Beste creme/vet voor zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Beste creme/vet voor zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-22 09:20

Welk verzorgingsproduct gebruiken jullie voor zadel en hoofdstel?

Ik gebruik nu deze: https://hypostore.nl/bense-eicke-bijenw ... alsem.html, maar zou graag een iets meer diepzwarte glans in mijn spullen krijgen.

Er is zo veel dat ik door de bomen het bos niet meer zie... Ik heb altijd wat schrik voor olie/vet omdat ik een hekel heb aan dat plakkerige leer en wil ook absoluut niet dat het afgeeft op witte dekjes, witte broeken, wit paard etc

B_Fokker
Berichten: 134
Geregistreerd: 11-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:26

Ik gebruik momenteel de ledervet van rapide
https://www.agradi.nl/rapide-ledervet-b ... _EQAvD_BwE

Als ik hem lang genoeg laat intrekken geeft die hier helemaal niet af. Ook weleens gehad dat ik voor de wedstrijd was vergeten in te vetten en op de dag zelf dit even wou doen... laten we zo zeggen dat mijn witte rijbroek niet echt wit meer was |o

Toevoeging: als je hem lang genoeg hebt laten intrekken maar je twijfelt nog kun je altijd even een doekje erover heen halen.

Verder heb ik ook nog gehoord van zeep speciaal voor leer maar hier ben ik helemaal niet bekend mee

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 11:12

Ik zweer echt bij prestige leder cleaner en leder balsem. Over de loop der jaren heel veel verschillende merken en types geprobeerd en ook op bijenwas basis is best fijn. Maar qua verwerking, intrekken, niet afgeven en verzorging ben ik toch echt het meest tevreden over prestige spul. Het is alleen behoorlijk aan de prijs.

GiGi_90

Berichten: 658
Geregistreerd: 14-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 16:26

sjouk_L schreef:
Ik zweer echt bij prestige leder cleaner en leder balsem. Over de loop der jaren heel veel verschillende merken en types geprobeerd en ook op bijenwas basis is best fijn. Maar qua verwerking, intrekken, niet afgeven en verzorging ben ik toch echt het meest tevreden over prestige spul. Het is alleen behoorlijk aan de prijs.


Eens dit is echt de fijnste die ik heb gebruikt.

Nielojram

Berichten: 7824
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Beste creme/vet voor zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 19:16

Ik zweer bij deze, niet goedkoop, maar echt TOPspul.
Afbeelding

En uiteraard stubben zadelzeep.

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 20:16

Het schoonmaken doe ik met driehoek glycerinezeep. Voor mijn dressuurzadel gebruik ik Effax. Bij mijn springzadel kreeg ik een onderhoudsset van Amerigo. Beide onderhoudsproducten bevallen goed, al blijft bij beide mijn witte broek nooit wit.

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Beste creme/vet voor zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 21:16

Als zwart leer verbleekt is door de zon kun je het invetten en de dag erop even een fohn erop zetten. Niet laten verbranden! Maar door de hitte komt de kleur weer terug is mijn ervaring. Wel even op een klein stukje proberen omdat de plastic coating van sommige leersoorten niet tegen die hitte kan en dan verschrompelt. Voorzichtig proberen!

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Beste creme/vet voor zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 22:46

Ik ga de Prestige eens voor mijn zadel proberen denk ik, als jullie daar zo enthousiast over zijn! Dankjewel. Ik heb helaas niet altijd tijd om zadel lang te laten drogen, omdat ik het soms bij verschillende paarden gebruik. Dus het niet afgeven is wel echt belangrijk.

Welke vinden jullie het beste qua glans? Kan ik die eventueel pakken voor mijn hoofdstellen.

ziyadah
Berichten: 634
Geregistreerd: 06-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:27

x_Milou schreef:
Welk verzorgingsproduct gebruiken jullie voor zadel en hoofdstel?

Ik gebruik nu deze: https://hypostore.nl/bense-eicke-bijenw ... alsem.html, maar zou graag een iets meer diepzwarte glans in mijn spullen krijgen.

Er is zo veel dat ik door de bomen het bos niet meer zie... Ik heb altijd wat schrik voor olie/vet omdat ik een hekel heb aan dat plakkerige leer en wil ook absoluut niet dat het afgeeft op witte dekjes, witte broeken, wit paard etc


Ik gebruik ledervet zwart, van epplejeck eigen merk, echt niet duur maar wel top! ik gebruik gewoon de zachte kant van een geel sponsje om het aan te brengen

Enzo_Ollie

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:49


sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Re: Beste creme/vet voor zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 17:30

Qua glans weet ik niet zo goed wat prestige doet, op mijn laarzen glanst het prima, maar bij mijn hoofdstellen trekt het snel in en ik ben niet echt van het oppoetsen. Mogelijk als je het leer na gebruik nog flink oppoetst gaat het prima glanzen, maar als dat niet heel goed werkt, dan werkt waarschijnlijk een vet op bijenwas basis beter.