lekker op, en de stang hebben we ook al een gaatje hoger op advies van een jury.

dank voor de tip, niet aan gedacht erbij te zetten

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 16:50

Ja als ze dat spelletje eenmaal door hebben is het er bijna niet uit te krijgen...

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 17:00

Hals nagekeken? Past het zadel goed?
Mijn paard deed zijn tong over het bit als uiting van pijn, in zijn hals bleken ontstekingen te zitten.
Heb je al eens een bit met vaste tonglepel geprobeerd? Het is een 'gemeen' middel in mijn ogen, alleen geschikt als het 'tussen de oren' zou zitten.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 17:04

Op wat voor manier heb je verschillende bitten geprobeerd? Materiaal, enkel/dubbel/ongebroken, bitring....?
En je zegt dat totaal niet zwaar is, maar heb je wel contact? Als hij helemaal geen contact wil nemen, is het ook niet gek als zijn tong over het gooit, want dat is een teken dat hij de druk in zijn mond onprettig vindt.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Re: tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-21 17:11

reageer even op beide tergelijk,
gehele paard is nagekeken, ook hals. Zadel word 2 keer per jaar nagekeken, pas nog gedaan en ligt super, ook de singel is nogmaals bekeken.

Ik weet niet meer wat ik allemaal heb geprobeerd, maar oa
sprenger aurigan watertrens dubbel gebroken
sprenger sensogan watertrens dubbelgebroken
sprenger aurigan watertrens dubbel gebroken (die wat extreem gebogen is?)
robart met plat tussenstuk bustrens
myler
enkel gebroken bus en water trens
gewone dubbelgebroken bus en water trens
euhm...... vast nog wel meer

ja we rijden wel in contact en dat neemt hij ook gewoon aan. maar ik rij wel eens paarden van anderen die stukken zwaarder zijn in de hand, vaak ruiters met een hele strenge hand

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Re: tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-21 17:14

oh, tonglepel nog niet geprobeerd....maar vind ik idd ook echt een laatste red middel.....

paard loopt trouwens momenteel Z2, zie dat ik dat vergeten ben te vermelden. rijden zowel op trens als stang en trens. Het tong erover gooien is dus niet altijd. soms de hele les/wedstrijd, soms nooit en lijkt hij het te zijn vergeten, soms alleen als hij het moeilijk vind. kortom er is dus geen pijl op te trekken wat voor hem de aanzet is om het te doen. soms doet hij het zelfs uit verveling in stilstand aan een lange teugel.....

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 17:16

Al eens iets met een tongboog geprobeerd?

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 19:44

Tongboog idd. Soms heeft een paard gewoon een dikke tong en dus weinig ruimte voor het bit. Een tongboog is dan fijner voor ze want ruimte voor de tong :j

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Re: tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-21 21:55

We gaan nu een myler level 2 proberen

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 22:01

Misschien geeft je paard aan geen bit te willen? Probeer eens bitloos

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 22:19

Mijn paard deed dit ook, al vanaf het beleren. Na zadelmaker, tandarts, bitten uitproberen (ongebroken met en zonder tongboog, enkelgebroken, dubbelgebroken, Myler, etc), osteopaat etc heb ik een een paar keer een tonglepel in gedaan (losse tonglepel, niet eentje die aan het bit zit). Dat hielp, maar hij beleef constant onrustig met zijn mond en tong.

Inmiddels… is het paard ook op de foto en echo geweest, blijkt ie een aangeboren afwijking te hebben. Ik rij hem tegenwoordig bitloos. Daarmee pest ik hem niet met een bit en pest ik mezelf niet met het onrustige los-vast contact wat zijn gedrag veroorzaakt.

Ballard_L

Berichten: 2490
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 22:24

Cinnepin schreef:
Misschien geeft je paard aan geen bit te willen? Probeer eens bitloos


Al zou je het willen, op wedstrijd mag je niet bitloos starten op dat niveau.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 22:30

Herkenbaar... de mijne doet het als hij achter verzuurd. Dus zodra hij gaat rommelen met de mond verander ik van hand of ik ga even stappen met een lange teugel om even het opgebouwde melkzuur de mogelijkheid te geven om afgevoerd te worden.

In de proef geen optie natuurlijk maar in de training wel.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Re: tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-21 09:08

Bitloos is voor mij geen optie. Op wedstrijd mag dit niet en ik heb wel met enkele gereden maar dit gaat helemaal niet goed met hem.
Het tong over het bit doen doet hij ook heel wisselend. Als hij iets echt heel moeilijk vind, maar ook als ik aan een lange teugel sta te praten. Hij heeft een periode gehad dat hij het op wedstrijd ook deed. Dan was ik aan het stappen aan een lange teugel en hop tong erover.

Ohja hij is super lenig, hij doet hem zelf ook weer terug

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 11:51

Ballard_L schreef:
Cinnepin schreef:
Misschien geeft je paard aan geen bit te willen? Probeer eens bitloos


Al zou je het willen, op wedstrijd mag je niet bitloos starten op dat niveau.

Snap ik, maar denk dat het paard voor wedstrijden gaat?

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 12:03

Je mag tegewoordig tm ZZ licht bitloos. Dus dat is niet perse een reden.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 13:47

Zamba schreef:
Bitloos is voor mij geen optie. Op wedstrijd mag dit niet en ik heb wel met enkele gereden maar dit gaat helemaal niet goed met hem.

Waarom gaat dit niet goed dan?
Ik persoonlijk geef de voorkeur aan een bit, ik heb ook altijd paarden die niet vrolijk worden van druk op de neus, maar ik kan wel prima bitloos rijden, omdat ik tempo, richting en buiging bepaal met mijn zit en ademhaling. Ik heb daar geen bit voor nodig. Voor stelling uiteraard wel, maar dat kan ook bitloos.
Als het niet goed gaat, is dat toch echt een ruiter-probleem en geen paard-probleem.

Het kan zijn dat je verbinding iets minder prettig is, en dat je groter moet zijn in je hulpen, dat heb ik ook. Met bit kan ik veel kleiner blijven dan bitloos. Maar je paard zou niet heftig in verzet moeten komen. En daar vallen ruiters door de mand, want bitloos heb je minder te vertellen.

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 13:48

Ik heb er ook eentje gereden die dit deed. Ook in rust. Dat bleek toch pijn te zijn, dier bleek zware artrose in de hoefbenen te hebben. Ik zou ongemak dus niet helemaal uitsluiten. Hoe is ze verder in het rijden? Laat ze meer ontevredenheid zien?

ziezoziezo22
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-10-13

Re: tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 22:07

Ik heb er ook 1 die altijd druk is met zijn tong.
Hij trekt hem op of doet zijn tong over het bit .
Bij myler level 3 lukte dat niet meer.
Maar vind het zelf nog niet het bit.
Want hij blijft het proberen.
Bitloos geprobeerd, dan blijft hij heel rustig met zijn tong maar word sterk.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 22:17

Hoe meer hij gewend raakt aan tong over het bit gevoel in de mond hoe meer dat ook als normaal gaat voelen. Afgezien van medische oorzaken, voer hem een week (of wat zelfs) brokjes met bit in (zonder neusriem etc. er aan), dan leert hij ook weer dat bit op de tong prettig ligt en is. Kan zelfs gewoon spanning zijn, maar een dier dat zo handig is met mond en tong kan dat misschien wel mooi zo laten afvloeien, maar het creeert een gevaarlijke situatie als stuur kapot is. Beetje rommelen is niet zo erg, als bit maar juist in de mond blijft liggen.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 22:21

Heb je al ongebroken geprobeerd?

Capriootje

Berichten: 6749
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 22:23

Ik had er 1 die het vooral met wat meer spanning deed en voor hem was (tijdelijk/paar maanden) een lage neusriem de oplossing. Niet heel strak of iets geks maar het werkte wel voor hem. Was echt een periode en daarna heeft hij het nooit meer gedaan.
Hij liep op een dubbel gebroken bustrens en een trust innosense bitje en ook wel Myler en andere geprobeerd maar hij deed het bij elk bit wel. De ongebroken trust ging nog het beste.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Re: tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 12:19

Hij laat in het rijden en op stal verder geen ongemak zien. Lichamelijke problemen zij uitgesloten voordat we opzoek zIjn gegaan naar een andere oorzaak. Het lijkt zijn uitweg te zijn om aan te geven dat er spanning is of dat iets moeilijk is if het is verveling. En dit mag hij natuurlijk aangeven, alleen is dit op deze manier erg lastig. Ongebroken bit hebben we in de trens opsomming geprobeerd, is helemaal niks. Ga nu proberen te zoeken naar bitten met extreem veel tong ruimte om te kijken hoe dat voor hem is