Hoe vallen custom zadels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gerardyolo
Berichten: 285
Geregistreerd: 24-11-21

Hoe vallen custom zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 10:16

Hoi,

Ik ben aan het rondkijken naar een 2e hands custom zadel. Ik zit alleen zelf tussen 17,5 en 18 inch.
Springzadels zijn altijd 17,5, mijn huidige km worldriding is ook een 17,5. maar mijn Sellier liberte custom is weer een 18 inch. (Custom is het model van dit andere merk)
Ik heb een dames maat 40/42 en ben 177 lang.

Heb er nu een gevonden die aan al mijn eisen voldoet, het is 17,5. Natuurlijk moet het hij op het paard passen etc. Maar hij staat 150 km van mij vandaan te koop. Vind het een beetje zonde om heen en weer te moeten als ik bij voorbaat al kan weten of deze qua zitmat groot of klein valt.

Alvast bedankt!

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Hoe vallen custom zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 10:25

Welk type?
Hier een Icon Flight en die zou ik je echt in een 18 inch aanraden omdat je anders heel erg opgesloten, in een gedwongen zit, zit.
Maar misschien vind je dat wel prettig rijden.

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Re: Hoe vallen custom zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 10:33

Ik heb een Advantage R en ben 1.80 lang en kledingmaat 40 en heb zelf een 18,5 inch.
Wat Albert al zegt is dat je anders erg opgesloten dit door de wrongen.

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 10:41

Hoi!
Ik heb een 17” Flight met korte wrong.. de lengte van je bovenbeen en de lengte van de wrong maakt ook wel uit voor het gevoel van opgesloten te zitten.
Bij een maat te groot, bestaat de kans dat je been te ver naar voren komt.
Ik ben 1.63 en 50 kilo..

Daarnaast hebben paarden lengte in de rug nodig voor een custom.
Mijn advies is om een consult te plannen met een custom zadelmaker en dan een zoekprofiel op te stellen voor de tweedehands markt.
Een aantal zadelmakers staan daar best open voor en hebben daarna nog jaren een tevreden klant voor jaarlijks onderhoud.

Veel succes!

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Hoe vallen custom zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 11:01

Er loopt ook een Custom topic: [HAR] Wie heeft er een Custom zadel?.

Ik heb zelf een 18 inch Wolfang Solo. Eerst het oudere type, nu het nieuwere. Ik heb ook andere modellen van Custom geprobeerd en ik denk niet dat het perse een merk is zus of zo valt. Echt per type zadel verschilt het en dan heeft het ook nog te maken met de bouw van de ruiter.

Gerardyolo
Berichten: 285
Geregistreerd: 24-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 15:25

Albert schreef:
Welk type?
Hier een Icon Flight en die zou ik je echt in een 18 inch aanraden omdat je anders heel erg opgesloten, in een gedwongen zit, zit.
Maar misschien vind je dat wel prettig rijden.


Het zou een Wolfgang gemeni of een icon star zijn. (Verkoper heeft er 2)
Vind het fijn om een beetje gesloten te zitten

Vind het zelf
_Gerdien_ schreef:
Hoi!
Ik heb een 17” Flight met korte wrong.. de lengte van je bovenbeen en de lengte van de wrong maakt ook wel uit voor het gevoel van opgesloten te zitten.
Bij een maat te groot, bestaat de kans dat je been te ver naar voren komt.
Ik ben 1.63 en 50 kilo..

Daarnaast hebben paarden lengte in de rug nodig voor een custom.
Mijn advies is om een consult te plannen met een custom zadelmaker en dan een zoekprofiel op te stellen voor de tweedehands markt.
Een aantal zadelmakers staan daar best open voor en hebben daarna nog jaren een tevreden klant voor jaarlijks onderhoud.
Veel succes!


Mijn paard heeft bij zijn vorige eigenaar ook een custom gehad, maar zij wist helaas niet meer welk model. Hij is 180 en langgelijnt dus het lijkt me dat de lengte vd rug geen probleem gaat zijn.

Dankjewel voor de tip, weet jij toevallig of er een zadelmaker in regio Helmond/Eindhoven zit?

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 16:06

Gerardyolo schreef:
Dankjewel voor de tip, weet jij toevallig of er een zadelmaker in regio Helmond/Eindhoven zit?

Ruyters voor Ruiters in Nuenen is een goede! https://www.ruytersvoorruiters.nl/

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Re: Hoe vallen custom zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 17:04

Een groot lang paard scheelt al een hoop!
Ik ben helaas niet bekend in die omgeving. Hopelijk vind je gauw een fijn zadel!