Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 117 van de 161 [ 4010 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120 ... 161  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Toch maar een andere singel??

 
Profiel   

Enzo_Ollie schreef
Net zadel bekeken en zit idd aan t kopieer, dus dat wordt de zadelmaker bellen. Dankjullirwel voor het meedenken! :)


Dat kun je toch ook zelf verplaatsen? Als het goed is zit er een ring achter waar een singelstoot aan opgehangen kan worden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 15:01 



 
Profiel   

Daphara schreef
Enzo_Ollie schreef
Net zadel bekeken en zit idd aan t kopieer, dus dat wordt de zadelmaker bellen. Dankjullirwel voor het meedenken! :)


Dat kun je toch ook zelf verplaatsen? Als het goed is zit er een ring achter waar een singelstoot aan opgehangen kan worden.


Je maakte me even heel blij maar het ziet vast genaaid -O-
Geen idee of t te zien is op de foto:

[ img ]
edit:
foto van "binnen"

[ img ]


Laatst bijgewerkt door Enzo_Ollie op 02-06-23 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 15:04 



 
Profiel   

Ik doe zulke dingen sowieso niet zonder de zadelmaker. Helemaal niet omdat er op sociale media iets gezegd wordt Want hier wordt dan gezegd dat niet alles op internet waar is. Dat klopt en dat geldt dus ook voor dit topic. Sommige dingen moet je helemaal niet willen beoordelen als je het nooit in het echt gezien hebt. En advies kan je opvolgen samen met iemand die ervoor geleerd heeft en het in het echte leven kan bekijken.

Een goede zadelmaker weet ook dat er gewoon uitzonderingen zijn en zal dus ook een zadel en paard in het echt willen bekijken en voelen. Bij een goede zit er niet voor niets een opleiding en jaren ervaring bij. Dat kan je niet dmv filmpjes en foto's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 15:13 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Ik doe zulke dingen sowieso niet zonder de zadelmaker. Helemaal niet omdat er op sociale media iets gezegd wordt Want hier wordt dan gezegd dat niet alles op internet waar is. Dat klopt en dat geldt dus ook voor dit topic. Sommige dingen moet je helemaal niet willen beoordelen als je het nooit in het echt gezien hebt. En advies kan je opvolgen samen met iemand die ervoor geleerd heeft en het in het echte leven kan bekijken.

Een goede zadelmaker weet ook dat er gewoon uitzonderingen zijn en zal dus ook een zadel en paard in het echt willen bekijken en voelen. Bij een goede zit er niet voor niets een opleiding en jaren ervaring bij. Dat kan je niet dmv filmpjes en foto's.


heb je helemaal gelijk in hoor,daarom zei ik ook zadelmaker bellen en dacht hooguit een keer proberen of het werkt.

Zadelmaker gaf zelf aan dat het zadel altijd ietsjes zou schuiven door de dikte van zijn schouders omdat het een springpaard is, heeft hij daar meer dikte dan een dressuurpaard en het is wel een dressuurzadel. Vond ik ook wel logisch klinken maar dacht zelf misschien kan ik het ietjes verbeteren met een andere singel

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 15:17 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Ik doe zulke dingen sowieso niet zonder de zadelmaker. Helemaal niet omdat er op sociale media iets gezegd wordt Want hier wordt dan gezegd dat niet alles op internet waar is. Dat klopt en dat geldt dus ook voor dit topic. Sommige dingen moet je helemaal niet willen beoordelen als je het nooit in het echt gezien hebt. En advies kan je opvolgen samen met iemand die ervoor geleerd heeft en het in het echte leven kan bekijken.

Een goede zadelmaker weet ook dat er gewoon uitzonderingen zijn en zal dus ook een zadel en paard in het echt willen bekijken en voelen. Bij een goede zit er niet voor niets een opleiding en jaren ervaring bij. Dat kan je niet dmv filmpjes en foto's.

Helemaal eens. Ik krijg hier wel een beetje het idee dat mensen zadelmakertje willen spelen want dien en die op social media zegt het niet zo hoort...

Dat vind ik gevaarlijke adviezen. De zadelmaker heeft als het goed is het paard gezien en het zadel beoordeeld. Dan is het ook aan de zadelmaker om te kijken wat te oplossing is. Zomaar aan het zadel sleutelen nooit aan beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 15:20 



 
Profiel   

Logisch hoor! Ik reageerde meer op daphara die in mijn ogen adviseert om het zonder zadelmaker te doen naar aanleiding van een post op sm, waar daarvoor dus ook van gezegd wordt dat niet alles op internet waar is. Er wordt 1 Sm account nu geloofd op hun woord is ook vreemd, eigenlijk. Die kunnen nooit elk geval in het echt kennen en je hebt altijd uitzonderingen op de regel.

Een fijne singel zoeken is alleen maar goed. :j En een keer uitproberen kan ook, maar het overleggen zou ik idd altijd doen. Zij hebben ervoor geleerd en kennen jouw paard in het echt, niet alleen van een foto en verhaaltje. En zullen dus ook de aanpassingen kunnen doen die werken voor jouw paard die ze misschien bij een ander juist niet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 15:23 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Logisch hoor! Ik reageerde meer op daphara die in mijn ogen adviseert om het zonder zadelmaker te doen naar aanleiding van een post op sm, waar daarvoor dus ook van gezegd wordt dat niet alles op internet waar is. Er wordt 1 Sm account nu geloofd op hun woord is ook vreemd, eigenlijk. Die kunnen nooit elk geval in het echt kennen en je hebt altijd uitzonderingen op de regel.

Een fijne singel zoeken is alleen maar goed. :j En een keer uitproberen kan ook, maar het overleggen zou ik idd altijd doen. Zij hebben ervoor geleerd en kennen jouw paard in het echt, niet alleen van een foto en verhaaltje. En zullen dus ook de aanpassingen kunnen doen die werken voor jouw paard die ze misschien bij een ander juist niet doen.


Goh wat flauw en uit verband getrokken zeg! Waar adviseer ik om het helemaal zonder zadelmaker te doen?

Het enige dat ik zei was dat je het waarschijnlijk ook zelf kunt verplaatsen, nou ja, bij dit zadel dus niet.
Mijn dressuurzadel is geleverd met 3 singelstoten en daar kon ik wel makkelijk zelf kiezen welke stoten gebruikt worden. Ik zelf vond het niet nodig meteen om er een zadelmaker erbij te halen toen ik de andere stoot ging proberen, eerst kijken of het zadel inderdaad dan beter blijft liggen en daarna te laten controleren door een zadelpasser.

Als het niet werkt, heb je het snel genoeg door en heb je niet voor niks een zadelmaker extra laten komen. Ik ben juist groot fan van je zadel regelmatig na laten kijken en heb de zadelmaker een paar keer per jaar op bezoek voor controle, en als je mijn berichtgeschiedenis op bokt doorzoekt, dan zul je ook zien dat ik regelmatig aangeef dat ik 1x per jaar controle persoonlijk echt te weinig vind.

Maar ik ben niet bang om zoiets simpels als een singelstoot ophanging zelf eerst uit te proberen, als het zadel goed past, moet het IMO geen enkel probleem zijn om een ander ophangpunt voor de stoot te proberen. We zien het toch ook niet als een probleem om een andere singel te proberen?
In het geval van het zadel van Enzo_Olie niet mogelijk, tja dan heb je dus wel gelijk een zadelfitter nodig.

En mijn mening is niet gebaseerd op 1 SM post, dat filmpje was voor xSCWx, ter verduidelijking waarom het kopijzer invloed kan hebben op de ontwikkeling van de Trapezius spier, beeld zegt soms meer dan 1000 woorden, het filmpje heeft ook niets te maken met de singelstoten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 16:16 



 
Profiel   

Ja als er gewoon 3 stoten aan het zadel hangen durf ik ook best stoot 2&3 eens te pakken om te kijken welk effect dat heeft. Dus ik snap je daphara

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 16:48 



 
Profiel   

Je zegt vaker dat iets verkeerd zou zijn op basis van foto's en dat onderbouw je met dat sm account vaak. Dit keer niet, mijn excuses.
Ik zou alleen wat voorzichtiger en minder stellig zijn in wat fout is in jouw ogen. Op fotos beoordelen doen goede zadelmakers niet voor niets niet, ze kennen het paard niet, weten niet hoe het zadel in beweging ligt en hoe het dier aanvoelt. Je kan advies geven hier, maar geen dingen afkeuren, want daar heb je echt te weinig informatie voor.
Ik heb al eerder gezegd dat ik het nogal extreem vind hoe hier gereageerd wordt soms. Het is erg zwart wit, terwijl dat toch juist bij dieren vaak niet zo is. En dat is wel eens vervelend, net zoals pasgeleden al een discussie.

Je kent het paard niet in het echt en je reageert dat je het gewoon zelf kan doen. Daarom zeg ik dat je IN MIJN OGEN adviseert om het gewoon maar zelf te doen. Je zegt niks over zadelmaker, maar wel dat het niet goed is en dat je gewoon zelf kan veranderen. Je weet niet of het niet goed is, want je weet de beweegredenen niet, niet hoe het aanvoelt in beweging, alleen foto en de theorie. Dat je vaker de zadelmaker laat komen is heel fijn voor jouw paard, maar maakt niks uit in deze discussie.

De singelstoten kunnen zeker wel een groot verschil geven. Ook in hoe het zadel ligt. Dus zo simpel is het bij lange na niet altijd. Ik zou dat juist weer nooit zelf doen en ik ben ook niet zomaar verschillende modellen singels gaan testen. Eerst uitgezocht met zadelmaker. Daarna singels uitgeprobeerd van hetzelfde model. Geen ander model, want het ene model was niet voor niets het advies. Dat heb ik met singelstoten ook, altijd in overleg gedaan met de zadelmaker. Ik vind dat ook niet voor niets de zadelmaker laten komen, want als ik iets wil veranderen ligt het blijkbaar toch niet goed genoeg.
Op de foto's was al te zien dat het niet simpel 3 stoten waren toen ik reageerde, dus dan zou ik al helemaal niet eraan gaan zitten, ook al zou het wel kunnen.
Ik weet precies wanneer mijn zadel goed ligt en wanneer niet en ook wat er aan aangepast moet worden. Toch doe ik dingen in overleg, ik heb geen opleiding voor zadelmaker gevolgd. En ik weet niet alle beweegredenen ergens achter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 17:23 



 
Profiel   

Daphara schreef
maralyn schreef
Ik heb wat op te biechten. Ook al is dit geen biecht topic. :')

Ik heb zojuist een ander zadel bij mijn zadelmaker gekocht. *\o/*

Mijn huidige zadel, thorowgood lag nog prima..maar ik wil zelf ook wel een x luxe.

Dus heb een fairfax gekocht. Beide partijen blij.
Mijn billen..maar mijn paard nog meer..
Met haar 1,55 is ze ineens gegroeid voor haar idee tot super paard en voelt nu aan als een bewegingsmonster.

Let wél, deze theatrale gevoel komt weg omdat ik niks gewend ben. Is eerlijk.

Maar omdat dit zadel langer is... Van zweetbladen. Past de 80 cm niet meer :')


Is dat die singel met bont?
Want de lengte van die singel is goed.
Die singel heeft nog een stuk singel boven de gespen, dus zou dezelfde lengte houden, alleen dan met de gespen op het uiteinde van de singel.

Je wilde toch al naar een crescent, dus misschien dat de Edix crescent dan beter past.


Wil je mij ff pben want ik kan deze niet helemaal lekker ontcijferen.
Beetje druk hoofd.

Het is die mattes met bont. Dat klopt.
Had na compleet aansingelen alles op bovenste gaatje en kon er nog een vuist tussen doen :')

Maar. Het zadel ligt goed. Die verschoof niet. En zelfs een grotere boom in gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 17:25 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Je zegt vaker dat iets verkeerd zou zijn op basis van foto's en dat onderbouw je met dat sm account vaak. Dit keer niet, mijn excuses.
Ik zou alleen wat voorzichtiger en minder stellig zijn in wat fout is in jouw ogen. Op fotos beoordelen doen goede zadelmakers niet voor niets niet, ze kennen het paard niet, weten niet hoe het zadel in beweging ligt en hoe het dier aanvoelt. Je kan advies geven hier, maar geen dingen afkeuren, want daar heb je echt te weinig informatie voor.
Ik heb al eerder gezegd dat ik het nogal extreem vind hoe hier gereageerd wordt soms. Het is erg zwart wit, terwijl dat toch juist bij dieren vaak niet zo is. En dat is wel eens vervelend, net zoals pasgeleden al een discussie.

Je kent het paard niet in het echt en je reageert dat je het gewoon zelf kan doen. Daarom zeg ik dat je IN MIJN OGEN adviseert om het gewoon maar zelf te doen. Je zegt niks over zadelmaker, maar wel dat het niet goed is en dat je gewoon zelf kan veranderen. Je weet niet of het niet goed is, want je weet de beweegredenen niet, niet hoe het aanvoelt in beweging, alleen foto en de theorie. Dat je vaker de zadelmaker laat komen is heel fijn voor jouw paard, maar maakt niks uit in deze discussie.

De singelstoten kunnen zeker wel een groot verschil geven. Ook in hoe het zadel ligt. Dus zo simpel is het bij lange na niet altijd. Ik zou dat juist weer nooit zelf doen en ik ben ook niet zomaar verschillende modellen singels gaan testen. Eerst uitgezocht met zadelmaker. Daarna singels uitgeprobeerd van hetzelfde model. Geen ander model, want het ene model was niet voor niets het advies. Dat heb ik met singelstoten ook, altijd in overleg gedaan met de zadelmaker. Ik vind dat ook niet voor niets de zadelmaker laten komen, want als ik iets wil veranderen ligt het blijkbaar toch niet goed genoeg.
Op de foto's was al te zien dat het niet simpel 3 stoten waren toen ik reageerde, dus dan zou ik al helemaal niet eraan gaan zitten, ook al zou het wel kunnen.
Ik weet precies wanneer mijn zadel goed ligt en wanneer niet en ook wat er aan aangepast moet worden. Toch doe ik dingen in overleg, ik heb geen opleiding voor zadelmaker gevolgd. En ik weet niet alle beweegredenen ergens achter.


Ik kan dit wel begrijpen, soms worden dingen hier erg stellig gebracht. Niet alles is op een foto duidelijk te zien en het kan ook nog vertekenen. Plus dat er paarden zijn die in beweging best anders zijn dan in stilstand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 18:09 



 
Profiel   

@ MyWhisMax
Ik denk dat je me nu echt verwart met iemand anders, want ik heb hier nog nooit gezegd dat een zadel verkeerd ligt met onderbouwing van dit sm account. Ik heb 2x eerder in dit topic dit account aangehaald, 1x als tip om te volgen en 1x een link geplaatst naar een interessante post over afstaande singels.

Ik ben volgens mij doorgaans niet super stellig en gebruik vaak “ik zou zus of zo adviseren”, “ik vind”, “het lijkt alsof”, “ik denk dat”, “IMO”, enz. En vanaf het begin in dit topic heb ik aangegeven dat ik geen professional ben.
Ja bepaalde feiten ben ik stellig in, zoals de minimale lengte van een singel of waar pointbillets voor bedoeld zijn. Ik heb hier onlangs volgens mij helemaal niet meegedaan aan een discussie, of het is totaal langs me heen gegaan dat er een discussie was waar ik deel aan nam. Ik baseer mijn mening over het gebruik van een pointbillet bij dit paard puur op het beeld en feit dat Enzo_Ollie aangaf dat het paard een hoge schoft heeft en het zadel naar achteren schuift, maar ze hier geen last van heeft bij haar springzadel.

Het is goed advies van jouw om dingen in overleg met je zadelmaker/zadelfitter te doen en helemaal prima dat jij alles in overleg doet met je zadelmaker, echt top als je zadelmaker zo mee kan en wil denken.

Ik zie niet de nood om het testen van het gebruik van een andere singelstoot met een zadelmaker te doen, maar als iemand het fijner vind om dat wel te doen is dat ook prima, geen discussie van mij daarover.
Als ik het me goed herinner is ook Sinatra zadelfitter (corrigeer me als ik het mis heb) en ook zij geeft aan dat het geen probleem moet zijn om een andere singelstoot te proberen als die mogelijkheid er is.

Hou er ook rekening mee dat zadelfitter geen beschermd beroep is, iedereen kan zich zo noemen ook zonder opleiding. In redelijk wat zadelfitter opleidingen/cursussen wordt er aan het onderwerp “singels” niet eens heel veel aandacht besteed, wat ik persoonlijk echt een gemiste kans vind.
Ik heb ter oriëntatie het lesmateriaal van verschillende opleidingen doorgenomen, mijn zadelmaker heeft namelijk voorgesteld dat ik over enkele jaren diens zaak zou kunnen overnemen (mocht ik dat willen). Maar als ik dat al serieus zou overwegen, wil ik eerst een uitgebreide opleiding volgen, vandaar dat ik zoveel mogelijk lesmateriaal nu al doorspit.

Ook in dit topic is meerdere keren gebleken dat de door de zadelmaker/fitter geadviseerde singels (vaak meeverkocht bij het zadel) helemaal niet goed passen bij het paard, of dat een zadelmaker niets gezegd heeft van het feit dat een bepaalde singel echt niet goed past.
Als de wijsheid alleen bij zadelmakers zou liggen, zou de imo nood voor een topic als dit, waar singel-advies gegeven wordt, niet bestaan, want dan zou elke zadelmaker de juiste singel adviseren voor hun cliënten en aangeven als een singel niet goed past, dan wist ook elke ruiter die een zadelmaker laat komen wat de juiste lengte en model singel voor hun paard moet zijn.

Maar hey, ik ben hier met de beste bedoelingen mee gaan praten en adviseren, als dat niet zo over komt en als mijn advies zo storend is, heb ik er totaal geen probleem mee om het topic te ontstippen en mijn mening voortaan voor me te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 19:30 



 
Profiel   

Nee, ik ben ook zeker geen professional :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 19:32 



 
Profiel   

Ik ga er verder niet op in als je zegt wel te ontstippen omdat het zogenaamd niet gewaardeerd wordt, terwijl het gaat over de manier waarop. Dan heeft het geen nut verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 19:38 



 
Profiel   

Sintara schreef
Nee, ik ben ook zeker geen professional :+


Thanks, dan verwar ik je met iemand anders, ik weet namelijk dat er zadelpasser/fitter meekletsen in dit topic, ik dacht dat jij dat was…. Moet echt nodig terug zoeken wie dat dan wel is met wie ik je gewisseld heb, want dan moeten jullie gebruikersnamen op elkaar lijken (voor iemand met dyslectie, zoals ik).

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 19:43 



 
Profiel   

Ik heb een bruine Edix crescent, 80cm in de aanbieding.
Singel past niet bij mijn paard, ze wordt er boos van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 19:55 



 
Profiel   

Hoe bevallen de Fra singels op bolle paarden/ ponys? Met name omdat het wel rechte singels zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 20:20 



 
Profiel   

Muze schreef
Hoe bevallen de Fra singels op bolle paarden/ ponys? Met name omdat het wel rechte singels zijn

Omdat die volledig elastisch is, voegt die wel rond de buik van die van mij.
Alleen is er geen bontje dat er goed om blijf zitten waarbij ik gebruik kan blijven maken van de D-ring voor m'n martingaal. En zonder bont krijgt die van mij van alles kale plekjes, dus ik gebruik de singel alleen af en toe als ik ga dressuren en de martingaal niet nodig heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 21:39 



 
Profiel   

lies schreef
Ik heb een bruine Edix crescent, 80cm in de aanbieding.
Singel past niet bij mijn paard, ze wordt er boos van.


Helaas te lang bij mijn pony ;( zoek nog een crescent in 60-65 cm (bruin).

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 22:17 



 
Profiel   

Ik denk dat ik mijn rechte Picasso singel wel echt als geslaagd mag zien! Gister een 100 km wedstrijd gehad. Een beetje tegen mijn gevoel in geen schone singel eraan gehangen gezien ik nog maar 1 Picasso heb. Maar paardlief heeft de wedstrijd gewoon fantastisch uitgelopen in het heuvelachtige Duitsland. Ronde tijden van 16, 19 en 13,5 km/u. En geen 1 plekje op van zijn singel of gevoeligheid. Drie dubbel geslaagd dus die rechte neopreen singel <3
[ img ]

Ga hem wel in een maatje kleiner bestellen omdat meneer meer in conditie komt _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 08:15 



 
Profiel   

Wat fijn Billy! En wat een super prestatie hebben jullie neer gezet! Respect!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 18:12 



 
Profiel   

Ik heb inmiddels de Edix Anatomic binnen, morgen passen dus ben benieuwd :) Ik heb nu een paar dagen met een rechte neopreen singel gereden en die lijkt toch wat de singelstoten mee naar voren te willen trekken, dus ik hoop dat de Edix dat niet doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 18:20 



 
Profiel   

Wat een prestatie Billy! Proficiat. Heel gaaf. Heb je een volg topic toevallig?

Ik heb de voorste singelstoot vandaag eentje naar achteren gedaan en ik vond het fijner rijden. Ik werd altijd een beetje voorover gedrukt en dat was nu echt een stuk minder. Zadel bleef ook netjes liggen, paard liep eronder zoals hij altijd doet (goed ontspannen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 18:31 



 
Profiel   

Ik ben niet laaiend enthousiast over deze singel. Althans, wel over de singel zelf, maar niet over dit model. Dit is de Edix anatomical.

Voor het rijden:

[ img ]

Na het rijden:

[ img ]

Hij lijkt de singel stoten wat mee naar voren te willen trekken. Ik kan de voorste singelstoot verder naar voren doen, maar ik weet niet of dat hier de beste zet is. De achterste stoot trekt dan nog steeds scheef naar voren. Het zadel schuift verder niet heel erg mee, maar de singel kruipt dus wat in de oksels. Overigens liep ze er wel ok mee, maar dat doet ze overal mee. Dus dat vind ik een lastige graadmeter :+

Toch een ander model? Dan doe ik meteen nog maar 5cm langer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 15:33 



 
Profiel   

Zou voor jouw paard een crescent niet geschikter zijn?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 16:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 117 van de 161 [ 4010 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120 ... 161  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen