Welk hoofdstel voor paard met kaakproblemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Welk hoofdstel voor paard met kaakproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-23 21:40

Om een heel lang verhaal kort te houden.

Ik heb een paard met een dramatisch gebit. Hij mist inmiddels 6 kiezen.
Hij gaat iedere 4 a 6 maanden naar de tandarts om zijn gebit weer bij te werken.

Nu is hij laatst weer geweest. Op aanraden van de tandarts rijden we met een ongebroken flexibele kneveltrens van winderen. Nu raadde ze aan om de neusriem eraf te halen of zo los te doen dat hij makkelijker in de kaak kan worden.

'Normale' paarden zouden hun kiezen over elkaar kunnen bewegen. Bij mijn paard groeien de kiezen door omdat er niks boven of onder zit en daar door slaat de kaak een soort van op slot. Mijn paard zou dus zijn mond open moeten doen om zijn kaak te kunnnen bewegen. Dit is ook de reden dt hij om de 4 a 6 maanden naar de tandarts moet om dit te voorkomen.

Nu rij ik met een een hoofdstel van Kramer en de neusriem heel los.

https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstellen-toebehoren/Engels-gecombineerd-hoofdstellen/Anatomical-Vision-Space-hoofdstel

Nu ben ik aan het kijken of een ander hoofdstel / model niet fijner voor hem is.

Hooks Lingus spreekt mij erg aan door het ontbreken vaneen vaste neusriem.

[url]https://www.hooks.nl/paard/paardenuitrusting/hoofdstellen/hoofdstellen-lingus-fairfield?att=RnVsbA==&gclid=Cj0KCQiA2-2eBhClARIsAGLQ2RlbdJtQ4GoMsw7Q_ldyTA-RZT7I4_r7Ytn_UCMxFZ3T3cUJUoEEHYkaApIREALw_wcB&gclsrc=aw.ds
[/url]

Maar dat zit je natuurlijk weer met een kaakriem wat me voor mijn paard ook niet ideaal lijkt.

Liefst rij ik zonder neus en kaak en keelriem. Maar blijft dan een hoofdstel wel zitten?

Bitloos lijkt mij helemaal geen optie omdat je dan toch echt een neusriem nodig hebt. En ik ben niet zo'n kundige ruiter dat ik mijn paard rond gestuurd krijg op een halsriem :')

Jullie nog tips / ideeen?

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:43


felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-23 21:56

Goede daar had ik helemaal niet aan gedacht. Daar ga ik eens naar kijken.

Een leren bit zit natuurlijk om zijn lip en kan hij gewoon zijn mond mee openen.
Ik heb er alleen totaal geen ervaring mee. Nemen paarden dit bit makkelijk aan?

Westernhoofdstel is ook nog een goede die zitten om 1 of 2 oren en die hebben geen neusriem.

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:57

Alleen een kopstuk? Mijn merrie heeft dan geen kaakproblemen, maar zonder neusriem lijkt alles beter te gaan. Eerst overgestapt naar western, toen naar halster-hoofdstel en momenteel dus alleen met het kopstuk van die combi. Blijft tot nu toe prima zitten.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Chantalla op 02-02-23 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:29

ja een westernhoofdstel kan ook.
mijn ruin had geen duidelijke kin,dus er kon nooit een kinriem om want dat bleef niet zitten.
dus ook altijd met westernhoofdstel gereden, is heel veel keus in :j

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:30

Het is een uitgave maar ik kan het Finesse hoofdstel echt aanraden.

Dit is het enige hoofdstel dat ik ken wat het TMJ gewricht helemaal vrij laat liggen, wat de spanning op de kaken ook verminderd. Misschien dat het icm de zachte neusriem het proberen waard is? De neusriem moet dan weer niet té los anders gaat het schuiven.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:30

Een IJslanderkopstukje?

Dat is eigenlijk enkel een bakstuk, simpeler kun je het niet maken. Gemakkelijk verkrijgbaar bij elke (online) winkel die IJslanderspul heeft.

Afbeelding

Is hier nog nooit afgegaan, ik laat wel nooit mijn paard schuren onder het rijden.

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Welk hoofdstel voor paard met kaakproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 08:54

Mijn paard heeft ongeveer hetzelfde probleem. Tandarts raadde hier een Mexicaanse neusriem of een anatomische neusriem aan (bv mecklem)

_karin_

Berichten: 3913
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 09:25


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 09:50

Lightninggg schreef:
Mijn paard heeft ongeveer hetzelfde probleem. Tandarts raadde hier een Mexicaanse neusriem of een anatomische neusriem aan (bv mecklem)

Vreemde tandarts dan.
Mexicaanse neusriem kan een paard z'n mond helemaal niet comfortabel mee openen.
Heb je zo'n neusriem wel eens bekeken hoe die inwerkt?

De Mexicaanse neusriem is ontworpen om het openen van de mond van je paard zoveel mogelijk te voorkomen en heeft, zodra het paard zijn mond open doet, een vrij scherpe inwerking.

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 10:44

Art_Ificious schreef:
Lightninggg schreef:
Mijn paard heeft ongeveer hetzelfde probleem. Tandarts raadde hier een Mexicaanse neusriem of een anatomische neusriem aan (bv mecklem)

Vreemde tandarts dan.
Mexicaanse neusriem kan een paard z'n mond helemaal niet comfortabel mee openen.
Heb je zo'n neusriem wel eens bekeken hoe die inwerkt?

De Mexicaanse neusriem is ontworpen om het openen van de mond van je paard zoveel mogelijk te voorkomen en heeft, zodra het paard zijn mond open doet, een vrij scherpe inwerking.


Als je hem vastsnoert heb je dat effect. Doe hem correct aan en zonder vastsnoeren en je paard heeft net veel meer kaakvrijheid dan met een gewone neusriem

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Welk hoofdstel voor paard met kaakproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:03

Idd gewoon alleen een kopstuk, dat blijft prima zitten en geeft de meeste vrijheid.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:20


Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Welk hoofdstel voor paard met kaakproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:08

De Horsegear Styx heb ik ook voor 1 van mijn paarden. Extreem gevoelig paard die heel lastig werd van een neusriem doet het hier top mee

mirm

Berichten: 861
Geregistreerd: 22-11-06
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:34

Afbeelding
Ik rij zo. Keelriem zit heel losjes. Blijft prima zitten!

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:43

De horsegear stix!
Ik zie paarden echt wijd gapen gewoon met deze om, mooi en fijn hoofdstel om te zien.
Maar ik keek nog net bij dat paard zijn keel niet in zo wijd doet ie even zijn mond open.
En niet uit staken, omdat het kan na hard werken, aka manegeniveau.
Altijd een lage neusriem gehad en hij loopt er top mee.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:48

Het doel van een keelriem is zorgen dat het hoofdstel niet over de oren afschud. Mijn paard is gezegend met grote stevige oren dus eroverheen gaat hij niet. Niet nodug dus.
Een frontriem of in de western een oortje heeft als functie dat het hoofdstel niet naar achteren glijd. Mijn paard heeft genoeg manen dus dat doet hij niet. Neusriem heb ik ook niet nodig dus ik rij normaal gesproken alleen met iets om het bit op zijn plek te houden, een kopstuk.

Heb je een paard met kleine of zachte oortjes dan zou ik een keelriem houden.
Glijd je kopstuk naar achteren in gebruik dan pak je een frontriem of oortje om dat te voorkomen. Verder kijk ik liever vanuit minimalisme wat ik echt nodig heb ipv "omdat iedereen het doet" bij de meeste paarden is rijden met alleen een kopstuk of kopstuk met frontrien meer dan voldoende en compleet veilig. Sommige paarden vinden een neusriem fijner, prima dan rij je met. Maar met jou problemen zou ik met zo min mogelijk om het hoofd willen rijden.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-23 15:05

Ik word heel blij van jullie ideeën en tips. Komen een hoop ideeën bij waar ik zelf nog niet eens aan gedacht heb.


Afbeelding

Afbeelding

Meneer in kwestie :D

Voor het rijden stappen wij altijd aan de hand in. Ik zou veelste bang zijn dat als hij alleen een kopstuk en bit in heeft ik hem per ongeluk af trek als hij schrikt.

Iemand daar wel eens ervaring mee?

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Welk hoofdstel voor paard met kaakproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 15:26

Ik heb nog nooit een kopstuk afgetrokken in een schrikreactie. Maar als je daar bang voor bent, kijk eens goed welke riemen er druk op komen als je paard zijn hoofdstel dreigt af te trekken in een schrikreactie. Dat zijn de riemen die voorkomen dat hij over zijn oren getrokken word. Een frontriem en de bovenkant van een neusriem doen hier dus niks tegen. Een keelriem die strak genoeg zit of een kaakriem wel.