Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dressuurzadel voor lange benen met vlakke zit en weinig wrong

 
Profiel   

Zoals het in de titel staat :) wat voor zadel kan ik aan denken?

Allereerst, ik ben belachelijk lang (190 ofzo) met benen die maar doorgaan helemaal tot aan de grond flauw grapje :p . Ik ben me er zeker van bewust dat een zadel dat 100% goed past in zulk geval maatwerk betekent, maar gezien ik slechts een dressuurzadel voor erbij wil hebben naast mijn (maatwerk) springzadel, hoop ik op iets van werkbare oplossing zonder meteen paar duizend euro kwijt te hoeven te zijn.

Ten tweede (en minstens even belangrijk) heb ik absolute hekel aan die diepe moderne dressuurzadels :') kan er niet in zitten, kan nauwelijks voelen wat er met mijn paard gebeurt, nou een en al drama. Ik ben close contact springzadels met veel vrijheid gewend en hoef echt niet in zo'n kooi tussen kilometer wrong en kilometer lepel opgesloten te zitten. Dressuurzadels die ik tot nu toe als meest prettig heb ervaren waren van die prehistorische passiers, stubbens etc maar zo'n lijk van 30 of 25 jaar oud wil ik gewoon niet meer op mijn paard leggen :o Passier GG vind ik bijvoorbeeld prima maar alles wat tweedehands te koop staat is bijna net zo oud als ik en met een smal kussenkanaal. Ik heb verder best oke in een wintec model met kleine klittenband wrongen kunnen rijden maar dat zou ook mijn voorkeur niet zijn eerlijk gezegd.

Mijn paard is een standaard warmbloed met hele makkelijke rug, gemiddelde/lage schoft, verder vrij vlakke, lange rug waar veel zadels op passen. Heb er nu een MW boom Passier op liggen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 12:50 



 
Profiel   

Ik heb laatst gekeken naar een Baloun zadel, als je voor close contact wil gaan lijkt me die wel heel erg fijn.

https://baloun-flexisaddles.cz/en/kateg ... exclusive/

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 13:01 



 
Profiel   

https://www.bokt.nl/markt/ad/519831/her ... te-kussens

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 13:22 



 
Profiel   

Misschien kijken naar een KN Symphonie? Echt heerlijke, open zadels, voor niet te veel geld :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 13:30 



 
Profiel   

Daphara schreef
Ik heb laatst gekeken naar een Baloun zadel, als je voor close contact wil gaan lijkt me die wel heel erg fijn.

https://baloun-flexisaddles.cz/en/kateg ... exclusive/


Lijkt heel interessant en wat een licht ding zeg! maar zoiets moet je dus nieuw aanschaffen voor € 3.000, dat heb ik er niet voor over heel eerlijk gezegd. Ik hoop een tweedehands zadel in NL te vinden tot max 1.000 zou ik zeggen? Dus geen versleten lijk met rimpelige kussens, maar hoef ook geen perfect zadel te zijn waar ik dagelijks op ga rijden totdat ik GP heb bereikt ;)


DJZ schreef
Misschien kijken naar een KN Symphonie? Echt heerlijke, open zadels, voor niet te veel geld :)


Dat ziet er heel interessant uit! :) ze lijken wel nog redelijk ouderwets (lees: smal) kussenkanaal te hebben? Beetje zoals die ouderwetse passiers/stubbens zeg maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 13:37 



 
Profiel   

DJZ schreef
Misschien kijken naar een KN Symphonie? Echt heerlijke, open zadels, voor niet te veel geld :)


Dat ziet er heel interessant uit! :) ze lijken wel nog redelijk ouderwets (lees: smal) kussenkanaal te hebben? Beetje zoals die ouderwetse passiers/stubbens zeg maar.[/quote]

Dat valt nog heel erg mee. Ik heb er 1 liggen, een 16,7 inch, daar kan ik 3 vingers tussen leggen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 13:43 



 
Profiel   

DJZ schreef
Misschien kijken naar een KN Symphonie? Echt heerlijke, open zadels, voor niet te veel geld :)


bij jouw beschrijving denk ik ook meteen aan deze.
En wat ook fijn is, KN heeft een goede pasvorm die op redelijk veel paarden past en goed aan te passen is.
Zijn inderdaad wel wat ouderwets, vriendin van mij heeft er een en die leen ik vaak als een nieuw paard nog geen passend zadel heeft, en ze lopen er eigenlijk altijd wel prima onder.
(ik zit er zelf helemaal niet goed op :') Ik ben te klein en wil wat meer stevigheid).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 13:46 



 
Profiel   

DJZ schreef
Misschien kijken naar een KN Symphonie? Echt heerlijke, open zadels, voor niet te veel geld :)


Ik moest ook meteen aan dit zadel denken! Mijn absolute favoriet als springruiter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 13:53 



 
Profiel   

DJZ schreef
Misschien kijken naar een KN Symphonie? Echt heerlijke, open zadels, voor niet te veel geld :)


Deze idd, fijn zitten zonder "öpgesloten" te worden in een houding.
Ligt hier ook goed op een robuuste Gelderse, paardlief & ik zijn zeer content met dit type zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 14:19 



 
Profiel   

Je zou kunnen kijken naar de Passier freemove dynamic. Deze hebben een vlakke zit en platte kniewrongen. In Nederland zijn ze slecht verkrijgbaar maar in Duitsland kan je ze vaak tweedehands vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 14:20 



 
Profiel   

Je zou ook nog kunnen denken aan een Passier Grand Gilbert. Die zijn tweedehands ook goed te krijgen voor niet veel geld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 14:23 



 
Profiel   

DJZ schreef
Misschien kijken naar een KN Symphonie? Echt heerlijke, open zadels, voor niet te veel geld :)


Dat wilde ik ook zeggen. En zo af en toe kom ik er ook wel eens een tegen op marktplaats met verlengde zweetbladen. Je kunt ook een allegro proberen. Ze adverteerden destijds met diepe zachte zit met wrong, maar heel diep is het niet, echt zacht ook niet en en wrong is heel subtiel. Heb zelf relatief lange bovenbenen en kan met dit zadel goed uit de voeten.

De wat nieuwere KN zadels hebben een normaal kussenkanaal in mijn ogen, ik kan bij mijn twee zadels van 2008 drie tot vier vingers er makkelijk tussenkrijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 14:23 



 
Profiel   

Ik heb een Stubben dressuurzadel met vlakke zit en geen wrong. Vanwege heupdysplasie kan ik ook niet opgesloten zitten want ik krijg acuut kramp :')
Geen idee welk type ik heb eigenlijk, maar wel met breed tussenkanaal en zachter dan de echte ouderwetse Stubben. Gewoon 2e hands via mijn zadelmaker. Dus, ze zijn er wel! Vraag anders gewoon een zadelmaker met een groot assortiment 2e handse, dan zit je met je budget ook goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 14:32 



 
Profiel   

Miriam91 schreef
Ik heb een Stubben dressuurzadel met vlakke zit en geen wrong. Vanwege heupdysplasie kan ik ook niet opgesloten zitten want ik krijg acuut kramp :')
Geen idee welk type ik heb eigenlijk, maar wel met breed tussenkanaal en zachter dan de echte ouderwetse Stubben. Gewoon 2e hands via mijn zadelmaker. Dus, ze zijn er wel! Vraag anders gewoon een zadelmaker met een groot assortiment 2e handse, dan zit je met je budget ook goed.


Zou misschien een stubben siegfried dressuurzadel kunnen zijn.
Zijn ook fijne zadels die je niet opsluiten qua houding.
Stubben heeft een aantal modellen met vlakkere zit en niet heel veel wrong

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 14:37 



 
Profiel   

Antares, devoucoux, Stubben ( maestoso zit best heel ok). Hulsebos met 4 kante lepel,

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 14:39 



 
Profiel   

Heb je al eens naar een kentaur elektra gekeken? Ik heb daar altijd een veelzijdigheids zadel van gehad en dat was erg fijn. Geen overdreven diepe zit en wrong zoals inderdaad de meeste zadels tegenwoordig

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 14:39 



 
Profiel   

Leunstoelen met klemblokken zijn het. Krijg er al rugpijn van als ik er naar kijk :o edit: van de moderne zadels bedoel ik dan. Die kentaur is idd ook oké

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 14:43 



 
Profiel   

Ik heb de Euroriding Emillio en heb ongeveer dezelfde wensen als die jij hebt. Dit zadel vind ik perfect :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 15:44 



 
Profiel   

De eerste waar ik ook aan moest denken was een KN Symphonie. Tikkeltje ouderwets zadel, maar fijn. En waar ik jaren met veel plezier op heb gereden was een oud type Hulsebosch met verlengde zweetbladen (nog van voor de tijd van de opgesloten zadels).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 15:50 



 
Profiel   

Fly_high schreef
Passier GG vind ik bijvoorbeeld prima maar alles wat tweedehands te koop staat is bijna net zo oud als ik en met een smal kussenkanaal.

Zou je een passier GG eerder aanraden dan een KN.

Passiers zijn door de echte vakmensen prima breder te maken, qua ruggengraat-breedte, kussens kunnen verlegd en vermaakt worden.

Volgens mij kan je met deze wensen en de juiste vakvrouw voor een hele nette prijs een passier op de kop tikken. Je hebt nu ook al een passier, dus dat zoekt makkelijker.

KN zijn vrij 'dik' in hun model, als ik het zo lees, ga je je paard er niet beter door voelen.
( En je hebt hetzelfde probleem als je zoektocht naar een GG, ook te smalle tussenkanalen.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 20:00 



 
Profiel   

Ik heb een Albion adjusta en die vind ik ook niet gedwongen zitten. Of hij geschikt is voor lange benen weet ik niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 20:03 



 
Profiel   

Is een Bates zadel niks voor jou? Verwisselbare wrongen en geen diepe zit. Eigenlijk een soort van luxe variant van Wintec.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 20:04 



 
Profiel   

Ik heb een Prestige Topdressage. Wrongen lijken dik maar valt heel erg mee.

Euroriding? Heeft extra lange bladen. Wel fijn voor de langere benen.

Het is dat ik niet meer rijd maar had een Luc Gilderic op mijn wensenlijst staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 20:16 



 
Profiel   

Ik zou ook KN aanraden om te proberen. Fijne zadels, blijven lang mooi als ze een beetje onderhouden worden, zijn op veel paarden passend te maken en erg fijn voor springruiters :Y)
Het tussenkanaal is daar ook breed genoeg van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 20:34 



 
Profiel   

Ik zat heerlijk in een euroriding diamant met mijn 1,86 en lange benen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 20:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen