Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zadel voor korte brede haflinger

 
Profiel   

Nu 3 kwart jaar ben ik in het bezit van een leuke haflinger.

Ik heb nu een tekna dressuur zadel voor hem met een xxw boom erin en 17 inch.
De boommaat is uit mijn hoofd 35cm en de totale lengte is 43 cm.
Dit is ook wat hij maximaal kan hebben.

Dit zadel heb ik door countrymill laten nakijken met de drukpad en volgens hun paste dit zadel prima.

De droge plekken die ik na het rijden had, zouden volgens hun geen probleem zijn. Helaas zijn er nu met de wintervacht flinke witte plekken gekomen en lijkt het mij duidelijk dat dit zadel niet past.

Maar wat dan? Ik wil een zadelmaker laten komen, maar dan moet ik wel een beetje een idee hebben welke merken een optie zouden zijn.

Dus wie wil meedenken? Hierbij wat foto's van zijn bouw.
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Dit is het huidige zadel

[ img ]

En hier zie je de droge plekken

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 10:50 



 
Profiel   

Wat een prachtige haflinger!

Heb je al eens nagedacht over boomloos? Er zijn veel mensen die boomloos rijden op korte, brede paarden. Er zijn ook heel veel (mooie) opties op de markt hiervoor! Je kan altijd eens kijken in het topic: [HAR] [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 10:56 



 
Profiel   

Klinkt ook wel alsof er een hele wijde boom in zit. Heb je ook het idee dat je voorover wordt gegooid?
Ik ben absoluut niet van het zelf gaan aanklooien, maar ik zou bijna zeggen, probeer een kleinere maat kopijzer en kijk wat er gebeurt met de droge plekken en je eigen balans. (en daarna uiteraard nog een zadelmaker laten komen, maar als je witte haren krijgt, past je zadel ook wel heel slecht)

Heb je sinds de afgelopen rui periode alleen met dit zadel gereden of ook met anderen?

Maar verder zou ik niet te veel naar merken gaan kijken, maar vooral naar een goede zadelmaker. En vraag vooral vantevoren bijvoorbeeld eens of zij denken dat ze een passende optie zouden hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 10:58 



 
Profiel   

Thorowgood cob zadel. Speciaal voor deze bouw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 10:58 



 
Profiel   

Bowo schreef
Klinkt ook wel alsof er een hele wijde boom in zit. Heb je ook het idee dat je voorover wordt gegooid?
Ik ben absoluut niet van het zelf gaan aanklooien, maar ik zou bijna zeggen, probeer een kleinere maat kopijzer en kijk wat er gebeurt met de droge plekken en je eigen balans. (en daarna uiteraard nog een zadelmaker laten komen, maar als je witte haren krijgt, past je zadel ook wel heel slecht)

Heb je sinds de afgelopen rui periode alleen met dit zadel gereden of ook met anderen?

Maar verder zou ik niet te veel naar merken gaan kijken, maar vooral naar een goede zadelmaker. En vraag vooral vantevoren bijvoorbeeld eens of zij denken dat ze een passende optie zouden hebben.


Er zit momenteel een xw in, maar de droge plekken bleven er hetzelfde op. Momenteel staat hij stil en is daarbij weer aangekomen, dus ik verwacht dat hij momenteel qua maat weer de xxw nodig heeft. Ik zit zelf erg fijn in dit zadel, ik word niet voorover gegooid of iets dergelijks.

Ik heb buiten 1 klein testritje met een tekna springzadel, enkel met dit zadel gereden.

Sinds oktober heb ik helemaal niet meer gereden, omdat toen de witte plekken kwamen.

[ img ]

[ img ]


Sodeletuut schreef
Wat een prachtige haflinger!

Heb je al eens nagedacht over boomloos? Er zijn veel mensen die boomloos rijden op korte, brede paarden. Er zijn ook heel veel (mooie) opties op de markt hiervoor! Je kan altijd eens kijken in het topic: [HAR] [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5


Dankjewel! Boomloos is eventueel ook een optie ja.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 11:06 



 
Profiel   

Bepaalde types Thorowgood passen hier op (bijna alle trouwens, maar welke ligt ook een beetje aan de rest van de bouw.)

Ook de Empire avanti zal denk ik wel passen, die lag ook op mijn korte, ronde kwpn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 11:08 



 
Profiel   

Aangezien jouw paard ook een behoorlijke wintervacht lijkt te hebben, is het wellicht ook handig om daar navraag over te doen bij de zadelpasser. Ik heb zelf een tinker waarbij afgelopen winter ook witte haren ontstonden. Geen afgebroken haren zoals je ziet wanneer het echt niet past. Nu is mijn paard stekelharig maar het viel me wel op. Mijn zadelpasser gaf aan dat dit te maken kan hebben met de zweetafvoer in de winter. Het zweet kan nergens heen waardoor de witte plekken ontstaan. Hij zei dit wel vaker te zien bij tinkers, fjorden en haflingers met een flinke wintervacht. Ik heb dit zelf nu voor het eerste jaar en had dit nog nooit gehoord, dus het is even afwachten hoe het straks weer wordt met de zomervacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 11:14 



 
Profiel   

Zo gebaseerd op de foto vind ik het zadel ook écht niet goed liggen.
Lijkt heel erg voorover te hellen waardoor je dus op die 'droge' plekken drukplekken krijgt.

Ik weet niet wat je budget is, maar voor mijn ronde paard met weinig schoft en korte rug heb ik een DK zadel en dat bevalt me hartstikke goed.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 11:22 



 
Profiel   

Ik vind hem zo op de foto ook echt niet goed liggen.
Op de haflingers die ik ken ligt kent&masters erg goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 11:31 



 
Profiel   

Ik heb op mijn ronde haflinger inderdaad een kent en masters. De grootste is een extra extra wide, dat is een geel kopijzer. Dat is ook circa 35 cm. Als deze te krap is heeft de thorowgood cob nog een zilveren, die is nog 1 maat breder. Maar dat zadel vond ik wel stukken minder lekker zitten dan mijn kent en masters.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 11:45 



 
Profiel   

Wij zijn nog steeds erg blij met onze Wintec, deze past echt super en zit heerlijk.
Heb niet de Wide versie maar doe er, uiteraard in overleg met een expert, gerust een 2XW boom in om de gezette momenten te overbruggen :+

Ze komen volgens mij wel wat overeen qua bouw.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 11:52 



 
Profiel   

Ik had ook een haflinger met een korte rug.
Wat een gedoe met zadels is dat geweest, ik had ook nog eens 17,5 inch nodig
Uiteindelijk op Wintec terecht gekomen en dat was mooi passend.
Boomloos tijdelijk gedaan, maar dat was het ook niet helemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 11:57 



 
Profiel   

Wintec paste hier weer niet.
Boomloos wel maar mijn heupen wilde niet.
Nu bij allebei tevreden met Massimo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 12:04 



 
Profiel   

fjordjes schreef
Thorowgood cob zadel. Speciaal voor deze bouw.


Juist niet. Zie deze blog: https://www.passendzadel.nl/blog/18-zad ... arden.html

TS ga kijken naar zadels met U bomen. Even googlen kom je een heel eind mee. Zadels zoals kent&masters, massimo, thorowgood, ruez diaz, wintec, hebben allemaal V bomen. De hoek is daarvan smaller en kan problemen leveren.

Op mijn tafelmodel paard heb ik inmiddels een sella boom maar daarom omheen is het zadel voor mijn lijf opgebouwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 12:28 



 
Profiel   

Sella, busse, edix, schutte, Wow, ik dacht ook de macrider evolution, misschien ikonic.
Er zijn opties, maar makkelijk is het zeker niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 12:45 



 
Profiel   

Mijn Haflinger heeft precies hetzelfde, een korte rug en ronde borstkas / buik . :+
Ik heb sinds mei een Edix Tudor. Zit niet alleen heerlijk, maar past ook goed op haar rug. Het zadel heeft een flexibele boom, dus ik kreeg van de zadelpasser een speciale pad met inlages erbij voor extra stabiliteit. Wat ik dan weer fijn vind is dat het relatief eenvoudig aan te passen is als ze nog groeit (ze is 3). In combinatie met een anatomische singel ligt het als een huis. Stuur me even een PB als je een foto wilt! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 13:12 



 
Profiel   

Kijk zo kom ik al een eind! Erg fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 19:35 



 
Profiel   

Wij hebben op onze brede koudbloed paardjes een zaldi liggen. Topzadels, ben er enorm blij mee. Ik heb het model new kent 2g. Deze zadels zijn eigenlijk voor de Pre paarden maar passen ook goed op koudbloeden.

Mijne kostte, op maat gemaakt, 1399 euro. Is echt leer en zit een boom in die je in een pers kan verbreden.

[ img ]
[ img ]
^ ik weet dat de singel te kort is, had deze om te testen maar was helaas te kort. Dus heb er niet mee gereden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 19:58 



 
Profiel   

Hier ook een Zaldi. Perfect voor mijn kleine dikkertje :)
Heb veel zadels geprobeerd en versleten.. Nu eindelijk een die goed ligt, voor mij heerlijk zit en betaalbaar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 20:04 



 
Profiel   

Ik heb ook een massimo op mijn haf, ligt super!
Heb zelf Jade zadelmakerij erbij gehad.

Ik heb nog een FreeForm boomloos zadel die ik wil verkopen mocht je toch boomloos willen *\o/* ik heb er niet genoeg steun aan maar zit heerlijk zacht aan je kont wahah

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 20:10 



 
Profiel   

Mijn haf had ook een Zaldi, mooi zadel, goed gemaakt en hem paste dat prima. Ik rijd liever met mijn Freemax Western (boomloos maar erg stevig).

Het zadel van jouw haf ligt voorover. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je hier zelf fijn op hebt kunnen zitten. Die witte plekken komen vast door de boomtakken die te diep lagen. Balans van dat zadel klopt niet op je paard. Denk niet dat dit op te lossen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 21:39 



 
Profiel   

[ img ]
Ik heb een Fryso Classic, geeft net iets meer steun dan een Thorrowgood en past goed op haar korte brede rug zonder schoft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 22:41 



 
Profiel   

Chantalla schreef
Aangezien jouw paard ook een behoorlijke wintervacht lijkt te hebben, is het wellicht ook handig om daar navraag over te doen bij de zadelpasser. Ik heb zelf een tinker waarbij afgelopen winter ook witte haren ontstonden. Geen afgebroken haren zoals je ziet wanneer het echt niet past. Nu is mijn paard stekelharig maar het viel me wel op. Mijn zadelpasser gaf aan dat dit te maken kan hebben met de zweetafvoer in de winter. Het zweet kan nergens heen waardoor de witte plekken ontstaan. Hij zei dit wel vaker te zien bij tinkers, fjorden en haflingers met een flinke wintervacht. Ik heb dit zelf nu voor het eerste jaar en had dit nog nooit gehoord, dus het is even afwachten hoe het straks weer wordt met de zomervacht.


Klopt, ik een haflinger kruising en die heeft dit ook! De dierenarts en zadelmaker zeiden beiden dat het kwam door verstikking inderdaad. Hij krijgt ook snel schuurplekken in de winter door dekens/hoofdstel etc ivm broze wintervacht en witte plekken op die plaatsen.

Ik heb een bates wide voor mijn brede kruising. Erg tevreden mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 06:38 



 
Profiel   

Met wintervacht heb ik niet meer gereden, dus door verstikking van de dikke vacht lijkt het niet te komen.

Voor de gene die aangeven welk zadel dat ze hebben, weten jullie toevallig ook de totale lengte?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 08:09 



 
Profiel   

https://www.massimo-sattel.de/
Hier staat bij elk model de lengte achter.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 08:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen