Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:17

@Bielsje

WDit is met de Butterfly idd maar het bovenste blad steekt wel over. Ik kon hier na het rijden nog makkelijk mijn vingers tussen de schouder en de zadelkussens door halen...

Je behoort voor/tijdens/na het rijden altijd ongeveer twee of meer vingers achter de schouder te kunnen leggen voordat je zadel begint. En dat kun jij niet op de foto’s. Dus vingers er tussen kunnen doorhalen is goed om te testen of er geen drukkingen zijn vanuit de boomtakken en de kussens, maar je zadel hoort meerdere vingers achter het schouderblad te liggen.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 09:21

Hannanas schreef:
@Bielsje

WDit is met de Butterfly idd maar het bovenste blad steekt wel over. Ik kon hier na het rijden nog makkelijk mijn vingers tussen de schouder en de zadelkussens door halen...

Je behoort voor/tijdens/na het rijden altijd ongeveer twee of meer vingers achter de schouder te kunnen leggen voordat je zadel begint. En dat kun jij niet op de foto’s. Dus vingers er tussen kunnen doorhalen is goed om te testen of er geen drukkingen zijn vanuit de boomtakken en de kussens, maar je zadel hoort meerdere vingers achter het schouderblad te liggen.


Er onderdoor halen klopt wel, maar in sommige gevallen ligt het zadel wel degelijk tegen het schouderblad aan, maar dan kunnen de boomtakken alsnog 3 a 4 vingers achter het schouderblad liggen.
Op een foto een zadel beoordelen(ook nog eens in stand, in een "niet actieve" houding) is niet tot nauwelijks mogelijk, dat is een kwestie van voelen en zien vanuit álle richtingen.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 16:51

siskeh schreef:
Hannanas schreef:
@Bielsje

WDit is met de Butterfly idd maar het bovenste blad steekt wel over. Ik kon hier na het rijden nog makkelijk mijn vingers tussen de schouder en de zadelkussens door halen...

Je behoort voor/tijdens/na het rijden altijd ongeveer twee of meer vingers achter de schouder te kunnen leggen voordat je zadel begint. En dat kun jij niet op de foto’s. Dus vingers er tussen kunnen doorhalen is goed om te testen of er geen drukkingen zijn vanuit de boomtakken en de kussens, maar je zadel hoort meerdere vingers achter het schouderblad te liggen.


Er onderdoor halen klopt wel, maar in sommige gevallen ligt het zadel wel degelijk tegen het schouderblad aan, maar dan kunnen de boomtakken alsnog 3 a 4 vingers achter het schouderblad liggen.
Op een foto een zadel beoordelen(ook nog eens in stand, in een "niet actieve" houding) is niet tot nauwelijks mogelijk, dat is een kwestie van voelen en zien vanuit álle richtingen.



Vanuit een foto goed beoordelen kan inderdaad niet, maar als je de foto’s van Bielsje terug kijkt, dan zie je zeker wel dat het zadel alle kanten op schuift. Een zadel hoort gewoon goed te liggen, altijd, voor, tijdens en na het rijden. Dat doet dit zadel niet, we kunnen niet zien wat precies niet goed past (mijn eerdere indruk was dat het te breed was), maar wel zien dat het zadel niet goed ligt/blijft liggen.
Bielsje heeft dit zadel redelijk nieuw, wat ik verwonderlijk vind is dat het zadel is aangemeten met een bontje er onder en niet kaal op de rug. Ik ken geen enkele goede zadelmaker die een zadel met bontje aanmeet, bij een goed aangemeten zadel heb je geen bontje er onder nodig.

Nou wil Bielsje een bontje eronder vanwege haar spierziekte, dat idee snap ik, maar ik denk dat ze eerst terug moet naar een goed liggend zadel zonder bontje, want zoals het nu is, is het veel beroerder voor het paard dan een goed liggend zadel zonder bontje om haar kleine onhandigheden op te vangen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 16:58

Ik heb de ideale singel nog steeds niet gevonden ook omdat ik kwa maat gwn lastig vind.. nu is m’n paard wel 20 kilo afgevallen, dat scheelt. Maar alles blijft naar voren schuiven

MyWishMax

Berichten: 25264
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 17:00

Ik ken zeker wel goede zadelmakers die een zadel aanmeten met een bontje of andere pad eronder. Of eigenlijk aanmeten op paard en dan aanpassen zodat de pag of het bontje eronder kan.Als dat voor het paard nodig is en het dus aangegeven wordt. Heb het zelf ooit ook laten doen bij een paard dat gevoelig was, op advies van de zadelmaker. Maar dan moet het idd wel gewoon goed liggen.

En dat was wel nadat we een tijd aan het zoeken waren waarom paard het niet prettig vond met verschillende zadels die echt goed zouden moeten passen :+ Er zijn echt wel redenen om wel iets eronder te hebben. Alleen niet zovaak als wel eens lijkt. Vooral aantal jaar geleden was een bontje nogal mode.

xSCWxJarig
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 19:54

plutolover schreef:
Ik heb de ideale singel nog steeds niet gevonden ook omdat ik kwa maat gwn lastig vind.. nu is m’n paard wel 20 kilo afgevallen, dat scheelt. Maar alles blijft naar voren schuiven

Prestige rp 52 is de enige die dit probleem bij mijn pony verhielp

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 21:56

MyWishMax schreef:
Ik ken zeker wel goede zadelmakers die een zadel aanmeten met een bontje of andere pad eronder. Of eigenlijk aanmeten op paard en dan aanpassen zodat de pag of het bontje eronder kan.Als dat voor het paard nodig is en het dus aangegeven wordt. Heb het zelf ooit ook laten doen bij een paard dat gevoelig was, op advies van de zadelmaker. Maar dan moet het idd wel gewoon goed liggen.

En dat was wel nadat we een tijd aan het zoeken waren waarom paard het niet prettig vond met verschillende zadels die echt goed zouden moeten passen :+ Er zijn echt wel redenen om wel iets eronder te hebben. Alleen niet zovaak als wel eens lijkt. Vooral aantal jaar geleden was een bontje nogal mode.

:j

In mijn zadel moeten nieuwe flair kussens, en we gaan hem idd zo aanpassen dat hij past mét bontje.
Dat is een bewuste keuze. Het zadel gaat op die manier wat ruimte geven bij de schouders, zodat paard meer ruimte heeft om spieren te ontwikkelen. We verwachten daar namelijk wel het een en ander aan spiergroei, en om te voorkomen dat we té snel op de grens zitten en omdat een headplate niet gaat meegeven en lucht en bont wel, riskeren we geen spieratrofie.

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 22:39

Mijn zadel wordt ook aangepast met onderlegger, is mi ook niks mis mee om je paard wat comfort mee te geven als dat nodig is.

EllaRose
Berichten: 186
Geregistreerd: 28-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 21:31

Vandaag een nieuwe singel gepast, deze ligt volgens mij veel beter maar lijkt aan de korte kant of past het net?
Heb overal gezocht maar een banaan singel met een lengte van 85cm vond ik nergens. -O-

Afbeelding

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 21:55

Te kort en ook lijkt ie voor heel veel druk te hebben en achter juist niet..

Maddy_Paola

Berichten: 1329
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 22:15

EllaRose schreef:
Vandaag een nieuwe singel gepast, deze ligt volgens mij veel beter maar lijkt aan de korte kant of past het net?
Heb overal gezocht maar een banaan singel met een lengte van 85cm vond ik nergens. -O-

[ [url=m/HRWt9a.jpg]Afbeelding[/url] ]


Inderdaad nog te kort, welke maat is dit en welke singel? Achterste gesp ligt ook nog lager dan voorste dus je zal misschien een met meer kromming moeten hebben

BrankaZ

Berichten: 3869
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 22:59


Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 08:24

EllaRose schreef:
Vandaag een nieuwe singel gepast, deze ligt volgens mij veel beter maar lijkt aan de korte kant of past het net?
Heb overal gezocht maar een banaan singel met een lengte van 85cm vond ik nergens. -O-

[ [url=m/HRWt9a.jpg]Afbeelding[/url] ]


Deze is te kort en te recht.

Banaansingel misschien, maar je paard lijkt een redelijk brede singelgroeve te hebben waarschijnlijk ben je al een heel eind met een asymmetrische singel met uitsparing voor de buik.

De Rossner Comfort bijvoorbeeld is er in 85 cm:

https://www.divoza.com/nl/paard/zadels/ ... ort-singel

En anders iets als de linkjes hierboven.

Edit: ik zit foto’s terug te kijken van je, maar je kunt inderdaad toch beter voor een crescent gaan.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 08:31


EllaRose
Berichten: 186
Geregistreerd: 28-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 08:39

Ik heb nu deze singel in 80cm.

Bedankt voor de links.
De singels van Agradi zijn langer maar lijken mij niet meer kromming te hebben dan degene die ik nu heb?
Ik woon in Schotland; wil liefst alleen in Nederland bestellen als ik zeker ben van de pasvorm, anders kost het mij heel wat in invoerrechten voor iets wat misschien retour moet.

De Rossner Comfort lijkt qua vorm wat op de Prolite en paard reageert best heftig op een singel met kromming naar voren.

Nooit gedacht dat het zo moeilijk zou zijn een passende singel te vinden!

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 17:21

EllaRose schreef:
Ik heb nu deze singel in 80cm.

Bedankt voor de links.
De singels van Agradi zijn langer maar lijken mij niet meer kromming te hebben dan degene die ik nu heb?
Ik woon in Schotland; wil liefst alleen in Nederland bestellen als ik zeker ben van de pasvorm, anders kost het mij heel wat in invoerrechten voor iets wat misschien retour moet.

De Rossner Comfort lijkt qua vorm wat op de Prolite en paard reageert best heftig op een singel met kromming naar voren.

Nooit gedacht dat het zo moeilijk zou zijn een passende singel te vinden!


De Edix Crescent is er wel tot 100 cm en zo te zien mag jij wel naar een 90-95 cm singel toe als die van de laatste foto een 80 cm is.

Deze die MarianB ook al gelinkt heeft:
MarjanB schreef:

AVdB96
Berichten: 17
Geregistreerd: 31-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 11:49

Hey, ik ben voor mijn fjord op zoek naar een nieuwe singel. Momenteel gebruik ik een fra supersingel van 55cm, maar die is te kort en trekt het zadel wat naar voren. Ik heb het topic doorgelezen en denk dat ik op zoek moet naar een banaanvormige singel van 65cm. Wat denken jullie en welke singel raden jullie aan?
Afbeelding

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:27

AVdB96 schreef:
Hey, ik ben voor mijn fjord op zoek naar een nieuwe singel. Momenteel gebruik ik een fra supersingel van 55cm, maar die is te kort en trekt het zadel wat naar voren. Ik heb het topic doorgelezen en denk dat ik op zoek moet naar een banaanvormige singel van 65cm. Wat denken jullie en welke singel raden jullie aan?
[ [url=m/8b8Y9V.jpg]Afbeelding[/url] ]


65 is nog te kort, dat is maar 5 cm hoger aan weerszijden en je hebt nog ruimte voor 15 cm (5 gaatjes tot aan het dekje) aan beide zijden waarvan je er minstens 7-8 mag gebruiken om ongeveer al in de goede regio te komen met de gespen.

Ik denk dat je op zoek mag naar een 70-75 cm singel en dan neig ik eerder naar de 75 dan naar de 70 cm.

Inderdaad lijkt op deze foto crescent het model te zijn wat je nodig hebt.

Je gaat dan een behoorlijke wijziging toepassen in lengte, dus ik zou gewoon beginnen met een goedkope van Agradi of 2e hands via marktplaats en kijken hoe dat bevalt qua ligging en positie van de gespen. Daarna kun je altijd nog luxer en duurder gaan als het nodig is. De juiste singel vinden is een kwestie van uitproberen.

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 12:11

Hier is de zadelpasser geweest en ik had hier nog geen nieuwe foto geplaatst van de huidige situatie.
Aangezien ik de vorige keer zoveel tips kreeg, wou ik toch nog even checken wat jullie gevoel hierbij is :)

Afbeelding


AVdB96, ik volg Daphara, 70 cm zou zeker niet te groot zijn volgens mij.

AVdB96
Berichten: 17
Geregistreerd: 31-07-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 18:56

Bedankt voor het meedenken! Ik heb om te proberen één besteld van kerbl besteld via Agradi in 70cm, ben benieuwd :)

Fudge

Berichten: 1018
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 19:16

Farjen schreef:
Hier is de zadelpasser geweest en ik had hier nog geen nieuwe foto geplaatst van de huidige situatie.
Aangezien ik de vorige keer zoveel tips kreeg, wou ik toch nog even checken wat jullie gevoel hierbij is :)

[ [url=m/CQzL5U.jpg]Afbeelding[/url] ]


AVdB96, ik volg Daphara, 70 cm zou zeker niet te groot zijn volgens mij.


Ik vind het niet gek. Ik blijf een beetje vreemd tegen het zadel aankijken, het lijkt wat achterover te hellen, maar volgens mij is dat gewoon de vorm van het zadel die dit zo doet ogen. Qua singelstoten lijkt het alsof je voorste nog steeds strakker is dan de achterste. Ik zou erop staan dat de zadelmaker zorgt voor 2 gelijke singelstoten.

Maar... misschien lijkt en voelt het in het echt heel anders dan zo van een foto...

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 19:34

Floran schreef:
Ik vind het niet gek. Ik blijf een beetje vreemd tegen het zadel aankijken, het lijkt wat achterover te hellen, maar volgens mij is dat gewoon de vorm van het zadel die dit zo doet ogen.

Tip: kijk of het laagste punt in het midden zit.

Dat is het punt waar de ruiter zit. Zit het aan de achterkant, dan hangt het zadel achterover, zit het aan de voorkont, dan hangt het voorover.

Fudge

Berichten: 1018
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 21:09

Avalanche schreef:
Floran schreef:
Ik vind het niet gek. Ik blijf een beetje vreemd tegen het zadel aankijken, het lijkt wat achterover te hellen, maar volgens mij is dat gewoon de vorm van het zadel die dit zo doet ogen.

Tip: kijk of het laagste punt in het midden zit.

Dat is het punt waar de ruiter zit. Zit het aan de achterkant, dan hangt het zadel achterover, zit het aan de voorkont, dan hangt het voorover.


Dat weet ik en dat lijkt oke. Tegelijk kijk ik ook altijd naar de beugelriem en singelstoten netjes naar beneden hangen, dat doen ze hier niet. Daarom zeg ik ook dat ik denk dat het door de vorm van het zadel komt

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 21:14

Ik weet t niet zo goed, mij zou het niet lekker zitten als het zadel zo zou liggen. In mijn ogen lijkt ie nog steeds achterover te liggen. Maar goed dat kan vertekenen en in beweging anders zijn.

Celebi
Berichten: 3626
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 22:58

Ik ga er helaas ook in mee dat je zadel nog steeds achterover lijkt te hellen. Heb de foto even gescreenshot en ik heb de foto 8,2 graden kunnen draaien tot het geheel voor mijn idee recht lag. Dan valt het laagste punt in de zitting ook meer in het midden. Goed, misschien is het in het echt anders en vertekend het, maar met mijn ervaring van slecht aangemeten zadels door 'deskundige' zadelpassers/zadelmakers heb ik toch echt mijn twijfels hier. :(