Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welk zadel in mijn situatie?

 
Profiel   

Hoi! :wave:

Ik wil graag een nieuw zadel aanschaffen, maar de laatste keer dat ik dat heb gedaan was voor mijn andere paard én een flinke tijd geleden. Nou weet ik dus niet zo goed wat er tegenwoordig in de markt is én m'n situatie is veranderd, waardoor ik me afvraag welk type zadel ik het beste kan nemen. Wat zijn jullie meningen?

Als volgt:

- Voorheen reed ik veel dressuur, dus ik heb een dressuurzadel
- Mijn vorige paard vond springen en bosritten leuk, dus ik schafte een extra zadel aan: een vzh richting springen
- Beide zadels passen op mijn huidige paard
- Sinds ik op deze stal sta, is mijn voorkeur voor rijden veranderd. Ik rij veel vaker in het bos. Meestal neem ik dan mijn vzh zadel, maar die zit niet heel stabiel. Dat ontdekte ik toen ik laatst op een - veel te duur - zadel van een ander zat. Mijn dressuurzadel zit lekkerder, maar dat vind ik dan weer niet fijn als ik in verlichte zit galoppeer.

Vandaar dat een nieuw zadel dus gewenst is.

Mijn huidige paard is een 'pony'. En ik ben volwassen. Dus ik geef eerlijk toe: ik vind mijn dressuurzadel HEEL fijn, maar ik voel me dan wel erg groot. Of ik die wil inruilen twijfel ik enorm over. Dan zou m'n nieuwe zadel dus voor dressuur én buitenrijden geschikt moeten zijn. En o ja, misschien gaat er in de toekomst ook nog een meiske mee springen. Dus alleen een dressuurzadel is sowieso geen optie.

Maar wat dus wél het doel is:

- een nieuw (of tweedehands, mag ook) zadel die een stabiele zit heeft
- waarmee ik lekker een uur of 2 kan buitenrijden - maar ook nog steeds dressuurmatig lekker zit
- goede kwaliteit
- verstelbare boom vind ik fijn, want voor mijn gevoel is het zadel dan wat bewerkelijker
- bij voorkeur in het bruin

Nou heb ik zelf altijd het idee dat een springzadel is om te springen en een dressuurzadel om te dressuren. En een vzh voor beiden niet optimaal is. Geen idee of dat ook daadwerkelijk zo is trouwens...

Mijn zadelmaker adviseerde Kent & Masters. Mijn budget is ongeveer rond de 1000 - 1200 euro. Wat zeggen jullie?


Laatst bijgewerkt door Mandarijn12 op 14-01-22 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 10:14 



 
Profiel   

Ik rij het liefste met veelzijdigheid, maar zoiets is gewoon persoonlijk.
En dan heb je de modellen richting spring en de modellen richting dressuur.

Voor jou nu zit ik te denken aan de massimo trail.
De zadelmaker kan hem 2 maten groter en kleiner zetten, dat kan je dus niet zelf. Dus als dat een harde eis is valt het af.
Maar die zit wel als een veelzijdig maar dan richting dressuur. En heerlijk zacht voor de langere ritten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 10:28 



 
Profiel   

Ik hoef hem niet zelf aan te kunnen passen, dat mag de zadelmaker doen. M'n zadels gaan doorgaans 10 jaar of langer mee, dus dat hij aan te passen is is wel fijn :) Klinkt goed, ik ga eens kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 10:48 



 
Profiel   

Een endurance zadel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 10:49 



 
Profiel   

Horse_Jo schreef
Een endurance zadel?


Kun je dat toelichten? Ik heb namelijk geen idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 10:52 



 
Profiel   

Zijn bedoeld voor lange ritten en volgens mij kan je er ook mee dressuuren. ken je iemand die zo'n zadel heeft? dan kun je vragen of je hem mag proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 10:56 



 
Profiel   

Zou voor een fijn springzadel gaan. Daar kun je prima basis dressuur mee rijden, en persoonlijk vind ik boscrossen het fijnst met een springzadel.

Al kan ik dat met ons wow dressuurzadel ook urenlang ,maar ja, daarmee ga ik niet springen.

Ikonic heeft ook fijne ( spring) zadels met kopijzer dat gewisseld kan worden.

Mocht je weten wat je nodig hebt na bezoek zadel passer, kun je ook altijd 2e hands kijken. En eventueel allebei aanschaffen.


Imo kun je met een springzadel prima dressuren , maar met n dressuurzadel niet zo fijn springen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 10:57 



 
Profiel   

Ik heb een kent en masters dressuurzadel en vind het een heel fijn zadel.
Het is voor een dressuurzadel een vrij 'open' zadel, geen hele diepe zit. Geen mega wrongen, de wrongen kunnen er zelfs af mocht je toch een sprongetje willen doen. Ik kan hier uren heerlijk op rijden, verlichte zit galopperen maar ook gewoon mijn dressuurlesjes doen.

Oude foto, maar dit is de mijne.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 11:06 



 
Profiel   

Massimo trail is zeker interessant. Is een vzh, maar wel met rechtere zweetbladen, dus ook heel geschikt voor dressuur. Zitting is een ribzit, super comfortabel. En zeer geschikt voor pony's omdat ze wat korter zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 11:09 



 
Profiel   

Mandarijn12 schreef
Nou heb ik zelf altijd het idee dat een springzadel is om te springen en een dressuurzadel om te dressuren. En een vzh voor beiden niet optimaal is. Geen idee of dat ook daadwerkelijk zo is trouwens...

Dit is helaas wel een beetje zo, maar met jouw budget zijn 2 zadels ook niet optie. Ik zou dan toch voor een spring- of vzh zadel gaan. Springen met een dressuurzadel is bijna niet te doen wanneer je hoger gaat dat 30cm,maar dressuren op een springzadel kan prima. Het kost misschien wel wat meer moeite om door te zitten en dicht bij je paard te blijven, maar op lager niveau is dat vaak ook nog niet zo'n probleem.
Maar welke dan precies, daar moet je gewoon veel voor proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 01:24 



 
Profiel   

Voor dit budget zou ik voor een goed gebruikt zadel gaan.

Ik ben zelf nogal fan van Sella. Zeer goede leerkwaliteit, fijne zit met voldoende steun, relatief kleine (korte zadels) en de boom is op de koudpers aanpasbaar. Tweedehands zitten ze rond de eur 1200,00. Ik ga er graag mee naar het bos, sprongetje geen probleem, maar voor het echte springwerk kom je wel aan een springzadeltje erbij.

Maar er zijn natuurlijk ook genoeg andere kwaliteits zadels in die prijsklasse.
Informeer anders eens bij Sangers in Wehl, ze heeft veel gebruikte en nieuwe zadels in deze prijsklasse.

[ img ]
[ img ]
(Mijn Sella's)

Een andere optie kan voor je jezelf een boomloos dressuurzadel zijn. Die zijn erg betaalbaar. Zie Becidor bij jou in de buurt. Dan houd je nog budget over voor een simpel springzadeltje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 07:17 



 
Profiel   

Ik heb een Ikonic dressuur en deze heeft een verruimde voorkant waardoor ik er ook prima een paar gaatjes korter mee naar buiten kan en mee galoppeer in verlichte zit. Is echt ideaal. Ik heb er ook al laag mee gesprongen en ik denk dat als je de wrongen eraf haalt of korte erop zet dat je ook gewoon hoger kan springen (mits de lepel niet in de weg zit voor je). Al hebben ze ook springzadels. Er zit een verwisselbaar kopijzer in en ben er onwijs blij mee. Zit fijn stevig en smal, maar ook zeer comfortabel op lange buitenritten.

Edit: oh wel boven je budget.. moet zeggen dat mijn budget gelijk was aan die van jou en ik kon werkelijk niets vinden wat paste en dit wel en het was het helemaal waard, zeker omdat ik geen 2 zadels nodig heb voor wat ik wil: basis dressuur, lange buitenritten (2+ uur) en af en toe een sprongetje en altijd een stevige zit vanwege de bokkunsten van pony.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 08:53 



 
Profiel   

Bij lange buitenritten, weinig hoger dressuurwerk en af en toe springen zou ik voor een springzadel gaan :)

Correcte houding tijdens de sprong aannemen terwijl je in een dressuurzadel zit is namelijk onmogelijk, punt :+ en voor wie wat anders beweert, ik heb never ever iemand enigszins acceptabel zien springen in een dressuurzadel, niet in het echt, niet op een filmpje of foto, dat maken die zadels gewoon onmogelijk. Je kan zo wel naar de overkant van de sprong komen en op je paard blijven zitten, maar daar is alles mee gezegd :P

Je hebt overigens ook diepere springzadels met veel wrong waar je heel stabiel in kunt zitten en die zeker niet misstaan met dressuren :) Stubben Roxane is mijn favoriete wat dat betreft, vind ik fijn voor op de jonkies die flink lopen te stuiteren. Kieffer Norbert Koof is ook een van die hele diepe / beginnersvriendelijke. Verder vind ik Bates ook heel lekker wat dat betreft, ze hebben hun springzadel zelfs in extra deep sit variant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 10:40 



 
Profiel   

Al eens over Wintec nagedacht? Wij hadden vorig jaar een nieuw paard gekocht. Paard was veel buiten gereden, maar weinig dressuur of springen. Wij hebben een Wintec care veelzijdigheid gekocht. (In Corona-tijd kenden veel zadels een lange levertijd, dus eigenlijk kwam dit bij toeval zo uit.)

Door verandering in bespiering en afvallen waren na een paar maanden wijzigingen in boom en vulling nodig, dus toen waren we blij met een aanpasbaar zadel! Tot dusverre zijn we erg tevreden, in veelzijdig gebruik. Dressuur b-niveau, springen tot ca 1 meter, buiten rijden en af en toe een cross lesje. Wel is het zo dat het zadel voor geen van de toepassingen ‘perfect’ is, maar het voldoet wel voor alles. En als je dan uitgevogeld hebt welke discipline de overhand gaat krijgen en welke pasvorm het beste bij je paard past, dan is er budget voor een tweede zadel, of je Wintec is tweedehands goed te verkopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 12:46 



 
Profiel   

Misschien was m’n post wat onduidelijk: maar JUIST nu weet ik welke discipline de overhand krijgt. :+ springen met een dressuurzadel vind ik ook waardeloos. En verlichte zit op een dressuurzadel ook. Dus een nieuw dressuurzadel wordt het sowieso niet. Buiten het feit dat ik een hele fijne passende heb die ik waarschijnlijk aanhoud.

Toevallig sprak ik een vriend van me, professioneel springruiter. Die zei: “oooh, maar ik heb nog wel een springzadel voor je liggen”. Die ga ik dus even uitproberen.

De zadelmaker adviseerde een K&M springzadel. Vind ik ook een leuke optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 22:25 



 
Profiel   

En een Massimo Trail vind ik echt heel lelijk :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 22:29 



 
Profiel   

Ik reed met een springzadel met iets diepere zit (een JC). Daar toerde ik heel lekker op rond. L2 met mijn eigen paard gestart en M1 met een ander paard. Als je qua dressuur vooral met de basis bezig bent, voorzie ik geen problemen :D

Idee: vzh inruilen/verkopen, dressuur behouden en een fijn springzadel aanschaffen?

Want heel eerlijk: toen ik in het M2 terecht kwam was een dressuurzadel toch wel ietsje prettiger… :o Niet perse voor de oefeningen. Maar wel voor mijn houding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 23:21 



 
Profiel   

Je ontdekte dat jouw zadel niet stabiel is doordat je op een ander zadel en op een ander paard zat.
Is dat de reden dat je een ander zadel wilt? Of wil je zelf ook stabieler zitten? Wat vond je van je zadel voordat je een andere had geprobeerd?

Of past dit zadel voor dit doel gewoon best wel prima bij jou en jouw paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 23:30 



 
Profiel   

Zaldi new cont!!

Hele stevige zit, zacht en ietsje richting vzh gebouwd.
En niet al te duur!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 08:03 



 

Zaldi heeft een zadel met een zitting die speficiek is voor lange ritten. Maar met dressuur ook prima te gebruiken. Weet zo ff de naam niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 08:11 



 
Profiel   

Marije_1997 schreef
Zaldi heeft een zadel met een zitting die speficiek is voor lange ritten. Maar met dressuur ook prima te gebruiken. Weet zo ff de naam niet meer.

Dat is de new cont die ik hierboven noemde :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 11:29 



 
Profiel   

Maar als ze de massimo trail lelijk vind zal dat met die zaldi ook wel zijn schat ik zo in.

Ik heb 'm net opgezocht, vind hem prachtig :D
Maar smaken verschillen.


Als je graag richting spring gaat.
Ik heb een Kieffer Venedig/Zurich gehad.
Die zat zo goddelijk zacht!
Misschien is dat dan wat?
https://www.kieffer.net/en/saddles/gene ... erich.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 11:31 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Maar als ze de massimo trail lelijk vind zal dat met die zaldi ook wel zijn schat ik zo in.


Eh, ja :o :+ hahaha.

Die andere ziet er mooi uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 12:38 



 
Profiel   

Macs schreef
Je ontdekte dat jouw zadel niet stabiel is doordat je op een ander zadel en op een ander paard zat.
Is dat de reden dat je een ander zadel wilt? Of wil je zelf ook stabieler zitten? Wat vond je van je zadel voordat je een andere had geprobeerd?

Of past dit zadel voor dit doel gewoon best wel prima bij jou en jouw paard?


Onbewust onbekwaam -> bewust onbekwaam.

Dus ja, dat is de reden dat ik nieuw zadel wil :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 12:41 



 
Profiel   

Als je er op zit ziet de New Cont er voor de toeschouwer uit als een gewoon zadel. En zelf zie je het ook niet als je er op zit.
De ribbels zitten heerlijk zacht en de wrong is erg fijn.
Ideaal voor dressuur en ritten!
Mss kun je het ergens proberen

(sorry ik ben echt fan :D )
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 13:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen