Slofteugel; hoe doe je hem om?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 17:43

Daphara schreef:
Lieve Bokkers, we zijn allemaal jong geweest en velen hebben een fase doorgemaakt zoals TS dat nu doet.
TS is zoekende naar de juiste aanpak en dat ze soms dingen niet tactisch, slim, handig of feitelijk verwoord is gezien de leeftijd niet heel vreemd.

Ik heb TS ontmoet toen ik iets gekocht had op Marktplaats en het ophalen van dat item combineerde met een buitenrit die ik gepland had met een andere Bokker, dus ik had trailer met paard bij me toen ik langs hun huis reed. Moeders en ik handelde de koop af. Ondertussen bleek dat Oma ook een liefde voor paarden te hebben, die riep TS erbij, ik heb de voorlader van de trailer even open gezet en gezamenlijk hebben we een tijdje daar staan kletsen terwijl mijn paard genoot van alle aandacht.

TS is jong en moet nog een boel leren, net als dat we dat allemaal hebben moeten doen, daarbij is (volgens mijn eerste indruk) in de directe familie niet altijd genoeg kennis aanwezig om TS met haar vraagstukken te helpen. Vandaar ook mijn aanbod om met mijn paard TS haar eerste buitenrit met nieuwe pony te begeleiden.

TS is zoekende naar haar eigen weg, dat ze daarbij fouten gaat maken is iets wat heel normaal is. Ik geloof echt niet dat TS willens en wetens iets zou doen wat haar paard (waar ze heel lang naar uitgekeken heeft) bewust schade mee zou toebrengen. Dus geef haar A.U.B. een beetje ruimte om vragen te stellen en haar eigen weg te vinden, oordeel niet meteen heel hard, wat het is allemaal niet zo dramatisch als wat jullie er nu van maken.

TS een tip, ik weet dat jij je aangevallen voelt, maar laat het topic maar even gaan, ik heb het idee dat men er op kickt op je op de kast te jagen en je te "betrappen" op inconsistenties. Je hebt antwoord op je vraag, ik ga je helpen met een Thiedeman, de slof laten we achterwege en de rest hier is niet zo interessant.


_/-\o_

Iedereen die in oude berichten gaat zitten zoeken en gaat spammen is zelf nog onvolwassen

Ballard_L

Berichten: 2491
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 18:24

Eens met Daphara. TS heeft een super aanbod gekregen die ze aan heeft genomen, nu niet lopen doorzeuren over slof of in oude berichten gaan graven, dat is niet netjes en heeft geen meerwaarde.

SjonnieZ

Berichten: 2314
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 19:52

Daphara schreef:
Lieve Bokkers, we zijn allemaal jong geweest en velen hebben een fase doorgemaakt zoals TS dat nu doet.
TS is zoekende naar de juiste aanpak en dat ze soms dingen niet tactisch, slim, handig of feitelijk verwoord is gezien de leeftijd niet heel vreemd.

Ik heb TS ontmoet toen ik iets gekocht had op Marktplaats en het ophalen van dat item combineerde met een buitenrit die ik gepland had met een andere Bokker, dus ik had trailer met paard bij me toen ik langs hun huis reed. Moeders en ik handelde de koop af. Ondertussen bleek dat Oma ook een liefde voor paarden te hebben, die riep TS erbij, ik heb de voorlader van de trailer even open gezet en gezamenlijk hebben we een tijdje daar staan kletsen terwijl mijn paard genoot van alle aandacht.

TS is jong en moet nog een boel leren, net als dat we dat allemaal hebben moeten doen, daarbij is (volgens mijn eerste indruk) in de directe familie niet altijd genoeg kennis aanwezig om TS met haar vraagstukken te helpen. Vandaar ook mijn aanbod om met mijn paard TS haar eerste buitenrit met nieuwe pony te begeleiden.

TS is zoekende naar haar eigen weg, dat ze daarbij fouten gaat maken is iets wat heel normaal is. Ik geloof echt niet dat TS willens en wetens iets zou doen wat haar paard (waar ze heel lang naar uitgekeken heeft) bewust schade mee zou toebrengen. Dus geef haar A.U.B. een beetje ruimte om vragen te stellen en haar eigen weg te vinden, oordeel niet meteen heel hard, wat het is allemaal niet zo dramatisch als wat jullie er nu van maken.

TS een tip, ik weet dat jij je aangevallen voelt, maar laat het topic maar even gaan, ik heb het idee dat men er op kickt op je op de kast te jagen en je te "betrappen" op inconsistenties. Je hebt antwoord op je vraag, ik ga je helpen met een Thiedeman, de slof laten we achterwege en de rest hier is niet zo interessant.



Idd een heel fijne reactie daphara en heel lief dat je TS wilt helpen.

En TS voel je vooral niet aangevallen dat de slof niet geschikt voor jou is..
ik rij meer dan 40 jaar en vind mezelf ook niet goed genoeg om met een slof te werken Een slof is gewoon een heel heftige teugel waar slechts een zeer klein groepje mensen verstandig mee kan werken ofte wel het merendeel van de blokkers is ook gewoon niet in staat om hiermee verstandig te werken en daar is niets mis mee.

Veel plezier met jullie buitenrit.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15449
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 21:07

Moderatoropmerking:
Inderdaad een heel fijne reactie! En meerdere daarbij. Laten we dit zo houden.

Mila_p
Berichten: 124
Geregistreerd: 21-11-21
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 19:52

Is er al meer nieuws? ben namelijk heel benieuwd hoe het gelopen is :9

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:00

Ik denk dat (rij) ervaring beter kan worden vervangen door (anatomische)kennis van het bewegingsmechanisme van een paard.
Want dan wordt duidelijk wat de consequenties zijn voor botten en spieren bij het gebruik van een slofteugel.

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 20:20

We zijn nog niet op de rit geweest, aangezien het nu heel koud is en de paarden fris zijn.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:33

Oh dan wordt je zelf heel snel warm van _O-

Melzazu
Berichten: 1775
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:49

Daan13 schreef:
Oh dan wordt je zelf heel snel warm van _O-


_O- _O- _O-

Mila_p
Berichten: 124
Geregistreerd: 21-11-21
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:47

mars_mellow schreef:
We zijn nog niet op de rit geweest, aangezien het nu heel koud is en de paarden fris zijn.


Begrijpelijk, het is enorm koud -2

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 02:06

Mila_p schreef:
mars_mellow schreef:
We zijn nog niet op de rit geweest, aangezien het nu heel koud is en de paarden fris zijn.


Begrijpelijk, het is enorm koud -2

Wij hebben -7 en het is niet eens de koudste nacht/dag. ^) Dinsdag gingen we van -10 naar -4 en terug naar -6 rond 18:00 :x

Buiten rijden zou nu ook niet bovenaan mijn to-do list staan. _O-

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 02:25

Mijn ruin is momenteel super fris en hoewel dat op de thuis locatie prima gaat, heb ik weinig zin om hem mee te slepen naar een vreemde omgeving om daar een dosis extra spanning toe te voegen als hij juist het rustige begeleidende paard hoort te zijn.
Normaal zou ik hem als hij erg fris is even een flink sprintje laten trekken om de spanning er uit te rennen, maar TS rijdt haar paardje op een barebackpad, dus het is ook niet handig om zo achter een formaat je XXL in volle galop aan te sjezen.

Zodra de temperatuur iets beter is, dus rond de 5-10 graden, dan is de frissigheid bij mijn Ruin zeker weer er af en dan spreken we wel af voor een ritje.

TS maakt inmiddels al stapritjes buiten met vriendinnen die haar pony aan een halster touw hebben, dus dat is al een mooie oefening en als het goed is komt één deze dagen de thiedeman ook binnen.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 03:11

Beetje vreemd, ik ga met min ook echt niet met mijn haflinger rijden, dan kan ik een paar..vrolijke..huppeltjes verwachten. Neem dat met een relatief onbekend paard voor ts+barebackpad én vreemd terrein voor het andere paard, lijkt me toch meer dan normaal dat jullie wachten op lekker weer. Nog steeds een ontzettend lief aanbod en fijn dat die slof er niet aangehangen is, :j

Dreamboy

Berichten: 2430
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 09:21

Mila_p schreef:
mars_mellow schreef:
We zijn nog niet op de rit geweest, aangezien het nu heel koud is en de paarden fris zijn.


Begrijpelijk, het is enorm koud -2


Want jij gaat om 21.45 uur een buitenritje maken? Overigens was het op dat tijdstip hier nog -8 met een gevoelstemperatuur van -10.

MyWishMax

Berichten: 25286
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 09:26

Ik ga deze week ook niet op buitenrit. Niet alleen vanwege fris zijn, maar hier zijn alle paden ook keihard. Dus kan je stappen en nog moet je opletten. Stukje draf of galop zit er al niet in en juist met dit weer is dat lekker om wel te kunnen. Bij ons zijn zelfs alle bakken en paddocks te hard, behalve de binnenbak. Dus de paarden doen vele malen minder, staan wel buiten maar zijn zelf ook erg voorzichtig nu. Dan naar buiten gaan waar er misschien al wat problemen zijn, paarden die fris zijn en paden die zich nergens voor lenen behalve stap. Nee, er zijn veel dommere dingen dan nu niet gaan :+

Die min 2 kan ik me op aankleden, die harde paden kan je al niks mee. En dan heb je geluk als het maar min 2 was op het moment dat je naar buiten kan. Het is ook al een stuk kouder geweest of een veel lagere gevoelstemperatuur

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 09:36

Zeer verstandig! Hopelijk is het snel wat beter weer voor een fijne buitenrit en super dat de korte stap buitenritjes van de TS goed gaan.

Haley
Berichten: 41
Geregistreerd: 15-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:23

Je kunt de slofteugel bevestigen aan de zij- of onderkant van de singel.

Eretria

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:46

Het enige wat ik kan zeggen dat wat er dus in dit topic gebeurt typisch bokt is. Ts, als je het een keertje niet weet is het het beste om in jouw omgeving informatie te verzamelen. Er is altijd wel iemand die het weet of die dan weer iemand kent die het weet. Er zijn helaas nou eenmaal veel mensen die op hun achterpoten gaan staan steigeren als het woordje hulpteugel er komt. Vooral online, veel mensen zouden in werkelijkheid niet eens hun mond open durven te trekken. Helaas gaat het vaak zo. Je kunt prima leren rijden met een slofteugel. Ik heb ook geregeld een slofteugel gebruikt op buitenrit gezien onze uitrijmogelijkheden een 80 weg kruisde en ik dus extra zekerheid wilde hebben met de hele hete paarden. Terwijl die slof vaak uiteindelijk maar een beetje voor de sier eraan zat maar ik vond het een prettiger gevoel. Die paarden hebben het allemaal overleefd en ook zonder slof ging later prima.
Je kan op bokt amper een foto plaatsen of er komt gigantisch commentaar op alsof men de allerbeste is. En soms blijkt het dat diegene zelf als een zak bitterballen op dat paard zit te hotseklotsen. En eenmaal een foto geplaatst kan die jaren later nog opgerakeld worden en tegen je gebruikt worden. Of als je jaren terug wat gezegd hebt. Mensen veranderen. Niemand blijft hetzelfde. Maar veel mensen blijven hangen aan wat iemand ooit gezegd heeft.
Trek je er niet zoveel van aan, er zijn heel veel mensen afgebrand op bokt.nl die vervolgens giga onzeker werden in alles wat zij deden. Laat je niet teveel beïnvloeden door het internet. Ik ben benieuwd hoe je buitenrit zal verlopen. Succes en veel plezier. :)

DuoPenotti

Berichten: 29414
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:50

Eritria
Maar jij zegt nu wat diverse Bokkers ook zeggen. Maar vervolgens sneer je wel. Bijzonder.

Er mee leren rijden. Ja dat kan.
Dus een ervaren iemand om heen die uitlegt hoe aan te doen. En ook oplet dat je hem niet te veel gebruikt.

Hier de vraag stellen.
Dat betekend zelf geen ervaring. Geen ervaren personen in de buurt.
Dus gewoon niet doen. Gewoon niet.

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:51

Haley schreef:
Je kunt de slofteugel bevestigen aan de zij- of onderkant van de singel.


goeie toevoeging -O-

Eretria

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:55

DuoPenotti schreef:
Eritria
Maar jij zegt nu wat diverse Bokkers ook zeggen. Maar vervolgens sneer je wel. Bijzonder.

Er mee leren rijden. Ja dat kan.
Dus een ervaren iemand om heen die uitlegt hoe aan te doen. En ook oplet dat je hem niet te veel gebruikt.

Hier de vraag stellen.
Dat betekend zelf geen ervaring. Geen ervaren personen in de buurt.
Dus gewoon niet doen. Gewoon niet.


Oke ik sneer dus? Waar dan? Lees ff dat hele topic door dan zie je wat sneren is. Topreactie van je.

DuoPenotti

Berichten: 29414
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:57

Daar dus..
En als jezelf het hele topic hebt gelezen weet je ook dat ik daar bij was...

Melzazu
Berichten: 1775
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:58

Ik laat in het midden wat ik van het gebruik van een slof vind echter ik wil deze er even in gooien: was er niet ooit iemand die dat ding bedacht heeft en was dat dan ook niet iets dat nog nooit gedaan was en dus deze persoon er ook geen ervaring mee had.

Je kunt niet alles voor iemand wegnemen en soms is het goed iemand zijn of haar eigen pad te laten bewandelen zodat diegene zelf zijn eigen ervaringen op kan doen en zelf conclusies kan trekken.

Zoals hier iemand heel fijn hulp aanbiedt dat is wel echt super!

Eretria

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:01

DuoPenotti schreef:
Daar dus..
En als jezelf het hele topic hebt gelezen weet je ook dat ik daar bij was...

Ja hier geef ik jou een sneer omdat je het kennelijk allemaal erg goed weet. Ik zou instructie gaan worden als ik jou was. In het berichtje naar TS geef ik nergens een sneer. Ik zeg dat iedereen met een slof kan leren rijden en dan heb ik het niet over tig lessen nemen maar in de context dat iemand die dus geen internetinstructie betreft haar gewoon even uit kan leggen hoe je dat gebruikt. Als jij dat als een sneer ziet naar iemand hoop ik dat je in het dagelijks leven je eigen niet teveel aangevallen voelt in het dagelijks leven.
Je kan het blijkbaar niet hebben dat iemand een fatsoenlijke reactie neerschrijft nadat de dame in kwestie zowat door de grond afgebrand wordt. Prettige avond nog en ik hoop dat je trots bent op je eigen voor het de les lezen van iemand die de TS een reactie wil geven waar ze niet zo een naar gevoel overhoudt. +:)+
Laatst bijgewerkt door Eretria op 15-12-22 19:04, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29414
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:02

:') _O-

Meer valt hier niet op te zeggen :+

Eretria schreef:
DuoPenotti schreef:
Daar dus..
En als jezelf het hele topic hebt gelezen weet je ook dat ik daar bij was...

Ja hier geef ik jou een sneer omdat je het kennelijk allemaal erg goed weet. Ik zou instructie gaan worden als ik jou was. In het berichtje naar TS geef ik nergens een sneer. Ik zeg dat iedereen met een slof kan leren rijden en dan heb ik het niet over tig lessen nemen maar in de context dat iemand die dus geen internetinstructie betreft haar gewoon even uit kan leggen hoe je dat gebruikt.
Je kan het blijkbaar niet hebben dat iemand een fatsoenlijke reactie neerschrijft nadat de dame in kwestie zowat door de grond afgebrand wordt. Prettige avond nog en ik hoop dat je trots bent op je eigen voor het de les lezen van iemand die de TS een reactie wil geven waar ze niet zo een naar gevoel overhoudt. +:)+