Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Boomwijdte sommer gelijk aan massimo?

 
Profiel   

Ik heb gelezen dat er verschillen kunnen zitten in de maat van de boomwijdte tussen verschillende merken. Bijv. Massimo 38 is gelijk aan zaldi 34. Weet iemand of Sommer en Massimo wel gelijke maten hebben qua boomwijdte of anders hoe de boommaten van deze 2 merken uitvallen tov elkaar?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 10:37 



 
Profiel   

Lizenlotte schreef
Ik heb gelezen dat er verschillen kunnen zitten in de maat van de boomwijdte tussen verschillende merken. Bijv. Massimo 38 is gelijk aan zaldi 34. Weet iemand of Sommer en Massimo wel gelijke maten hebben qua boomwijdte of anders hoe de boommaten van deze 2 merken uitvallen tov elkaar?


Massimo valt altijd qua cijfers hoger uit als andere merken(dus het is echt niet te vergelijken met andere merken). Sommer is duits dus die werken gewoon met de bekende: Boom 31 in een medium 32 MW etc.

Echter 1 heel groot verschil met Massimo, Sommer is oneindig verstelbaar(athans de zadels die nu 20/25 jaar oud zijn en alles wat jonger is dan dat) van boommaat 27 tot 38 :+ (en dan is boommaat 38 dus XXXXW, dat is gewoon zo goed als plat haha) terwijl bij Massimo geadviseerd word niet verder te gaan als +1 of -1 qua maat.... en dat aanpassen ook zeker niet te vaak te doen.

Dus dat is wel een goede om op te letten, wat op een Sommer zadel staat is niet per definitie nog wat het zadel werkelijk is qua boommaat bij. Bij mijn oude Sommer stond 31 in het zweetblad maar was versteld naar een 33,5 :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 13:47 



 
Profiel   

Sommer en zaldi ken ik niet als maat.
Wel massimo en hier heb ik een 39 en een 40.
Maar valt dus ook een stuk breder dan de merken die tot 36 zeggen te gaan.

Maar de lengte van de takken speelt uiteraard ook nog een rol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 14:11 



 
Profiel   

Massimo is toch ook Duits dieseltje?
Ik begrijp je eerste zin niet goed, bedoel je dat je bijv. Een boomwijdte 34 moet hebben bij Massimo als je paard normaal 32 heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 15:27 



 
Profiel   

Lizenlotte schreef
Massimo is toch ook Duits dieseltje?
Ik begrijp je eerste zin niet goed, bedoel je dat je bijv. Een boomwijdte 34 moet hebben bij Massimo als je paard normaal 32 heeft?


Klopt (al is productie van de zadels ergens in Argentinie bij Jorge Canaves) maar Massimo is inderdaad Duits, echter niet zoals alle andere duitsers totaal niet overeen qua maten. Heeft te maken met het punt van meten van de boomtakken waardoor ze anders "uitkomen"

Beetje het nadeel dat er geen uniform maat systeem is. Mijn voorkeur zou ook zijn als zadels worden geleverd met een boommaat uitgedrukt in graden, die is namelijk wel altijd het zelfde omdat er geen verschik kan zitten in de manier van meten :+ Maar goed ga dat er maar eens doorheen krijgen als ideetje vanuit een particulier hahahaha

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 15:52 



 
Profiel   

Lizenlotte schreef
Ik heb gelezen dat er verschillen kunnen zitten in de maat van de boomwijdte tussen verschillende merken. Bijv. Massimo 38 is gelijk aan zaldi 34. Weet iemand of Sommer en Massimo wel gelijke maten hebben qua boomwijdte of anders hoe de boommaten van deze 2 merken uitvallen tov elkaar?


Massimo heeft korte boomtakken, Sommer is weer traditioneler gebouwd, heeft langere takken.
Stubben heeft ook korte takken, daar is de 32 weer een 34 van de meest gangbare zadels.

Mocht je het op de websites vinden, zou je de kale bomen kunnen vergelijken, alhoewel de meeste websites van zadelmerken daar niet zo gortig mee zijn.. helaas.

Meten in graden is inderdaad zoveel fijner...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 18:55 



 
Profiel   

34 massimo = 32 sommer klopt, zo was het ook bij mijn sommer zadel (dat bleek toen ik een massimo aanschafte met 32 boomwijdte **oeps** )

Overigens heerlijk zadel die Sommer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 19:23 



 
Profiel   

Oh jee, dat is wel banketstaaf ja.. maar niet heel erg toch omdat je de massimo 2 maten ( en dus ook van 32 naar 34) kunt laten persen door de zadelmaker dacht ik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 19:49 



 
Profiel   

Lizenlotte schreef
Oh jee, dat is wel banketstaaf ja.. maar niet heel erg toch omdat je de massimo 2 maten ( en dus ook van 32 naar 34) kunt laten persen door de zadelmaker dacht ik?

De hoek klopt sowieso niet, van de voorkant van de boom, dus dat is sowieso een slecht idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 20:15 



 
Profiel   

Lizenlotte schreef
Oh jee, dat is wel banketstaaf ja.. maar niet heel erg toch omdat je de massimo 2 maten ( en dus ook van 32 naar 34) kunt laten persen door de zadelmaker dacht ik?


Massimo zegt dat dit kan, echter, meeste zadelpassers die ik ken zijn hier érg voorzichtig mee. Massimo is een houten boom, die doen het niet goed op persen. Ik zou zelf liever aanhouden 1x persen, met 1 maat verschil.
Sommer is een kunststof boom, deze kunnen in veel gevallen veel beter in de pers(is ook een andere pers/manier van persen)

Universele maten zijn er niet, graden is enerzijds als duidelijker als dat cm of "MW" als maat is. maar dan nog heb je een zadel met een meer open kop of gesloten kop hebt, en de maat dan alsnog niet te vergelijken is. OF de lengte van de takken is dusdanig anders dat het weer heel anders zit. (en dan hebben je het alleen nog maar over een maat van een kopijzer..)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 21:00 



 
Profiel   

Ik ben wel benieuwd wat vanhuisuit gedaan heeft met het te klein gekochte massimo zadel?heb je de boom laten vergroten of heb je het zadel weer verkocht. En als je het vergroot hebt ligt het nu probleemloos op je paard?

Om het wat verwarrender te maken geeft massimo zelf aan dat zij tot boommaat 34 gelijke maten aanhouden als andere merken als Sommer, passier, stubben en prestige en dat hun maten pas vanaf boommaat 35 afwijken. Nou snap ik er helemaal niks meer van.. :?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-22 09:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen