Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zinzi_jewel

Berichten: 8800
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 08:39

Mijn paard heeft juist een vlakke buik. Het concept van edix vindt ik top maar twijfel of het model wel oke is. Rijdt nu met een simpele rechte singel en heb er 2 van zodat ik m regelmatig in de was kan doen , heb m'n spullen graag schoon :D

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:54

Bielsje schreef:
Ik heb de Total Saddle Fit StretchTec singel geprobeerd :j

Niet echt fatsoenlijk aan te komen en duur, vandaar al heel lang op de lijst. Maar goed, de Edix crescent begon nu wat minder te worden qua ligging dus ik vond dat ik wel weer wat anatomisch mocht testen _O-

De Stubben Equisoft liep mijn paard heel fijn mee maar kreeg er wonden van en dit is een beetje hetzelfde systeem maar dan zonder die rare riemen op het einde :Y)

Singel lag aan het einde exact hetzelfde als aan het begin, gespen perfect recht en ik kon ineens lekker voorwaarts gassen *\%/*. We houden hem er dus even in, nu met leer maar voor de zekerheid heb ik er ook een neopreen en een bont liner bij gedaan. Je moet wat met die invoerkosten van tegenwoordig :roll:


Deze die je nu hebt geprobeerd ziet er comfortabeler uit dan die van Stubben, vind ik. Hopelijk krijgt ie van deze geen wondjes en kan je er mee blijven rijden!

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 15:21

Ik ben wel benieuwd of iemand eens met mij mee wil denken.

Mijn merrie heeft nu een simpele neopreen singel, 60cm. Nooit ergens last van dus ik wil wel graag bij neopreen, memory foam, of iets dergelijks blijven. En zonder elastiek. Nu werd ik gewezen op de drukpunten van het bevestigingspunt die je door de singel heen voelt. Daarna viel me ook op dat aan de kant de gespen echt op de rand van de singel zitten.

Ik had de memory foam singel van Kramer besteld, maar deze is breder dan de huidige singel waardoor alles vrij strak zit in de elleboog. Daarnaast was deze onder de buik voor losser en achter behoorlijk strak. Helaas geen foto van gemaakt.

Wat zijn nog meer aanraders? Ik stap dus liever niet over naar leer, maar de combinatie zacht, smal en goed passend lijkt vrij lastig. Singel mag zwart zijn, hoeft niet bruin.
Afbeelding
Afbeelding

Zinzi_jewel

Berichten: 8800
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 16:37

Gewoon dezelfde soort singel maar dan zonder uitgerekte gespen en wellicht iets langer,
65 of 70 cm
Die zijn er toch volop te koop?
Heb er anders ook nog over .
Maten moet ik kijken!

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 17:56

Eenzelfde type weet ik inderdaad wel te vinden. Maar dacht wellicht is er nog wat winst te behalen qua comfort en pasvorm :) We maken namelijk behoorlijk wat kilometers in het bos dus ik vind het belangrijk dat het goed past.

Zinzi_jewel

Berichten: 8800
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 18:00

Chantalla schreef:
Eenzelfde type weet ik inderdaad wel te vinden. Maar dacht wellicht is er nog wat winst te behalen qua comfort en pasvorm :) We maken namelijk behoorlijk wat kilometers in het bos dus ik vind het belangrijk dat het goed past.


Eskadron air zijn ook super fijn .
Te koop bij oa agradi

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 18:28

Chantalla schreef:
Eenzelfde type weet ik inderdaad wel te vinden. Maar dacht wellicht is er nog wat winst te behalen qua comfort en pasvorm :) We maken namelijk behoorlijk wat kilometers in het bos dus ik vind het belangrijk dat het goed past.

Ik heb ook het idee dat je zadel wat achterover ligt. Maar bij dit paard zou ik voor een crescent gaan :)

Wat betreft comfort snap ik de keuze voor neopreen niet helemaal. Neopreen is ontwikkeld voor duikers om ze warm te houden, maar je paard zweet zich een ongeluk met neopreen omdat het niet ademt. Qua comfort is leer een betere optie denk ik.

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 18:37

De zadelpasser is net langs geweest en heeft het zadel weer aangepast dus dat ligt goed. Het zadel is met een heel vlakke zit dus misschien vertekent het iets in combinatie met de niet optimale foto.

Ik heb nog een banaansingel in 70 liggen. Die was eerder te lang maar die kan ik nog eens proberen voor de pasvorm.
Verder heb ik het idee dat neopreen naast zacht ook heel soepel is, en dat verwacht ik minder van leer. Maar wellicht is iets van leer ook wel goed. Door het feit dat ze hier nog nooit last van heeft gehad, geen singelnijd, geen wondjes, denk ik dat huidige soort wel goed werkt.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 18:48

Souplesse hangt uiteraard af van de kwaliteit van je leer.
Slechte kwaliteit zal uiteraard minder soepel zijn dan goede kwaliteit leer.

Maar een ander aspect van comfort is warmteregulatie en dat heeft neopreen totaal niet. Neopreen houdt de warmte binnen, en ook het zout van zweet en die afvalstoffen kunnen zeker op lange afstanden behoorlijk gaan jeuken. Als je comfort belangrijk vindt, zou ik per definitie niet voor neopreen kiezen. Dan kun je nog beter een klassieke koordsingel kopen (al bestaan die dan weer niet in banaanvorm) dan heb je én een heel nette drukverdeling en de warmte kan weg.
De combinatie van leer en lamsvacht geeft echt de ultieme warmteregulatie, maar is erg duur.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 22:02

Avalanche schreef:
Chantalla schreef:
Eenzelfde type weet ik inderdaad wel te vinden. Maar dacht wellicht is er nog wat winst te behalen qua comfort en pasvorm :) We maken namelijk behoorlijk wat kilometers in het bos dus ik vind het belangrijk dat het goed past.

Ik heb ook het idee dat je zadel wat achterover ligt. Maar bij dit paard zou ik voor een crescent gaan :)

Wat betreft comfort snap ik de keuze voor neopreen niet helemaal. Neopreen is ontwikkeld voor duikers om ze warm te houden, maar je paard zweet zich een ongeluk met neopreen omdat het niet ademt. Qua comfort is leer een betere optie denk ik.


Dat het zadel achterover ligt was ook mijn eerste indruk en ik zie volgens mij weinig tot geen schoft vrijheid, dus opvullen van achter of breder maken van voren, zal imo niet de oplossing zijn.

Ik ben het eens dat dit paard een crescent nodig heeft en dan zou ik toch echt de Edix Crescent aanbevelen op ten minste 70 cm (liever nog 75 cm als je 3 gaatje over hebt), want deze singel is te kort, je hebt aan beide kanten nog net wel de ruimte om 2 gaatjes hoger aan te singelen.

Het voordeel van de Edix is dat die de gespen op het uiteinde van de singel heeft en door de vorm redelijk goede elleboogvrijheid geeft (mits lang genoeg). Het is bovendien erg zacht leer en door de tussenstukken erg flexibel, waardoor die niet schuurt. Ook is die in bruin verkrijgbaar en er zijn bontjes voor te krijgen, maar ik zou eerst zonder proberen, om zo veel mogelijk elleboogvrijheid te houden.

Inderdaad ook eens over Neopreen, dat is niet ideaal en Neopreen of memoryfoam zijn niet te krijgen in modellen die echt genoeg elleboogvrijheid geven bij jouw model paard.

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 22:16

Bedankt voor het nadenken. Schoftvrijheid is er voldoende, dekje staat iets omhoog en er zit vooral nog een boel haar tussen/voor :+ Ik ga de opties eens bekijken.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 22:47

En ik ga (as usual) 100% mee met het advies voor de Edix. Overigens heb ik dit type zadel ook op Friezen zien liggen, en ik ben geen Tekna fan, maar daar ligt hij nog best redelijk vaak. Hier denk ik ook te zien wat Daphara zegt.

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 22:50

Dit is geen Tekna hoor, dit is een Prydi, ijslanderzadel.

Zinzi_jewel

Berichten: 8800
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 22:56

Edix singels zijn zo een fijn concept. Zijn die er ook voor rechte paarden .
Mijn prinses heeft geen cresent vorm nodig

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 23:04


Zinzi_jewel

Berichten: 8800
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 23:40


Farjen

Berichten: 7989
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 07:20


Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 07:34

Toch ligt edix niet bij elk buikig paard. Hier ging de flap heel erg afstaan en klapperen.

Ik heb een crescent anatomica nu ligt wel fijn.

Artimes

Berichten: 494
Geregistreerd: 21-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 08:23

Spenk schreef:
Toch ligt edix niet bij elk buikig paard. Hier ging de flap heel erg afstaan en klapperen.

Ik heb een crescent anatomica nu ligt wel fijn.


Die ervaring heb ik ook helaas, ook het rechte model sloot niet aan. Heel jammer zijn mooie singels

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 22:46

Ik heb voor mezelf de Stubben EquiSoft besteld.

Om reden dat ik toch niet helemaal tevreden ben over mijn huidige singel. Ik vind hem nét niet mooi aansluiten. Ik heb hem overigens met bontje besteld :)

Jullie zullen even moeten wachten op foto's, want levertijd is helaas 3 weken.

Bielsje

Berichten: 1389
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 16:54

Ik was alweer aan het afzadelen maar ineens bedacht ik me foto's :')

Ik ben echt enorm blij met de TSF singel! En paard helemaal *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 19:33

Mooi zeg!! Waar heb je deze gekocht?

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 19:38

Ik vind hem ook mooi zitten :)

Bielsje

Berichten: 1389
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 20:44

Bij Shadow Horse in Engeland... Is niet te krijgen in Europa zeg maar -O-

Het zou zomaar kunnen dat ik er over een paar weken aan toe ben om mn gehele singel voorraad te verkopen door deze singel :Y)

Spoiler:
Maar ik wacht nog even af na het Stubben Equisoft drama ;(


Edit: Euro Horse is de officiële dealer hier maar daar kun je hem alleem niet retourneren.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2416
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 17:59

Ik heb intussen de kramer singel binnen. Maar om hem nu zacht te noemen zoals hier geclaimd werd… voor een leren singel wel van zacht leer gemaakt. vanavond maar even passen, wie weet is het wel iets

Edit

Hij gaat terug :')
Ik had aan de andere kant nog 1 gaatje over, dus één maat groter gaat niet het verschil maken denk ik. Maar al zal dat zijn, hij rolt nu al tegen de singel aan met z’n huid. Formaat zie ik geen verschil maken denk ik

Afbeelding

Afbeelding

De zoektocht gaat verder.

Iemand ervaringen met deze?
https://www.agradi.nl/norton-dressuursi ... t-70cm.htm