Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe moeten springschoenen zitten?

 
Profiel   

Ik ben al een tijdje aan het googlen maar kom nou niet echt tot een concreet antwoord.

hoe moeten die springschoenen nou zitten? Ik dacht altijd dat ze waren voor de protectie van de hoef bij het springen. Dat is ook waar ik ze voor wil gebruiken. Het lijkt mij namelijk niet prettig om continue een harde houten balk tegen dat hoefje aan te krijgen als ze de hoeven niet optillen. Na mijn deskresearch kom ik meer tegen dat springschoenen over de achterkant van de hoeven moeten vallen, maar wat beschermt dat dan?

Dus nu de vraag: wat moet er nou bedekt worden door die dingen? Wat wordt er beschermd door een springschoen? Hoe weet je of ze goed zitten? en "wanneer gebruik je ze nou?" (zie ze soms ook in dressuur)

Ik hoor het graag van jullie!! (foto's worden gewaardeerd)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 19:32 



 
Profiel   

Zo ver ik weet worden springschoenen gebruikt tegen aantikken van de achter hoeven tegen de voorste hoefballen. Ze worden ook wel gebruikt tegen het aftrappen van de ijzers (doordat ze met de achterhoef op de tak van het ijzer gaan staan aan de voorkant en hem zo eraf wippen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 19:42 



 
Profiel   

Dit is correct. De springschoen moet over het ijzer komen. Daar is ie immers voor. Om het aftrappen van ijzers te voorkomen
[ img ]

Dit is veel te hoog
[ img ]


Laatst bijgewerkt door Kabayo op 22-01-22 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 19:43 



 
Profiel   

Ik gebruik springschoenen om de hoefballen en kroonrand van mijn paard te beschermen.
Zonder blesseert ze zich nog wel eens met een achterhoef.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 19:44 



 
Profiel   

Ligt aan het doel waarvoor je ze gebruikt. Gebruik je ze voor bescherming van de hoefbal, dan zorg je dat ze daar overheen vallen. Wil je aftrappen van het ijzer voorkomen, dan moeten ze ook over het ijzer heen vallen.

Als bescherming tegen de balken worden ze minder gebruikt. Het is inderdaad niet prettig voor je paard om de balk te raken, maar het is wel motivatie om de volgende keer hoger te springen (voornamelijk belangrijk als de sprong verder technisch wel goed ging qua afstand en dergelijke).
Maar als je ze daarvoor wilt gebruiken, is vooral bescherming van de kroonrand belangrijk, die is het meest kwetsbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 20:00 



 
Profiel   

De springschoen is gemaakt voor bescherming van de hoefballen en kroonrand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 20:13 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Dit is correct. De springschoen moet over het ijzer komen. Daar is ie immers voor. Om het aftrappen van ijzers te voorkomen
[ [url=m/Zux45N.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is veel te hoog
[ [url=m/CGDeMp.jpg]Afbeelding[/url] ]


De onderste zie je echt heel veel op foto's van die dingen! Maar dat verklaart een boel! ik snap hem hartstikke bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 22:00 



 
Profiel   

Springschoenen zijn er om de hoefballen en kroonrand te beschermen. Wanneer je een paard hebt dat zich redelijk hoog aantikt, kan een wat hoger aangebrachte springschoen dus juist soelaas bieden. Een duidelijke splitsing tussen goed en fout kan je niet geven. Wanneer je een probleem hebt en het probleem is opgelost door de springschoen zonder een ander probleem te veroorzaken, dan heb je de juiste springschoen te pakken.
Wanneer je een springschoen bv. wilt gebruiken om het aftrappen van het ijzer te voorkomen, maar tegelijkertijd krijg je wondjes in de kootholte door constante wrijving, dan heb je de foute springschoen te pakken en moet je op zoek naar een ander formaat/merk/materiaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 12:00 



 
Profiel   

Wordt idd voor hoefbalken en kroonrand gebruikt.
Ik heb ze destijds ook bij een pony gebruikt met speciaal beslag, en zit te denken ze te gaan gebruiken op de trailer voor klein beetje bescherming voor net scheef de trailer af stappen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 10:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen