Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 70 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zadelzoektocht met bekkeninstabiliteit

 
Profiel   

Met een veelzijdigheidszadel zit je totaal anders dat zou ik toch ook een keer proberen misschien is dat wel comfortabel.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 09:42 



 
Profiel   

Graziozo!
Helemaal op maat te maken voor ruiter én paard.

[HAR] Graziozo zadels

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 09:46 



 
Profiel   

Er is eigenlijk weinig tot niks over te zeggen zo. Ik heb chronische bekkeninstabiliteit en aantal zadels die hier genoemd worden kan ik echt niet op rijden. Van vreselijke pijn de volgende dag tot zelfs van het paard getild moeten worden, omdat ik er zelf niet meer af kom.

Heb nu al jaren een zadel met wel ongeveer jouw eisen, maar merk meteen aan mijn lijf wanneer de zadelmaker weer moet komen. Monoblad (want ondanks dat mensen soms denken dat dat niet uitmaakt voel ik dat wel meteen) diepe zit zonder me in een verkeerde houding te duwen, wrongen waar mijn been tegenaan ligt maar ze niet in een andere houding duwt als mijn natuurlijke voorkeur. Voor omstanders is het om te zien een enorm dwingend zadel, maar omdat het voor mij geschikt is is het helemaal niet gedwongen. Ik snap dus precies wat je zoekt qua gevoel :j Zet er iemand op met een andere bouw of zit en die wordt wel gedwongen, maar ik helemaal niet want dat kan ik niet aan haha. Veelzijdigheid kan ik echt niet meer op zitten, maar moet bijvoorbeeld ook met lange beugels rijden. Terwijl een vriendin dezelfde problemen heeft en weer een heel ander zadel nodig heeft. Hangt natuurlijk ook nog van paard af.

Het is helaas echt wel een kwestie van veel proberen en het liefst een paar weken mogen testen. Niet elke zadelmaker vindt dat goed, ook niet allemaal die hier genoemd worden. Mijne is een maatzadel, maar dat was heel eng. De versie die ik nodig had was er niet als testzadel dus toch op de gok besteld met afspraak dat we een tijd mochten uitproberen voordat we definitief ja of nee zeiden. Zowel voor paard als voor mij. En dat was nadat ik al prestige, albion, passier, euro riding, kn en nog wel 4 of 5 andere merken geprobeerd had met van elk merk ook nog verschillende types :+

Boomloos en bareback pad is hier echt geen optie. Ook allemaal geprobeerd. Bbp voor een keertje leuk, maar zeker niet om serieus mee te rijden vaker als die ene keer... Wow vond ik echt geen doen ook :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 09:58 



 
Profiel   

Het is heel persoonlijk waar je fijn in zit. Ik heb na veel zadels een Sella gekocht, perfect! Pastte niet op mijn nieuwe pony dus verkocht.
Daar uiteindelijk bij een Zaldi uitgekomen. Ook een heerlijk zadel. Diepe zit maar niet gedwongen. Ben er nog elke dag blij mee.
Niet met de zadelmaker waar ik hem heb gekocht maar dat is een ander verhaal.. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 10:05 



 
Profiel   

Een zadel is zo persoonlijk, dat maakt ook zo lastig om iets aan te kunnen raden. Wat voor jou perfect is, is rampzalig voor mij en andersom :')

Zelf heb ik een Hrimnir Master met verwisselbare kopijzer op mijn cruzado merrie ( en daarvoor hetzelfde zadel op een IJslander )
Het zadel heeft een smalle twist voor mij als ruiter en zit daardoor voor mij met o.a. mijn heupproblemen heel prettig.

Overigens bij waterkoud weer met die hele koude wind zoals nu zit niks prettig. Mijn lijf blokkeert dan gewoon -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 10:26 



 
Profiel   

Hier ook ineke. Ik heb thermobroek onder thermorijbroek, lange jas erover, maar met dit weer weigert lijf gewoon ook echt, niet alleen heupen, maar alles waar er een probleem zit en dat zijn nogal wat plekken :+
Ik heb die thermobroek al aan als het onder de 10 graden wordt, andersvgaat lijf dan al klagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 10:28 



 
Profiel   

sasika schreef
Ik rijd met een fairfax elias, maar ze hebben uiteraard meerdere varianten.

Monoblad, steunblok bovenbeen waardoor knie volledig vrij ligt. Geen al te gedwongen zit en goed af te stellen op het paard. Wel prijzig helaas.

https://www.fairfaxsaddles.com/saddle/p ... ian-saddle


Zelf rij ik met de Fairfax Rebecca, ook super fijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 10:53 



 
Profiel   

Skyway? Via Country Mill.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 10:55 



 
Profiel   

Bedankt voor al het meedenken allemaal!! _/-\o_ Heel fijn, want ik weet hoe persoonlijk een zadel is, maar zie door de bomen het bos niet meer. Mijn huidige Tribal verergert de klachten/zit herstel in de weg en aangezien dat zadel nog geen 3 jaar oud is, wil ik nu zo veel mogelijk opties verkennen om hopelijk van mijn nieuwe zadel nog heeeeeel lang plezier te hebben :D Gezien ik dressuurwedstrijden rijd, ben ik specifiek op zoek naar een dressuurzadel. Momenteel rij ik voornamelijk met mijn Amerigo eventingzadel. Fijn zadel voor mij, maar voor zijgangen e.d. gewoon niet ideaal.

Er zijn een hele hoop merken die op mijn lijstje erbij gaan! Maatzadels heb ik ook naar zitten kijken, maar vind ik wel tricky als ik ze niet in precies die staat kan uitproberen inderdaad.

Het verschil smalle zitting/smalle twist ga ik zeker nader onderzoeken. Iemand vroeg ook of ik klein was, ik ben inderdaad niet de grootste uitvoering :+ 1,65, wel lange benen, maar ik kom prima weg in een 16,5/17 inch. 17,5 inch is echt te groot.

@MyWishMax; wat je beschrijft mbt het "gedwongen zadel" is inderdaad precies wat ik waarschijnlijk zoek. Ik zoek een zadel wat me diep in het lood zet, zodat mijn been gewoon af kan hangen in plaats van dat ik in mijn bovenbeen/heup moet corrigeren. Dat is wat er nu gebeurt en wat de klachten tijdens het rijden veroorzaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 12:00 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Dat hoeft echt helemaal niet. De smalle twist is puur en alleen voor de ruiter. Heeft totaal niets te maken met de breedte van het zadel.

De twist is het smalste deel van de boom. Dat heeft op zowel de zit van de ruiter als de pasvorm voor het paard effect. Een paard met brede schoft moet je dus beslist geen smalle twist op leggen. Als de ruiter dat wel nodig heeft, dan moet je dus kijken of het merk dat bij het paard het beste past de zitting wat smaller kan opbouwen. Maar het uitgangspunt is dan wel al breder.
Wat Sizzle ook al aangeeft: kijk ook eens naar het verschil in breedte van zit en twist. Daar zit ook een wereld van verschil in.
Verder hebben de lengte, positie en hoek van de wrong ook effect op steun bij de zit en kan dat ook een heel dwingend effect geven.
Als ik b.v. naar mijzelf kijk dan heb ik vrij stevige billenmaar staan mijn zitbeenknobbels relatief dicht bij elkaar (opgemeten). Verder heb ik niet erg lange ronde bovenbenen. Ik zit dus liever op een zadel met brede zit en smallere twist en heb een wat smallere korte wrong nodig.

MyWishMax schreef
Er is eigenlijk weinig tot niks over te zeggen zo. Ik heb chronische bekkeninstabiliteit en aantal zadels die hier genoemd worden kan ik echt niet op rijden. Van vreselijke pijn de volgende dag tot zelfs van het paard getild moeten worden, omdat ik er zelf niet meer af kom.

Heb nu al jaren een zadel met wel ongeveer jouw eisen, maar merk meteen aan mijn lijf wanneer de zadelmaker weer moet komen. Monoblad (want ondanks dat mensen soms denken dat dat niet uitmaakt voel ik dat wel meteen) diepe zit zonder me in een verkeerde houding te duwen, wrongen waar mijn been tegenaan ligt maar ze niet in een andere houding duwt als mijn natuurlijke voorkeur. Voor omstanders is het om te zien een enorm dwingend zadel, maar omdat het voor mij geschikt is is het helemaal niet gedwongen. Ik snap dus precies wat je zoekt qua gevoel :j Zet er iemand op met een andere bouw of zit en die wordt wel gedwongen, maar ik helemaal niet want dat kan ik niet aan haha. Veelzijdigheid kan ik echt niet meer op zitten, maar moet bijvoorbeeld ook met lange beugels rijden. Terwijl een vriendin dezelfde problemen heeft en weer een heel ander zadel nodig heeft. Hangt natuurlijk ook nog van paard af.

Het is helaas echt wel een kwestie van veel proberen en het liefst een paar weken mogen testen. Niet elke zadelmaker vindt dat goed, ook niet allemaal die hier genoemd worden. Mijne is een maatzadel, maar dat was heel eng. De versie die ik nodig had was er niet als testzadel dus toch op de gok besteld met afspraak dat we een tijd mochten uitproberen voordat we definitief ja of nee zeiden. Zowel voor paard als voor mij. En dat was nadat ik al prestige, albion, passier, euro riding, kn en nog wel 4 of 5 andere merken geprobeerd had met van elk merk ook nog verschillende types :+

Boomloos en bareback pad is hier echt geen optie. Ook allemaal geprobeerd. Bbp voor een keertje leuk, maar zeker niet om serieus mee te rijden vaker als die ene keer... Wow vond ik echt geen doen ook :')

Dit kan ik alleen maar helemaal onderschrijven. Ik heb ooit een gebroken wervel gehad en heb wel wat steun nodig, maar moet niet in een houding worden gedwongen. Zonder zadel wel eens geprobeerd, maar dan kom ik bijna huilend van de pijn van mijn paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 13:26 



 
Profiel   

xVera94 schreef
Er zijn een hele hoop merken die op mijn lijstje erbij gaan! Maatzadels heb ik ook naar zitten kijken, maar vind ik wel tricky als ik ze niet in precies die staat kan uitproberen inderdaad.


Dat is dan wel weer het voordeel van Custom, als je daar een maatzadel koopt dan mag je eerst iets van 2 weken testen na aflevering voor je tot kopen overgaat.

Van Rijs is trouwens ook een aanrader, zowel ik als mijn paard zijn niet makkelijk en het zadel waar we op uit kwamen maar het toch niet was, mocht ik gewoon weer terug doen. Denk dat zulke service erg belangrijk is in dit geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 17:21 



 
Profiel   

Ik heb het demo Patrick zadel bij Van Rijs een aantal dagen mogen houden om goed te testen. Dus ze denken goed met je mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 17:22 



 
Profiel   

xVera94 schreef
Ik zoek een zadel wat me diep in het lood zet, zodat mijn been gewoon af kan hangen in plaats van dat ik in mijn bovenbeen/heup moet corrigeren. Dat is wat er nu gebeurt en wat de klachten tijdens het rijden veroorzaakt.

Wellicht een enorme dooddoener, en het is altijd leuk om een ander zadel te mogen uitzoeken, maar zitlessen?

Centered riding kan je in deze precies dat laten voelen wat je hierboven beschrijft.

Zelf een wow-springzadel, vlakke zitting en weinig wrong, puur en alleen omdat ik daar op kon zitten, met de CR-methode.
Zadel nu ' in ruste' :-) Even geen pony meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 18:01 



 
Profiel   

BrankaZ schreef
Avalanche schreef
Dat hoeft echt helemaal niet. De smalle twist is puur en alleen voor de ruiter. Heeft totaal niets te maken met de breedte van het zadel.

De twist is het smalste deel van de boom. Dat heeft op zowel de zit van de ruiter als de pasvorm voor het paard effect. Een paard met brede schoft moet je dus beslist geen smalle twist op leggen. Als de ruiter dat wel nodig heeft, dan moet je dus kijken of het merk dat bij het paard het beste past de zitting wat smaller kan opbouwen. Maar het uitgangspunt is dan wel al breder.
Wat Sizzle ook al aangeeft: kijk ook eens naar het verschil in breedte van zit en twist. Daar zit ook een wereld van verschil in.
Verder hebben de lengte, positie en hoek van de wrong ook effect op steun bij de zit en kan dat ook een heel dwingend effect geven.
Als ik b.v. naar mijzelf kijk dan heb ik vrij stevige billenmaar staan mijn zitbeenknobbels relatief dicht bij elkaar (opgemeten). Verder heb ik niet erg lange ronde bovenbenen. Ik zit dus liever op een zadel met brede zit en smallere twist en heb een wat smallere korte wrong nodig.

MyWishMax schreef
Er is eigenlijk weinig tot niks over te zeggen zo. Ik heb chronische bekkeninstabiliteit en aantal zadels die hier genoemd worden kan ik echt niet op rijden. Van vreselijke pijn de volgende dag tot zelfs van het paard getild moeten worden, omdat ik er zelf niet meer af kom.

Heb nu al jaren een zadel met wel ongeveer jouw eisen, maar merk meteen aan mijn lijf wanneer de zadelmaker weer moet komen. Monoblad (want ondanks dat mensen soms denken dat dat niet uitmaakt voel ik dat wel meteen) diepe zit zonder me in een verkeerde houding te duwen, wrongen waar mijn been tegenaan ligt maar ze niet in een andere houding duwt als mijn natuurlijke voorkeur. Voor omstanders is het om te zien een enorm dwingend zadel, maar omdat het voor mij geschikt is is het helemaal niet gedwongen. Ik snap dus precies wat je zoekt qua gevoel :j Zet er iemand op met een andere bouw of zit en die wordt wel gedwongen, maar ik helemaal niet want dat kan ik niet aan haha. Veelzijdigheid kan ik echt niet meer op zitten, maar moet bijvoorbeeld ook met lange beugels rijden. Terwijl een vriendin dezelfde problemen heeft en weer een heel ander zadel nodig heeft. Hangt natuurlijk ook nog van paard af.

Het is helaas echt wel een kwestie van veel proberen en het liefst een paar weken mogen testen. Niet elke zadelmaker vindt dat goed, ook niet allemaal die hier genoemd worden. Mijne is een maatzadel, maar dat was heel eng. De versie die ik nodig had was er niet als testzadel dus toch op de gok besteld met afspraak dat we een tijd mochten uitproberen voordat we definitief ja of nee zeiden. Zowel voor paard als voor mij. En dat was nadat ik al prestige, albion, passier, euro riding, kn en nog wel 4 of 5 andere merken geprobeerd had met van elk merk ook nog verschillende types :+

Boomloos en bareback pad is hier echt geen optie. Ook allemaal geprobeerd. Bbp voor een keertje leuk, maar zeker niet om serieus mee te rijden vaker als die ene keer... Wow vond ik echt geen doen ook :')

Dit kan ik alleen maar helemaal onderschrijven. Ik heb ooit een gebroken wervel gehad en heb wel wat steun nodig, maar moet niet in een houding worden gedwongen. Zonder zadel wel eens geprobeerd, maar dan kom ik bijna huilend van de pijn van mijn paard.



Dat huilend van het paard komen heb ik jaren geleden gehad , maar het heeft wel eea versterkt in mijn lijf.
Helaas kan ik nu geen XW paarden meer rijden langer dan een half uur .

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 22:00 



 
Profiel   

Nielojram schreef
xVera94 schreef
Ik zoek een zadel wat me diep in het lood zet, zodat mijn been gewoon af kan hangen in plaats van dat ik in mijn bovenbeen/heup moet corrigeren. Dat is wat er nu gebeurt en wat de klachten tijdens het rijden veroorzaakt.

Wellicht een enorme dooddoener, en het is altijd leuk om een ander zadel te mogen uitzoeken, maar zitlessen?

Centered riding kan je in deze precies dat laten voelen wat je hierboven beschrijft.

Zelf een wow-springzadel, vlakke zitting en weinig wrong, puur en alleen omdat ik daar op kon zitten, met de CR-methode.
Zadel nu ' in ruste' :-) Even geen pony meer.

Ik ga hierin mee. Als je leert je lichaam correct te gebruiken, en op een manier dat je kunt ontspannen op het paard, heb je serieus veel minder last, plus dat een zadel je zeker met lichamelijke klachten, absoluut niet vast mag zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 22:22 



 
Profiel   

Geen tip voor een zadel maar voor mij scheelt een bontje onder het zadel wel enorm voor de pijnscheuten die ik kan hebben als ik last heb van mijn bekken. Kreeg die tip een jaartje geleden toen ik bij vlagen echt niet wist hoe ik op een paard moest zitten en het scheelde zo enorm veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 22:25 



 
Profiel   

Kijk eens naar een Schleese zadel. Zijn speciale vrouwenzadels. Ik heb er altijd erg veel baat bij gehad na mijn bekkeninstabiliteit. Zijn alleen wel erg duur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 22:31 



 
Profiel   

Ik ben onwijs blij met mijn DK zadel. Mono blad, zit super zacht en geeft genoeg vrijheid in het zadel


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 22:36 



 
Profiel   

Ik rij momenteel op een devoucoux dressuurzadel, ik heb mijn Custom verkocht, en kan zo veel makkelijker om mijn paard zitten nu.
Ook goed ervaringen met sella

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 22:49 



 
Profiel   

Ik kan je zowel KM zadels als Amerigo aanraden beide merken zijn geheel naar jou wensen en behoeften aan te passen zonder concessies te doen aan de behoeften van het paard.

Wel is het natuurlijk zo dat elk merk verschillende modellen heeft de een meer geschikt dan de andere.

Je rijd al op een amerigo springzadel waarom daar dan niet ook een dressuur zadel van proberen?

Ik zit overigens zelf het fijnst in mijn KM en Albion revelation

Beide hebben de wensen die jij ook benoemd oogt diep, veel steun in de praktijk heb ik in deze zadels de vrijheid om mijn been af te laten hangen en fijn recht te kunnen blijven zitten waar ik bij heel veel andere type zadels die meer ongedwongen lijken moeite heb om ontspannen te zitten omdat ze of te breed zijn of ik zit met de knie op de wrong of het past gewoon niet en dan ga ik klemmen en kom je achter in je zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 07:31 



 
Profiel   

Voor mij persoonlijk werkt KN en een heel breed paard met vlakke gangen echt verbeterend.
Ik gebruik dan precies de juiste spieren op de juiste plaatsen.

Maar het is gewoon super persoonlijk, ik zou eens kijken of je iemand kan vinden die je zadels laat proberen.
En het beste over meerdere dagen, omdat bekken instabiliteit soms (bij mij dan) pas de dag erna echt zeer doet.

Of zadels die je kunt huren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 09:17 



 
Profiel   

Zo heb ik een stalgenoot haar Harry Dabbs geprobeerd en kon ik er niet op zitten.
Toen kwam de zadelpasser met allerlei merken en heb ik een Harry dabbs gekocht :')
Het kan zelfs binnen een merk zo anders zijn qua model..
ik zou gewoon veel verschillende merken en soorten uitproberen. hoewel ik tevreden ben qua zadel, heb ik spijt dat ik maar bij 1 zadelpasser zadels heb geprobeerd. Er is zoveel op de markt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 11:16 



 
Profiel   

En bijvoorbeeld de Fryso Comfort AE Special? Hele fijne zadels en in overleg heel veel aan te passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 11:37 



 
Profiel   

Farjen schreef
Zo heb ik een stalgenoot haar Harry Dabbs geprobeerd en kon ik er niet op zitten.
Toen kwam de zadelpasser met allerlei merken en heb ik een Harry dabbs gekocht :')
Het kan zelfs binnen een merk zo anders zijn qua model..
ik zou gewoon veel verschillende merken en soorten uitproberen. hoewel ik tevreden ben qua zadel, heb ik spijt dat ik maar bij 1 zadelpasser zadels heb geprobeerd. Er is zoveel op de markt


Haha, ja, dat met Harry Dabbs heb ik ook eens gehad. Ik had nog een Harry Dabbs liggen dat wel aardig op mijn paard lag, maar man o man, mijn schaambeen was bont en blauw. Toen bleek inderdaad dat zelfs een ouder model van exact hetzelfde type al totaal anders lag. Niet alleen voor de ruiter maar ook voor het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 12:28 



 
Profiel   

Ik heb een kunstheup en rijdt professioneel. Ik had altijd veel pijn in mijn heup en si, soms kon ik gewoon niet meer lopen. Sinds ik n erreplus connect mono heb kan ik veel meer paarden rijden per dag. Geeft je steun zonder je vast te zetten en je knie ligt verder naar voren zodat er geen druk op je heup komt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-22 16:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 70 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen