Edix zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 10:27

Ik heb er een Winderen pad met 'gewoon' dekje onder, in overleg met m'n zadelmaker.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 10:38

Chicken01 schreef:
darkadia schreef:
Een Edix heeft een lederen boom, en is daarmee dus veel flexibeler en anders qua drukverdeling dan een zadel met boom. Plus vrij dunne kussens. Ik zou ze dus zeker niet adviseren zonder speciale pad eronder.


Een pad ter grootte van een compleet zadeldekje?
Ik zie verschillende voorbij komen. Ook formaten ter grootte van een zadelbontje. Daar zal vast nog eea verschil in zitten. En kan je onder zo'n kleinere pad nog wel een zadeldekje doen? Of beter van niet?


Er bestaan speciale halfpads met inlages zodat je nog je gewone dekje kan gebruiken. Of idd volledige pads. Het is maar net wat je voorkeur heeft. Meer laagjes is altijd wel iets meer risico op schuiven of irriterende randjes. Maar als je er zelf nog geen ervaring mee hebt zou ik sowieso een passessie adviseren zodat je weet wat bij jullie als combinatie past :)

JosjeDZ
Berichten: 268
Geregistreerd: 23-11-11

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 14:47

Hier een voorbeeld van een halfpad, gecombineerd met een gewoon dekje, een Edix cotton pad met inlages en 2 pads met inlages en Merino wol onderzijde. Die laatste vind ik zelf het fijnst. Ik zou het zadel niet gebruiken zonder een pad. Deze is juist bedoeld om de druk beter te verdelen.

Afbeelding

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-23 14:50

Grappig, ik dacht altijd dat een halfpad op de rug hoort en dan pas het dekje erop.:

Chicken01
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 16:48

JosjeDZ schreef:
Hier een voorbeeld van een halfpad, gecombineerd met een gewoon dekje, een Edix cotton pad met inlages en 2 pads met inlages en Merino wol onderzijde. Die laatste vind ik zelf het fijnst. Ik zou het zadel niet gebruiken zonder een pad. Deze is juist bedoeld om de druk beter te verdelen.

[ [url=m/AlQym8.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat ziet er eigenlijk net uit alsof er een zadelbontje onder ligt. Bedankt voor de uitleg en foto's. Ik ben weer wat wijzer.

JosjeDZ
Berichten: 268
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 19:56

Muze schreef:
Grappig, ik dacht altijd dat een halfpad op de rug hoort en dan pas het dekje erop.:


Goed gezien! Edix raadt op haar website aan de halfpad rechtstreeks op de rug van het paard te gebruiken vanwege de eigenschappen van de wol.Ik doe hem er soms onder, soms erop.

manzano

Berichten: 23931
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 20:34

De zadelmaker adviseerde juist op het dekje omdat die pad niet perse fijn te wassen is.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 20:44

Ik heb zelf een Hrimnir master, echt een heel fijn zadel met een verwisselbaar kopijzer. Dit is ook handig met een jong paard wat nog zoveel wisselt in de bespiering.

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 21:27

Toevallig kom ik deze topic tegen.
Hoe bevalt de Edix tiamo?
Heeft deze een smalle twist?
In Mijn huidige boomzadel krijg ik veel last van mijn heupen door de vaste wrongen.
Zit er veel verschil tussen de Edix en barefood westrnzadels?

Chicken01
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 09:24

Weet iemand of er een dealer is of zadelpasser die met Edix werkt in noord NL?

JosjeDZ
Berichten: 268
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 13:05

Chicken01 schreef:
Weet iemand of er een dealer is of zadelpasser die met Edix werkt in noord NL?


Op de website edixsaddles.com kun je de dealers vinden. Ik zie er een paar in het noorden.

Queijo

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:13

In mei komt er een zadelmaker en wil ik oa de Edix Tariq uitproberen. Nu lees ik dus dat de garantie op het leer vervalt door gebruik van siliconen rijbroeken, laat ik nu mijn hele kledingkast vol hebben daarmee :+ Zadelmaker gaf aan dat meer merken hiermee gaan komen. Persoonlijk heb ik nog nooit beschadigde zadels gehad door deze broeken. Is het leer van Edix dan zoveel kwetsbaarder? Wie van jullie rijdt met siliconen zitvlak en wat is de ervaring hiermee?

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 07:36

Queijo schreef:
In mei komt er een zadelmaker en wil ik oa de Edix Tariq uitproberen. Nu lees ik dus dat de garantie op het leer vervalt door gebruik van siliconen rijbroeken, laat ik nu mijn hele kledingkast vol hebben daarmee :+ Zadelmaker gaf aan dat meer merken hiermee gaan komen. Persoonlijk heb ik nog nooit beschadigde zadels gehad door deze broeken. Is het leer van Edix dan zoveel kwetsbaarder? Wie van jullie rijdt met siliconen zitvlak en wat is de ervaring hiermee?


Ik doe niet anders, maar niks van te zien. Even een foto van mijn Haf met de Yasir. Rijd er nu bijna 2 jaar mee.

Afbeelding

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:49

Het is opzich best wel bekend dat silicone zitvlakken op de zachte leer soorten problemen geven, Edix is niet het eerste merk dat dit uitsluit in de garantie.

Het leer van een Edix is niet zeker niet slecht maar ook niet "top of the line" en logisch ook want dat kan niet voor het geld. Maar dat zorgt er wel voor dat het wat kwetsbaarder is...

Overigens heb ik ondertussen oa ook zadels van topmerken als Prestige, Costum, Erreplus en laatst een CWD (zwaar) beschadigd gezien en allemaal op ongeveer de zelfde plekken op het zitvlak.... En allemaal door het gebruik van silicone op de rijbroeken :\

Tis een leuke trend dat silicone spul maar het is zo stroef dat het letterlijk je leer wegschuurt...

Of en hoe snel je zadel beschadigd ligt overigens ook wel beetje aan welk merk rijbroek, een pikeur met "plak" is veel meer minder heftig als een QHP (mijn kind mag dus gewoon echt niet met die QHP op de Edix stappen, dat spul is echt zo heftig plakkend! ik denk dat als je aan het silicone zitvlak van die rijbroek een bosje sleutels vast plakt en je gaat vervolgens een rondje rennen dat ze nog net zo vast zitten :+ )

Queijo

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-09-19

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 19:37

Thnx voor de reacties! Ik heb veel PS of Sweden rijbroeken en die plakken niet zo erg maar heb ook een legging van Zaczess die enorm plakt dus die zou niet zo geschikt zijn.

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 13:11

Ik heb het topic al even doorgebladerd, maar wat is jullie ervaring met deze zadels op een wat sensibel paard? Ik ben toe aan een nieuw zadel en heb een mooie Edix Tudor gezien, maar ben een beetje huiverig. Ik heb er ooit Bates opgehad met een verwisselbaar kopijzer en dat was drama. Is dit vergelijkbaar?

En hoe goed zijn ze passend te krijgen? Ik heb een mooie set gezien maar die zou opgestuurd moeten worden. Best een gok, want ik heb nog nooit op zo’n zadel gezeten. Maar ik vind ze prachtig en ze lijken me ook heel fijn voor een korte rug.

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 13:28

prugelpiet schreef:
Ik heb het topic al even doorgebladerd, maar wat is jullie ervaring met deze zadels op een wat sensibel paard? Ik ben toe aan een nieuw zadel en heb een mooie Edix Tudor gezien, maar ben een beetje huiverig. Ik heb er ooit Bates opgehad met een verwisselbaar kopijzer en dat was drama. Is dit vergelijkbaar?

En hoe goed zijn ze passend te krijgen? Ik heb een mooie set gezien maar die zou opgestuurd moeten worden. Best een gok, want ik heb nog nooit op zo’n zadel gezeten. Maar ik vind ze prachtig en ze lijken me ook heel fijn voor een korte rug.


Wat is er anders voor jou paard aan een zadel met verwisselbaar kopijzer als een zadel met vast kopijzer?
Want er zit namelijk geen verschil in, mits alles verder gewoon past… een Bates kan namelijk net zo beroerd liggen als elk ander zadel als de curve van de boom niet overeenkomt met de rug :o dat kopijzer zegt niets over de rest van de vorm van de boom namelijk

Ik merk juist nu met mijn jonkie dat die meer ruimte heeft in de gangen en die ruimte ook juist durven te pakken omdat het zadel nergens belemmeringen oplevert. Verder is het geen slap ding, hij beweegt meer mee dan een traditioneel zadel maar het is niet zo dat je zadel dubbel kan vouwen oid. Daar is een tudor zadel echt te stug en heeft het te veel vorm voor.

Dus vraag het anders, waar ben je bang voor?

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 13:51

Ik heb geen idee wat er toen mis was of anders. Is toen gepast door de zadelmaker, ik mocht er van een stalgenoot gelukkig een paar dagen mee rijden om te testen maar het ging echt van kwaad tot erger. Alleen maar omhoog in plaats van vooruit. Afgestapt, oude zadel erop gegooid en het probleem was over. Ik dacht dat het wellicht dus aan het kopijzer kon liggen, want ik weet niet heel veel over zadels waar die verwisselbaar zijn. Zadel zou dan dus toch niet lekker hebben gelegen.

Ik ben bang dat ik geld uitgeef aan een zadel waar ik heel blij mee ben en mijn paard niet zo. Maar dat gaat dus toch een kwestie van proberen zijn. Ik hoop inderdaad op hetzelfde effect als bij jou, wat meer ruimte durven pakken.

Ik zie dat er een dealer op een uurtje rijden zit. Ik kan natuurlijk een keer een passessie doen, maar dan is die ik nu heb gezien natuurlijk al lang en breed verkocht :+
Maar ze zijn volgensmij wel vrij goed weer te verkopen?

manzano

Berichten: 23931
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 16:22

Tja blijft altijd een gok natuurlijk. Mijn paard liep fijn onder de Edix en ik vond het juist niks. Als je hem voor goede prijs kan kopen kan je er vast ook wel weer vanaf.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 18:07

prugelpiet schreef:
Ik heb geen idee wat er toen mis was of anders. Is toen gepast door de zadelmaker, ik mocht er van een stalgenoot gelukkig een paar dagen mee rijden om te testen maar het ging echt van kwaad tot erger. Alleen maar omhoog in plaats van vooruit. Afgestapt, oude zadel erop gegooid en het probleem was over. Ik dacht dat het wellicht dus aan het kopijzer kon liggen, want ik weet niet heel veel over zadels waar die verwisselbaar zijn. Zadel zou dan dus toch niet lekker hebben gelegen.

Ik ben bang dat ik geld uitgeef aan een zadel waar ik heel blij mee ben en mijn paard niet zo. Maar dat gaat dus toch een kwestie van proberen zijn. Ik hoop inderdaad op hetzelfde effect als bij jou, wat meer ruimte durven pakken.

Ik zie dat er een dealer op een uurtje rijden zit. Ik kan natuurlijk een keer een passessie doen, maar dan is die ik nu heb gezien natuurlijk al lang en breed verkocht :+
Maar ze zijn volgensmij wel vrij goed weer te verkopen?


Wat is je oude zadel wat er op past? ik moet zeggen dat ik toevallig eerder een paard met een bates gezien heb die omhoog kwam door het zadel.
Ik was toen nog geen passer, maar de instructeur die het paard daarna vast hield voor lesklant en hij ging mooi aan de stuiter meermaals.. inmiddels ben ik passer en snap ik gedeeltelijk waarom het een issue was. Al moet ik zeggen dat het paard met andere slecht passende zadels wél liep.

ik ben benieuwd naar het andere oude zadel, of foto's van de rug.
De vulling van bates is wel anders dan Edix, dat kan verschil maken, maar er kunnen meerdere oorzaken zijn waardoor het érg lastig is te zeggen.(zo kan ik van dat andere paard met de Bates ook nooit 100% zeker zijn wát het probleem nou precies is)

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 18:20

Zelf vind ik Edix en Bates niet vergelijkbaar, simpelweg omdat Edix een leren boom met kopijzer heeft en dus flexibeler is en meer gaat vormen naar het paard. Zelf vind ik beiden lekker zitten :) maar ik zou echt een passessie adviseren vooraf.

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 18:24

siskeh schreef:
Wat is je oude zadel wat er op past? ik moet zeggen dat ik toevallig eerder een paard met een bates gezien heb die omhoog kwam door het zadel.
Ik was toen nog geen passer, maar de instructeur die het paard daarna vast hield voor lesklant en hij ging mooi aan de stuiter meermaals.. inmiddels ben ik passer en snap ik gedeeltelijk waarom het een issue was. Al moet ik zeggen dat het paard met andere slecht passende zadels wél liep.

ik ben benieuwd naar het andere oude zadel, of foto's van de rug.
De vulling van bates is wel anders dan Edix, dat kan verschil maken, maar er kunnen meerdere oorzaken zijn waardoor het érg lastig is te zeggen.(zo kan ik van dat andere paard met de Bates ook nooit 100% zeker zijn wát het probleem nou precies is)


Ik stuur je wel even een PB :D

Merriemens
Berichten: 134
Geregistreerd: 05-06-20

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 21:29

Heel tevreden met mijn Tudor. Hier op een barock pinto.
Afbeelding

Het is denk ik een zadel waar je wat mee kan, of juist helemaal niet. Stalgenoten die edix libre gewend zijn vinden dit helemaal niks bv.

Ik ben er weg van. Doe er alles mee en mijn paard is enorm verbeterd in haar gangen sinds dit zadel.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 21:51

Ja, hier ook tevreden! Fijn zadel voor mijn paard :)
Ik weet niet precies wat je bedoelt met sensibel, maar mijn paard is niet sensibel qua rijden, maar wel sensibel qua wat lekker zit (en vooral wat niet). Merk dus een groot verschil met mijn Massimo vzh, waaronder ze veel minder ruim liep.

Elk boomzadel heeft een kopijzer, dacht ik, alleen de ene is langer dan de andere, je hebt U vorm en V vorm en vast nog veel meer verschillen in kopijzers van verschillende merken en niet elk merk heeft een verwisselbaar kopijzer. Dat Bates niet lekker lag op jouw paard, zegt helemaal niets over of de Edix goed ligt op je paard. Ik zou dus, als je geïnteresseerd bent, een passessie in laten boeken. De gok nemen kan natuurlijk, ligt er een beetje aan hoe goed je zelf kunt bepalen of je zadel goed ligt en welk kopijzer je nodig hebt. Zelf wisselen is wel heel makkelijk. Maar dan moet je wel weten welke er in moet natuurlijk. Denk dat je het zadel wel weer kwijt raakt, als je het voor een goede prijs kunt kopen.

Hier mijn regenton met de Edix
Afbeelding

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 21:56

Regenton _O-


Ik ben inderdaad even op onderzoek uit naar een zadelmaker voor een passessie. Dat voelt wat veiliger dan op de gok kopen. Ik zou hem dan alsnog hebben laten controleren, maar straks past het niet en zit ik met een zadel waar ik niks aan heb. Ik zit op de gens Drenthe / Friesland dus aanbevelingen mogen :))