Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 15:48

Even een paar dingen die opvallen, je zadel ligt iets te ver naar voren en wat gekanteld naar achteren, waarschijnlijk ligt die al recht als je hem 5 cm verder naar achteren legt. Nu ligt die iets teveel op de schouder en is daardoor te smal in het kopijzer (zo te zien een K&M zadel).
Je singel mag zeker 15-20 cm langer, je hebt de ruime, dus ik zou het eerder richting de 20 cm langer doen. Ik gok dat dit de 65 cm singel is (?) als ik kijk naar de maat van je paard in verhouding tot het dekje. Je zou dan dus zeker voor een 80-85 cm moeten gaan.

Je paard is redelijk recht onder de buik, maar lijkt opzij uit te dijen (rond geribt) en heeft de singelgroeve echt ver naar voren liggen, deze singel kan ook de reden zijn dat je zadel naar voren getrokken wordt.
Zo te zien heb je de Tribal asymetrische singel, het nadeel bij deze singel is dat er bijna geen uitsnijding is voor de buik, waardoor de singelgespen niet echt naar achteren verlegd wordt t.o.v. de singelgroeve.

Ik denk dat je met een Horka Anatomica 80 cm al een heel eind komt als het gaat om zachtheid van de singel en meer verleggen naar achteren van de gespen. De Rossner Comfort legt de gespen nog verder naar achteren, die is er tot 85 cm.

In de wat hogere prijsklasse zou je voor de Edix Crescent kunnen gaan, die is meer asymetrisch dan echt crescent, maar omdat jouw paard niet echt een hangbuik heeft, zou die iets te scherp kunnen zijn aan de buik kant. Ik zou eerst de Horka of Rossner Comfort proberen. Met de gespen hoger, het zadel iets verder naar achteren, heb je een redelijke kans dat ze minder last van het zadel en de gespen, dus ook een kans dat de singelnijd weer afneemt.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 16:25

Ik heb de horka 80cm en ga naar de edix die mag je eventueel wel ff proberen? (Wel als ik m’n nieuwe singel heb :+ )

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 18:08

Vanuit hier nog ff een singel update

Zadelpasser had helaas niet de goede maat voor kaatje en 70cm was de langste en dan de anatomische. De cresent had ze helaas alleen maar korter. Hoewel hij voor kaat langer moet en de cresent denk ik beter ligt merkte ik flink verschil met aansingelen

Met de horka 80cm
Afbeelding
Met de te korte edix anatomisch

Afbeelding

Denk dat ik wel goed zit toch met cresent?
Horka vanaf afstandje
Afbeelding

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 18:13

Even heel wat anders, maar je hebt wel een bepaald type paard nu 2 keer achter elkaar :')

Hier 1 met singelnijd gehad, maar daar was alleen wachten niet genoeg. Na elk gaatje een stukje stappen om af te vloeien. En echt gaatje voor gaatje, dus eerst beide kanten op 1e, ookal konden er dan vuisten tussen. Dan kon ik hem wel stilstaand aansingelen tot het net aan aansloot, maar daarna echt stappen.
Bij hem is het nooit overgegaan, maar was ook niet vanwege ongemak ontstaan. Meer karakter ding, maar het werd wel handelbaar. Als ik zo singelde kwam er geen ontploffing, maar dus wel altijd hetzelfde doen. En vooral niet te strak singelen wat mensen nog wel eens willen doen. Helemaal als een zadel schuift, maar zo strak hoort het niet.

Flubberboot

Berichten: 2853
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 18:56

Mijn zadel ligt niet te ver naar voren, als het iets is, ligt hij te ver naar achteren. Kan wat vertekenen door het dekje wat zo ver naar voren ligt. Ik kan makkelijk met mijn duim tussen de schouder en het zadel gaan. De singel is inderdaad te kort (65cm), hierdoor wilde ik al een tijdje een nieuwe singel maar wilde eerst zelf even wat kijken. En door revalidatie en hoefzweer zijn we ook niet echt aan rijden toegekomen en ik wilde noet tig geld uitgeven als ik er geen gebruik van kan maken. Wilde haar eerst iets opbouwen zodat ik echt verschil kon voelen tussen singels.

Bedankt voor de aanbevelingen! Ik ga even kijken welke mij meer aanspreekt.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:37

Flubberboot schreef:
Mijn zadel ligt niet te ver naar voren, als het iets is, ligt hij te ver naar achteren. Kan wat vertekenen door het dekje wat zo ver naar voren ligt. Ik kan makkelijk met mijn duim tussen de schouder en het zadel gaan. De singel is inderdaad te kort (65cm), hierdoor wilde ik al een tijdje een nieuwe singel maar wilde eerst zelf even wat kijken. En door revalidatie en hoefzweer zijn we ook niet echt aan rijden toegekomen en ik wilde noet tig geld uitgeven als ik er geen gebruik van kan maken. Wilde haar eerst iets opbouwen zodat ik echt verschil kon voelen tussen singels.

Bedankt voor de aanbevelingen! Ik ga even kijken welke mij meer aanspreekt.


Ik ben gewoon een leek, maar wel met extra interesse voor zadels, singels en de ligging daarvan.
Zoals ik het zie:

Afbeelding

Afbeelding


Geel is de lijn vanaf de elleboog omhoog, daar (en in de beweging verder naar achteren) eindigt doorgaans ook de schouder, oranje is waar het zadel te dicht bij de schouder ligt.
Donkerblauw geeft aan tot waar het zadel drukt op de rug, lichtblauw is de 18e rib. Daartussen ligt het draagvlak voor het zadel.
Rood is waar je diepste punt op het zadel is, groen is waar op het zadel het diepste punt hoort te zitten.
Je hebt nu dus piekbelasting achter op het zadel, in plaats van gecentreerd.

Ik zou je zadel dus verder naar achteren leggen, om te zien of de voorkant dan naar beneden komt. Hij ligt nu sowieso gekanteld naar achteren en je hebt nog wat ruimte tot de 18e rib.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:39

Duim tussen zadel en schouder is alsnog weinig. Je hoort 3 vingers achter de schouders te liggen. Schouderblad gaat nog naar achterennin beweging en als je maar een duim erachter ligt is daar te weinig ruimte voor.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:22

Hier zadelpasser, 3 vingers achter het schouderblad is wat je aan wilt houden voor waar je het kopijzer legt, dat is wat anders dan waar je de voorkant van je zadel legt.
Ook dit is maar een "suggestie" want soms in de praktijk gaat het gewoon niet werken om het daar te krijgen omdat de vorm van het paard nu eenmaal niet anders is(vooral bij wat meer platte ruggen met weinig schoft en singelgroeve naar voren)
En soms zal je het zadel/kopijzer nog verder naar achteren leggen dan de 3 vingers, als dit past bij de rug van het paard.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:44

Ja, maar een duim en dan aangeven dat het eerder te ver naar achteren ligt als te ver naar voren is wel wat anders. Te ver naar achteren ligt het dan iig niet. Even gewoon over dressuurzadel want andere geen verstand van haha.

Ik was wat kort door de bocht, maar ik heb dus wel die 3 vingers geleerd bij mijn zadels met voelen. Niet op zicht met voorkant van zadel, maar wel het punt waar het kopijzer zit. Ik voel dus altijd met opzadelen en er zit bij mijn zadel geen grote afstand tussen de voorkant van dat kussen ( heet dat ook kussen? Die aan de voorkant om kopijzwr naar beneden?) En het kopijzer zelf. Bij mijn paard liever nog iets meer vanwege erg aanwezige schouders en gevoelig voor druk erop. Wel met singel die de singelplek ver naar voren overbrugt. Want zonder die singel wordt het wel naar voren getrokken. En dat zelfs met zadel met korte kussens aan de voorkant, die dus hoog op het lijf stoppen.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 22:37

siskeh schreef:
Hier zadelpasser, 3 vingers achter het schouderblad is wat je aan wilt houden voor waar je het kopijzer legt, dat is wat anders dan waar je de voorkant van je zadel legt.
Ook dit is maar een "suggestie" want soms in de praktijk gaat het gewoon niet werken om het daar te krijgen omdat de vorm van het paard nu eenmaal niet anders is(vooral bij wat meer platte ruggen met weinig schoft en singelgroeve naar voren)
En soms zal je het zadel/kopijzer nog verder naar achteren leggen dan de 3 vingers, als dit past bij de rug van het paard.


Ik zou wel interesse hebben in een “hoe ligt mijn zadel” topic.
Maar aangezien jij er kijk op hebt, klopt ongeveer wat ik zeg over het zadel van Flubberboot?
Zou dit zadel verder naar achteren moeten liggen en ligt het nu te ver achterover geheld?

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 23:00

Voor mijn gevoel mag het zadel idd wel 10 cm naar achteren en hij ligt zeker achterover.

De lepel is bijna lager dan de voorboom.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:06

Daphara schreef:
siskeh schreef:
Hier zadelpasser, 3 vingers achter het schouderblad is wat je aan wilt houden voor waar je het kopijzer legt, dat is wat anders dan waar je de voorkant van je zadel legt.
Ook dit is maar een "suggestie" want soms in de praktijk gaat het gewoon niet werken om het daar te krijgen omdat de vorm van het paard nu eenmaal niet anders is(vooral bij wat meer platte ruggen met weinig schoft en singelgroeve naar voren)
En soms zal je het zadel/kopijzer nog verder naar achteren leggen dan de 3 vingers, als dit past bij de rug van het paard.


Ik zou wel interesse hebben in een “hoe ligt mijn zadel” topic.
Maar aangezien jij er kijk op hebt, klopt ongeveer wat ik zeg over het zadel van Flubberboot?
Zou dit zadel verder naar achteren moeten liggen en ligt het nu te ver achterover geheld?



Een hoe ligt het zadel topic is niet haalbaar denk ik, je kan écht niet goed een zadel in stand (en slechts op de foto )beoordelen. dat is dusdanig kort door de bocht.
Als je een zadel in stand "afkeurd" op de foto kan deze plots tijdens het werken wél lekker liggen, en je hebt daarbij best vaak dat de bouw van een paard afwijkend is van het "perfecte plaatje" dat je dit perfecte plaatje(van zadel in stand) niet na moet willen streven. (dus bijvoorbeeld de hoeveelheid vingers achter de schoft, het zwaartepunt van het zadel wat op de foto net wat te ver naar achteren ligt, de lengte van het zadel, eigenlijk bijna alles :+ ) Singelgroeve is overigens vaak wel een grote partypooper als je het hebt over je "perfecte plaatje" gelukkig zijn er daarom wel singels die enorm kunnen helpen, maar makkelijk is het niet..

Over het zadel van Flubberboot: Waar je oranje pijl staat, dat is geen onderdeel van het dragende vlak van het zadel als het goed is. dus niet erg als dit over het schouderblad van het paard valt(denk ook daarbij aan spring of veelzijdigheidzadels of wanneer je een dressuurzadel hebt waarbij het zweetblad meer naar voren ligt om de ruiter meer ruimte te geven)

De rode en groene lijn zijn ansich redelijk correct maar in stand(en op foto) eigenlijk niet echt te beoordelen.

De achterkant lijkt ook redelijk te kloppen met je lijnen, maar enige wat je kan zeggen is dat het zadel nu dus niet te lang is.

Het zadel lijkt bedoeld voor een paard met een hoge schoft, dat heeft het paard op de foto niet, maar dat wil niet zeggen dat daarom het zadel verder niet goed kan passen.

Ik snap wel dat je er niet helemaal lekker tegenaan kijkt, dat doe ik ook niet maar, op basis van deze foto heb je eigenlijk 3 scenario's
1: het ligt in beweging/op voelen en alles eigenlijk helemaal prima en paard+ruiter komen er héél goed mee weg, misschien geen 10, maar wel zéér ruim voldoende.
2: Het is echt totaal flut
3: daar ergens tussenin :+ Mogelijk dat met wat aanpassingen de balans beter te krijgen is, of dat het nét niet het perfecte zadel is maar nog wel een ruime voldoende.

ADHV de foto's kan je 1000 dingen verzinnen, misschien curve van zadel niet goed, misschien kopijzer te klein/smal, verkeerde positie. Maar je kan er gewoon geen zinnig woord over zeggen..
Terwijl als je er bij staat en kan voelen in stand je wsl met 3 handelingen een véél correcter beeld hebt. Dan nog moet je dat meenemen naar hoe het in de praktijk werkt. want als ik zeg dat het zadel nét te lang is in stand, maar in beweging loopt het paard goed over zijn rug en komt er daardoor meer ruimte, dan kan dat precies mooi werken!
Maar je hebt ook paarden waarbij je in stand denkt: ah dat zit best mooi! en dan komt er een gigantische beweging van het schouderblad en word je zadel naar achteren "gewerkt" en dan is je zadel weer plots te lang.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:37

Dat is helemaal waar. Ik heb genoeg ervaring met paard die met perfecte plaatje niet wilde lopen. Helaas ook de bijbehorende discussies met zadelmaker daarover. Het kan perfect passen, maar als paard niet wil lopen moet je je toch aanpassen aan paard. Maar toch ook wel veel paarden en mensen gezien waarbij zadel wel echt te ver naar voren ligt waardoor de schouders geen ruimte hebben om fijn te bewegen. In het echt dan hè, niet enkel op een foto. Waarbij paarden flink verbeterden als die meer ruimte kregen.

Maar dat is net als de discussie dat een singel een hulp is, maar zadel eigenlijk wel zelf goed moet blijven liggen. Scheef zakken of naar voren schuiven moet je niet willen oplossen met strak aansingelen bijvoorbeeld. Zadel moet goed zijn en singel kan helpen om bijvoorbeeld afstand te overbruggen van singelplek naar singelstoot. Mensen schrikken vaak hoe los mijn singel zit ivm hun eigen singel en snappen niet hoe zadel blijft liggen. Enige keer dat hij scheef zakt is als ik scheef zit door pijn (en dan moet ik gewoon afstappen haha) of als zadelmaker weer moet komen. Mijn paard geeft ook heel duidelijk aan wanneer je te strak singelt en dat is zo strak als dat mensen vaak al standaard doen. Hoe strak singel moet is dus ook wel discussie over.

Singels zijn wel een enorme vooruitgang bij paarden die qua lijf lastig zjjn :')
Zadels moet je vooral ook voelen. Door alle problemen ben ik heel goed in voelen wat er niet goed is. Ik weet alleen niet hoe je het oplost. Maar samen met zadelmaker wel heel fijn samenwerken waarbij elk klein ding dat ik voel ook aangepast wordt. Hij luistert heel nauw naar wat ik aangeef, naast wat hij zelf ziet. Dat vond ik bij anderen lastig, dan kon ik aangeven wat ik voelde, maar nee het lag goed. Paar weken later konden ze weer terug komen, omdat hetgeen wat ik voelde groter werd. Maar ik ben dus ook wel een lastige klant, denk ik. Zadelmaker nu vindt van niet, maar ik kost wel veel tijd, maar volgens hem geef ik juist veel informatie die het voor hem makkelijker maakt. Hij blijft echt tot we beide 100 procent tevreden zijn en soms duurt dat anderhalf uur.

Hij gaf dus ook het advies om bepaalde singel te kopen voor mijn type paard. Dat had ik eerder nog nooit als advies gehad. Ze bestonden al wel, maar ondanks alle problemen nog nooit dat advies gehad. Paard werd er comfortabeler van, minder singelnijd/zadeldwang. Was wel combinatie van eindelijk een passend zadel en dus singel als ondersteuning. Daarvoor allemaal perfect plaatje zadels gehad waar paard continu binnen een paar weken onder ging staken. In 3 jaar 4 zadels gekocht en nog wel 10 getest. Daarna de rest van zijn leven hetzelfde zadel waar hij altijd onder is blijven lopen. Tegenwoordig heb je nog meer soorten singels, maakt het ook wel weer een lastige zoektocht.

Bielsje

Berichten: 1376
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 14:49

In het kader van singels heb ik de Edix crescent geprobeerd. Wat een fijn ding zeg!

Ik ging toch zomaar van een cm of 12 naar voren schuiven, naar maximaal 2 :')

SandraWierda

Berichten: 1396
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 19:06

xLiez schreef:
MarjanB schreef:
Ik ga de edix vrijdag testen. Zadelmaker verkoopt ze en heeft test singels. Ben erg benieuwd!


Oh dat is handig! Ik zal ook even rondkijken of iemand in friesland zo’n singel heeft


Ik zou die van edix ook graag willen testen dus als je iemand vind, hou ik me ook aanbevolen

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:19


Maddy_Paola

Berichten: 1329
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:24


plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:25

Maddy_Paola schreef:
plutolover schreef:
Ik heb deze singel

https://www.kifrahorse.nl/Dressuursinge ... ch-Lamswol

Kan iemand mij vertellen wat nou naar voren moet?

Label aan kant van t voorbeen is denk de makkelijkste uitleg.


Dan deed in hem verkeerd om. Ik had label naar achter

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:32

Maddy_Paola schreef:
plutolover schreef:
Ik heb deze singel

https://www.kifrahorse.nl/Dressuursinge ... ch-Lamswol

Kan iemand mij vertellen wat nou naar voren moet?

Label aan kant van t voorbeen is denk de makkelijkste uitleg.


Ja, label en die ring aan de voorkant. Dat is met zo'n ring altijd het handige. Die moet altijd aan de voorkant.

Daphne__
Berichten: 12451
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 00:35

Heb even geen goede foto met de huidige singel, maar deze zweetafdruk laat wel goed zien hoe lang de singel is. Deze is te kort toch?

Afbeelding

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 04:07

Daphne__ schreef:
Heb even geen goede foto met de huidige singel, maar deze zweetafdruk laat wel goed zien hoe lang de singel is. Deze is te kort toch?

[ [url=m/iIUEYn.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja die is te kort, helemaal als de gespen niet op het uiteinde liggen, maar dat er nog een stuk leer boven de gespen zit. Een singel meet je namelijk niet op lengte van het leer, maar op lengte van de gespen. Je wilt de gespen ongeveer 5 cm hoger hebben als waar de zweet plek nu stopt. Even afhankelijk van waar de gespen op je huidige singel liggen, zal een nieuwe singel 15-25 cm langer moeten zijn.

Daphne__
Berichten: 12451
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:00

Ah. Daar was ik al bang voor. Ik had eerst een BR wol singel van 65 CM, maar die had heel veel ruimte boven de gespen waardoor het dekje helemaal opgevouwen onder de singel zat. Heb dus bewust een singel gekocht nu met amper stof boven de gespen, maar deze was er alleen in 60 cm. Geen tussenmaten zegmaar.

Dit is de huidige singel.
https://www.agradi.nl/premiere-dressuur ... RjEALw_wcB

Was sowieso een singel om te testen hoe ze op een smallere singel en zonder wol reageerd, daar was ik wel tevreden over. Ze heeft singel dwang namelijk. Zat al steeds te kijken naar de passier en butterfly singel, goed excuus om die nu te halen :+

Ik zal later vandaag eens een foto maken met singel er aan.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:04

Ik heb bij mijn paard met singelnijd/zadeldwang een passier singel gehad. Reageerde hij goed op na wennen. Maar daar zat wel iets leer boven de gespen, maar minder als bij de br. Heb hem helaas pas verkocht na jaren werkeloos in de kast haha.

Was nog uit se rijd dat we allemaal kortere singels hadden dus dat was wel goede maat voor jou geweest.

SandraWierda

Berichten: 1396
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 11:56

Vandaag even nieuwe foto’s gemaakt

Singel 60cm met elastiek, uiteinden gespen 66cm
Singel 55cm zonder elastiek, uiteinden gespen 56cm
Afbeelding

Dus de ellende begint al met dat er 5cm verschil in hoort te zitten, terwijl er in het echt 10cm verschil in zit %)

60cm singel (zit onder de buik waardeloos dus die staat al te koop
Afbeelding

Afbeelding

55cm singel
Afbeelding

Afbeelding

Nu kan ik een edix overnemen van 60 cm, gespen gemeten 60,5cm

Schiet er maar op los

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:07

60 gaat te kort zijn.. die je nu hebt is eigenlijk ook te kort.