Zadel voor korte brede haflinger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLiez

Berichten: 1891
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 00:00

mirriejj schreef:
Met wintervacht heb ik niet meer gereden, dus door verstikking van de dikke vacht lijkt het niet te komen.

Voor de gene die aangeven welk zadel dat ze hebben, weten jullie toevallig ook de totale lengte?


Mijn zaldi 17 inch is 43 cm lang. Hier staan de maten onderin: https://westeindruitersport.biedmeer.nl ... erstelbaar

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 00:06

Jaa dit lijkt op mijn haf!! En ik ben mega blij met mn Freemax western!

PeerAppel

Berichten: 3942
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Zadel voor korte brede haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 13:07

Afbeelding

Ik heb een Edix Yasir op mijn Haflinger (die nog korter is dan de jouwe). Ik had eerst een Rossner, maar daar kreeg hij inderdaad ook schuurplekken van. Wintec, Tekna en Zaldi waren allemaal te lang of niet breed genoeg. Edix lag mooi en inderdaad: geen witte plekken meer *\o/* Je moet er alleen wel even budget voor hebben, want tweedehands zijn ze vrijwel niet verkrijgbaar.

mirriejj

Berichten: 3601
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: Zadel voor korte brede haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 12:47

Ik heb nu een edix tudor tweedehands over kunnen nemen. Dus binnenkort komt de zadelmaker om te kijken of die passend te maken is.

PeerAppel

Berichten: 3942
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Zadel voor korte brede haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:39

Denk dat je daar heel blij mee gaat zijn! :D

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zadel voor korte brede haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:41

Gefeliciteerd met je zadel ts, klinkt als een fijn zadel.

weten jullie zo tot hoe breed de edix is in zijn voorboogjes?
Als je bijvoorbeeld naast die van wintec legt?

PeerAppel

Berichten: 3942
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Zadel voor korte brede haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:43

Ik heb de voorboogjes (je krijgt ze er allemaal bij), maar niet die van Wintec. Dus ik kan je niet helpen aan die vergelijking :D

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zadel voor korte brede haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:48

Hè jammer :D

mirriejj

Berichten: 3601
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 14:43

DuoPenotti schreef:
Gefeliciteerd met je zadel ts, klinkt als een fijn zadel.

weten jullie zo tot hoe breed de edix is in zijn voorboogjes?
Als je bijvoorbeeld naast die van wintec legt?


Ik heb ze ook niet van wintec. Maar ik kan ze wel eens naast die van tekna leggen.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zadel voor korte brede haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:50

Als je dat eens wilt doen :j

Heb ik wat vergelijkingsmateriaal :D
Mijn massimo bevalt goed, maar ik vind het principe van (semi) boomloos ook nog altijd wel fijn.
Dus nooit gek eens andere merken in het achterhoofd te houden

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Zadel voor korte brede haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 17:11

Je gaat echt geen spijt krijgen van de Edix!
Zelf de keus gehad tussen Edix en Strada en ben door immense zitcomfort toen voor de strada gegaan. Absoluut nog geen seconde spijt van maar budget technisch is een Edix een stuk leuker :+

Beide opties waren overigens voor mijn fjord met brede boeg, brede schoft steile schouder en mét opliggende ruggengraad(niet verzonken zoals je wel bij dit type zou verwachten) dus had bepaald type kussen opbouw nodig. Daarnaast heeft die van mij een vet kwab op zijn schouder (rest van de pony is uitstekend in conditie dus zeker niet te dik) waardoor 98% van de zadels uiteindelijk aan de wandel gaan(naar voor of naar achter) door dat die vet rand het zadel bij elke pas als het ware optilt en weer weglegt.

Alleen deze 2 lagen echt als een huis :D

mirriejj

Berichten: 3601
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 19:49

dieseltje09 schreef:
Je gaat echt geen spijt krijgen van de Edix!
Zelf de keus gehad tussen Edix en Strada en ben door immense zitcomfort toen voor de strada gegaan. Absoluut nog geen seconde spijt van maar budget technisch is een Edix een stuk leuker :+

Beide opties waren overigens voor mijn fjord met brede boeg, brede schoft steile schouder en mét opliggende ruggengraad(niet verzonken zoals je wel bij dit type zou verwachten) dus had bepaald type kussen opbouw nodig. Daarnaast heeft die van mij een vet kwab op zijn schouder (rest van de pony is uitstekend in conditie dus zeker niet te dik) waardoor 98% van de zadels uiteindelijk aan de wandel gaan(naar voor of naar achter) door dat die vet rand het zadel bij elke pas als het ware optilt en weer weglegt.

Alleen deze 2 lagen echt als een huis :D


Dat klinkt erg goed!

10 februari komt de zadelpasser om te kijken of het passend is op Olly.
Gisteren is de osteopaat geweest en gelukkig zat hij niet erg vast op de zadelplek.
Hij zat wel erg vast op zijn hoofd en had een drukplek achter de oren. Dus een nieuw hoofdstel is ook onderweg.

mirriejj

Berichten: 3601
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 09:00

DuoPenotti schreef:
Als je dat eens wilt doen :j

Heb ik wat vergelijkingsmateriaal :D
Mijn massimo bevalt goed, maar ik vind het principe van (semi) boomloos ook nog altijd wel fijn.
Dus nooit gek eens andere merken in het achterhoofd te houden


Hierbij de tekna bomen (links) en edix bomen (rechts)

Afbeelding

Xxw tekna met de breedste edix boom
Afbeelding

W tekna boom met 3na grootste edix boom
Afbeelding

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zadel voor korte brede haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:08

Dank je, dank je wel!!
Ook mooi dat die van edix een stuk korter zijn. Dat is voor de brede paardje vaak ook wel zo fijn.

PeerAppel

Berichten: 3942
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Zadel voor korte brede haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:29

Wat interessant! Die kopijzers van Tekna zijn echt lang zeg :oo Volgens mij zijn die ook wel vergelijkbaar met Wintec?

Ik heb de zwarte voor mijn Haflinger erin trouwens :j

Afbeelding

AnSibin
Berichten: 10
Geregistreerd: 18-11-19

Re: Zadel voor korte brede haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 12:26

Fijn dat je mogelijk een goed alternatief hebt met die Edix! Zelf zou ik de zadelpasser/maker ook je Tekna nog eens laten bekijken. Je paardje kan flink veranderd zijn bijv. door leeftijd (ik weet niet hoe oud ze is maar tussen de 3 en 8 jaar zijn ze nog volop in de groei), gewichtsschommelingen, trainingsschema, blessure, e.d. In zulke gevallen kan een zadel snel van passend naar niet passend gaan, maar is het regelmatig mogelijk met het aanmeten van het juiste kopijzer of aanpassen van de kussenvulling op te lossen. Laat vooral ook controleren in beweging, in stilstand (zoals op je foto's) is het áltijd een ander verhaal dan als het paard zijn spieren spant en gaat bewegen. Geen idee natuurlijk of je dat Tekna zadel nieuw hebt gekocht, maar in dat geval hoort sowieso een nacontrole door de zadelpasser/-maker te worden gedaan na een paar weken/maanden gebruik (vulling gaat zich vormen). En bij een reeds gebruikt zadel is het ook altijd goed om na te gaan of de vulling nog wel goed is: elke vulling verliest naar verloop van tijd en gebruik volume en veerkracht en wol gaat klonteren, etc. Succes!