Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doppers
Berichten: 467
Geregistreerd: 15-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 20:39

ZoeyDercks schreef:
Dit is de Claridge House Mora van Kramer op mijn jonkie (mt full). Had qua neus en keelriem omvang maatje kleiner gekund, de rest niet.

[ [url=m/qSTNz1.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mooi hoofdstel! Maar zou inderdaad ook de neusriem wat hoger doen.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 12:56

Ik heb ook de schockemohle, maar dan de delta. Ben er super tevreden van, zou hem denk ik nog als nieuw kunnen verkopen en hij is meer dan een jaar oud.
Heel fijn materiaal ook en was voor mij de eerste extra full die ook echt extra full paste overal

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 22:05

Vandaag het hoofdstel van mijn overleden paardje bij mijn jonkie gepast. Het gaat net, al denk ik erover een gat bij te knippen zodat de neusriem nog iets hoger kan. Wat vinden jullie?

Afbeelding

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 22:10

Narcissa schreef:
Vandaag het hoofdstel van mijn overleden paardje bij mijn jonkie gepast. Het gaat net, al denk ik erover een gat bij te knippen zodat de neusriem nog iets hoger kan. Wat vinden jullie?

[ [url=m/iHo37V.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lijkt mij prima hoogte zo, misschien alleen de kaakriem een gaatje losser lijkt het.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 22:28

Geen mooie pasvorm. Frontriem en kopstuk zijn te klein, bakstuk te lang, en het enige wat goed zit is de neusriem.

Stal_Fiore

Berichten: 9350
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 22:30

Ik vind hem zo op de foto ook niet zo fijn zitten. Hij zit tegen z’n jukbeenderen, als je de neusriem omhoog zou halen ligt het bakstuk zelfs op z’n jukbeen.

JasmijnD
Berichten: 10
Geregistreerd: 27-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 22:35

Is er iemand die ervaring heeft met het qhp bitloze sunna hoofdstel? Ben bezig met het beleren van mijn tinker en gebruik nu een sidepull, merk dat hij soms nogal sterk kan zijn en zou iets meer steun willen bij het sturen. Nu heeft dit hoofdstel de mogelijkheid om kaak- en kingekruisd te rijden zou dat wat voor ons kunnen zijn?

xSCWx
Berichten: 7059
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 22:37

Ik heb dat QHP hoofdstel, vind de kwaliteit niet echt goed, beetje stug/goedkoop leer. Maar om verschillende stijlen bitloos te proberen ideaal. Ik vind de prijs te hoog voor wat je krijgt in ieder geval. Als je hem 2e hands kan vinden zeker doen. En ik ben denk ik wel een beetje verwend ben met mijn Presteq hoofdstel

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 22:42

De frontriem moet er inderdaad nog af, die trekt het wat naar voor. Dan komt het geheel ook wat meer naar achter te liggen. Misschien helpt dat?

Kaakriem vertekent énorm met de vacht, die zat zo los dat hij heen en weer kon flapperen, maar die kan nog wel losser :) Gaatjes genoeg over aan beide kanten

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 22:44

Nee. Het is het kopstuk dat bepaalt waar het hoofdstel terecht komt, niet de frontriem. En beide moeten een maat groter, maar dan wordt het bakstuk veel te lang.

Doppers
Berichten: 467
Geregistreerd: 15-01-07

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 22:54

Geen ervaring met de QHP Sunna maar zag wel dat Kramer ook een anatomisch bitloos hoofdstel heeft dat je op drie manieren kan gebruiken. De QHP oogt wel mooier.

Nog bedankt voor de tips wat betreft mijn Waldhausen hoofdstel. Heb een gaatje bijgemaakt en lijkt nu goed te passen! Paard moest even wennen denk ik ivm schudden, dat deed ze de tweede keer rijden al niet meer.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 23:34

Super joh!

rhett99
Berichten: 140
Geregistreerd: 15-08-14

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 16:40

Heeft er iemand ervaring met het odessa bonita multi bridle?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 17:28

Ik heb een presteq gepast

Maar cob ligt niet goed
Afbeelding

Full lijk mij te lang?
Afbeelding

Cob kopstuk en full neus zit ook net niet
Afbeelding

Full kopstuk en cob neus lijkt het beste. Maar dan denk ik kan ik dan niet beter gwn een full op z’n kleinst nemen

Afbeelding


Of gewoon geen presteq nemen haha

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 18:10

Ik denk dat er weinig of te zeggen is omdat er geen bit aan hangt.. zonder bit vind ik het maar lastig te beoordelen

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 18:46

Je kan inderdaad beter passen met bit. Nu zal het altijd een beetje vreemd lijken en ga je nooit weten hoe de sperriem bij het bit zit en of het geheel mooi ligt.

Maar de cob ligt inderdaad vrij strak tegen de jukbeenderen aan, de full lijkt nu misschien net aan te gaan, maar dat is dus heel lastig zeggen zonder bit. En zo gauw het iets uitrekt, is die te groot.
Cob kopstuk en full neusriem, heb je de neusriem ineens heel hoog gehangen. Ik ben wel benieuwd hoe die zit als je hem 1, of wellicht 2 gaten laat zakken. Full kopstuk en cob neusriem lijkt nu zo wel oke, maar ik hou er persoonlijk niet zo van als ik een nieuw hoofdstel meteen op de strakste gaten moet gaan hangen.

_xManadisx_

Berichten: 3139
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:19

Heeft iemand al ervaringen met de micklem 2? Ik ben opzich tevreden met mijn micklem, maar vind het kopstuk niet fijn. De 2 lijkt echter wel anatomisch gevormd. Ook lijken de gespen wat smaller, klopt dat?

Ruzore
Berichten: 15
Geregistreerd: 01-03-13

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:57

Iemand toevallig een keer de lengte van de bitriempjes van het presteq hoofdstel opgemeten? Heb in 2019 een presteq gehad maar daar waren de bitriempjes veel te lang voor mijn haffie toen waren er geen opties voor ander maat bitriempjes was maar een maat weet dat dit inmiddels veranderd is… maar de exacte lengte staat niet vermeld

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:55

Full kopstuk en neusriem cob is idd mooi zo :)

Leedebee

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 10:22

plutolover schreef:
Ik heb een presteq gepast

Maar cob ligt niet goed
[ [url=m/UiCSbT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Full lijk mij te lang?
[ [url=m/vBw7c7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Cob kopstuk en full neus zit ook net niet
[ [url=m/AdaZp3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Full kopstuk en cob neus lijkt het beste. Maar dan denk ik kan ik dan niet beter gwn een full op z’n kleinst nemen

[ [url=m/Idt3GZ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Of gewoon geen presteq nemen haha


Hoi, ik heb ook interesse in dit hoofdstel. Heb je de maat gekozen o.b.v. hun maattabel? Mijne zou dan op de ondergrens van cob uitkomen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 10:55

Leedebee schreef:
plutolover schreef:
Ik heb een presteq gepast

Maar cob ligt niet goed
[ [url=m/UiCSbT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Full lijk mij te lang?
[ [url=m/vBw7c7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Cob kopstuk en full neus zit ook net niet
[ [url=m/AdaZp3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Full kopstuk en cob neus lijkt het beste. Maar dan denk ik kan ik dan niet beter gwn een full op z’n kleinst nemen

[ [url=m/Idt3GZ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Of gewoon geen presteq nemen haha


Hoi, ik heb ook interesse in dit hoofdstel. Heb je de maat gekozen o.b.v. hun maattabel? Mijne zou dan op de ondergrens van cob uitkomen.


Ik heb hoofdstel van stalgenoten gepast. 1 had maat cob en de andere full. En daarna die 2 hoofdstellen even gecombineerd. Maar ik twijfel nog omdat ik los moet bestellen

En als toch niet bevalt is denk ik verkopen lastiger

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 10:56

En als je een cob doet met een full frontriem? Krijg je dan niet de ruimte juis waardoor die mooi om de jukbeenderen valt?

Leedebee

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:24

Citaat:
Ik heb hoofdstel van stalgenoten gepast. 1 had maat cob en de andere full. En daarna die 2 hoofdstellen even gecombineerd. Maar ik twijfel nog omdat ik los moet bestellen

En als toch niet bevalt is denk ik verkopen lastiger


Ja dat is lastig idd, waar doe je goed aan... Hier https://www.presteq.com/nl/fitting-the-faysport-bridle/ staat de maatvoering. In theorie zou het hoofdstel wat volgens de meting past, ook moeten passen. Maar misschien valt jouw paard idd tussen 2 maten in?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 12:26

Z’n andere hoofdstel is maat cob. Maar hij heeft aanwezige jukbeen en op 1 jukbeen ook een schiefel dus wil ik liever niet dat hoofdstel er tegen aan komt

Micklem cob past hem ook niet terwijl m’n anders haf wel beter ligt

Zo ligt de maat full achter de oren weet niet of dat ook goed ligt
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leedebee

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 12:29

Oh ok, dan zou die van mij cob wel passen denk ik. Hij wordt bijna 3, dus ik denk dat zn hoofd niet heel veel meer zal groeien :D

Edit;
Achter de oren lijkt wat groot? Of vertekent dat iets?
De oren en de ruimte er omheen zou volgens mij gewoon goed vrij moeten liggen?