Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Zadel zoektocht...

 
Profiel   

Hoi!

Ik ben voor mijn springpaard opzoek naar een dressuurzadel. Vorige zomer heb ik een tweedehands JC van mijn zadelmaker overgenomen, maar omdat mijn paard zo enorm ontwikkeld is is hij hier uitgegroeid. Dit hadden we ook al verwacht bij aankoop, maar ik ben nu zo verwend aan mijn dressuurzadel dat ik niet meer fijn dressurmatig rij in mijn springzadel. Ik wil dus weer een dressuurzadel. Echter, ben ik best kieskeurig want ik wil nu wel een 'upgrade' t.o.v mijn JC.

Mijn paard heeft een rechte rug dus het is van belang dat de kussens wat 'langer zijn. Verder zoek ik een 17 inch met een m/w boom (maat 33) en dus geschikt voor een rechte rug. Daarnaast vind ik het fijn als ie goed aanpasbaar is, zodat we er een lange tijd mee kunnen doen. Ik ben zelf fan van een zacht zadel, met een diepe zit. Mijn budget is rond de 1.000 euro. Ik zat zelf al te kijken naar een Kingsley, Anatomica of Prestige zadel.

Hebben jullie tips? Of plekken waar ze tweedehands zadels verkopen? Ik wil het zadel wel graag passen met mijn eigen zadelmaker in de omgeving van Tilburg/Eindhoven.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 14:34 



 
Profiel   

enderdoggy schreef
Hoi!

Ik ben voor mijn springpaard opzoek naar een dressuurzadel. Vorige zomer heb ik een tweedehands JC van mijn zadelmaker overgenomen, maar omdat mijn paard zo enorm ontwikkeld is is hij hier uitgegroeid. Dit hadden we ook al verwacht bij aankoop, maar ik ben nu zo verwend aan mijn dressuurzadel dat ik niet meer fijn dressurmatig rij in mijn springzadel. Ik wil dus weer een dressuurzadel. Echter, ben ik best kieskeurig want ik wil nu wel een 'upgrade' t.o.v mijn JC.

Mijn paard heeft een rechte rug dus het is van belang dat de kussens wat 'langer zijn. Verder zoek ik een 17 inch met een m/w boom (maat 33) en dus geschikt voor een rechte rug. Daarnaast vind ik het fijn als ie goed aanpasbaar is, zodat we er een lange tijd mee kunnen doen. Ik ben zelf fan van een zacht zadel, met een diepe zit. Mijn budget is rond de 1.000 euro. Ik zat zelf al te kijken naar een Kingsley, Anatomica of Prestige zadel.

Hebben jullie tips? Of plekken waar ze tweedehands zadels verkopen? Ik wil het zadel wel graag passen met mijn eigen zadelmaker in de omgeving van Tilburg/Eindhoven.


Ik denk dat de enige die je kan adviseren jouw eigen zadelmaker is, want die kent jou en je paard. Hoogte en vorm van de schoft bepaald namelijk welk model en lengte kopijzer je nodig hebt (nog even naast de breedte). Mensen hier zullen doorgaans toch het merk adviseren dat ze zelf hebben en zelf fijn vinden, dat zegt niets of het nou passend is voor jou en jouw paard.

Dus mijn advies, vraag je zadelmaker wat deze voor je kan betekenen binnen jouw budget, maar dat zal lastig worden. Kieskeurig met een klein budget is ook niet heel handig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 16:06 



 
Profiel   

Daphara schreef
enderdoggy schreef
Hoi!

Ik ben voor mijn springpaard opzoek naar een dressuurzadel. Vorige zomer heb ik een tweedehands JC van mijn zadelmaker overgenomen, maar omdat mijn paard zo enorm ontwikkeld is is hij hier uitgegroeid. Dit hadden we ook al verwacht bij aankoop, maar ik ben nu zo verwend aan mijn dressuurzadel dat ik niet meer fijn dressurmatig rij in mijn springzadel. Ik wil dus weer een dressuurzadel. Echter, ben ik best kieskeurig want ik wil nu wel een 'upgrade' t.o.v mijn JC.

Mijn paard heeft een rechte rug dus het is van belang dat de kussens wat 'langer zijn. Verder zoek ik een 17 inch met een m/w boom (maat 33) en dus geschikt voor een rechte rug. Daarnaast vind ik het fijn als ie goed aanpasbaar is, zodat we er een lange tijd mee kunnen doen. Ik ben zelf fan van een zacht zadel, met een diepe zit. Mijn budget is rond de 1.000 euro. Ik zat zelf al te kijken naar een Kingsley, Anatomica of Prestige zadel.

Hebben jullie tips? Of plekken waar ze tweedehands zadels verkopen? Ik wil het zadel wel graag passen met mijn eigen zadelmaker in de omgeving van Tilburg/Eindhoven.


Ik denk dat de enige die je kan adviseren jouw eigen zadelmaker is, want die kent jou en je paard. Hoogte en vorm van de schoft bepaald namelijk welk model en lengte kopijzer je nodig hebt (nog even naast de breedte). Mensen hier zullen doorgaans toch het merk adviseren dat ze zelf hebben en zelf fijn vinden, dat zegt niets of het nou passend is voor jou en jouw paard.

Dus mijn advies, vraag je zadelmaker wat deze voor je kan betekenen binnen jouw budget, maar dat zal lastig worden. Kieskeurig met een klein budget is ook niet heel handig.


Daarom dat ik ook vraag naar ervaringen en de mogelijk om een evt zadel te passen met mijn eigen zadelmaker ;) Daarnaast denk ik dat 1.000 een prima budget is voor een tweedehands zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 21:31 



 
Profiel   

Ik heb zadels van merk tribal. Dat is het merk van countrymill. Ik heb twee verschillende dressuur en 1 springen ervan. Fijne zadels hier zit ik zelf het lekkerste in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 22:27 



 
Profiel   

Thorowgood, ik wilde een goedkoper zadeltje voor mijn jonge paard die goed aan te passen was. Maar denk dat hij blijft :D wrongen zijn aan te passen aan wat je prettig vindt. Ik zit er onwijs stevig en stabiel in maar zonder gedwongen/vaste zit. En makkelijk te onderhouden omdat het grotendeels kunststof is.


Laatst bijgewerkt door xSCWx op 28-03-23 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 22:31 



 
Profiel   

Zoveel mensen, zoveel smaken. Iedereen gaat nu hier weer roepen dat zijn zadel het lekkerst zittende merk is :D

JC dressuurzadel zijn opvallend goed en fijn zittend. Het zal je niet meevallen een fijn zittende opvolger daarvoor te vinden binnen je budget. Niet onmogelijk, wel lastiger.
Veelal lijken de JC dressuurzadels op die van Euroriding en Fryso. Misschien kun je het in die hoek zoeken.

Zorg ook dat je een 200 euro reserveert voor het opnieuw vullen van het zadel. Een goede zadelmaker kan een zadel met de juiste boom zo heel fijn passend maken op jouw paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 22:31 



 
Profiel   

Ik vind je wel enthousiast om voor 1000 euro Prestige, Anatomica of Kingsley te bekijken. Ook 2e hands liggen die toch vaak wel in hogere prijsklassen, of ze zijn echt ouder.

Ik ben absoluut geen fan van die grote wrongen bovenop het zadel die bijv. Custom heeft, dus daar zou ik ver van weg blijven, al lijkt dat helemaal de hype te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 23:18 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
Ik vind je wel enthousiast om voor 1000 euro Prestige, Anatomica of Kingsley te bekijken. Ook 2e hands liggen die toch vaak wel in hogere prijsklassen, of ze zijn echt ouder.

Ik ben absoluut geen fan van die grote wrongen bovenop het zadel die bijv. Custom heeft, dus daar zou ik ver van weg blijven, al lijkt dat helemaal de hype te zijn.


Online zijn er zat Prestige, Anatomica of Kingsley zadels voor 1.000 te vinden. Echter, zijn deze allemaal te ver weg of een verkeerde maat. Het lijkt me dus, adhv het aanbod wel een realistisch bedrag ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 08:47 



 
Profiel   

Dees schreef
Zoveel mensen, zoveel smaken. Iedereen gaat nu hier weer roepen dat zijn zadel het lekkerst zittende merk is :D

JC dressuurzadel zijn opvallend goed en fijn zittend. Het zal je niet meevallen een fijn zittende opvolger daarvoor te vinden binnen je budget. Niet onmogelijk, wel lastiger.
Veelal lijken de JC dressuurzadels op die van Euroriding en Fryso. Misschien kun je het in die hoek zoeken.

Zorg ook dat je een 200 euro reserveert voor het opnieuw vullen van het zadel. Een goede zadelmaker kan een zadel met de juiste boom zo heel fijn passend maken op jouw paard.

Goeie, ik zal daar wat geld voor apart houden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 08:47 



 
Profiel   

Dees schreef
Zoveel mensen, zoveel smaken. Iedereen gaat nu hier weer roepen dat zijn zadel het lekkerst zittende merk is :D

JC dressuurzadel zijn opvallend goed en fijn zittend. Het zal je niet meevallen een fijn zittende opvolger daarvoor te vinden binnen je budget. Niet onmogelijk, wel lastiger.
Veelal lijken de JC dressuurzadels op die van Euroriding en Fryso. Misschien kun je het in die hoek zoeken.

Zorg ook dat je een 200 euro reserveert voor het opnieuw vullen van het zadel. Een goede zadelmaker kan een zadel met de juiste boom zo heel fijn passend maken op jouw paard.


Sterker nog ik dacht zelfs dat jc en euroriding van de zelfde fabriek zijn en broertjes van elkaar waren. Dat is mij ooit geleerd door een zadelmaker.

Maar ts als je fan bent van merk jc kijk je daar toch naar? Die hebben ook meerdere modellen en beginnen geloof ik vanaf 800 tot 2500 euro.

Ik heb voor de ponys ook jc zadeltjes en ze zitten inderdaad fijn voor zolang ik er in pas met mijn dikke kont op een 16 inch :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 08:52 



 
Profiel   

Ik heb een Empire zadel. Deze zadels zijn ruim aanpasbaar door het ingebouwde Treelix systeem. Hebben veel steun zoals bij Kingsley en Anatomica

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 09:49 



 
Profiel   

Spaansepony schreef
Dees schreef
Zoveel mensen, zoveel smaken. Iedereen gaat nu hier weer roepen dat zijn zadel het lekkerst zittende merk is :D

JC dressuurzadel zijn opvallend goed en fijn zittend. Het zal je niet meevallen een fijn zittende opvolger daarvoor te vinden binnen je budget. Niet onmogelijk, wel lastiger.
Veelal lijken de JC dressuurzadels op die van Euroriding en Fryso. Misschien kun je het in die hoek zoeken.

Zorg ook dat je een 200 euro reserveert voor het opnieuw vullen van het zadel. Een goede zadelmaker kan een zadel met de juiste boom zo heel fijn passend maken op jouw paard.


Sterker nog ik dacht zelfs dat jc en euroriding van de zelfde fabriek zijn en broertjes van elkaar waren. Dat is mij ooit geleerd door een zadelmaker.

Maar ts als je fan bent van merk jc kijk je daar toch naar? Die hebben ook meerdere modellen en beginnen geloof ik vanaf 800 tot 2500 euro.

Ik heb voor de ponys ook jc zadeltjes en ze zitten inderdaad fijn voor zolang ik er in pas met mijn dikke kont op een 16 inch :+
Jaaa, hij was opzich wel fijn, maar ik zou voor een volgend zadel een zadel willen wat iets aanpasbaarder is. Mijn zadelmaker vertelde mij dat JC dit niet was...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 10:18 



 
Profiel   

veerxsjimm schreef
Ik heb een Empire zadel. Deze zadels zijn ruim aanpasbaar door het ingebouwde Treelix systeem. Hebben veel steun zoals bij Kingsley en Anatomica

Ik ga er eens naar kijken, thanks!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 10:19 



 
Profiel   

Vandaag komt er een zadelmaker voor een Schutte of Harry Dabbs. Ben zo benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-23 08:15 



 
Profiel   

Zo te zien heb je je goed ingelezen :D

Meeste amazones hebben dat geduld niet ;-)

Hopelijk ben je goed geslaagd vandaag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-23 18:45 



 
Profiel   

Ik ben fan van ikonic. Volledig aanpasbaar dus nooit meer een ander zadel

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-23 19:03 



 
Profiel   

Horseloverl schreef
Ik ben fan van ikonic. Volledig aanpasbaar dus nooit meer een ander zadel

Wat versta jij onder 'volledig aanpasbaar' bij dit merk?

Ik lees dit op hun website:
Citaat
Het eerste zadel van IKONIC kwam tot stand in 2006 in Belgiƫ. De ambitie van de ontwerper, was een hoogkwalitatief zadel te maken, met een optimaal comfort, dat materialen uit de beste kwaliteit zou koppelen aan een systeem (=verwisselbare zadelboog) waardoor het zadel aangepast zou kunnen worden aan de rug van elk paard, en dit voor een concurrentiƫle prijs.


Is het de verwisselbare zadelboog ?

Citaat
Deze lijn doet geen afbreuk aan de gebruikelijke eigenschappen van ons merk, met de verwisselbare zadelbogen, de met wol opvulbare panelen evenals de mogelijkheid tot personalisering van bepaalde delen.


Zijn de kussens gevuld met wol, of is het opvulbaar met wol?

Ik kan dat nergens vinden op hun site.

Voor mij een enorme rode vlag als zadelmakers niet open zijn over hun product.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-23 19:28 



 
Profiel   

Nielojram schreef
Zo te zien heb je je goed ingelezen :D

Meeste amazones hebben dat geduld niet ;-)

Hopelijk ben je goed geslaagd vandaag!


Als ik het geld uitgeef, wil ik het wel meteen goed doen haha. Nee en heb gelukkig een springzadel waar ik gewoon mee kan rijden, dus dat scheelt wel. De zadelmaker was echt ontzettend kundig, maar mijn paard heeft een complexe rug en is heel gevoelig. Hierdoor reageerde hij op het eerste zadel best fel waarna ik vooral met wat spanning heb gereden, dus niet echt een goed oordeel heb kunnen vormen. Woensdag mag ik dat model nog een keer testen met mijn instructrice dus dat is kei fijn. Ik zit vooral ook een beetje met de prijs in mn maag. Ik had het op ong 3300 ingeschat, maar hij komt waarschijnlijk op de 3950 uit...

Ik wilde eigenlijk Hulsebos nog laten komen zodat ik een weloverwogen beslissing kan maken, maar die zijn recentelijk gestopt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-23 10:07 



 
Profiel   

enderdoggy schreef
Als ik het geld uitgeef, wil ik het wel meteen goed doen haha. Nee en heb gelukkig een springzadel waar ik gewoon mee kan rijden, dus dat scheelt wel. De zadelmaker was echt ontzettend kundig, maar mijn paard heeft een complexe rug en is heel gevoelig. Hierdoor reageerde hij op het eerste zadel best fel waarna ik vooral met wat spanning heb gereden, dus niet echt een goed oordeel heb kunnen vormen. Woensdag mag ik dat model nog een keer testen met mijn instructrice dus dat is kei fijn. Ik zit vooral ook een beetje met de prijs in mn maag. Ik had het op ong 3300 ingeschat, maar hij komt waarschijnlijk op de 3950 uit...

Ik wilde eigenlijk Hulsebos nog laten komen zodat ik een weloverwogen beslissing kan maken, maar die zijn recentelijk gestopt...

Welke ben je aan het testen nu? De Schutte of Harry Dabbs?

Ik zit met zadel in dezelfde prijsklasse en mag ook nog 1,5 week testen totdat ik akkoord geef op doorzetten bestelling.. toch best lastig. Paard loopt als een zonnetje eronder, maar merk dat ik zelf nog enorm moet wennen aan de andere zit. Vanavond inderdaad ook rijden met instructrice, dat zal wel meer duidelijkheid geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-23 10:35 



 
Profiel   

enderdoggy schreef
Nielojram schreef
Zo te zien heb je je goed ingelezen :D

Meeste amazones hebben dat geduld niet ;-)

Hopelijk ben je goed geslaagd vandaag!


Als ik het geld uitgeef, wil ik het wel meteen goed doen haha. Nee en heb gelukkig een springzadel waar ik gewoon mee kan rijden, dus dat scheelt wel. De zadelmaker was echt ontzettend kundig, maar mijn paard heeft een complexe rug en is heel gevoelig. Hierdoor reageerde hij op het eerste zadel best fel waarna ik vooral met wat spanning heb gereden, dus niet echt een goed oordeel heb kunnen vormen. Woensdag mag ik dat model nog een keer testen met mijn instructrice dus dat is kei fijn. Ik zit vooral ook een beetje met de prijs in mn maag. Ik had het op ong 3300 ingeschat, maar hij komt waarschijnlijk op de 3950 uit...

Ik wilde eigenlijk Hulsebos nog laten komen zodat ik een weloverwogen beslissing kan maken, maar die zijn recentelijk gestopt...


Zadel moet niet alleen goed op je ook paard passen maar ook passen bij de ruiter, dat kan inderdaad een hele zoektocht zijn. Zelf heb ik een goede ervaring met Passier dressuur zadel. Heel degelijk zadel, maar net iets minder stug dan sommige andere merken. Ook gevoelig paard met "lastige" rug maar deze pastte wonderwel. Paard heeft hier altijd fijn onder gelopen, ook wel andere soorten/merken geprobeerd, maar deze bleef het fijnst. Vond zelf de zit ook heel prettig, fijne beenaansluiting tegen je paard, dus hulpen kwamen ook goed door. Mocht je nog geen beslissing hebben genomen, dan zou dit misschien ook een optie zijn om te proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-23 12:04 



 
Profiel   

Ik heb een Stubben Scandica dressuur zadel gehad voor mijn merrie met een hele rechte rug. Ze had een lastige rug maar gelukkig niet onmogelijk om een passend zadel te vinden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-23 15:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen