Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 21:59

Volgens mij bedoelt ze dat ook :)

nnicolex

Berichten: 1233
Geregistreerd: 12-11-06

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 22:03

Ik heb al even het topic doorgezocht maar ben benieuwd of er mensen zijn die van prolite over zijn gestapt naar de lemieux gel tek? Ik heb al ruim 5 jaar een narrow prolite en ben hier zeer tevreden over qua pasvorm bij mijn paard maar ivm hardheid vd singel en zeer gevoelig huidje heb ik een bontje om de singel nodig. Nu heeft lemieux de pasvorm vd bontjes veranderd en passen de nieuwe modellen niet meer goed om mijn prolite singel dus zat ik te kijken naar de lemieux gel tek als vervanger van mijn prolite maar twijfel ik of dit model ‘gelijkwaardig’ is aan de prolite narrow. Hoe zijn jullie ervaringen?

Spenk
Berichten: 21767
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 22:09

De lemieux is echt een heel stuk breder en lomper.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 22:28

Ik heb gister de lemieux (gel tek mono) even in handen gehad. Prachtig leer, heel zacht, maar wel een lomp breed ding idd. Vond 'm niet zachter dan de Edix overigens.

Ik heb trouwens nog een 'oud' lemieux bontje die ik amper heb gebruikt (keer of 4, als ik 'm was is ie denk ik als nieuw). Heb je interesse? :D Kan d'r morgen even een foto van maken, om te kijken of het de oude vorm is. Maat L.

Enzo_Ollie

Berichten: 775
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 22:54

lies schreef:
Volgens mij bedoelt ze dat ook :)


Nee wel de singel naar achter eigenlijk, maar zit nu nog een keer naar de foto's te kikken en lijkt idd alsof t zadel naar voren schuift, maar denk wel dat het de hoek is want op deze foto lijkt t weer anders (na) en t is letterlijk 1 seconde achter elkaar gemaakt :+
Afbeelding

nnicolex

Berichten: 1233
Geregistreerd: 12-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 23:00

lies schreef:
Ik heb gister de lemieux (gel tek mono) even in handen gehad. Prachtig leer, heel zacht, maar wel een lomp breed ding idd. Vond 'm niet zachter dan de Edix overigens.

Ik heb trouwens nog een 'oud' lemieux bontje die ik amper heb gebruikt (keer of 4, als ik 'm was is ie denk ik als nieuw). Heb je interesse? :D Kan d'r morgen even een foto van maken, om te kijken of het de oude vorm is. Maat L.


Bedankt voor je reactie! Ik was al bang dat hij breder en lomper zou zijn.. zo oogt het ook wel op de foto’s. Nou heb ik wel een fors gebouwd paard maar wel een gevoelig dier.. dus twijfel of hij dit accepteert en ze zijn fors aan de prijs om zomaar even te proberen.

Lief aanbod dankjewel, ik heb ‘maar’ een 55 cm singel maar wellicht kan ik het bontje inkorten?

Avalanche

Berichten: 15961
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:44

Enzo_Ollie schreef:
Hij heeft net een nieuw zadel, zal proberen vanavond een foto te maken, maar ons probleem is dat zijn zadel+singel snel naar achter schuift. Ook het nieuwe zadel.

Pallatin schreef:
Ik heb eerder het idee dat je zadel ietsjes naar voren schuift?

lies schreef:
Volgens mij bedoelt ze dat ook :)


Volgens mij niet, want ze zegt het tegenovergestelde, en de singel wil idd naar achter.

Wat ik zie op de foto's is je singel mooi naar de singelgroeve toegegaan. Maar je zadel lijkt point billets te hebben, en die zijn bedacht om het naar voren schuiven bij paarden met weinig schoft en veel buik tegen te gaan.
En imo heb je daar je probleem, want jouw paard heeft wél veel schoft en niet heel veel buik. Ik denk dat de oplossing kan liggen in de singelstoten verplaatsen. Je singel ligt op de tweede foto namelijk prima, maar ik denk hetzelfde, dat hij het zadel mee naar achter neemt.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 09:12

Enzo_Ollie schreef:
lies schreef:
Volgens mij bedoelt ze dat ook :)


Nee wel de singel naar achter eigenlijk, maar zit nu nog een keer naar de foto's te kikken en lijkt idd alsof t zadel naar voren schuift, maar denk wel dat het de hoek is want op deze foto lijkt t weer anders (na) en t is letterlijk 1 seconde achter elkaar gemaakt :+
[ [url=m/6EnZt6.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zou best kunnen hoor dat het de hoek van de foto is: op deze foto lijkt je zadel achteraf te kiepen terwijl ik dat op de andere foto niet vond. Ik vind de singel overigens juist mooi zitten maar idd lijken de stoten tov je singel niet perfect in lijn?

Enzo_Ollie

Berichten: 775
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 09:37

Hij heeft wel bij zowel zijn dressuurzadel (deze en zijn vorige) en bij het springzadel dat het moeilijk is de gespen/gaatjes op gelijke hoogte te krijgen.

Ik had eigenlijk het idee dat het dus te ver naar achter ligt, maar als jullie het juist goed vinden liggen dan is toch mijn probleem een soort van opgelost? Want zoals het nu ligt is na een uur fanatiek meertallen training. Of denken jullie wel dat er iets moet veranderen?

Ik vind dit heel lastig, dus ben blij dat jullie mee willen kijken! :o

Sky_As

Berichten: 4712
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 10:00

Ik ben het wel met Avalanche eens, daar waar ik mijn singelstoot juist naar voren heb laten zetten ivm rondgeribte pony zonder schoft, zou jij eens kunnen kijken dat ze de voorste stoot naar het midden zetten, dat zou al een gedeelte van je probleem kunnen verhelpen....

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 10:17

Ook mee eens, bij dit paard moet je geen pointbillet hebben (singelstoot aan het kopijzer), maar gewoon de stoten in het midden, dat is ook de reden dat je springzadel wel goed blijft liggen.

Singelstoten aan het kopijzer is echt funest voor de trapezius spier en moet alleen toegepast worden indien een paard weinig schoft en schouder heeft, maar rond geribt is, waardoor het zadel naar voren schuift.

Ik denk echt dat het naar achteren plaatsen van de singelstoot de oplossing is, de singel ligt namelijk prima.

Enzo_Ollie

Berichten: 775
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 10:33

Daphara schreef:
Ook mee eens, bij dit paard moet je geen pointbillet hebben (singelstoot aan het kopijzer), maar gewoon de stoten in het midden, dat is ook de reden dat je springzadel wel goed blijft liggen.

Singelstoten aan het kopijzer is echt funest voor de trapezius spier en moet alleen toegepast worden indien een paard weinig schoft en schouder heeft, maar rond geribt is, waardoor het zadel naar voren schuift.

Ik denk echt dat het naar achteren plaatsen van de singelstoot de oplossing is, de singel ligt namelijk prima.


Maar het springzadel doet het ook ietsjes... :') -O-

Ik ga er vanmiddag naar kijken, want nu jullie het zeggen idd, zijn vorige zadel had dat ook en toen zei ik ook dat dat niet moest (poos geleden bij een andere zadelmaker gekocht). Heel stom.
Op internet staat juist dat dit zadel voor hoge schoft is.. :+

Ik ga vanmiddag kijken maar ben pas 4 thuis :(

Avalanche

Berichten: 15961
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 10:37

Wat op internet staat klopt niet altijd :D

Enzo_Ollie

Berichten: 775
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 10:47

Avalanche schreef:
Wat op internet staat klopt niet altijd :D


-O- -O- -O- -O-

Avalanche

Berichten: 15961
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 10:54

Sorry :(

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 11:38

Enzo_Ollie schreef:
lies schreef:
Volgens mij bedoelt ze dat ook :)


Nee wel de singel naar achter eigenlijk, maar zit nu nog een keer naar de foto's te kikken en lijkt idd alsof t zadel naar voren schuift, maar denk wel dat het de hoek is want op deze foto lijkt t weer anders (na) en t is letterlijk 1 seconde achter elkaar gemaakt :+
[ [url=m/6EnZt6.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ooh sorry, verkeerd gelezen!

xSCWx
Berichten: 7057
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 13:33

Kan de trapezius onderontwikkeld zijn als de singelstoten aan kopijzer zit? Dat heeft mijn paard namelijk en ik krijg het maar niet beter. Ik gebruik de voorste en achterste singelstoten. Het is een volbloed met redelijk hoge schoft, smalle tot normale schouders, smalle bouw verder.

Avalanche

Berichten: 15961
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 13:36

Ja dat kan. Zeker bij veel schoft moet die spier echt vrij liggen.

Sintara

Berichten: 7391
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 13:44

Het heeft ook wel wat met bouw te maken. Paarden met een heel lang schouderblad en daar een hoge schoft bovenop blijven altijd smaller naast de schoft, dan paarden die een schouderblad en schoft hebben die wat meer verzonken zitten bij de ruggenwervels..

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 14:09

Enzo_Ollie schreef:
Daphara schreef:
Ook mee eens, bij dit paard moet je geen pointbillet hebben (singelstoot aan het kopijzer), maar gewoon de stoten in het midden, dat is ook de reden dat je springzadel wel goed blijft liggen.

Singelstoten aan het kopijzer is echt funest voor de trapezius spier en moet alleen toegepast worden indien een paard weinig schoft en schouder heeft, maar rond geribt is, waardoor het zadel naar voren schuift.

Ik denk echt dat het naar achteren plaatsen van de singelstoot de oplossing is, de singel ligt namelijk prima.


Maar het springzadel doet het ook ietsjes... :') -O-

Ik ga er vanmiddag naar kijken, want nu jullie het zeggen idd, zijn vorige zadel had dat ook en toen zei ik ook dat dat niet moest (poos geleden bij een andere zadelmaker gekocht). Heel stom.
Op internet staat juist dat dit zadel voor hoge schoft is.. :+

Ik ga vanmiddag kijken maar ben pas 4 thuis :(


Zadel zou prima kunnen bij een hoge schoft, alleen dan moet je dan dus niet een singelstoot aan de kopijzer ophanging doen, maar aan de middelste en achterste ophanging.

Enzo_Ollie

Berichten: 775
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 14:19

Nee snap 'm inderdaad, maar heb het zadel nu op 2 paarden gehad (en zadelmaker heeft 'm helemaal aangepast voor dit paard) dus vind het apart dat 'ie daar niks van gegezgd heeft.
Nouja nog een halfuurtje werken en dan kan ik richting huis om te kijken want wil het nu wel zien :+

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 14:43

xSCWx schreef:
Kan de trapezius onderontwikkeld zijn als de singelstoten aan kopijzer zit? Dat heeft mijn paard namelijk en ik krijg het maar niet beter. Ik gebruik de voorste en achterste singelstoten. Het is een volbloed met redelijk hoge schoft, smalle tot normale schouders, smalle bouw verder.


Als jouw paard een hoge schoft heeft, moet je IMO dus echt geen singelstoot aan de voorste (kopijzer) ophanging willen hebben.
Het kan bovendien ook nog zijn dat je kopijzer te kort is, je wilt dat het kopijzer over de trapezius ligt en daaronder pas op het paard rust. Als de takken van je kopijzer te kort zijn, dan kan het zijn dat het uiteinde rust op de trapezius. Is dit zadel aangemeten met kale boom en goed gekeken waar het contactpunt van het kopijzer is?

Hier is het wel uitgelegd hoe belangrijk het is om aan te meten met een kale boom:


maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 15:15

Ik heb wat op te biechten. Ook al is dit geen biecht topic. :')

Ik heb zojuist een ander zadel bij mijn zadelmaker gekocht. *\o/*

Mijn huidige zadel, thorowgood lag nog prima..maar ik wil zelf ook wel een x luxe.

Dus heb een fairfax gekocht. Beide partijen blij.
Mijn billen..maar mijn paard nog meer..
Met haar 1,55 is ze ineens gegroeid voor haar idee tot super paard en voelt nu aan als een bewegingsmonster.

Let wél, deze theatrale gevoel komt weg omdat ik niks gewend ben. Is eerlijk.

Maar omdat dit zadel langer is... Van zweetbladen. Past de 80 cm niet meer :')

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 15:54

maralyn schreef:
Ik heb wat op te biechten. Ook al is dit geen biecht topic. :')

Ik heb zojuist een ander zadel bij mijn zadelmaker gekocht. *\o/*

Mijn huidige zadel, thorowgood lag nog prima..maar ik wil zelf ook wel een x luxe.

Dus heb een fairfax gekocht. Beide partijen blij.
Mijn billen..maar mijn paard nog meer..
Met haar 1,55 is ze ineens gegroeid voor haar idee tot super paard en voelt nu aan als een bewegingsmonster.

Let wél, deze theatrale gevoel komt weg omdat ik niks gewend ben. Is eerlijk.

Maar omdat dit zadel langer is... Van zweetbladen. Past de 80 cm niet meer :')


Is dat die singel met bont?
Want de lengte van die singel is goed.
Die singel heeft nog een stuk singel boven de gespen, dus zou dezelfde lengte houden, alleen dan met de gespen op het uiteinde van de singel.

Je wilde toch al naar een crescent, dus misschien dat de Edix crescent dan beter past.

Enzo_Ollie

Berichten: 775
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 15:57

Net zadel bekeken en zit idd aan t kopieer, dus dat wordt de zadelmaker bellen. Dankjullirwel voor het meedenken! :)