Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 237 van de 285 [ 7110 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 234, 235, 236, 237, 238, 239, 240 ... 285  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Anatomische hoofdstellen deel 2

 
Profiel   

rhett99 schreef
Heeft er iemand ervaring met het odessa bonita multi bridle?


Niemand?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 21:27 



 
Profiel   

Geen ervaring mee, maar ik vind het een mooi ontworpen hoofdstel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 21:31 



 
Profiel   

In het kader van ervaringen delen heb ik mijn Schockemohle Equitus Beta inmiddels weer in de kast hangen. Mijn paard loopt uiteindelijk toch fijner op haar l'equi siro hoofdstel van equibling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 16:35 



 
Profiel   

Wat vinden jullie van deze?
Hij wilde niet zo goed stil staan en had gister voor het eerst in 6 maanden een bit in, maar dit geeft een redelijk beeld van de werkelijkheid denk ik. Later zag ik wel dat hij iets scheef zat waardoor het bakstuk in het echt wat lager uitkomt. :o

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 16:53 



 
Profiel   

Je sperriem moet wel voor de knevel en niet erachter :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 17:05 



 
Profiel   

Drico schreef
Je sperriem moet wel voor de knevel en niet erachter :+


Ja haha dat was natuurlijk een gevalletje ff snel vast voordat hij m opvreet :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 17:10 



 
Profiel   

Op dat na, lijkt het niet zo verkeerd. Wellicht is de frontriem wat krap, hij lijkt iets tegen dat knobbeltje bot te zitten, maar dat kan ook zijn omdat die scheef zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 17:29 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
Op dat na, lijkt het niet zo verkeerd. Wellicht is de frontriem wat krap, hij lijkt iets tegen dat knobbeltje bot te zitten, maar dat kan ook zijn omdat die scheef zit.


Klopt, die frontriemen zijn wat aan de korte kant, die wil ik ook vervangen. Verder valt dat gelukkig mee, het lijkt extra zo door zn vacht en idd dat hij wat schreef zat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 17:36 



 
Profiel   

Die neusriem moet wel echt hoger hoor. Het hoekje hoort nog op de wang te liggen, niet eronder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 18:41 



 
Profiel   

Zo zat hij n gaatje lager.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 18:57 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Die neusriem moet wel echt hoger hoor. Het hoekje hoort nog op de wang te liggen, niet eronder.


Hoe bedoel je dat? :o
Dat hij nu goed ligt of nog hoger moet? Het jukbeen zou vrij moeten liggen is dan de gedachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 18:59 



 
Profiel   

Het jukbeen is het bot wat onder de ogen ligt. Die rand moet vrij liggen, en dat heeft te maken met dat de ogen vrij liggen. Maar het jukbeen zelf is niet heel gevoelig. Hoe dan ook, het is het bakstuk wat bepaalt of het jukbeen vrij ligt, niet de neusriem. Hoe dan ook lopen er wel heel gevoelige zenuwen daaronder, en door het hoekje op de wang te leggen (spier) houden we de zenuwen eronder mis.

Maar: hoe lager een neusriem komt, hoe onprettiger hij wordt voor het paard.
Ongeveer ter hoogte van de wang, einde jukbeen komen er naast de neus zenuwen uit de schedel, die vervolgens hoe verder ze naar beneden gaan, steeds gevoeliger worden. En die zenuwen wil je ook mis houden. En dát is de reden dat je neusriem echt omhoog moet. J
Je sperriem (en ik snap werkelijk niet waarom die klotedingen überhaupt aan een anatomisch hoofdstel zitten, als er iets onprettig is voor een paard is het een sperriem wel) loopt nu recht naar achteren toe en raakt echt elke gevoelige plek op het hoofd.
En dat is reden 2 dat hij omhoog moet. Verder is je kopstuk te klein en de frontriem te strak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 19:28 



 
Profiel   

Dank voor je uitgebreide toelichting!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 19:40 



 
Profiel   

Graag gedaan :) succes ermee :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 19:46 



 
Profiel   

Je komt denk ik sowieso met je sperriem en de knevel in de knoei als je hem correct vast maakt. Denk niet dat dit het hoofdstel is voor jouw pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 20:31 



 
Profiel   

Kan wel, maar zonder sperriem. Sperriemen en kneveltrensen gaan slecht samen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 20:38 



 
Profiel   

Qua bit moet ik nog even kijken welke ik tzt ga gebruiken. Nu had ik deze nog liggen, dus voor het passen even ingedaan, want zondet bit passen wordt helemaal zo vreemd :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 20:54 



 
Profiel   

Een knevel kan zeker fijn zijn bij een jong paard maar met dit hoofdstel kom je waarschijnlijk ermee in de knoei inderdaad. Voor het passen kan het nog niet zoveel kwaad, zal vooral met sturen enz zijn denk ik.
Ik heb voor m’n vorige paard een fijne knevel gehad maar dan met alleen hoge neusriem van schockemohle. Dat zat wel heel mooi. Uiteindelijk liep hij fijner op een bustrens en een lage neusriem dus je blijft soms toch uit proberen :=

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 08:09 



 
Profiel   

Als we toch over bitten en hoofdstellen bezig zijn. Ik rij Niko nu in met een KK bustrens, dubbelgebroken anatomisch bla bla. Maar krijg steeds vaker het idee dat hij dit echt geen prettig bit vind. Zn mond is niet mooi gesloten, bit zit echt in de weg lijkt het. Hij reageert er ook heftig op. Gister toevallig voor het eerst met zijn “echte” hoofdstel gereden(daarvoor telkens met de kaptoom en dubbele teugel, dus zowel op de sidepull ringen als het bit om bit beetje te introduceren)
Maar daar was hij gister dus best best bozig op, keer met zn hoofd slaan, keer echt protest omdat we toch echt moesten sturen… daarna teugels lang, alle druk eraf en toen stapte hij gewoon braaf door. Probleem zit dus echt op de druk van het bit lijkt het.

Ik wil dus kijken naar ander bitje maar even de vraag wat dan. Tandarts van de week gaf al aan dat hij niet de wereld van ruimte had en meer dan 14mm word moeilijk. Neig om te kijken naar een myler maar ben bang dat die best pittig is voor een jonkie. Aan de andere kant geld dat niet voor elk bit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 08:30 



 
Profiel   

Ik zou eerst eens een ongebroken trensje proberen. Zijn niet heel duur, 20 euro van Harry's horse of zo. Veel paarden vinden dubbelgebroken erg onrustig in de mond. En die bitjes zijn best heel geschikt voor paarden die niet veel ruimte hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 08:34 



 
Profiel   

Het is zo persoonlijk, ik ken er juist weer aardig wat die ongebroken echt niet prettig vonden. Maar waar we vroeger dachten dat breed of dik eigenlijk prettig was zijn we daar toch van terug gekomen. Ik gebruik nooit een bit dikker dan 14mm eigenlijk. Heb zelf een aardig voorraad sprenger bitten liggen en merk wel echt enorm veel verschil tussen die k&k en een Hh bitje wat eigenlijk hetzelfde zou moeten zijn.

Ik zou eerder gewoon een bitfitter laten komen. Want ook een paar bitjes van 30 euro loopt op. Of lenen van stalgenoten.

Bustrens of watertrens kan ook al flink verschil maken en het kan echt wel een hele zoektocht zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 09:07 



 
Profiel   

Ik zie nu pas dat ik mijn vraag in het verkeerde topic heb gesteld ;) kan nu niet meer wijzigen. Dus tips zeker welkom maar mocht je je afvragen waar dit vandaan komt, nou bij deze haha!

Wbt bitfitters oid, zeker goed advies maar pony is net onder het zadel, we zijn nu pas bezig om te kunnen sturen als we erop zitten ;)

Vraag was dan ook bestemd voor het jonge paarden topic haha!

Bit wat er nu inhangt is ook een 14mm als het goed is maar begin te twijfelen haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 09:13 



 
Profiel   

Voor bitfitter hoef je ook niet echt te kunnen rijden he? Groot gedeelte is al naast het paard te zien en daarna even kijken hoe hij erop reageert tijdens het rijden. Juist als hij zo reageert als in jouw bericht is het heel snel duidelijk welke bitten niet fijn zijn haha.

Ik vond zadelmaker lastiger bij zo'n jonkie :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 09:17 



 
Profiel   

dieseltje09 schreef
Ik wil dus kijken naar ander bitje maar even de vraag wat dan. Tandarts van de week gaf al aan dat hij niet de wereld van ruimte had en meer dan 14mm word moeilijk. Neig om te kijken naar een myler maar ben bang dat die best pittig is voor een jonkie. Aan de andere kant geld dat niet voor elk bit?


Zelf heb ik mijn paard altijd op een dubbelgebroken watertrens gereden van de decathlon (ik wist ook niet beter toen) dan ben ik een tijdje bitloos gaan rijden en toen ik weer de met bit ging rijden merkte mijn instructrice op dat het te klein was voor haar (ook niemand die dit opgemerkt had hiervoor |o ) Dan ben ik naar een sweet iron gegaan omdat ik dacht dat ze dat fijner zou vinden, nu heb ik blijkbaar een van de weinige paarden die dat niet lekker vinden :+ nu rijd ik met een myler level 3 van mijn instructrice waar mevrouw echt geweldig op gaat dus denk dat ik me er binnenkort maar zelf eentje ga aanschaffen.
Het zijn echt super fijne bitten maar zoals ik hierboven vertel is geen enkel paard hetzelfde dus ga vooral niet te veel af op verkooppraatjes. Wel zou je dan een myler level 1 moeten nemen en doordat die 2 delen los van elkaar kunnen bewegen heb je dus meer duidelijkheid tussen links en rechts maar (en correct me if I'm wrong) dit zou natuurlijk voor iets meer chaos kunnen zorgen in het begin net omdat alles los van elkaar kan bewegen. Voordeel van deze bitten is dan weer dat je ze ook in 12mm kan krijgen en persoonlijk vind ik ze minder beweeglijk dan een dubbelgebroken bit. De 2 delen kunnen dan wel draaien maar ik heb wel het gevoel dat het veel stabieler ligt dan een gewoon dubbelgebroken.
EDIT: keuze voor een dubbelgebroken was omdat ze dat gewend was. In een recente video van Felinehoi zegt haar bitfitter ook dat veel jonge paarden net voorkeur geven aan enkelgebroken. Een bitfitter kan bij jou misschien wel handig zijn, vooral dan voor het nakijken van de mond enzo om te zien welke vorm en dikte van bit kunnen voor jouw paard, in elk geval, enorm veel succes met je jonkie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 12:59 



 
Profiel   

Hier valt sweet iron totaal niet in de smaak. Ongebroken ook niet. Enkel gebroken wordt ook niet gewaardeerd. Het moet een dunne zijn, Max 14 mm, mooi rond afgewerkt. Myler is al te hoekig. Ik had eerst de Hh hulstrens en heb nu de Hh r-rol. De hulstrens heb ik jaren mee gereden naar de R-rol valt nu heel erg in de smaak. Het is per paard heel verschillend. De ingebroken die hier wordt genoemd heb ik met 3 paarden geprobeerd maar alle drie wilden ze deze totaal niet. Hij is erg zwaar qua gewicht. Hoewel de paarden totaal verschillend waren hadden ze allemaal liever een licht bit in
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 13:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 237 van de 285 [ 7110 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 234, 235, 236, 237, 238, 239, 240 ... 285  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen