Kan ik mijn Bates Dressage ook gebruiken zonder kniewrongen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoniquevH

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-02-22

Kan ik mijn Bates Dressage ook gebruiken zonder kniewrongen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 17:01

Zijn hier meer mensen die met een Bates dressuurzadel rijden?
Ik heb van de zomer een zadel aan laten meten bij mijn nieuwe paard, een tinker van 151cm, en we zijn uitgekomen op een Bates Dressage zadel met nu de grootste boommaat er in. Het zadel is 17 inch en ik pas er goed in (of op, hoe zeg je dat?)
Nu het rijden weer wat beter gaat (ik heb 20 jaar niet gereden) merk ik dat ik toch meer last krijg van mijn heup. Ik heb het gevoel dat ik te wijd zit waardoor ik niet goed kan ‘scharnieren’ in mijn heup zeg maar. Ik ben inmiddels ook bij een osteopaat die mij hopelijk gaat helpen.
Nu mijn vraag, sorry voor het lange intro : kan ik de kniewrongen ook helemaal verwijderen? Het zijn verplaatsbare kniewrongen, ze zitten vast met klitteband. En vanmorgen heb ik ze gewoon maar eens helemaal weggehaald. Het leek beter te gaan!
Wie rijdt ook met Bates (of Wintec) en weet of het slecht is voor het zadel om die kniewrongen helemaal te verwijderen?
Alsvast bedankt voor het meedenken!!

Sambam

Berichten: 53
Geregistreerd: 16-05-16
Woonplaats: in een gat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 17:09

Ik rijd ook met een Bates dressuurzadel met de op een na grootste boommaat. Heb je al eens geprobeerd om de beugelophanging te veranderen? Deze kan je namelijk op 3 standen zetten (verder naar voren, in het midden of naar achteren). Dit kan ook nog wat verschil maken!

Ik weet niet hoe groot je wrongen zijn, maar volgens mij kun je op internet ook veel verschillende soorten kniewrongen bestellen die geschikt zijn voor deze zadels. Wellicht past een andere/kleinere vorm beter bij jouw zit?

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 17:11

Ja, je kunt de kniewrongen verwijderen, maar dat gaat het probleem van te wijd zitten niet oplossen.
De twist van je zadel is waarschijnlijk te breed voor je, en dat is wat veroorzaakt je probleem.

Ik snap niet zo goed waarom je een zadel hebt gekocht waar je zelf niet goed in kunt zitten? Een zadel moet passen voor ruiter en paard...... niet alleen het paard.

MoniquevH

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-02-22

Re: Kan ik mijn Bates Dressage ook gebruiken zonder kniewrongen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 17:17

@Sam, dank je! Ik heb de beugelriemen nu in de achterste stand zitten, dat lijkt me wel goed, maar ik kan nog eens wat proberen.
En @Avalanche, je hebt gelijk, het zadel moet ook voor de ruiter goed zitten.... bij het passen was ik nog best heel stijf en zat ik niet zo diep als ik vroeger gewend was. Niet handig bij het passen eigenlijk, maar ik dacht dat het wel los zou lopen. Nu ik dus weer wat leniger word en weer dieper kan zitten. Of, hoe moet ik het uileggen, ik mijn benen meer kan spreiden en ik dus meer 'om' het zadel kan zitten, merk ik dus dat ik last krijg van mijn heup.
Deze tinker is echt heel leuk en ik wil hem houden, maar ik reed voorheen eigenlijk altijd smallere warmbloedpaarden. Daar zit het 'm ook wel in denk ik.
Ik kan natuurlijk de zadelmaker opnieuw laten komen, maar ik wilde eerst dit uitprobren en dacht 'misschien zitter hier meer mensen met dit zadel en kunnen die mij advieren'. Vandaar.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Kan ik mijn Bates Dressage ook gebruiken zonder kniewrongen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 17:23

Je bent niet de enige die die vergissing maakt hoor :)

Ik heb jarenlang een Kieffer Wien gehad voor mijn oude paard, ding is stokoud inmiddels, maar zo outdated dat ik hem echt niet meer op een paard leg. Anyway, ik dacht een paar jaar geleden voor een paard een zadel te kopen, ik heb een Kieffer Malmö gekocht. Grote spijt van gehad, want het ding lag prima op het paard, maar ik zat veel te breed. Vroeger maakten ze die zadels blijkbaar smaller in de twist.
Het heeft ook echt enorme invloed op je balans, want met die spanning in je heupen kun je simpelweg niet ontspannen zitten.
Bates kan ik op zich prima aanraden, ik heb flair kussens (van wow) onder een Innova laten bouwen. Nu zal een Innova waarschijnlijk niet passen op je paard, maar als je aan een oudere Caprilli kunt komen, die zijn veel smaller in de twist dan je Dressage, en hebben ook de mogelijkheid om je beugels een stukje verder naar achter op te hangen.

MoniquevH

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-02-22

Re: Kan ik mijn Bates Dressage ook gebruiken zonder kniewrongen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 17:27

Dank je wel @Avalange. Ik had vroeger ook een Kieffer Wien voor mijn paard!!! Maar toen met mijn paard verkocht... (zou nu ook niet meer passen).
Ik hoop eigenlijk dat ik dit nog wel met dit zadel kan oplossen, want het was best een aanschaf en dat krijg ik er natuurlijk niet meer voor terug. Aan de andere kant kan ik zo niet blijven rijden, dus als het echt niet anders kan moet ik idd naar een andere oplossing gaan kijken!

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Kan ik mijn Bates Dressage ook gebruiken zonder kniewrongen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 17:46

Ik denk niet dat het erg is als je de kniewrong eraf haalt.

Ik had een nieuwe Bates Dressage boommaat Medium Wide en veel problemen met mn heupen in combinatie met dit zadel.

Ben om die reden overgestapt naar een ander zadel.

MoniquevH

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-02-22

Re: Kan ik mijn Bates Dressage ook gebruiken zonder kniewrongen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 17:51

@boemel, dank voor je reactie…… ik merk dat meer mensen vergelijkbare problemen hebben helaas…. Wat heb jij nu voor zadel, ik ben benieuwd!

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 18:48

Gewoon zonder de wrongen rijden hoor! Het gaat er om dat je fijn zit

Vroeger waren er ook niet zulke dikke wrongen als nu en zaten mensen ook prima ;)

Tip op insta: saddlefitting.us "no blocks no problem"
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 01-12-22 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniquevH

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-02-22

Re: Kan ik mijn Bates Dressage ook gebruiken zonder kniewrongen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 18:58

Bedankt Nibbit! Ik ga gelijk op insta kijken!

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 22:02

MoniquevH schreef:
@boemel, dank voor je reactie…… ik merk dat meer mensen vergelijkbare problemen hebben helaas…. Wat heb jij nu voor zadel, ik ben benieuwd!


Een zadel met een smallere twist.
Een Sella. Ik heb nooit meer last van mn heupen gehad. Ben voor een monoblad gegaan.
Ik heb dit zadel echter ook met normale kniewrong en daar heb ik ook geen last van. Ik zit op de Bates echt te breed.

Afbeelding

MoniquevH

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-02-22

Re: Kan ik mijn Bates Dressage ook gebruiken zonder kniewrongen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 22:10

Boemel! Dank je wel! Ziet er heel comfortabel uit!

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Kan ik mijn Bates Dressage ook gebruiken zonder kniewrongen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 10:29

Wrongen kunnen er inderdaad af. Maar misschien bestaan er voor iets comfort kleinere wrongen?

Ik heb om die reden de bates gelaten.
Naast dat ik er te breed in zat (pony is al xxw), was pony er pissig onder.

De wintec dressuur, zelfde boommaat. Totaal ander gevoel. Gaat perfect.

MoniquevH

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-02-22

Re: Kan ik mijn Bates Dressage ook gebruiken zonder kniewrongen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 10:38

Dank je wel Saams! Ik ga het proberen zonder wrongen en anders toch maar eens de zadelmaker weer vragen.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Kan ik mijn Bates Dressage ook gebruiken zonder kniewrongen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:09

Ik heb een kent en masters met verplaatsbare wrongen. Ik heb ze jaren geleden eraf gehaald en eraf gelaten. Zit heerlijk. Zou niet weten waarom het niet zou kunnen.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:16

Herkenbaar probleem. Zeker op een breder paard.

Je zegt dat de beugelophanging op de achterste stand zit. Iets naar voren kan je dan al helpen. Hoe verder je benen naar voren (richting springzit zeg maar) hoe meer vrijheid je heupen krijgen. De hoek verkleinen. Ik heb er in een springzadel dan ook het minst last van.
Vanuit die redenatie kan het je zeker helpen om de wrongen te verwijderen omdat die die hoek iets kunnen beperken.

Een smallere twil wil zeker ook helpen maar dat moet dan wel op je paard passen. Je kunt niet zomaar een heel smalle twil op een breed paard gebruiken.

Regelmatig oefeningen doen om je heupen soepeler te maken helpen zeker ook! Zoek eens op yoga en tight hips.

En ook goede instructie kan helpen. Hoe meer je los kunt laten hoe makkelijker het wordt.

Maar voor mij blijft het een uitdaging op 1 paard. Die past fysiek eigenlijk net wat minder bij mij. Ik heb er al speciaal een zadel op laten aanmeten en dat helpt zeker! Maar als ik op mijn andere paard zit met hetzelfde zadel merk ik wel degelijk een positief verschil. Zelf blijven rekken en trainen dus maar.

MoniquevH

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-02-22

Re: Kan ik mijn Bates Dressage ook gebruiken zonder kniewrongen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 11:21

Dank je wel Pol013! Ik doe al oefeningen () en ben ook bij een ostepoaat beland. Ik heb hoop dat dat ook gaat helpen. De wrongen zijn er nu af en ik ga straks rijden en dan zal ik de beugelriemen toch een stukje naar voren plaatsen zoals jij zegt. Ik ben benieuwd!

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Kan ik mijn Bates Dressage ook gebruiken zonder kniewrongen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 18:45

Heb je een foto van de zijkant als je in het zadel zit? Beeld zegt zoveel meer dan woorden.

MoniquevH

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-02-22

Re: Kan ik mijn Bates Dressage ook gebruiken zonder kniewrongen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 18:52

@daphne, ik ga binnenkort even vragen of iemand een foto kan maken en me kan filmen!
Maar ik ben eigenlijk heel blij vandaag! Ik heb de kniewrongen weg gehaald en mijn beugelriemen een standje naar voren gedaan. Ik had voor het eerst het idee dat het wel goed kan gaan komen!

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 18:52

Ik kan me wel vinden in wat pol zegt over de beugel ophanging.
Mijn brede paarden, die niet in Bates passen, die rij ik met een veelzijdigheidszadel omdat ik ook last krijg van mijn heupen als ze te recht naar beneden moeten.

En heb in die zadels amper wrong. Kan me voorstellen dat dat het probleem ook verergerd als die je nog breder duwen

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 19:39

Ik heb de Bates Isabel Werth. Ik heb geen problemen met te breed zitten (is door een vrouw voor vrouwen ontworpen dus zou idd daar rekening mee moeten houden). Ik heb wel de wrongen omhoog geplaatst: ik heb lange bovenbenen en dan zitten ze in de weg. Ik heb nu dus "dijbeenwrongen" :)

Ik denk overigens dat je ze er gewoon af kunt halen hoor. Ze geven geen stevigheid aan het zadel en zijn enkel bedoeld voor het comfort van de ruiter.

MoniquevH

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-02-22

Re: Kan ik mijn Bates Dressage ook gebruiken zonder kniewrongen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 20:49

Dank jullie wel @Duopenotti en @annemraivzr! Ik heb de zadelmaker ook even gevraagd of hij dacht dat het op een of andere manier niet goed voor het zadel zou zijn als ik de kniewrongen er af zou halen, maar hij zei dat het gewoon moet kunnen!

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Kan ik mijn Bates Dressage ook gebruiken zonder kniewrongen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 20:56

Je kan hem zeker gebruiken zonder kniewrongen, maar uit ervaring is gebleken dat het Bates zadel hier ook te breed was.

Mijn vrouw ging op een ander zadel met smallere twist zitten en besefte meteen wat ze gemist had in het Bates zadel.. :)

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 21:17

upendo schreef:
Je kan hem zeker gebruiken zonder kniewrongen, maar uit ervaring is gebleken dat het Bates zadel hier ook te breed was.

Mijn vrouw ging op een ander zadel met smallere twist zitten en besefte meteen wat ze gemist had in het Bates zadel.. :)

Dit idd. Het probleem zit in de twist, niet de wrongen.

Er zit nog wel verschil in wrongen onder het zweetblad, en blocks op een monoblad, ik heb altijd liever blocks omdat die voor mijn been komen, wrongen vind ik persoonlijk vervelend. Maar dat is net wat je prettig vindt, heeft geen invloed op de breedte van de twist.

MoniquevH

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-02-22

Re: Kan ik mijn Bates Dressage ook gebruiken zonder kniewrongen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 21:46

ook bedankt beiden! Ik hoop nog steeds dat het met dit zadel opgelost kan worden, want het past heel mooi op mijn paard. Ik ga het nog proberen en anders wordt het inruilen