Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 19:32

Daphara schreef:
Avalanche schreef:
Maar dat maakt voor het paard toch niet uit dan?


Jawel, want de gespen komen dan hoger te liggen, dus minder druk van de gespen op de gevoelige delen en minder kans dat het paard in de beweging met de oksel tegen de gesp komt.


Dat ligt eraan hoe dik die singel is natuurlijk. Ik heb een singel met gel onderlegd en daarop dik leer, en daarop de gesp. Je voelt dan echt niet waar die gesp ligt. Je voelt wél waar de singel eindigt.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 21:00

Hannanas schreef:
75 cm zou wel net mooier zijn, en dan je lemieux dekjes in maat cob.

Spenk schreef:
Nou dat snap ik wel dat ze dat niet doet. De dekjes...

Ik ga ook echt niet al mijn dekjes wegdoen voor lemieux cob dekjes. Het leven is met de inflatie momenteel echt niet gratis :=

En bovendien zijn ze dan vaak op de rug te kort.


Dus het dekje is belangrijker dan het paard?

@Jonnekee, je singel is echt tekort. Als je het voor HMS comfortabel wil maken zou ik aan beide kanten minimaal 5 cm, liefst 10 cm langer doen. Lastig voor je aangeschafte dekjes, maar dat zou dat dan maar zien als een inschattingsfoutje.

Een dekje/schabrak is puur ter bescherming van je zadel vwb zweet.
Niets meer en niets minder. Je kan ook zonder dekje/schabrak rijden, hoor. Zolang je je zadel dan maar goed onderhoudt.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 21:04

Tja, ik zou het dekje van Jonnekee niet kleiner willen zien. Een dekje moet wel ruimte hebben onder het zadel, een randje dekje onder het zadel is wellicht nog vervelender voor je paard dan een iets te korte singel. Zo heel erg veel ruimte heeft dit dekje nou ook weer niet over.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 21:05

Waar haal jij vandaan dat dit voor het paard niet comfortabel is als ik vragen mag?

Ze heeft meerdere singels getest en paard koos deze dat is het belangrijkste :)

Kleinere dekjes bestaan helemaal niet die wel de ruglengte hebben. Zij heeft lemieux dekjes ik ook. De cob maat daarmee steken mijnkussens ruim over de rand van het dekje. Wel eens geprobeerd hoor :) ! Kreeg paardlief na 1x rijden al een dikke schuurplek van op de rug.

Wat is jou probleem precies met de singel op/tegen het dekje aan?

Mijn paard krijgt daar niks van hoor.

Luisteren naar het paard is toch wel het beste.

Jonnekee
Berichten: 753
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 22:55

Ik snap allemaal wat jullie bedoelen maar ik heb echt geleerd naar dit paard te luisteren hij houd je een spiegel voor en als hem iets niet lekker zit loopt hij niet meer.
zijn zadel heeft tie ook zelf gekozen, dekjes kleiner is geen optie ivm een litteken op zijn rug, onder het dekje ligt een antislip pad met een gat erin om het litteken vrij te houden daarboven komt dekje onderlegger en dan het zadel alles om het litteken te beschermen.

Hij is zo onwijs slim dat ik hem zelf de keuze heb laten maken en dit was zijn keus :j

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 00:53

Avalanche schreef:
Maar dat maakt voor het paard toch niet uit dan?


Avalanche schreef:
Daphara schreef:

Jawel, want de gespen komen dan hoger te liggen, dus minder druk van de gespen op de gevoelige delen en minder kans dat het paard in de beweging met de oksel tegen de gesp komt.


Dat ligt eraan hoe dik die singel is natuurlijk. Ik heb een singel met gel onderlegd en daarop dik leer, en daarop de gesp. Je voelt dan echt niet waar die gesp ligt. Je voelt wél waar de singel eindigt.


En toch is de druk onder de gespen het hoogste en de gespen zou je zo hoog mogelijk willen hebben liggen, hoe hoger op de ribbenkast hoe vrijer de buikspieren en hoe beter het paard zijn lijf kan gebruiken. Eigenlijk zit al dat leer boven de gespen alleen maar in de weg om de juiste lengte singel te gebruiken.

https://zadel-logisch.nl/hoe-lang-moet-singel/

Hoe lang moet mijn singel zijn ?
De logica achter een goede lengte van een singel is natuurlijk te vinden bij het paard. De anatomie en de beweging. Hoe zit het?

* Het paard heeft zijn buikspieren nodig om goed te kunnen bewegen.
* Die buikspieren staan in verbinding met het SI gewricht en het borstbeen en zorgen voor een goede beweging.
* Eenmaal aangesingeld is de druk onder de gespen van de singel het grootst.
* Wanneer je paard last heeft van de druk van de gespen, kan het zijn rug niet op een correcte manier gebruiken.

Singel logica: Zo lang mogelijk
Wanneer de gespen op de ribben rusten kan het paard de druk veel beter verdragen dan op de buik. De logica is dan dat de singel zo lang mogelijk moet zijn. Bijvoorbeeld zoals bij een veelzijdigheidszadel. Kies bij een dressuurzadel daarom voor een zo lang mogelijke singel.

Het liefste zie ik de gespen van de singel, als het zadel eenmaal genoeg aangesingeld is,
tot aan het blad van het zadel.
Hoe dichter bij de ribben van het paard, hoe comfortabeler.


Even ter illustratie weer:

Afbeelding

Afbeelding

Een interessante instagram om ook te volgen (voor mensen met verhoogde interesse in tuig en de ligging daarvan, zoals wij) is:

https://instagram.com/saddlefitting.us?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Zij legt o.a. heel goed uit wat singellengte kan doen voor de beweging van een paard, bovendien heel leerzaam over ligging van een zadel en alle invloeden die zadels en tuig kunnen hebben op de biomechanica van paard en ruiter. Echt de moeite waard om daar eens een uurtje door haar posts te scrollen als je tijd hebt.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 01:14

Dank voor je links. De laatste pagina ken ik en volg ik. De andere ga ik uitgebreid lezen.

Igniss

Berichten: 986
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 22:32

Door dit topic weet ik dat mijn singel dus niet goed past. Maar wat dan wel?

Met aa singelen is 1 gaatje korter dan de andere en dat is ook niet de bedoeling.

Afbeelding
Afbeelding

De 2de foto is geen goede, maar dit zijn beide singels die ik heb. Ik zoek iets wat wel goed past en mooi zacht is. In het bruin uiteraard dan.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 22:41

Ik kan niet goed zien wat voor singel het is :) help mij even?

tinkaforever
Berichten: 172
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: beringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:59

Iemand advies over welke singel er bij dit paard zou passen?
Ik heb nu een anatomische singel van Harry Horse van 65 cm.

Afbeelding

Afbeelding

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 21:02

Volgens mij heb je je singel verkeerd om

tinkaforever
Berichten: 172
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: beringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 21:12

Sintara schreef:
Volgens mij heb je je singel verkeerd om

Klopt inderdaad. Dit was op aanraden van de zadelmaker. Hij loopt veel beter met de singel verkeerd om.
Maar ideaal is deze singel niet daarom dat ik op zoek ben naar een andere optie

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 06:02

tinkaforever schreef:
Sintara schreef:
Volgens mij heb je je singel verkeerd om

Klopt inderdaad. Dit was op aanraden van de zadelmaker. Hij loopt veel beter met de singel verkeerd om.
Maar ideaal is deze singel niet daarom dat ik op zoek ben naar een andere optie


Deze singel is asymmetrisch toch?
Zou je eens een foto van de singel willen maken en een foto als je het met de kleine ronding naar voren hebt liggen? Een asymmetrische singel of crescent singel omdraaien moet je alleen doen als je paard een athletic bouw heeft, dus wanneer de buik vanaf de singelgroeve schuin omhoog loopt en geen buikje heeft.
Jouw paard heeft (inmiddels) een buikje, dus ik verwacht dat de ligging van deze singel al veel beter is als je hem op de juiste manier gebruikt. Pas dan kan ik inschatten wat de gespen doen en welk model en lengte singel je het beste kunt gaan gebruiken.

Hij lijkt nu bijvoorbeeld iets aan de korte kant, maar dat kan best meevallen als die juist gebruikt wordt.

tinkaforever
Berichten: 172
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: beringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 08:17

Hier zit de singel andersom. Deze foto is van een aantal maanden geleden.
Paard heeft een paar maanden stil gestaan, hij wordt pas terug gereden. Vandaar het buikje :)

Afbeelding

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 08:45

Daar zit je singel veel beter

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 08:49

Recente foto van net wat verder weg zou echt beter zijn, want de buik kan in een paar maand flink veranderen. In ieder geval liggen hier de gespen op 1 lijn wat al inhoudt dat de druk beter verdeeld wordt, hoewel de gespen ook hier te laag liggen.

Ik zou sowieso de singel niet meer verkeerd om gebruiken, de ligging is zo echt veel beter.

GiGi_90

Berichten: 657
Geregistreerd: 14-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:36

Is er iemand die ervaring heeft met de Kieffer Singel EquiConnect.

Afbeelding

Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn eric le tixerant die is kapot aan het gaan aan de zijkanten.

Nu zag ik deze voorbij komen. Daarnaast heb je ook nog de Butterfly Dressuursingel Rainer met een zelfde inzetstuk op de buik.

Iemand ervaringen met 1 van beiden?

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:45

Ik ben toch ook stilletjes aan het zoeken naar een andere singel, ik merk dat het bont helemaal platgedrukt wordt door de benen. Singel ligt verder goed,paard loopt fijn krijgt geen schuurplekken maar vraag me toch af of het beter kan.

Model mattes cresentsingel
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Singel met groen 65cm
Met naturelbont 70cm
Even de beste standfoto op dit moment:
Afbeelding

MyWishMax

Berichten: 25301
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:47

Geen advies, alleen over bontje onderhouden. Ik borstel bontjes regelmatig om ze weer fluffy te maken, dat werkt heel goed. Door zowel druk maar ook vuil en zweet plakken de haren samen en worden ze plat, met borstelen worden ze beter. Dus ik borstel regelmatig singel als ik paard poets :')

Je krijgt alleen rare blikken haha, maar ze hoeven minder vaak gewassen te worden en blijven dus ook beter.

Daphne__
Berichten: 12458
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:15

Hoe vinden jullie de lengte van deze singel?
Afbeelding

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:18

MyWishMax schreef:
Geen advies, alleen over bontje onderhouden. Ik borstel bontjes regelmatig om ze weer fluffy te maken, dat werkt heel goed. Door zowel druk maar ook vuil en zweet plakken de haren samen en worden ze plat, met borstelen worden ze beter. Dus ik borstel regelmatig singel als ik paard poets :')

Je krijgt alleen rare blikken haha, maar ze hoeven minder vaak gewassen te worden en blijven dus ook beter.


Ik borstel mijn singel elke keer met opzadelen haha.
Met opzadelen trek ik ook de benen wat naar voren maar toch wordt het bont helemaal plat en naar achter.
Zadelmaker legt het bij mattes neer maar kijk toch verder naar een andere singel. De edix was vergelijkbaar zei ze.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:25

Aangezien ik verdomme al 3 weken kotsmisselijk ben elke dag, en dus geen bal kan behalve het hoognodige ben ik video's over singels gaan bingen. Waar je toch al geïnteresseerd kan raken he :')

Maar, wat ik inmiddels geleerd heb: je singelstoten moeten op een natuurlijke manier naar beneden vallen, en je singel mag ze niet uit het verband trekken. Dat kan er soms toe leiden dat je de stoten moet verplaatsen. Maar: als de singel ze naar voren of naar achteren trekt wordt daarmee de pasvorm van het zadel beïnvloed en het kan de kussens beïnvloeden door de onevenredige druk.

linda_C
Berichten: 76
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 19:36

Hoi,
Ik zoek hulp bij de singel van m’n paard.

Ze heeft nu deze anatomische singel van Passier. https://www.agradi.nl/passier-singel-le ... nAQAvD_BwE
Echter is die van haar echt niet flexibel, hij voelt vrij hard (kan natuurlijk onderhoudsding zijn). Ze had hem al toen ik haar kocht.

Ze heeft ruim 5 mnd stil gestaan ivm blessure, maar nu ben ik haar weer aan het oppakken. Helaas zag ik rechts in haar oksel een kaal plekje. Kan zijn dan er 1x iets niet goed zat en dat er verder geen probleem is. Maar ik twijfel natuurlijk meteen omdat ik hem ook niet prettig vind aanvoelen.

Zou ik hier een bontje om heen kunnen doen (en zoja welke)?

Of zouden jullie mij een andere singel adviseren? Welke?

Deze foto is van afgelopen weekend, kunnen jullie zien hoe hij valt. Overigens krijg ik hem niet aan beide kanten op gelijke gaten (voor en achter) aangesingeld. 1 kant wel, maar andere kant niet.
Afbeelding

Celebi
Berichten: 3646
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:11

Aangezien je het zelf al zegt: je gespen zitten enorm ongelijk. Zeker met de ronding van de buik zou ik een cresentvormige singel kopen met voldoende uitsparing bij de oksels. Deze singel zit enorm dicht op de oksel dus dan zijn wondjes niet gek. Ik zou deze niet meer gebruiken, de kans dat dit eenmalig is, is klein namelijk. Ik zou zeker ook een flink stuk langere singel kopen. 10 centimeter misschien wel?

linda_C
Berichten: 76
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: IJsselstein

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:10