Slofteugel; hoe doe je hem om?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 23:18

Laat je weten of het lukt met het aanbod? Ik ben super benieuwd.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 23:56

Top oplossing en veel beter dan combinatie slof/fjord. *\o/*

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 00:09

Wat fijn om te lezen.

(En daphara jouw paarden mogen er ook wezen, prachtdieren)

SjonnieZ

Berichten: 2318
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 01:33

mars_mellow schreef:
'TS' is niet heel onervaren, maar bedankt voor de assumptie.
Hij is op basis van grondwerk 100% goed. Hij is verder heel braaf, en ik krijg veel hulp.
Ik wil er een slof aan doen, voor de zekerheid. Ookal gebruik ik het niet.

Ik ben het oprecht een beetje zat dat ik nu al zo vaak heb moeten zeggen dat
de vraag is: hoe doe ik hem om? op welke manier door het bit, en kan ik hem beter aan de zijkant of onderkant van de singel vastmaken? Ik weet hoe een slof werkt en waar ik mee bezig ben. Ik weet wat er gebeurt wanneer je er aan trekt.

Ik vraag letterlijk alleen maar hoe ik hem vast maak :')

Ik heb nu gelukkig een paar goede reacties gekregen waar ik wat aan heb, bedankt aan die mensen.



TS als je veel hulp krijgt raad ik je aan om met hen te overleggen op welke wijze je de slof bij dit paard het beste kunt gebruiken. Zij zijn immers deskundig en kennen jou en jouw paard.

Als ik namelijk hoor dat je de slof niet wilt gebruiken behalve in nood, vraag ik me af of buitenrijden dan wel veilig is. Het paard kan namelijk in loshangende slof stappen.
Wellicht hebben de mensen die jou helpen een betere optie voor jou.

Edit ik lees net het aanbod van daphara.. dat zou ook een mooie oplossing zijn.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 09:30

Super aanbod Daphara, wat fijn dat je dat wilt doen en TS er voor open staat. Alvast heel veel succes en plezier samen..mooie oplossing zo!

TS, ik lees dat je een fjord hebt..geloof me..die loopt zo door een slof heen, die zijn oersterk. Met kracht en afdwingen bereik je niets bij die dieren. Ik herhaal het maar weer, met goed rijden wel en ik kan het weten want ik had als kind ook een fjord die er altijd met iedereen vandoor ging in het bos. Opgelost uiteindelijk door goede dressuurmatige training, hoe eerder daarmee begonnen wordt, hoe beter!

DuoPenotti

Berichten: 29474
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 11:25

Daphara wat goed van je!
En dan ook met een thiedeman die jij dan nakijkt, daar gaat ts veel meer profijt van hebben.
Fijn! Veel plezier samen.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 12:20

Elisa2 schreef:
Super aanbod Daphara, wat fijn dat je dat wilt doen en TS er voor open staat. Alvast heel veel succes en plezier samen..mooie oplossing zo!

TS, ik lees dat je een fjord hebt..geloof me..die loopt zo door een slof heen, die zijn oersterk. Met kracht en afdwingen bereik je niets bij die dieren. Ik herhaal het maar weer, met goed rijden wel en ik kan het weten want ik had als kind ook een fjord die er altijd met iedereen vandoor ging in het bos. Opgelost uiteindelijk door goede dressuurmatige training, hoe eerder daarmee begonnen wordt, hoe beter!


Ik heb ook een fjord en met meerdere fjorden gewerkt. Het heeft echt met training te maken of je fjord 'sterk' is of niet. Ik kan die van mij bijv. op neckrope buiten rijden en het woordje 'ho' is bij hem ook een acute 'ho'. Ik kocht hem vanuit een kudde van Staatsbosbeheer (hij heeft 3 jaar in het 'wild' geleefd) en heb eerst ruim een jaar geïnvesteerd in grondwerk voordat ik er op ging. Enorm veel profijt van gehad. Dat is echt de moeite waard, maar je moet er het geduld voor hebben en niet de druk ervaren dat je er per sé op moet rijden in korte tijd.
Alleen al dit soort oefeningen zijn al de moeite waard om je paard gericht op jou te krijgen. Hier was hij dus nog niet 'ingereden', maar heel veel basiswerk voordat we echt gingen rijden. Ik ben er echt van overtuigd dat dat soort oefeningen heel erg bijdragen in hoe een paard vervolgens onder het zadel is. Kunnen ze jou vertrouwen in spannende situaties en dan ook bij je blijven? Dat is de basis :) :

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 16:34

Klopt hoor, deze fjord kochten mijn ouders als eerste paard..en ik was nog een kind. Alles is er aan verpest wat er aan verpest kon worden in het begin. Vandaar de problemen die uiteindelijk allemaal goed zijn gekomen met goede training en deskundige hulp.

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 13:59

AlwaysH schreef:
Laat je weten of het lukt met het aanbod? Ik ben super benieuwd.



Doe ik!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:14

Uiteindelijk moet TS zelf op het paard en zelf beslissen wat voor haar goed voelt. En als een slofteugel aan de zijkant aan de singel bevestigd is en er grotendeels voor de show bijhangt geef ik haar groot gelijk om hem er aan te hangen. Als het nodig is kan ze tenminste nog iets extra.

Ik heb soms door mijn werk gruwelijk zere schouders en een ruk eraan kan ik dan echt niet hebben. Ik hang er dan een stang en trens in en kan zo prima op buitenrit. 99 van de 100 keer hangt de stangteugel in een boogje tijdens de hele rit maar net die ene keer dat er een trekker van achteren komt en een motorclub van voren naast een diepe sloot ben ik blij dat ik hem erbij kan pakken en me veilig uit deze situatie kan manoeuvreren.

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:21

Leuk vooruitzicht TS!
Een Thiedemann om buiten te rijden is een prima keuze voorlopig even. Fjordjes kunnen zo vreselijk sterk zijn en hun stevige hals daarbij gebruiken.

DuoPenotti

Berichten: 29474
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:22

Anne_GTI schreef:
Uiteindelijk moet TS zelf op het paard en zelf beslissen wat voor haar goed voelt. En als een slofteugel aan de zijkant aan de singel bevestigd is en er grotendeels voor de show bijhangt geef ik haar groot gelijk om hem er aan te hangen. Als het nodig is kan ze tenminste nog iets extra.

Ik heb soms door mijn werk gruwelijk zere schouders en een ruk eraan kan ik dan echt niet hebben. Ik hang er dan een stang en trens in en kan zo prima op buitenrit. 99 van de 100 keer hangt de stangteugel in een boogje tijdens de hele rit maar net die ene keer dat er een trekker van achteren komt en een motorclub van voren naast een diepe sloot ben ik blij dat ik hem erbij kan pakken en me veilig uit deze situatie kan manoeuvreren.

Dat is dan ook geen probleem.

Maar ik denk als iemand vraagt hoe moet het om, die persoon niet kundig genoeg is deze goed te gebruiken.
Deze vraag was er ook niet geweest als er een kundig persoon was om haar te begeleiden.
En haar geschiedenis posts geven ook die kunde niet aan.

En dan is een slof er op eigen houtje aan knopen niet echt iets om te promoten.
Terwijl ik echt niet tegen een slof ben zoals jij omschrijft.

MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:28

Mooie oplossing TS

Ik moet bekennen dat ie er bij mij vroeger ook om ging hoor als ik naar buiten ging. Altijd aan de zijkant vast en losjes. Mijn idioot nu (als die over de kook gaat is het ook echt mis) die bouwt spanning langzaam op en ik merk dat en stap dan gewoon even af, loop er een stukje naast en stap dan weer op. Meestal is het dan weer ok. Als ik die een slof om ga hangen en gewoon stug door rijd dan is er denk ik een keer een punt dat ik er niet vrijwillig meer af stap :+ al doende leert men en ook dat het per paard gewoon zo verschillend is.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 21:52

DuoPenotti schreef:
Anne_GTI schreef:
Uiteindelijk moet TS zelf op het paard en zelf beslissen wat voor haar goed voelt. En als een slofteugel aan de zijkant aan de singel bevestigd is en er grotendeels voor de show bijhangt geef ik haar groot gelijk om hem er aan te hangen. Als het nodig is kan ze tenminste nog iets extra.

Ik heb soms door mijn werk gruwelijk zere schouders en een ruk eraan kan ik dan echt niet hebben. Ik hang er dan een stang en trens in en kan zo prima op buitenrit. 99 van de 100 keer hangt de stangteugel in een boogje tijdens de hele rit maar net die ene keer dat er een trekker van achteren komt en een motorclub van voren naast een diepe sloot ben ik blij dat ik hem erbij kan pakken en me veilig uit deze situatie kan manoeuvreren.

Dat is dan ook geen probleem.

Maar ik denk als iemand vraagt hoe moet het om, die persoon niet kundig genoeg is deze goed te gebruiken.
Deze vraag was er ook niet geweest als er een kundig persoon was om haar te begeleiden.
En haar geschiedenis posts geven ook die kunde niet aan.

En dan is een slof er op eigen houtje aan knopen niet echt iets om te promoten.
Terwijl ik echt niet tegen een slof ben zoals jij omschrijft.



Dat denk ik ook. Topics als 'Paard Omtrekken' en 'Paard niet aan het touw mee' zijn ook van TS en ik leid er uit af dat ze minderjarig is en nu een jaar rij ervaring heeft. Dat is allemaal natuurlijk niet erg, maar ik denk alles bij elkaar opgeteld is het sowieso nog onverantwoord om zonder begeleiding een paard te rijden.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 09:53

Anne_GTI schreef:
Uiteindelijk moet TS zelf op het paard en zelf beslissen wat voor haar goed voelt. En als een slofteugel aan de zijkant aan de singel bevestigd is en er grotendeels voor de show bijhangt geef ik haar groot gelijk om hem er aan te hangen. Als het nodig is kan ze tenminste nog iets extra.

Ik heb soms door mijn werk gruwelijk zere schouders en een ruk eraan kan ik dan echt niet hebben. Ik hang er dan een stang en trens in en kan zo prima op buitenrit. 99 van de 100 keer hangt de stangteugel in een boogje tijdens de hele rit maar net die ene keer dat er een trekker van achteren komt en een motorclub van voren naast een diepe sloot ben ik blij dat ik hem erbij kan pakken en me veilig uit deze situatie kan manoeuvreren.


S&T werkt toch heel anders in, en als je daarmee kunt rijden ga ik er vanuit dat je dressuur technisch ook voldoende basis hebt. :+ Dat lijkt te missen bij de TS en dan doet een slof al helemaal meer kwaad dan goed. Al doet het imo altijd kwaad, maar goed..ik heb een gruwelijke hekel aan dat ding. Teveel kapot gereden paarden door gezien.

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 14:17

@ingrid_92 Daar klopt letterlijk niks van.
Inmiddels heb ik 9 jaar rijervaring. Ik ben ook zeker niet te jong, en het is verantwoord dat ik zelfstandig rijd. maar bedankt. :+

Die topics zijn van een tijd geleden, en nu is alles heel anders. Ik snap dat het gebeurt, maar ik vind het erg jammer dat mensen veel dingen gaan baseren op eerdere (zeer beschamende) berichten.

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 14:24

Die topics zijn van dit jaar, dus zo heel lang geleden is dat niet.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 14:31

Come on TS, er staat in je eerdere berichten dat je toen (juli 2020) sowieso nog geen 15/16 was, en vorig jaar beweerde je nog even oud te zijn als iemand die toen 14/15 was (plus je leeftijd is meermaals op verzoek verwijderd/door jou verwijderd).

Ik ben normaal echt niet van het teruglezen van Bokkers, maar dit heeft imo ook te maken met een levend wezen, die nu door jouw toedoen gaat lijden en mogelijk zelfs een gevaarlijk ongeluk.

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 16:02

mars_mellow schreef:
@ingrid_92 Daar klopt letterlijk niks van.
Inmiddels heb ik 9 jaar rijervaring. Ik ben ook zeker niet te jong, en het is verantwoord dat ik zelfstandig rijd. maar bedankt. :+

Die topics zijn van een tijd geleden, en nu is alles heel anders. Ik snap dat het gebeurt, maar ik vind het erg jammer dat mensen veel dingen gaan baseren op eerdere (zeer beschamende) berichten.


Oh kom op meid :')

Je wilde nog in maart 2022 (kleine 8 maanden geleden dus) je paarden omtrekken :') omdat ze nergens naar luisterden, geen been noch zit, en je bang was in de prikkeldraad te blijven hangen.

En in januari had je nog maar 6 jaar manege ervaring, binnen 10 maanden 3 jaar ervaring erbij is erg knap :+

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 16:39

Fly_high schreef:
En in januari had je nog maar 6 jaar manege ervaring, binnen 10 maanden 3 jaar ervaring erbij is erg knap :+


Nee, waar zie je dat als ik mag vragen? dat klopt namelijk niet.

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 16:43

Zo, hallo jongens zullen we de sfeer een beetje goed houden? Graven in TS haar berichten om haar zo onderuit te halen lijkt mij niet nodig. Helemaal niet nu Daphara een onwijs lief aanbod heeft gedaan om samen naar buiten te gaan. Die hele slof is zo ongeveer achterwege bij TS.

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 16:54

mars_mellow schreef:
Fly_high schreef:
En in januari had je nog maar 6 jaar manege ervaring, binnen 10 maanden 3 jaar ervaring erbij is erg knap :+


Nee, waar zie je dat als ik mag vragen? dat klopt namelijk niet.


In dit topic https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=100&p=106431165&uf=393225#p106431165

Er is ook een foto van jou te paard.

Maar ook al heb je 9 jaar op de manege achter de rug, op basis van jouw berichten denk ik niet dat je er rijtechnisch aan toe bent om slofteugel verantwoord te kunnen gebruiken. Ik snap dat slof schijn van controle geeft, maar in feite is het juist extra gevaarlijk als je idee bij slofgebruik "omtrekken" is.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 17:05

Ts, er is niets mis met jong zijn en\of onervaren(al wel niet in bepaalde gebieden van het rijden), mensen rijden 20 jaar en kunnen het nog steeds niet(en hangen er dus vaak een slof aan), andere zitten een jaar op het paard en kunnen het dier netjes wegrijden.
Niemand weet alles, dus het siert je alleen maar door de hulp van Daphara inderdaad aan te nemen en niet op eigen houtje touwtjes eraan te knopen. Mag ook wel gezegd worden vind ik want je gaat(in tot hoeverre wij weten) niet eigenwijs verder met die slof. Overigens vind ik 'ervaring' voor slof een beetje vreemd, iemand heeft juist geen ervaring als die het ding nodig heeft zijn\haar paard te beheersen.
Dus wederom ts; goed dat je de hulp accepteert, is je paard je ook dankbaar voor. :j

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 17:15

Lieve Bokkers, we zijn allemaal jong geweest en velen hebben een fase doorgemaakt zoals TS dat nu doet.
TS is zoekende naar de juiste aanpak en dat ze soms dingen niet tactisch, slim, handig of feitelijk verwoord is gezien de leeftijd niet heel vreemd.

Ik heb TS ontmoet toen ik iets gekocht had op Marktplaats en het ophalen van dat item combineerde met een buitenrit die ik gepland had met een andere Bokker, dus ik had trailer met paard bij me toen ik langs hun huis reed. Moeders en ik handelde de koop af. Ondertussen bleek dat Oma ook een liefde voor paarden te hebben, die riep TS erbij, ik heb de voorlader van de trailer even open gezet en gezamenlijk hebben we een tijdje daar staan kletsen terwijl mijn paard genoot van alle aandacht.

TS is jong en moet nog een boel leren, net als dat we dat allemaal hebben moeten doen, daarbij is (volgens mijn eerste indruk) in de directe familie niet altijd genoeg kennis aanwezig om TS met haar vraagstukken te helpen. Vandaar ook mijn aanbod om met mijn paard TS haar eerste buitenrit met nieuwe pony te begeleiden.

TS is zoekende naar haar eigen weg, dat ze daarbij fouten gaat maken is iets wat heel normaal is. Ik geloof echt niet dat TS willens en wetens iets zou doen wat haar paard (waar ze heel lang naar uitgekeken heeft) bewust schade mee zou toebrengen. Dus geef haar A.U.B. een beetje ruimte om vragen te stellen en haar eigen weg te vinden, oordeel niet meteen heel hard, wat het is allemaal niet zo dramatisch als wat jullie er nu van maken.

TS een tip, ik weet dat jij je aangevallen voelt, maar laat het topic maar even gaan, ik heb het idee dat men er op kickt op je op de kast te jagen en je te "betrappen" op inconsistenties. Je hebt antwoord op je vraag, ik ga je helpen met een Thiedeman, de slof laten we achterwege en de rest hier is niet zo interessant.

LiannePuthzy

Berichten: 6985
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 17:31

Daphara schreef:
Lieve Bokkers, we zijn allemaal jong geweest en velen hebben een fase doorgemaakt zoals TS dat nu doet.
TS is zoekende naar de juiste aanpak en dat ze soms dingen niet tactisch, slim, handig of feitelijk verwoord is gezien de leeftijd niet heel vreemd.

Ik heb TS ontmoet toen ik iets gekocht had op Marktplaats en het ophalen van dat item combineerde met een buitenrit die ik gepland had met een andere Bokker, dus ik had trailer met paard bij me toen ik langs hun huis reed. Moeders en ik handelde de koop af. Ondertussen bleek dat Oma ook een liefde voor paarden te hebben, die riep TS erbij, ik heb de voorlader van de trailer even open gezet en gezamenlijk hebben we een tijdje daar staan kletsen terwijl mijn paard genoot van alle aandacht.

TS is jong en moet nog een boel leren, net als dat we dat allemaal hebben moeten doen, daarbij is (volgens mijn eerste indruk) in de directe familie niet altijd genoeg kennis aanwezig om TS met haar vraagstukken te helpen. Vandaar ook mijn aanbod om met mijn paard TS haar eerste buitenrit met nieuwe pony te begeleiden.

TS is zoekende naar haar eigen weg, dat ze daarbij fouten gaat maken is iets wat heel normaal is. Ik geloof echt niet dat TS willens en wetens iets zou doen wat haar paard (waar ze heel lang naar uitgekeken heeft) bewust schade mee zou toebrengen. Dus geef haar A.U.B. een beetje ruimte om vragen te stellen en haar eigen weg te vinden, oordeel niet meteen heel hard, wat het is allemaal niet zo dramatisch als wat jullie er nu van maken.

TS een tip, ik weet dat jij je aangevallen voelt, maar laat het topic maar even gaan, ik heb het idee dat men er op kickt op je op de kast te jagen en je te "betrappen" op inconsistenties. Je hebt antwoord op je vraag, ik ga je helpen met een Thiedeman, de slof laten we achterwege en de rest hier is niet zo interessant.


Ts ik zou naar deze reactie luisteren en de rest inderdaad lekker nergeren. Lekker weer posten (als je natuurlijk wil) als je samen met daphara een heerlijk rondje buiten hebt gereden