touwhalster kleiner maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

touwhalster kleiner maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 14:57

Ik heb nog een zgan touwhalster van onze oude shetlander. Nu hebben we een mini shet die eigenlijk niks kan. Heb nu 2x met haar geoefend om een beetje longe en grond werk te doen.
Touwhalster is voor haar te groot bij de knoop waar je aan vast klikt. Heb daar een dik elastiek om gedaan en zit het haar mooi.
De knoop zou ook iets hogerop kunnen, maar durf het niet los te maken. Heb al een ander touwhalster hangen dat uit elkaar is geraakt ooit.....

Zo laten of heeft iemand een tip om die knoop te verplaatsen?

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 15:38

Hangt er een beetje vanaf hoeveel het touwhalster te groot is en op welke plek er te veel ruimte is.

Zelf heb ik wel eens touwhalsters kleiner gemaakt d.m.v. tie rips boven de knoop.
(knoop boven de lus waaraan je een touw vasthaakt)

Maar daar ging het om halsters die gewoon even net iets te ruim waren daar. (terwijl het eigenlijk gewoon de goede maat was) (het maakt echt wel uit of je paard een smal neusje heeft of een stevige kaak, ook al heb je in beide gevallen een maat full nodig)

Grote shet of mini shet klinkt echt als een compleet andere maat.
Ik zou voor een nieuw touwhalster gaan, verschil tussen die twee is volgens mij gewoon te groot.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: touwhalster kleiner maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 17:03

Touwhalster heb ik dus nu boven de knoop een elastiek gedaan en dan zit hij verder netjes bij haar. Ik ben alleen bang dat de lus te groot wordt als ik hem zou kunnen verstellen.

Ze heeft inderdaad een andere maat. Kan niet het halster van de oude shet om, maar mini is niet heel ruim bij haar.

Geen idee of je touwhalsters maat mini hebt. Vond deze ooit op Equiday en vond ik al heel wat, zo klein.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: touwhalster kleiner maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 17:08

Ik zou zelf alle knopen wat los werken en dan langzaam het touw wat je om de neus te veel hebt door alle knopen werken. Dat moet je dan 2 kanten op doen en uit kijken dat je symetrisch bezig blijft. Is een hele klus bij een halster wat al eens goed aangetrokken is geweest, bij een nieuwe is het makkelijker.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: touwhalster kleiner maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 17:17

Ik zou gewoon een mini touwhalstertje bestellen, gewoon een basis halstertje heb je vaak al voor 7-10 euro.
De kans dat je de knopen los gepulkt krijgt en dan de boel mooi symmetrisch en in verband kan houden is niet zo heel groot en waarschijnlijk meer moeite dan het waard is.

Anastasia24

Berichten: 2708
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: touwhalster kleiner maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 17:35

Ik zou het niet aandurven, zeker niet bij een kleine die eigenlijk nog veel moet leren.
Bestel gewoon een maatje kleiner, heb je wel zekerheid dat ie niet zo snel losgeraakt.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: touwhalster kleiner maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 17:40

Een touwhalster bestaat gewoon uit aan elkaar geknoopte touwen. Losmaken en dus gewoon opnieuw aan elkaar knopen

https://youtu.be/8CqciyWa9UE

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: touwhalster kleiner maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 21:18

Touwhalsters kun je ook laten maken. Bij bvb. Lovelance en Horsebeads maken ze die op maat.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 23:31

Azmay schreef:
Ik zou zelf alle knopen wat los werken en dan langzaam het touw wat je om de neus te veel hebt door alle knopen werken. Dat moet je dan 2 kanten op doen en uit kijken dat je symetrisch bezig blijft. Is een hele klus bij een halster wat al eens goed aangetrokken is geweest, bij een nieuwe is het makkelijker.


Dat dacht ik ook, maar durf niet. Heb een gewone maat touwhalster hangen waar ooit een knoop is los gegaan en hangt uit elkaar.

Hij is wel echt nieuw nog. Andere shet heeft hem nauwelijks om gehad.


mooney schreef:
Ik zou gewoon een mini touwhalstertje bestellen, gewoon een basis halstertje heb je vaak al voor 7-10 euro.
De kans dat je de knopen los gepulkt krijgt en dan de boel mooi symmetrisch en in verband kan houden is niet zo heel groot en waarschijnlijk meer moeite dan het waard is.


Ging me niet om het geld, maar toen kon ik er amper een vinden in shet, dus vandaar dat ik deze heb gepast bij haar.


Anastasia24 schreef:
Ik zou het niet aandurven, zeker niet bij een kleine die eigenlijk nog veel moet leren.
Bestel gewoon een maatje kleiner, heb je wel zekerheid dat ie niet zo snel losgeraakt.


Ze is wel al op leeftijd, maar er is nooit iets mee gedaan. Pakt het goed op en daarna kan haar zoon hem nog gebruiken.
Ging er eigenlijk vanuit dat maat mini niet bestond.


Amber_anne schreef:
Een touwhalster bestaat gewoon uit aan elkaar geknoopte touwen. Losmaken en dus gewoon opnieuw aan elkaar knopen

https://youtu.be/8CqciyWa9UE


Ow, jeetje.......Ik ga er eens naar kijken, want heb er nog 1 uit elkaar hangen.


Narcissa schreef:
Touwhalsters kun je ook laten maken. Bij bvb. Lovelance en Horsebeads maken ze die op maat.


Ja, heb weleens gezien dat ze gemaakt worden. Maar deze was vrijwel nieuw en het past bijna. Hij is ook wel van fijn materiaal. Geloof bij Barefoot gekocht toen.