Zijn peesbeschermers echt zo slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
theamazone

Berichten: 36
Geregistreerd: 22-02-23
Woonplaats: Friesland

Zijn peesbeschermers echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-23 16:16

Ik heb laatst een dekje via marktplaats gekocht waar ook peesbeschermers bijzaten. Ik heb geen eigen paard en ik rij alleen op manegepaarden. Ik heb van veel mensen gehoord dat peesbeschermers slecht zijn dus heb ik ze niet gebruikt en zal ik ze waarschijnlijk niet gebruiken. Maar waarom zijn ze zo slecht dan? Dat begrijp ik niet want ze horen toch de pezen te beschermen? Helpp

Flubberboot

Berichten: 2895
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Zijn peesbeschermers echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 16:37

Ik denk dat ze goed zijn afhankelijk van materiaal en omstandigheden. Als jij in een bak gaat rijden wat een en al blubber is, kan je beter zonder rijden ivm schuren van modder tussen huid en peesjes. Als het heel warm is, zou ik ook geen peesjes om doen.

BigOne
Berichten: 38329
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 16:39

Er zijn peesbeschermers die inderdaad de voorpezen beschermen tegen de impact van een tik door de achterhoef. Of strijklappen de kogel. Maar wanneer je paard niet strijkt of zichzelf aantikt zou ik ze niet omdoen. De meeste beschermers laten de temperatuur in de pezen veel te hoog oplopen. Met verzwakking als resultaat. Net als met bandages, dat is sowieso altijd voor de sier want die doen totaal niets.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Zijn peesbeschermers echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 16:42

Als je paard ze nodig heeft in een bepaalde situatie zijn ze handig natuurlijk en kunnen ze beschermen.
Ik heb ook wel eens gehoord dat paarden er "lui" van worden en juist gaan strijken, omdat ze het minder goed voelen door de beschermers

Captain

Berichten: 21400
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 16:43

Pezen worden erg warm onder beschermers, daarom is het beter om ze niet om te doen als je paard ze niet nodig heeft. :) Indien je paard zichzelf aantikt is het wel verstandig.

Cioccolato

Berichten: 6621
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Zijn peesbeschermers echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 16:47

Nee, ze zijn niet (altijd) heel slecht. Als je ze alleen voor trainen gebruikt en geen dagen om laat.
Ken je paarden die witte plekjes op de voorbenen hebben? Op de plek van peesbeschermers? De kans is groot dat die een volle dag die dingen om heeft gehad.
Sommigen gebruiken ze zelfs in de wei.

Ik gebruik ze prima in trainingen maar moet zeggen dat ik ze niet elke training/dagelijks gebruik. Rij veel jonge paarden die soms ook nog even moeten leren hun benen correct te gebruiken.
Manege paarden lopen soms 3 uur (?) Achter elkaar een les.. dat vind ik zelf te lang voor peesbeschermers.

Anoniem

Re: Zijn peesbeschermers echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 16:53

Peesbeschermers kunnen inderdaad slecht zijn. Vooral onder die simpele neopreen beschermers wordt het ontzettend warm.

Ik rijd mijn paar wel altijd met beschermers. Ze staat vierkant op ijzers en durft nog wel eens een gekke sprong te maken. Ik heb wel goed ventilerende beschermers gekocht. Ik merk dat de benen daar niet warm onder vandaan komen terwijl voorheen met de simpele neopreen beschermers ze altijd bezweet er onder was.

Avalanche

Berichten: 16077
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zijn peesbeschermers echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 22:04

Ja en nee.
Materiaal is belangrijk. Neopreen is ontwikkeld voor het duiken, om duikers warm te houden.
Maar lamswol reguleert warmte heel mooi en als je paard het nodig heeft is dat echt prima als voering.

Maar als je paard het niet nodig heeft, gewoon niet gebruiken.

Bandages: vroeger knipten we zelf onze onderlappen van wol en we gebruikten katoen, en dan zijn ze prima en hebben ze een beschermende en ondersteunende werking. Fleece wordt alleen maar warm en kunststof ademt niet. Dus fleecebandages zijn idd echt echt heel slecht.

Punt is dat er weinig per definitie goed of slecht is. Veel hangt af van materiaal en gebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 22:10

Captain schreef:
Pezen worden erg warm onder beschermers, daarom is het beter om ze niet om te doen als je paard ze niet nodig heeft. :) Indien je paard zichzelf aantikt is het wel verstandig.
Alleen wat de meeste mensen zich niet realiseren, is dat wanneer je je paard zichzelf hoort aantikken, dat 9/10 keer hoef tegen hoef is. Kun je wel peeskappen omdoen, maar daar die hebben dan net zoveel effect als je bijpassende dekje. :)) Ik ken maar weinig paarden die hun eigen pezen aan gort trappen, en als het gebeurt, is dat meestal over hindernissen, niet tijdens hun drie rondjes in de dressuurbak. := Het is in mijn ervaring ook heel Nederlands om bijna ieder paard beschermers om te doen "voor het geval dat" (dat vervolgens nooit plaatsvindt).

TurdusMerula

Berichten: 23909
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 22:14

Voor de mensen die peesbeschermers hier noemen als 'steun': waarom denk je dat pezen steun nodig hebben? Serieuze vraag

_Mir
Berichten: 1362
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Zijn peesbeschermers echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 22:28

Maar.. al zou je ze wel willen gebruiken mag dat dan op een manege? Lijkt mij niet..

Avalanche

Berichten: 16077
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 22:34

Mkango schreef:
Captain schreef:
Pezen worden erg warm onder beschermers, daarom is het beter om ze niet om te doen als je paard ze niet nodig heeft. :) Indien je paard zichzelf aantikt is het wel verstandig.
Alleen wat de meeste mensen zich niet realiseren, is dat wanneer je je paard zichzelf hoort aantikken, dat 9/10 keer hoef tegen hoef is. Kun je wel peeskappen omdoen, maar daar die hebben dan net zoveel effect als je bijpassende dekje. :)) Ik ken maar weinig paarden die hun eigen pezen aan gort trappen, en als het gebeurt, is dat meestal over hindernissen, niet tijdens hun drie rondjes in de dressuurbak. := Het is in mijn ervaring ook heel Nederlands om bijna ieder paard beschermers om te doen "voor het geval dat" (dat vervolgens nooit plaatsvindt).

Eens. Het kan soms wijs zijn met hypermobiele paarden om beenbescherming om te doen, en mijn EV presteerde het dan nog om zichzelf open te halen op plekken waar geen bescherming zat (doet ze nog :') ) maar dat is een brokkenpiloot. De meeste paarden hebben het echt niet nodig.

Anastasia24

Berichten: 2716
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 22:36

Ligt aan de kwaliteit en de reden waarom. Zolang een paard ze niet nodig heeft en het alleen voor de ''mooi'' word gedaan (zoals bandages zover ik mij bewust ben) lekker af laten, het warmt alleen maar op en broeit bij zweet, plus het kan gaan schuren.

Avalanche

Berichten: 16077
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zijn peesbeschermers echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 23:41

Bandages is echt een heel genuanceerd verhaal. Bandageren op zich is een techniek, die niet perse heel moeilijk is maar wel iets want je echt moet kunnen. Bandageren moet altijd met onderlappen van ademend materiaal, en de bandage zelf altijd katoen of ander materiaal dat ademt. En dan gaat het niet broeien of schuren.

Qua warmte heb ik liever ouderwetse bandages dan peesbeschermers. Maar flexbeschermers of dressage boots met lamswol zijn ook echt niet verkeerd. Maar dan nog, als het niet nodig is, doe het gewoon niet.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Zijn peesbeschermers echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 06:34

Tsja wat is goed en wat is slecht...

Ik gebruik wel beschermers, maar ik rijd ook eigenlijk altijd buiten in de bossen. Mijn paard is blind aan 1 oog. Dus ik vind de impact van een tak of stronk of wat dan ook waar ze tegenaan kan lopen gevaarlijker dan opwarming van de peesbeschermers. Echter, als ik een lange rit heb gemaakt, dan koel ik wel altijd de benen.
Af en toe rijd ik in de bak, dan doe ik niks om.

Maar, ik denk dat het belangrijker is om te weten of her überhaupt wel mag bij de manegepaarden...

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Zijn peesbeschermers echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 08:53

Zie je mensen atletiek doen met peesbeschermers, beenbeschermers, enkelbeschermers?
Nee, het zou alleen maar voor extra problemen zorgen! Oververhitting, zweet, schuurplekken ...

Een normaal gezond paard in het normale werk heeft dat ook niet nodig. Pas als je extreem gaat doen in de cross of de jumping is het verantwoord.
In de dressuur zie je het telkens weer op hengstenshows e.d. maar dat is voor de show. Veel te veel mensen apen het na. In de dressuurwedstrijden is het trouwens verboden tot op het allerhoogste niveau.

Flubberboot

Berichten: 2895
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:11

koend schreef:
Zie je mensen atletiek doen met peesbeschermers, beenbeschermers, enkelbeschermers?
Nee, het zou alleen maar voor extra problemen zorgen! Oververhitting, zweet, schuurplekken ...

Een normaal gezond paard in het normale werk heeft dat ook niet nodig. Pas als je extreem gaat doen in de cross of de jumping is het verantwoord.
In de dressuur zie je het telkens weer op hengstenshows e.d. maar dat is voor de show. Veel te veel mensen apen het na. In de dressuurwedstrijden is het trouwens verboden tot op het allerhoogste niveau.

Maar dit heeft dan weer niks te maken met wat peesbeschermers doen voor de pezen. Dit komt omdat mensen wel eens scherpe objecten in de peesbeschermers deden zodat paarden de benen "beter" op gingen tillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:12

Wat een vergelijking met mensen… ik heb geen 4 benen waarmee ik met mijn achterbenen mijn eigen voorbenen kan aantikken.

Als mijn paard netjes haar rondje loopt dan heeft ze ze ook niet nodig maar nu we wat meer van haar achterhand gaan vragen weet ze soms even niet waar ze met haar achterbenen naartoe moet. Mijn beschermers hebben toch wel duidelijke schade van hoe ze met haar achterhoeven tegen de beschermers is gekomen. Ook de springschoenen heb ik uiteindelijk de container in kunnen gooien omdat ze zo beschadigd waren.

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Zijn peesbeschermers echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:29

Hier geen peesbeschermers mits
- als het paard zichzelf makkelijk aantikt of af en toe gekke sprongen maakt.
Dan peesbeschermers met een zachte bovenkant (om irritatie aanhechting onder de knie te voorkomen) en verder een harde achterkant.
Ook is het afhankelijk of het warm weer is of niet.
Beschermers van zacht materiaal zijn voor de mooi of tegen strijken maar over het algemeen zeer warm.

De warmte is nl. killing voor de benen. Dus doet dan meer kwaad dan goed.

DuoPenotti

Berichten: 29737
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:43

Vroegah reed ik alle paarden met peesbeschermers. Allemaal jonge paarden die klaar gemaakt werden voor de springsport.
Geen enkele heeft ooit witte plekjes gekregen of een peesblessure.
Dus dat het is slecht verhaal neem ik met een korrel zout. Ook die onderzoeken.
Tuurlijk als je ziet hoe sommige ze aansnoeren, of hoe goor ze zijn, of vergeten af te doen. Ja dan zijn ze zeker slecht. Maar een uur met rijden..... dan waren de top paarden ook allemaal allang afgeknapt op de pezen want die lopen in training allemaal in de bescherming.
Maar slecht gebruik, ja zoals met alles, dan is het slecht.

Hier wel een keer een peesblessure voorkomen met longeren.
Paard maakt een bokkesprong, struikelt en stampt vol op de pees.
Stond ook direct stil met het been omhoog, dacht toen echt dit is heel fout.
Ben direct in de bak gaan koelen en na een minuut of 10 ging hij er weer op staan en even later liep hij weer aan zonder letsel.
Moet er niet aan denken dat deze geen peesbeschermer aan had gehad.

Steun is natuurlijk een onzin verhaal, wat ze horen niet strak te zitten plus 600 kg en alle krachten die er op een been komen doet dat natuurlijk niets. Maar is het natuurlijk ook niet voor bedoeld.

Ik geef toe bij mijn koudbloeden nu gebruik ik ze vaak niet.
al zou ik me ook voor mijn kop slaan als ze er met een struikel op stampen.....


Bij een paard voor een ander is het altijd vragen of het mag.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:19

Flubberboot schreef:
koend schreef:
Zie je mensen atletiek doen met peesbeschermers, beenbeschermers, enkelbeschermers?
Nee, het zou alleen maar voor extra problemen zorgen! Oververhitting, zweet, schuurplekken ...

Een normaal gezond paard in het normale werk heeft dat ook niet nodig. Pas als je extreem gaat doen in de cross of de jumping is het verantwoord.
In de dressuur zie je het telkens weer op hengstenshows e.d. maar dat is voor de show. Veel te veel mensen apen het na. In de dressuurwedstrijden is het trouwens verboden tot op het allerhoogste niveau.

Maar dit heeft dan weer niks te maken met wat peesbeschermers doen voor de pezen. Dit komt omdat mensen wel eens scherpe objecten in de peesbeschermers deden zodat paarden de benen "beter" op gingen tillen.


In de springsport waren er ook die barreerden via de beenbeschermers. Maar daar mag je ze wel blijven gebruiken omdat er daar een groter risico is om de pezen aan te tikken. De stuwards mogen controleren of het gebruik koosjer gebeurt.
Moesten de peesbeschermers echt bijdragen aan het paardenwelzijn zouden ze daar ook toegelaten zijn.

Sky_As

Berichten: 4744
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Zijn peesbeschermers echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:27

peesbeschermers geven in mijn ogen geen "versteviging" , maar zijn vooral tegen stoten/tikken van buitenaf.
In de bossen doe ik bijv het liefst wel altijd beschermers aan. I.v.m. bramenstruiken, maar ook voor bijv. honden die je tegenkomt. Zo zijn de gevoelige delen in ieder geval zo goed als beschermt.
Ook als je paard ijzers heeft, en zichzelf aantikt kunnen beschermers helpen.
(of soms heeft je paard een schiefel, waarbij tijdens het lopen deze iedere keer aangetikt wordt en kan gaan irriteren).

Maar voor de meeste gevallen geldt: Heeft je paard (of pony) het niet nodig, dan is het beter zonder. Oververhitting is heel slecht voor pezen, dus hoe minder je er qua dat onder doet, hoe beter.
Je hebt ook hele mooie beschermers met veel ventilatie (die helemaal open zijn van structuur). Die zullen bij aantikken etc. wel helpen, maar voor bijv. aanvallende honden ofzo niet.

Weeg altijd de risico's tegen elkaar af, en maak van daaruit je beslissing wat voor jouw paard het beste is.

Popstra
Berichten: 13786
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:29

Peesbeschermers enkel gebruiken als je manouvres gaat trainen die risico tot aan tikken geven. Je kunt zelf wel bedenken welke dit zijn.
Ga je enkel rechtuit dan is het niet nodig.

Ook niet om doen omdat het zo leuk staat.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:37

koend schreef:
Zie je mensen atletiek doen met peesbeschermers, beenbeschermers, enkelbeschermers?
Nee, het zou alleen maar voor extra problemen zorgen! Oververhitting, zweet, schuurplekken ...


Natuurlijk zijn mensen geen paarden :D
Wat ik bedoel is dat mensen bij hun dier dikwijls sneller naar extra "bescherming" grijpen dan nodig.
Je ziet hetzelfde bij het gebruik van hoefijzers, dekens, additieven bij het voedsel enz.

Als het moet, dan moet het, maar het mag geen standaard methode worden onder het mom van "baat het niet, dan schaadt het niet.”

( Ik gebruik ook wel beschermmiddelen en loop ook wel eens tegen een nadelige bijwerking. Vorige zomer had mijn paard een etteroog van de vliegen op de weide. Masker gekocht, oog genas ... maar bijkbaar was de huid onder de sluiting verhit. Tegen dat ik het door had, was het te laat. Het is in de volgende maanden verveld en nu heeft hij 2 witte vlekjes op zijn neus. Als er komende zomer geen etteroog is, blijft het masker er af, zoniet, koop ik een wit masker met een andere sluiting.)

Besluit on toppic: peesbeschermers, enkel als het echt moet.

Avalanche

Berichten: 16077
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 12:29

LV19952 schreef:
Wat een vergelijking met mensen… ik heb geen 4 benen waarmee ik met mijn achterbenen mijn eigen voorbenen kan aantikken.

Als mijn paard netjes haar rondje loopt dan heeft ze ze ook niet nodig maar nu we wat meer van haar achterhand gaan vragen weet ze soms even niet waar ze met haar achterbenen naartoe moet. Mijn beschermers hebben toch wel duidelijke schade van hoe ze met haar achterhoeven tegen de beschermers is gekomen. Ook de springschoenen heb ik uiteindelijk de container in kunnen gooien omdat ze zo beschadigd waren.

Nee maar je hebt wel pezen in je polsen en bij je enkels, in handen en voeten en een mens kan zichzelf behoorlijk beschadigen.

En toch doen we voor onszelf niet overal bescherming omheen.