Vriendelijk bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Vriendelijk bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 20:22

Goedenavond,

Ik ben heel erg benieuwd wat jullie een vriendelijk bit vinden?
Natuurlijk gaat het erom hoe vriendelijk je eigen hand is, maar er is tegenwoordig zoveel op de markt. Dat ik benieuwd ben hoe jullie erover denken.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Vriendelijk bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:30

Ongebroken, anatomisch gevormd.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vriendelijk bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:01

Ik ben van het simpel houden, dubbel gebroken anatomisch gevormde watertrens gaat mijn voorkeur naar uit.

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Vriendelijk bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:17

Uiteindelijk gaat het er om wat je paard een vriendelijk / prettig bit vind.
Kwestie van uitproberen dus.
Hier is het een ongebroken bit, niet anatomisch ( die werd 'afgekeurd') voor de ene en een dubbelgebroken bustrensje voor de ander

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:21

Is zo vriendelijk als de hand van de ruiter.
Verder is je paard daar meestal heel duidelijk in.
De mijne spuugde de een er zowat uit uit en de ander pakte ze gewoon op als ik het het voor haar mond hield.
Simpel anatomisch ding van Sprenger db gebroken. HH werd zonder meer afgekeurd :+

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:21

Inderdaad per paard verschillend.
Ongebroken is heel vriendelijk, en daar liep mijn vorige paard fijn op, maar de huidige 2 willen dat niet.
Deze lopen beide op een sprenger KK ultra dubbel gebroken.
Ander model of merk lopen ze ook minder fijn op.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:22

Mijn paard vind een ongebroken anatomisch gevormde bustrens met tongboog het fijnst en daarom vind ik die het vriendelijkst.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:32

Ik zweer bij de bitten van Winderen en dan de super flexi met kneveltrens ringen. Daar loopt die van mij heel fijn op en pakt het bit zelf aan.

Ik zou nog wel de dubbel gebroken van Winderen willen proberen.

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:37

Ons paard is nogal duidelijk, en hij vindt nu een ongebroken recht bit wat flexibel is het fijnste.
Winderen flex is star genoeg om niet te veel onrust te geven. Je kunt hem zelfs dubbel vouwen. En ik heb voor een D zijkant gekozen voor een stabiele ligging omdat ons paard zelf aangeeft dat fijn te vinden.
Het enig wat ik jammer vindt is dat het erg verkleurt, van wit naar gevlekt bruin (en maak hem na gebruik schoon).
Oranje verkleurt ook. Hij blijft bij ons wel heel, zelfs met af en toe een beetje gras eten onderweg.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:38

Dat is zo verschillend per paard. Mijn merrie vond dubbel gebroken en wat dikker helemaal niks, die liep het fijnst op een enkel gebroken onderlegtrensje. Terwijl dat voor een ander paard weer helemaal niet fijn hoeft te zijn.

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Vriendelijk bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 11:59

Bedankt voor alle reacties.
Mijn paard is eigenlijk heel makkelijk. Laat niet zo snel zien wat ze vindt. Dus dat voelt dan ook wel eens moeilijk.
Ik zit er aan te denken om eens een bitfitter te laten komen. Hebben jullie daar ervaringen mee?
Ik heb nu een dubbelgebroken watertrens.

Everwind
Berichten: 79
Geregistreerd: 20-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 12:05

Welk bit het vriendelijkst is, ligt helemaal aan de anatomie van de mond van je paard.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 12:59

Ik vind bitfitten wel fijn omdat je verschillende bitten even uitproberen. Daarbij wel het advies om iemand met verstand van zaken (uit eigen kring) ook even mee te laten kijken.
Wil je zelf uitproberen kun je bij LA Equistyle bitten testen. Er zijn een aantal testbitten die je kunt uitproberen (ook Winderen)
Zij hebben ook een uitgebreide collectie Fager bitten. Voor elk paard is er wel iets passend.
Voor jonge paarden inrijden hebben we bv een kneveltrens liggen van Fager. Een fijn stabiel en vriendelijk bit
https://www.la-equistyle.nl/webshop/paa ... -lock.html
Ik vind dat fijne bitten in een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Winderen hebben we ook geprobeerd net als Trust flexibit, maar daar zijn we niet enthousiast over. De Trust had onze ruin in no time stukgebeten dus dat was om die reden al geen oplossing.
Ook al schuimt je paard in de mond en gebruik je silliconen blijft het een stroef bit. De dikte van het bit vinden ook niet alle paarden prettig.

Hoofdstel fitten vond ik ook een openbaring. Neusriem smal of breed en kopstuk kunnen echt het verschil maken. Bij onze ruin was het verschil met het ene of andere kopstuk echt mega groot.

Bielsje

Berichten: 1376
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 14:04

AnnemiekvM schreef:
Bedankt voor alle reacties.
Mijn paard is eigenlijk heel makkelijk. Laat niet zo snel zien wat ze vindt. Dus dat voelt dan ook wel eens moeilijk.
Ik zit er aan te denken om eens een bitfitter te laten komen. Hebben jullie daar ervaringen mee?
Ik heb nu een dubbelgebroken watertrens.


Ik dacht ook dat er amper tot geen verschil in zat bij mijn paard, tot ik ging bitfitten met meerdere bitten in 1 sessie. Toen was hij ineens duidelijk en zijn wij uitgekomen op een neue schule watertrens.

Wij zijn gestart met het huidige hoofdstel en zijn toen eerst bitten gaan testen, daarna kopstuk en daarna neusriem en zo heeft die van mij zijn eigen hoofdstel mogen samenstellen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 14:11

Hangt af van paard tot paard. Ik heb hier eentje lopen die zich het fijnst vindt op enkel gebroken en enkel een bustrens. (elk type ring geprobeerd met dit paard, hij heeft een appelbitje gehad, rubber en metaal in elke soort, als het bestond heb ik het geprobeerd met 'm tot we hierbij uit kwamen. :+). Dubbel gebroken wordt hij gefrustreerd van en bij ongebroken klapt hij volledig dicht. De merrie kon ongebroken ook niet waarderen, klapte niet dicht maar was veel minder fijn te rijden.. Die loopt ook op een enkel gebroken omdat ze bij dubbel gebroken het bit na 1 keer zelfs niet meer in wilde nemen. Maar zij heeft dan weer een kneveltrens. (de ruin van hierboven geraakte helemaal in paniek van de kneveltrens dus voor hem was dat een no go. :+)

Voorgaande paarden heb ik eentje een tijdje op ongebroken gereden en over geschakeld naar dubbel gebroken met losse ringen en heeft daar de rest van zijn leven fijn op gelopen. Omdat ik dat gewend was het volgende paard eigenlijk ook altijd op dubbel gebroken met losse ringen gereden en die liep daar eveneens fijn op maar mijn huidige paarden willen dus allebei wat anders.

eentje is er inmiddels niet meer, die liep op enkel gebroken met losse ringen, bitloos beleerd, ongebroken geprobeerd maar daar kon hij niks mee en geƫindigd bij enkel gebroken met losse ringen.

Wat vriendelijk is, hangt dus geheel af van de voorkeur van jouw paard en diens voorkeur hangt dan weer af van wat het meest comfortabel in zijn of haar mond ligt.

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Vriendelijk bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-23 18:36

Wat goed om jullie ervaringen te lezen. Ik ga eens rondkijken voor een bitfitter.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Vriendelijk bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 19:09

Mijn paard heeft de Hh rrol watertrens gekozen als haar bit. Ik ben geef fan van watertrens en vond dit bit eigenlijk te smal/krap voor haar. Maar ondanks een stuk of 30 alternatieven die ik haar heb geboden wil ze toch echt deze..

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 19:35

Elisa2 schreef:
Ik ben van het simpel houden, dubbel gebroken anatomisch gevormde watertrens gaat mijn voorkeur naar uit.

Zo zit ik er ook in. Keep it simple! Al die poespas is in mijn ogen totaal niet nodig. De 10 paarden die ik de afgelopen 30 jaar heb gehad (of langere tijd te rijden heb gehad) heb ik allemaal probleemloos op een dubbel gebroken sprenger dynamic kk watertrensje gehad. Enige uitzondering is nu mijn jonkie, waarbij de watertrens teveel door de mond gaat, daar heb ik nu hetzelfde dubbelgebroken bitje, alleen dan in kneveltrens uitvoering voor gekocht.

Zelfde geldt eigenlijk voor hoofdstellen. Gewoon goede kwaliteit en goede pasvorm met gecombineerde neusriem (geen aansnoer). Als het zacht leer is en het hoofdstel goed past en correct is afgesteld heb ik echt nog nooit problemen gehad.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vriendelijk bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 19:42

Hier is het startersbit juist een dubbelgebroken kneveltrens. De steunende hulp van de knevels, de neusriem kan met 2 vingers op het neusbeen los zonder dat het paard bij het plots omdraaien (bij er achter lopen) het bit door de mond kan trekken, geen (onnodig) ruis door wiebelende (water)ringen. En de meeste paarden vinden dubbel gebroken comfortabel.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 20:04

De kneveltrens is nu idd het startersbit voor mijn jonkie. Die wordt nu zadelmak gemaakt. De andere paarden waren vaak al een maand tot enkele maanden onder het zadel voor ik ermee aan de slag ging.

Ha ha was wel schrikken hoe duur die sprenger kneveltrensjes zijn. Een gewone watertrens is al aardig aan de prijs, maar de kneveltrens was nog een heel stuk duurder...

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 20:16

oji schreef:
Elisa2 schreef:
Ik ben van het simpel houden, dubbel gebroken anatomisch gevormde watertrens gaat mijn voorkeur naar uit.

Zo zit ik er ook in. Keep it simple! Al die poespas is in mijn ogen totaal niet nodig. De 10 paarden die ik de afgelopen 30 jaar heb gehad (of langere tijd te rijden heb gehad) heb ik allemaal probleemloos op een dubbel gebroken sprenger dynamic kk watertrensje gehad. Enige uitzondering is nu mijn jonkie, waarbij de watertrens teveel door de mond gaat, daar heb ik nu hetzelfde dubbelgebroken bitje, alleen dan in kneveltrens uitvoering voor gekocht.

Zelfde geldt eigenlijk voor hoofdstellen. Gewoon goede kwaliteit en goede pasvorm met gecombineerde neusriem (geen aansnoer). Als het zacht leer is en het hoofdstel goed past en correct is afgesteld heb ik echt nog nooit problemen gehad.


Het gaat er niet om dat je problemen krijgt, maar het gaat erom dat het ene bit t.o.v. het andere wel het verschil kan maken, al vond ik dat verschil nog groter met het ene hoofdstel t.o.v. het andere.
En dat kun je alleen maar zien en voelen als je het gaat uitproberen. Als ze zo jong zijn als die van jou heeft dat nog helemaal geen zin (behalve dan het hoofdstel). Het is meer een kwestie van de fijne afstelling zeg maar.

Een kneveltrens is een heel verstandig keuze trouwens voor een jong paard.

xSCWxJarig
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 13:17

Mijn jonge paard rij ik met een Sprenger duo. Heel vriendelijk zacht bitje met ruimte voor de tong. Hij neemt hem heel graag aan.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vriendelijk bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 14:54

Ik deed voor de africhting bij jonge paarden graag een lage neusriem, dan kun je de teugel of longeerlijn ook nog aan het bit en het ringetje van de neusriem klikken om rustig te laten wennen.

Heb ook weleens van bit gewisseld bij een paard die echt een smal mondje had en waarbij de simpele dubbelgebroken al te dik was. Dat merk je dan snel genoeg als zo'n trensje dan niet helemaal fijn ligt. Maar de meeste paarden lopen gewoon prima op een simpele dubbelgebroken watertrens.