Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ik zoek hét dressuurzadel

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Voor mijn nieuwe zz dressuurpaard zoek ik een goed zadel.
Het zadel mag niet te veel druk rondom de schoft geven, moet een breed kanaal hebben en een terug gebogen boom voor veel schoudervrijheid.

Welke merken en fitter raden jullie aan?
Regio Zuid Holland/ Zeeland


Laatst bijgewerkt door DS1982 op 27-01-22 21:06, in het totaal 3 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 20:35 



 
Profiel   

In welke regio? Welk budget?

Niet teveel druk op de schoft ligt de bouw van je paard in combinatie met het model van het zadel. Breed kanaal hebben de meeste moderne zadels ook.
Waarom is de terug gesneden kamer voor jou belangrijk? Een goed passend zadel blijft van de schoft af, wel of zonder terug gesneden. Een zadel dat niet goed past, kan met een terug gesneden boom wel de schoft vrij houden, maar er is een grote kans dat hij direct na de terugsnijding alsnog te krap is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 20:45 



 
Profiel   

Bowo schreef
In welke regio? Welk budget?

Niet teveel druk op de schoft ligt de bouw van je paard in combinatie met het model van het zadel. Breed kanaal hebben de meeste moderne zadels ook.
Waarom is de terug gesneden kamer voor jou belangrijk? Een goed passend zadel blijft van de schoft af, wel of zonder terug gesneden. Een zadel dat niet goed past, kan met een terug gesneden boom wel de schoft vrij houden, maar er is een grote kans dat hij direct na de terugsnijding alsnog te krap is.


Budget maakt niet uit. Regio zuid holland/ zeeland.

Er zijn merken welke zo ie zo minder druk geven rondom de schoft. Dit heeft te maken met de opbouw van het zadel.
Ik bedoel geen teruggesneden kamer, maar een terug geplaatste boom, zodat het paard meer schoudervrijheid heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 21:08 



 
Profiel   

Ik zou eens met een serieuze Ideal verkoper kijken. Die kunnen echt alles naar wens krijgen van de boom tot het stiksel. Heb daar ooit een uniek dressuurzadel maken op basis van eigen afmetingen voor een paard met een lastig postuur. Ik heb de boom van een ijslandzadel met een opbouw van een ander merk flap laten combineren, de boomtakken heb ik daarbij inderdaad ook terug laten leggen.
Echt super wat die daar van gemaakt hebben.
Ik heb helaas geen namen voor je.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 21:17 



 
Profiel   

Graziozo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 21:42 



 
Profiel   

In die regio ken ik niemand.

Ik weet verder ook niet zoveel merken met zo'n type boom, maar ik vind wel dat Schutte hele fijne zadels zijn met veel aanpassingsmogelijkheden. Ik weet dat ze ook modellen hebben die dus meer ruimte geven voor de schouders (ik weet alleen even niet meer welke dat is). Die heb ik zelf ook geprobeerd voor mijn paard, maar niet voor gekozen omdat ik dan niet meer goed in balans kon zitten. Dus ook voor de vrijheid van de schoft is het nog steeds afhankelijk van de bouw van je paard en hoe het zadel daarop aansluit.
En uiteindelijk ben ik ook zonder die vrijheid uit gekomen om een zadel dat echt super ligt en zit.

Ma_n0n schreef
Graziozo?

Die in ieder geval niet. Heleboel zijn hartstikke scheef.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 22:05 



 
Profiel   

Ik heb voor mijn rondgeribte KWPNer -model haflinger- een Patricks Saddle laten maken bij van Rijs. Dit zadel was de enige uit de hele bus die een passende boom had, een zogenaamde ee-boom. Het enkele zweetblad loopt mooi iets terug, en het zadel bied aan alle kanten vrijheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 22:07 



 
Profiel   

Absoluut Vivary, nog nooit eerder zulke fijne zadels gehad. Veel mensen in mijn omgeving hebben ook deze zadels en iedereen is mega tevreden. De service is ook top, als iets er niet standaard is dan wordt er heel goed meegedacht en gekeken hoe het wel mogelijk gemaakt kan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 22:08 



 
Profiel   

Sella zadels hebben mooi open boom
[ img ]
[ img ]
[ img ]
Mijn Sella, helaas niet passend te krijgen op mijn nieuwe paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 22:30 



 
Profiel   

Bowo schreef
In die regio ken ik niemand.

Ik weet verder ook niet zoveel merken met zo'n type boom, maar ik vind wel dat Schutte hele fijne zadels zijn met veel aanpassingsmogelijkheden. Ik weet dat ze ook modellen hebben die dus meer ruimte geven voor de schouders (ik weet alleen even niet meer welke dat is). Die heb ik zelf ook geprobeerd voor mijn paard, maar niet voor gekozen omdat ik dan niet meer goed in balans kon zitten. Dus ook voor de vrijheid van de schoft is het nog steeds afhankelijk van de bouw van je paard en hoe het zadel daarop aansluit.
En uiteindelijk ben ik ook zonder die vrijheid uit gekomen om een zadel dat echt super ligt en zit.

Ma_n0n schreef
Graziozo?

Die in ieder geval niet. Heleboel zijn hartstikke scheef.



Afijn, ik ben dus net helemaal genezen van Schutte qua service, dus geen zadel merk is perfect. De legend is overigens het model met ruimte voor de schouders. Binnenkort heb ik er eentje te koop :o

Ik ben nog geen negatieve dingen over Graziozo tegengekomen overigens.

KM heeft ook zadels met veel schouder vrijheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 22:44 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Ik zou eens met een serieuze Ideal verkoper kijken. Die kunnen echt alles naar wens krijgen van de boom tot het stiksel. Heb daar ooit een uniek dressuurzadel maken op basis van eigen afmetingen voor een paard met een lastig postuur. Ik heb de boom van een ijslandzadel met een opbouw van een ander merk flap laten combineren, de boomtakken heb ik daarbij inderdaad ook terug laten leggen.
Echt super wat die daar van gemaakt hebben.
Ik heb helaas geen namen voor je.


Dank je voor de tip. Ik ga het onderzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 22:46 



 
Profiel   

Ma_n0n schreef
Graziozo?


Heb ik over gelezen, maar nog geen ervaringen gevonden. Ben jij bekend met dit merk? Het ziet er wel goed uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 22:48 



 
Profiel   

DS1982 schreef
Ma_n0n schreef
Graziozo?


Heb ik over gelezen, maar nog geen ervaringen gevonden. Ben jij bekend met dit merk? Het ziet er wel goed uit.



[HAR] Graziozo zadels in dit topic ervaringen met Graziozo

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 22:50 



 
Profiel   

Nico Schelvis van DK zadel :j

Is alleen niet een goedkoop merk, maar wel luchtgevuld en volledig op maat te maken op elk paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 22:57 



 
Profiel   

Bowo schreef
In die regio ken ik niemand.

Ik weet verder ook niet zoveel merken met zo'n type boom, maar ik vind wel dat Schutte hele fijne zadels zijn met veel aanpassingsmogelijkheden. Ik weet dat ze ook modellen hebben die dus meer ruimte geven voor de schouders (ik weet alleen even niet meer welke dat is). Die heb ik zelf ook geprobeerd voor mijn paard, maar niet voor gekozen omdat ik dan niet meer goed in balans kon zitten. Dus ook voor de vrijheid van de schoft is het nog steeds afhankelijk van de bouw van je paard en hoe het zadel daarop aansluit.
En uiteindelijk ben ik ook zonder die vrijheid uit gekomen om een zadel dat echt super ligt en zit.

Ma_n0n schreef
Graziozo?

Die in ieder geval niet. Heleboel zijn hartstikke scheef.



Afijn, ik ben dus net helemaal genezen van Schutte qua service, dus geen zadel merk is perfect. De legend is overigens het model met ruimte voor de schouders. Binnenkort heb ik er eentje te koop :o

Ik ben nog geen negatieve dingen over Graziozo tegengekomen overigens.

KM heeft ook zadels met veel schouder vrijheid.[/quote]

Misschien dat dat ligt aan welke zadelmaker je er precies bij had?

Ik vind het ook bijzonder dat er online over Graziozo geen slechte dingen naar voren komen, terwijl ik de wandelgangen absoluut het tegenovergestelde hoor. Maar het is niet aan mij om hier verhalen van anderen te plaatsen die ik niet uit eerste hand heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 23:01 



 
Profiel   

Ik zou je aanraden om meerdere zadels te testen. Ik heb zelf een albion slk. Voor mijn paard een heerlijk zadel. Voor mezelf is de boom eigenlijk iets te breed om echt comfortabel te zitten. Ik zit hierdoor iets te ver naar achter in het zadel wat ik bij een oude kieffer of mijn springzadel niet heb. Kijk dus uit met een breed tussenkanaal, want dat is voor mij wel een nadeel dat hierdoor ook de zit ruimer is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 23:07 



 
Profiel   

Bowo schreef
Misschien dat dat ligt aan welke zadelmaker je er precies bij had?

Ik vind het ook bijzonder dat er online over Graziozo geen slechte dingen naar voren komen, terwijl ik de wandelgangen absoluut het tegenovergestelde hoor. Maar het is niet aan mij om hier verhalen van anderen te plaatsen die ik niet uit eerste hand heb.



Ik had een Schutte dealer die Schutte hoog heeft zitten, maar wel tijdens een controle miste dat de boom toch echt te klein was geworden. Probleem lag aan mij, toen dealer twee een ruime maand later kwam zag die dat gelijk. Maar goed, de reden waarom ik ben afgeknapt is dat toen ik na anderhalf jaar ellende vroeg om een oplossing het antwoord was dat ze het jammer vond dat ik niet tevreden was met mijn zadel en dat was dat.
Ik had er anderen naar laten kijken en die vonden het zadel ook niet goed liggen maar dat was kennelijk niet relevant.

Maar goed, ik ben er klaar mee en heb een ander zadel besteld.

@ts, het beste kan je zadelmakers vragen om langs te komen, je kan theoretisch uitvogelen wat het beste is, maar mijn ervaring is dat het paard er toch vaak zelf anders over denkt.

Bij ons op stal zijn er heel veel mensen tevreden over KM en ook een aantal over Sella, beide werken volgens mij niet met dealers ( ze komen zelf altijd langs) en hebben zadels met veel schoudervrijheid in het assortiment.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 23:27 



 
Profiel   

martinev schreef
Absoluut Vivary, nog nooit eerder zulke fijne zadels gehad. Veel mensen in mijn omgeving hebben ook deze zadels en iedereen is mega tevreden. De service is ook top, als iets er niet standaard is dan wordt er heel goed meegedacht en gekeken hoe het wel mogelijk gemaakt kan worden.


Hier heb ik ook veel goeds over gehoord. Kan alleen nog niet echt ontdekken wie de fitter is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 23:29 



 
Profiel   

DS1982 schreef
martinev schreef
Absoluut Vivary, nog nooit eerder zulke fijne zadels gehad. Veel mensen in mijn omgeving hebben ook deze zadels en iedereen is mega tevreden. De service is ook top, als iets er niet standaard is dan wordt er heel goed meegedacht en gekeken hoe het wel mogelijk gemaakt kan worden.


Hier heb ik ook veel goeds over gehoord. Kan alleen nog niet echt ontdekken wie de fitter is.


Dat zijn Ans en Hans, het is hun merk. Zij komen door heel Nederland. Via hun site kun je contact opnemen! www.vivaryzadels.nl

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 23:36 



 
Profiel   

Erreplus? Heerlijke zadels die heel veel schoudervrijheid bieden. Prachtige zadels! Er zijn verschillende typen bomen die bij verschillende ruggen passen. Kost ook wel een paar ruggen :+.

Edit; oh ja, heb vernomen dat Bregmans een goede zadelpasser is, kun je hier op bokt ook terugvinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 00:05 



 
Profiel   

Sorriso schreef
Erreplus? Heerlijke zadels die heel veel schoudervrijheid bieden. Prachtige zadels! Er zijn verschillende typen bomen die bij verschillende ruggen passen. Kost ook wel een paar ruggen :+.

Edit; oh ja, heb vernomen dat Bregmans een goede zadelpasser is, kun je hier op bokt ook terugvinden.


Eens, en doordat de boom aanpasbaar is heb ik de mijne tweedehands kunnen kopen en is ie daarna passend gemaakt voor mijn paard, scheelde mij een paar ruggen ;)
Persoonlijk denk ik dat er tegenwoordig veel goede zadels te krijgen zijn, het is echter lastig om een goede passende bij je paard te vinden omdat naar mijn idee iedere zadelmaker een "eigen" merk heeft dat ie moet verkopen en daardoor nooit zal zeggen dat een bepaald merk niet past en je beter een ander kan nemen. Je krijgt dus nooit een objectief oordeel van de zogenaamde deskundige.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 00:49 



 
Profiel   

Ik heb de PDS Carl Hester zadel, inmiddels al 2 jaar, heel fijn zadel, ligt als een huis, de boom is aanpasbaar, genoeg kniewrong voor steun zonder dat je volledig klem gezet wordt.
Mijn paard heeft behoorlijk wat body.
https://www.divoza.com/nl/pds-carl-hester-zadel

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 00:59 



 
Profiel   

DS1982 schreef
Ma_n0n schreef
Graziozo?


Heb ik over gelezen, maar nog geen ervaringen gevonden. Ben jij bekend met dit merk? Het ziet er wel goed uit.


Ik was/ben enorm blij met mijn Graziozo en al helemaal met de service!

Ik gok dat ik lichamelijk achteruit ben gegaan (ik heb MS) waardoor ik instabieler zit en met een jong paard met weinig balans is dat niet heel handig dus ik ga nu over naar KM met een enorme wrong. Paard lijkt er blij mee te zijn maar de service is wel een stukje minder lijkt het :x

Beiden hebben trouwens een heerlijk breed kanaal en veel schoudervrijheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 01:16 



 
Profiel   

De keuze word er niet makkelijker op. Wat een hoop, voor mij ook onbekende, merken

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 09:08 



 
Profiel   

Ik denk dat er uiteindelijk heel veel zadels die zijn die kunnen passen, maar dat het neerkomt op een goede zadelmaker die die juiste zadels er uit kan vissen. En elke zadelmaker heeft een aantal merken in zijn assortiment waarvan hij/zij verwacht de meeste paarden en ruiters te kunnen helpen. Een zadelmaker die alle genoemde merken heeft, ga je dus ook niet vinden, maar dat hoeft dus ook niet. Er is echt wel meer dan 1 zadel dat past.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 11:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen