Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:12

De gespen horen naast elkaar te zitten. Zoals op foto 1 zou hij goed zijn als je de neusriem 1 gaatje strakker zet. Op de laatste foto's heb je de riempjes voor neusriem en bit verwisseld.

Dus als je bit op 6 doet, neusriem ook op 6. Maar op 5 lijkt me prima als ik dit zo zie.

nicole31997

Berichten: 115
Geregistreerd: 07-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:35

Avalanche schreef:
De gespen horen naast elkaar te zitten. Zoals op foto 1 zou hij goed zijn als je de neusriem 1 gaatje strakker zet. Op de laatste foto's heb je de riempjes voor neusriem en bit verwisseld.

Dus als je bit op 6 doet, neusriem ook op 6. Maar op 5 lijkt me prima als ik dit zo zie.


Klopt, staat er ook bij dat ik die gewisseld heb :P . Ik vond de neusriem op 4, bit op 6 het mooist zitten maar vond de bakstukken dan weer zoveel over de jukbeenderen vallen, vandaar dat ik ze eens omgedraaid had. Maar dat vond ik (zelf) helemaal geen succes. En inderdaad die riempjes, daarom was ik blij dat het hoofdstel van Kramer die bovenop had zitten :Y)

Neusriem op 5 vond ik zelf te hoog maar misschien dat dit tussen mijn oren zit, bij het bit op 5 loopt paard ermee te kloten omdat hij dan los in zn mond zit. Ik heb nu alleen geen gaatjes meer over mocht hij uitrekken... ben bang dat ik verder moet kijken.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:37

Dan moet je verder kijken idd.

Maar is een handige vuistregel: altijd de gespen van bakstuk en neusriem op dezelfde hoogte.

nicole31997

Berichten: 115
Geregistreerd: 07-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:03

Avalanche schreef:
Dan moet je verder kijken idd.

Maar is een handige vuistregel: altijd de gespen van bakstuk en neusriem op dezelfde hoogte.


Vind je hem verder oké zitten? Dan kan ik mijn cob bakstukken er eens aan hangen...

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 01:56

Je kan het proberen maar bit op 5 lijkt me echt prima zo. Neusriem ook op 5 en dan is het mooi :)

nicole31997

Berichten: 115
Geregistreerd: 07-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 16:00

Ik denk dat het op 5/5 mooi gaat Avalanche. Vandaag toch even stukkie mee gereden, hij liep top. Bedankt <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:40

Avalanche schreef:
Dan moet je verder kijken idd.

Maar is een handige vuistregel: altijd de gespen van bakstuk en neusriem op dezelfde hoogte.


Nog nooit gehoord, maar nu ben ik wel nieuwsgierig naar de waarom erachter. Ik heb het namelijk ook niet, maar anders kan ik het gaan wisselen.

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:50

Precies dezelfde hoogte is ook niet nodig hoor. Ongeveer is fijn vanwege alle zenuwen die dan ontweken worden. Maar als we het daar toch over hebben, dan moet je iets boven het oog aanhouden ongeveer. Maar een gaatje verschil is echt geen probleem en kan juist veel beter zijn bij sommige paarden. Op precies dezelfde hoogte kunnen ze elkaar ook in de weg zitten en juist druk geven. Net als dat de neusriem of het bit ook maar goed moet zitten als ze op gelijke hoogte zitten en dat heeft weer voorrang bij mij. Alleen meerdere gaatjes verschil liever niet

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 22:10

prugelpiet schreef:
Avalanche schreef:
Dan moet je verder kijken idd.

Maar is een handige vuistregel: altijd de gespen van bakstuk en neusriem op dezelfde hoogte.


Nog nooit gehoord, maar nu ben ik wel nieuwsgierig naar de waarom erachter. Ik heb het namelijk ook niet, maar anders kan ik het gaan wisselen.

Tuigmakers hebben de verhoudingen van het (gemiddelde) paardenhoofd heel goed bekeken, en omdat het oog ook wat wilde, zijn de meeste hoofdstellen zo ontworpen, dat als de gespen gelijk hangen en de neusriem 2 vingers onder het jukbeen zit (hoge neusriem) dat het bit dan precies op de juiste plaats hangt, en je op die manier een paar heel gevoelige zenuwen ontwijkt.

Punt is vooral dat dat een vrij simpele manier is om het ongeveer goed te hangen, en bij de meeste paarden zit je dan gewoon goed, en heb je de minste druk. Dat gezegd hebbende, kun je per paard nog wel kijken of het dan écht goed zit, en eventueel een gaatje aanpassen. Wel links en rechts daarbij gelijk houden.

Nicole: zit prachtig zo :j super dat hij zo fijn liep <3

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 12:39

Ik heb een 5 jarige warlander en ben niet helemaal happy met mijn hoofdstel.
Ook vanwege een blessure aan mijn arm is het altijd wel een dingetje om zijn hoofdstel vast te maken.

Ik wil graag anatomisch en met voorkeur clips voor de bevestiging.

Nu kwam ik de presteq faysport tegen.
Iemand ervaring met dat hoofdstel?
Vind het een flinke uitgave dus vandaar dat ik graag eerst ervaringen zou willen lezen.

Afbeelding

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 15:02

Ik heb de antares van m’n jonkie eens bij m’n andere paard gebruikt. Wilde vooral even het bitje testen dus was ook gemak :Y)

Ik vind hem wel mooi zitten. Het is een maat 3, dus extra full bij antares. Qua kopstuk had ik dat echt nodig voor die andere.

Afbeelding

Raineri
Berichten: 6230
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 16:50

BugsFunny schreef:
Ik heb een 5 jarige warlander en ben niet helemaal happy met mijn hoofdstel.
Ook vanwege een blessure aan mijn arm is het altijd wel een dingetje om zijn hoofdstel vast te maken.

Ik wil graag anatomisch en met voorkeur clips voor de bevestiging.

Nu kwam ik de presteq faysport tegen.
Iemand ervaring met dat hoofdstel?
Vind het een flinke uitgave dus vandaar dat ik graag eerst ervaringen zou willen lezen.

[ [url=m/ylvQ0l.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik ben bekend met het hoofdstel. Zelf zou ik het voor de mijne niet kopen (esthetisch ding) maar vind het wel een zeer prettig hoofdstel. Leer is van prima kwaliteit, die klipjes zijn onwijs handig en hij zit mooi op meerdere paarden. Ik heb hem soms in m’n hand gehad voor mijn eigen maar knap altijd wat af op de looks :')

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 22:44


Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:23

Ik ben opzoek naar een anatomisch hoofdstel, in bruin,liefst Havanna kleurig. Ik kijk al een tijdje rond, heb ooit een van Kramer besteld maar die was echt te donker. Op internet wordt ik slecht wijs qua kleuren.

Zelf overweeg ik de presteq, qhp Devi en Chester. Ik sta natuurlijk ook nog open voor andere modellen.

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:26

Faya__ schreef:
Ik ben opzoek naar een anatomisch hoofdstel, in bruin,liefst Havanna kleurig. Ik kijk al een tijdje rond, heb ooit een van Kramer besteld maar die was echt te donker. Op internet wordt ik slecht wijs qua kleuren.

Zelf overweeg ik de presteq, qhp Devi en Chester. Ik sta natuurlijk ook nog open voor andere modellen.


Ik had deze besteld van LJ en is heel mooi maar voor mij eigenlijk te licht. De antares hierboven ook maar met olie en gebruik hoop ik dat die donkerder word nog, omdat die wel echt mega fijn is neem ik het voor lief.

Ik moet hem nog terugsturen dus kan wat foto’s voor je maken van de kleur. Ik weet niet uit m’n hoofd welke modellen LJ heeft en of die je aanspreken maar misschien een kijkje waard. Ik vind de kleur veel lichter als op de foto iig.


Afbeelding

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:34

Havanna wisselt ook qua kleur, ik ken havanna juist als donkerbruin. Ik bestel die juist omdat ik donkerbruin wil en geen rode gloed / middenbruin. Zo heb ik een bridle2fit en die is donkerder als op foto's en dus juist de goede kleur voor ons. Andere merken zijn soms net zo donker en soms een stuk lichter, je moet het dus echt in het echt bekijken...

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 20:59

Dank voor jullie berichten. Ik zoek denk ik juist de kleur van de foto.

nicole31997

Berichten: 115
Geregistreerd: 07-01-11

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 21:50

Klein vraagje, wat zouden jullie 2ehands nog geven voor de Felix Buhler anatomical vision space? Ik heb het hoofdstel begin oktober 2021 gekocht en deze is gemiddeld 2x per week gebruikt tot half juli 2022. Daarna tot recent in de kast gehangen, heb hem altijd netjes onderhouden.

Had bieden aan gezet maar er zijn toch aardig wat mensen die een RP willen, wat ik goed snap, maar wat is reeël, 30, 50, 75?

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 22:13

Wat is een RP? :o
Ik houd bij verkoop van tweedehands spullen altijd ongeveer de helft vd nieuwprijs aan, tenzij het praktisch nog nieuw is. Net iets hoger inzetten qua vraagprijs. Jammer dat ie zwart is (zag 'm staan op mp). Had anders wel interesse :)

Farjen

Berichten: 7988
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 22:19

Richtprijs?

nicole31997

Berichten: 115
Geregistreerd: 07-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 22:28

lies schreef:
Wat is een RP? :o
Ik houd bij verkoop van tweedehands spullen altijd ongeveer de helft vd nieuwprijs aan, tenzij het praktisch nog nieuw is. Net iets hoger inzetten qua vraagprijs. Jammer dat ie zwart is (zag 'm staan op mp). Had anders wel interesse :)


RP = richtprijs. Ja ik vind het bij deze een lastige, ik reed thuis veel op neckrope maar buiten gewoon met hoofdstel, of we deden weer een tijdje fanatiek grondwerken of vrijheidsdressuur, dus hij werd soms 3x in de week gebruikt en soms weer 3 weken niet :o

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 22:35

Ooh haha, voel me dom nu. Natuurlijk richtprijs :))
Ja joh, het is uiteindelijk aan jou. Ik ben meestal dat geld wel weer vergeten van de aankoop, dus ben al blij als ik de helft er voor krijg. Als je dat zonde vindt, dan gewoon voor meer erop zetten, toch? Als het niet in de weg hangt. Je kan altijd nog zakken.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 22:38

Tja, oktober 2021 is toch al 1,5 jaar oud, dan zou ik er zeker niet meer voor geven dan de helft.

En wat lies ook zegt, het geld van de aankoop ben ik allang weer vergeten. Ik geef spullen die ik niet meer gebruik meestal gratis weg :+

Doppers
Berichten: 467
Geregistreerd: 15-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 22:41

Ik lees hier al een tijdje mee in mijn zoektocht naar een nieuw hoofdstel. Inmiddels de Waldhausen Sensation S line aangeschaft maar ik heb echt twijfels hoe deze zit. Willen jullie eens meekijken?

Ik had hem eerst zo:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ze liep er fijn op, alleen met stappen wel veel aan het schudden met haar hoofd. Ik vond de neusriem wel erg laag en bit wellicht ook, alleen neusriem zat bovenaan al op het hoogste gaatje. Daarom nog geprobeerd om bovenaan bij het kopstuk het nog iets strakker te zetten zodat de neusriem en het bit wat hoger komt. Dan ziet het er zo uit:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alleen is dan wel het effect van het open kopstuk weg, zie hieronder.
Afbeelding


Pfoeh lastig zeg… :(

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 22:48

Doppers schreef:
Ik lees hier al een tijdje mee in mijn zoektocht naar een nieuw hoofdstel. Inmiddels de Waldhausen Sensation S line aangeschaft maar ik heb echt twijfels hoe deze zit. Willen jullie eens meekijken?

Ik had hem eerst zo:
[ [url=m/tghalI.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/sehFDT.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/kEVovY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ze liep er fijn op, alleen met stappen wel veel aan het schudden met haar hoofd. Ik vond de neusriem wel erg laag en bit wellicht ook, alleen neusriem zat bovenaan al op het hoogste gaatje. Daarom nog geprobeerd om bovenaan bij het kopstuk het nog iets strakker te zetten zodat de neusriem en het bit wat hoger komt. Dan ziet het er zo uit:


[ [url=m/BR5LNs.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/HfCoqp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/yY2SeA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Alleen is dan wel het effect van het open kopstuk weg, zie hieronder.
[ [url=m/rkVQao.jpg]Afbeelding[/url] ]


Pfoeh lastig zeg… :(


Vind hem ook wat ruim ogen, maar of een maatje kleiner beter zou zitten betwijfel ik…