Edix zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 14:57

Oh nee -O- Meen je dat? Ik heb nu een Thorowgood Cob.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 14:59

Yeps.... ik heb hetzelfde "dilemma" gehad, gelukkig is die van mij weer wat smaller geworden...
Massimo kan breder en uhmmm ik denk misschien startrekk dressuur(niet de espaniola)

Edit: ja Startrekk is breder, die heb ik, en je woont in mn buurt denk ik? Je mag altijd ff proberen..
Zwarte is van startrekk de grootste maat, zilver de grootste van kent en masters
Afbeelding

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 16:07

Die zijn echt wel ernstig rond :')

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 16:15

siskeh schreef:
De Edix softtree gaan niet breder dan de kent en masters zadels. Heb je een Cob? of een gewone? De Cob gaat een maatje breder nog.

Goed om te lezen.
Was hier al een poosje mee aan het lezen om te kijken of dit ook wat voor mijn merrie kan zijn.
Niet dus, want die past ook niet in de Kent and masters.
Mijn ruin overigens ook niet

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 16:41

Kijk, zo hebben meerdere mensen er wat aan!

Goed om te weten dat de Startrekk nog een optie is, zal me eens in die zadels verdiepen. Paard staat in Noord-Drenthe :j

Niet zozeer rond pmarena, gewoon heel heel heel heel erg breed ^)

Afbeelding
Mijn maatje XXXL :+:

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 16:59

Misschien dat ze nog net 1 maat breder zijn dan de grootste van kent en masters, maar daar kwam ik toen ook niet mee uit de voeten. de maat d6 is ook de breedste van kent en masters, en zoals je ziet is dat een behoorlijk stuk groter...

@Berdien, ik zit in Borger, niet te ver uit de buurt denk ik. Heb een bruine S1 dressuur en een hele partij aan kopijzers.

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 17:06

Ik heb sinds een jaar ook een Edix voor mijn enorm ronde en korte fjord. In het verleden schoven mijn zadels altijd, maar deze blijft goed liggen. Ik heb de Tudor, ik vind het zadel niet te diep zitten, je hebt genoeg bewegingsruimte. Ik heb de yasir ook een aantal dagen getest maar ik vond de wrong niet comfortabel tijdens het buitenrijden. Ik zou ze gewoon even uittesten bij een zadelpasser als dat kan:)
Ik raad wel aan om niet de goedkoopste beugelriemen van Edie erbij te kopen, maar juist de wat duurdere te nemen. Deze hebben al best wat schuurplekken op mijn zadel gemaakt.

Artimes

Berichten: 494
Geregistreerd: 21-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 23:16

Muze schreef:
Hoe vallen die qua maat?
Zie dan s en m en l staan,m is gelijk aan Barefoot 1?


ik vind S gelijk aan maat 1 van barefoot, M aan maat 2
De cantle kun je nog wat verplaatsten dus je hebt bij de maten nog wat speling.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 23:54

Oh omdat bij maat s staat 15 inch. Is dat dan westernmaat..?

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 19:15

siskeh schreef:
Misschien dat ze nog net 1 maat breder zijn dan de grootste van kent en masters, maar daar kwam ik toen ook niet mee uit de voeten. de maat d6 is ook de breedste van kent en masters, en zoals je ziet is dat een behoorlijk stuk groter...

@Berdien, ik zit in Borger, niet te ver uit de buurt denk ik. Heb een bruine S1 dressuur en een hele partij aan kopijzers.


Borger is goed te doen inderdaad! Voorlopig kunnen we -als het goed is ^) - even vooruit met de Thorowgood. Anders kom ik zeker terug op je aanbod!

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 20:55

Heb 2x gereden met de Edix, maar helaas zat ik er echt niet fijn op. Dus opnieuw op zoek.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 23:04

Oh wat jammer. Nog meer opties in gedachten?
Heb binnenkort ook een passessie. Ben heel benieuwd of het wel iets voor mij is.

Wesseltje

Berichten: 2182
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 00:36

Hier ook de edix getest. Zowel de yasir als de tudor. De yasir vond ik niet prettig, de tudor een twijfelgeval.. wel een erg mooi zadel, deze op proef genomen, maar het was het net niet voor ons. Mijn paard gaf duidelijk aan fijner onder de trekker te lopen en toen ik weer in mijn eigen zadel zat, wist ik ook zeker dat de trekker ons beter past.

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 00:12

Mag ik vragen wat jullie niet lekker vonden aan de edix modellen?
Ik begin straks wellicht ook weer de zoektocht maar ben sowieso al terughoudend wb (semi) boomloos. Ik heb er nog geen gehad die ik lekker vond zitten, althans, ook geschikt voor beetje knap dressuren.
Erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Wesseltje

Berichten: 2182
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 00:18

Ik vond de edix niet zozeer niet lekker zitten hoor. Maar toen ik na een paar dagen testen mijn oude zadel weer pakte liep mijn paard daar een stuk fijner onder en zelf zat ik ook lekkerder. Ik ben overigens wel een fan boomloos. Semi boomloos :)
Ik denk dat de edix je wel goed kan bevallen als je een boomzadel gewend bent. Gewoon testen.

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:18

Wesseltje schreef:
Ik vond de edix niet zozeer niet lekker zitten hoor. Maar toen ik na een paar dagen testen mijn oude zadel weer pakte liep mijn paard daar een stuk fijner onder en zelf zat ik ook lekkerder. Ik ben overigens wel een fan boomloos. Semi boomloos :)
Ik denk dat de edix je wel goed kan bevallen als je een boomzadel gewend bent. Gewoon testen.


Kom even binnenvallen, mag ik vragen waar je het zadel getest heb? Ik ben helemaal verliefd op de edix en zou hem graag meerdere dagen testen en dan ook op langere buitenritten.

Wesseltje

Berichten: 2182
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:37

Ik heb het getest via becidor, dit kan alleen als je een zadelpasconsult van te voren neemt.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 20:56

Ik vond de edix Courville verrassend lekker zitten ( wel op de bok dan). De tudor is “ teveel dressuur “ voor mij qua zit voelde ik op de bok.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 18:08

Ik heb ook de Edix gepast en mogen testen. Vandaag er mee gelest en mijn instructrice zag een groot verschil in mijn paard (wat ik ook al voelde). Fijn zadel, mooi ook!
Vind alleen de lepel wat raar hoog, dus zit te dubben of ik niet liever de icelandic versie wil. Ik zie 'm alleen nergens aangeboden in Nederland, wat op zich best raar is, aangezien het een Nederlands merk is, toch? Denk dat de zadelmaker 'm wel kan bestellen, maar zou 'm graag eerst in het echt zien (en voelen op m'n paard).

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 19:40

Paard liep er ook wel prima mee.
Ik vond vooral m'n benen raar naar achter getrokken worden en kreeg er rugpijn van.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 19:52

manzano schreef:
Paard liep er ook wel prima mee.
Ik vond vooral m'n benen raar naar achter getrokken worden en kreeg er rugpijn van.


Last in de onderrug toevallig? Ik heb daar last van en ik twijfel al een tijdje of dat aan het zadel zou kunnen liggen.

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 19:54

mirriejj schreef:
manzano schreef:
Paard liep er ook wel prima mee.
Ik vond vooral m'n benen raar naar achter getrokken worden en kreeg er rugpijn van.


Last in de onderrug toevallig? Ik heb daar last van en ik twijfel al een tijdje of dat aan het zadel zou kunnen liggen.

Ja.
Los van welk zadel je hebt kan dat zeker aan je zadel liggen. Ik had het met m'n Massimo extreem last van. Met m'n crown zadel weer helemaal niet.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 13:58

Onderbenen worden over het algemeen naar achteren getrokken doordat je als ruiter voorover (bergafwaarts) gezet wordt. Dat komt dan meestal doordat je zadel voorover ligt, of doordat je met je billen / zitbeenknobbels wat teveel op de cantle of lepel van je zadel zit waardoor je bekken verkeerd gekanteld wordt.

Je ervaart dan meestal dat je met je schouders naar voren valt, je rug hol trekt en je benen naar achteren gaan omdat je lijf probeert te compenseren.

Last van de onderrug past perfect in dat plaatje.

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 14:04

Ja terwijl m'n zadel dus achterover neigt gek genoeg (verzonken rug).
Ik vind vooral de beugelriemhaken ver naar achter zitten op de Edix en dat de positie van de beugels ook verder is naar achter dan bij m'n andere zadel.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 14:22

Ah ja, dat kan natuurlijk ook, dat de beugelophanging simpelweg teveel spanning zet op je bekkengebied. Kan je de beugelophanging niet verplaatsen? En zit je wellicht niet met te korte beugelriemen...?

Wellicht dat het opvullen van de rug d.m.v. goed aangepaste inlages in een pad, ook al flink verbetering kan geven voor de ligging van het zadel en dat heeft dan natuurlijk ook een positieve invloed op de zit van de ruiter :)