Zadel voor korte, rechte rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Zadel voor korte, rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 21:26

Voor mijn nieuwe paard zoek ik een zadel. Nu was er een 17,5" Tekna aangemeten welke prefect op haar rug ligt, maar ik vind deze zelf verschrikkelijk zitten en dit werkt door in mijn paard. Het is alsof ik op een balansbord zit welke naar links en rechts wiebelt.
Daarna een Prestige Roma geprobeerd welke echt al mega veel fijner zat, ik vond mijn paard daar ook een stuk prettiger onder lopen, wel vond ik de zit iets te opgesloten. Maar ik vind de prijs erg hoog (€2350), ook in het hoofd houdend dat mijn paard pas 4 is (en er mogelijk/waarschijnlijk uit groeit).

En wat nu... Ik weet dat ik de Euroriding Diamant zadels zeer fijn vind, deze zijn ook 2ehands voor een leuke prijs te krijgen. Maar zouden die geschikt kunnen zijn voor mijn paard? Of hebben jullie nog andere suggesties? Het draagvlak is 46 of 48cm (moet ik nog even goed opmeten).

zoef123

Berichten: 365
Geregistreerd: 08-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 21:27

Kingsley maar ook duur 2de hands wel wat goedkoper

Zonnebloem24
Berichten: 36
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Zadel voor korte, rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 21:35

Ik heb een bliss of London monoblad, 17 inch en korte kussens.
Mijn paard heeft ook een hele korte rechte rug maar dit zadel past goed en zit voor mij ook comfortabel (krijg snel last van mijn rug en dat heb ik nu niet).

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Zadel voor korte, rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 21:43

Massimo of misschien wintec IW? Ikonic heeft dezelfde vorm als tekna dacht ik

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Zadel voor korte, rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 22:06

Als je een kwalitatief goed tweedehands zadel koopt van een goed merk en je paard is er na 4 maanden uitgegroeid, kan je hem vaak voor dezelfde prijs wel weer verkopen. tis een hele uitgave maar meestal houd het zn waarde wel

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: Zadel voor korte, rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 22:14

Euroriding diamant was voor mijn paard te rond. hij heeft een erg rechte rug met hoge schoft.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Zadel voor korte, rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 22:17

Ik weet niet uit welke omgeving je komt? Anders mag je mijn euroriding diamant wel een keer proberen op je paard?

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Zadel voor korte, rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 22:29

Ik zou naar Country Mill gaan en daar verschillende zadels testen. Dan kan je zelf kijken waar je het lekkerst in zit en is het zadel ook gelijk aangepast op jouw pard

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Re: Zadel voor korte, rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 22:42

Connect Saddles. Wel wat duurder, maar is onbeperkt te persen dus zal lang mee kunnen gaan ondanks het uitzwaren van je paard. Ik heb zelf het model Erasmus op mijn Friezen met een korte rug.

Afbeelding

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 22:57

Tweedehands prestige roma? Bizar trouwens, jaar of 6 geleden kocht ik die nieuwe voor €1800 euro!

goldyc

Berichten: 754
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 22:58

Ik zou gewoon kijken voor een tweedehands model waarvan je weet dat het goed ligt.
Ik had ooit een bates op mijn 4jarige, want dat was zo goed aanpasbaar en met verwisselbaar kopijzer. Maar na 8 maanden was de rug van mijn paard zo veranderd (onverwachte groeispurt), dat de boomvorm van de bates echt niet meer paste. Dus ik zou geen nieuw zadel kopen, hoe aanpasbaar het ook is.

marimba

Berichten: 676
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: hoofdstad van overijssel

Re: Zadel voor korte, rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 23:16

kijk eens bij Schutte zadels

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 23:55

zoef123 schreef:
Kingsley maar ook duur 2de hands wel wat goedkoper

Bedankt voor de tip, nieuw inderdaad te duur maar ik hou het 2e hands in de gaten. Worden niet heel veel aangeboden zo te zien.
Zonnebloem24 schreef:
Ik heb een bliss of London monoblad, 17 inch en korte kussens.
Mijn paard heeft ook een hele korte rechte rug maar dit zadel past goed en zit voor mij ook comfortabel (krijg snel last van mijn rug en dat heb ik nu niet).

Ik kom alleen maar op engelstalige sites dus zou niet eens weten waar ik dit zadel moet laten aanmeten.
Caily schreef:
Massimo of misschien wintec IW? Ikonic heeft dezelfde vorm als tekna dacht ik

Massimo hoor ik slechte verhalen over scheve bomen, Wintec heeft lange kussens en alles wat enigszins op Tekna lijkt schrijf ik af :') nog nooit zo beroerd op een paard gereden.
Gitana schreef:
Als je een kwalitatief goed tweedehands zadel koopt van een goed merk en je paard is er na 4 maanden uitgegroeid, kan je hem vaak voor dezelfde prijs wel weer verkopen. tis een hele uitgave maar meestal houd het zn waarde wel

Ik hou inderdaad 2ehands wel in de gaten. Maar aangezien het zadel niet helemaal 100% lag en ik de zit ook ietwat te gesloten vond, zoek ik toch eigenlijk liever naar wat beters.
JenniferU schreef:
Euroriding diamant was voor mijn paard te rond. hij heeft een erg rechte rug met hoge schoft.

Dat is jammer te horen...
Sky_As schreef:
Ik weet niet uit welke omgeving je komt? Anders mag je mijn euroriding diamant wel een keer proberen op je paard?

Dat is aardig, PB gestuurd!
Ballard_L schreef:
Ik zou naar Country Mill gaan en daar verschillende zadels testen. Dan kan je zelf kijken waar je het lekkerst in zit en is het zadel ook gelijk aangepast op jouw pard

Dat is zeker een optie als ik nu nog niks vindt. edit: die hebben heel veel merken, alles behalve euroriding haha
Friesfanaat schreef:
Connect Saddles. Wel wat duurder, maar is onbeperkt te persen dus zal lang mee kunnen gaan ondanks het uitzwaren van je paard. Ik heb zelf het model Erasmus op mijn Friezen met een korte rug.

[ [url=m/xyzgPk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Boven budget maar ik hou het in gedachten
Change3x schreef:
Tweedehands prestige roma? Bizar trouwens, jaar of 6 geleden kocht ik die nieuwe voor €1800 euro!

Ja de prijzen zijn aardig gestegen :D
goldyc schreef:
Ik zou gewoon kijken voor een tweedehands model waarvan je weet dat het goed ligt.
Ik had ooit een bates op mijn 4jarige, want dat was zo goed aanpasbaar en met verwisselbaar kopijzer. Maar na 8 maanden was de rug van mijn paard zo veranderd (onverwachte groeispurt), dat de boomvorm van de bates echt niet meer paste. Dus ik zou geen nieuw zadel kopen, hoe aanpasbaar het ook is.

Dat is inderdaad ook mijn gedachtengang. Ze is 4, ze gaat bijna zeker uit het zadel groeien dat ze nu op krijgt. Ik vind het al een hele investering, laat staan als ik het over een jaar weer kan verkopen.
marimba schreef:
kijk eens bij Schutte zadels

Ga ik opzoeken - edit: mooie zadels maar boven budget

Bedankt voor alle tips! Als iemand nog wat weet hoor ik het graag

Furst
Berichten: 606
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Zadel voor korte, rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 00:18

Al eens Edix zadels overwogen? Zitten echt heerlijk en zijn gemakkelijk aan te passen aan jouw paard.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Zadel voor korte, rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 01:04

Als je Euroriding Diamant fijn vindt zitten, dan kun je ook kijken bij bijv Fryso. Die zijn wat meer toegesneden op iets "plattere" paarden.

Geen idee waar je zit, maar een goede zadelmaker kan een zadel dat voor jou prettig zit, vaak wel goed aan het paard aanpassen. Niet alleen kwa boom, maar ook kwa vulling en gebalanceerd zijn, zelfs kwa kussenlengte. Zo doe ik het ook. Ik koop een leuke tweedehands en laat die dan gewoon verstellen.

dieseltje09

Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 02:15

Ik heb voor een zelfde type jonge paard (ook nog eens een redelijk ontwikkelde schoft) de seabis Calvia pro of de Carina pro als optie gekregen.
Overigens wel echt de nieuwe pro versies die hebben van zichzelf namelijk een kort frans kussen zoals de Tekna. De oude nog in het model zoals ze van de Ruiz Diaz fabriek kwamen zijn net een stukje langer namelijk.
Ander voordeel, kopijzer is net als wintec/tekna/thorowgood etc met 4 schroeven loshalen te wisselen naar een andere maat!

Verschil met de 2 modellen zit hem in de kniewrong trouwens.

Met een beetje geluk kan je die 2e hands nog wel ergens vandaan halen, kon de mijne in ieder geval voor stuk minder als de prijs van een nieuwe Tekna ophalen via Marktplaat! Tuurlijk er zitten wat krasjes op maar paard van mij is ook 4, ik ga geen zo goed als nieuw spul op die jonkies leggen

Ik heb trouwens ook een afkeer voor alle dressuurzadels vanuit Tolga (producent van dus de Ikonic Tekna Letek en Tolga zelf) ik kan er gewoon echt niet op zitten

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 09:16

Niemand kan je hier advies geven, geen duidelijke foto's van de rug, geen filmpjes in beweging, geen idee van jou als ruiter, we zijn niet helderziend. Dus of iets ook maar in de verste verte zou kunnen passen op je paard gaat zo niet lukken. Ik werk zelf samen met Wellsaddle, die hebben een jonge- paarden traject, je koopt een goed passend 2e hands zadel, wat je weer kunt inruilen voor een ander als je paard er is uitgegroeid. Je kunt gewoon een afspraak maken op je eigen locatie, of daar langsgaan met je paard en alles in de rijbak daar testen.

ArtHorse
BKB 2024 winnaar 3D
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-03-24

Re: Zadel voor korte, rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:07

17,5 inch zadels zijn wel te vinde, maar pas jij er zelf ook goed in? Als je lange bovenbenen en meer zitvlees hebt maar ook graag flinke wrlngen hebt en een hoge lepel achter je, dan wordt dat op een 17,5 inch boom al snel erg krap en dan kan een zadel in theorie er precies uitzien zoals je wilt, maar je toch steeds uit balans gooien.

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Re: Zadel voor korte, rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:22

Ik heb geen ervaring met de zadels, maar in mijn zoektocht kwam RS saddles voorbij. Ik heb zelf een Schutte gekocht, maar wellicht past een RS zadel beter bij jou budget.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:30

Let bij RS op met alle bijkomende kosten.
Daar wordt niet echt duidelijk over gecommuniceerd.
Bij veel zadelfitters heb je geen consult kosten als je een zadel afneemt. Hier wel.
En daarbij afleverkosten, reiskosten, en kosten kopijzer.
Recent aangekocht zadel viel hierdoor eur 400,00 hoger uit dan verwacht.

46cm draagvlak is niet heel kort.
Volgens mij heb je dan behoorlijk wat keuze. Ik zou ivm groei wel opletten op verwisselbaar kopijzer of verstelbare boom.

Wellicht heeft Kifra Horse wat? Of Raisa van zadellogisch.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Zadel voor korte, rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:07

schutte zadels kunnen ook mooi kort zijn (ook mogelijk met franse kussens)

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:13

xSCWx schreef:
Voor mijn nieuwe paard zoek ik een zadel. Nu was er een 17,5" Tekna aangemeten welke prefect op haar rug ligt, maar ik vind deze zelf verschrikkelijk zitten en dit werkt door in mijn paard. Het is alsof ik op een balansbord zit welke naar links en rechts wiebelt.
Daarna een Prestige Roma geprobeerd welke echt al mega veel fijner zat, ik vond mijn paard daar ook een stuk prettiger onder lopen, wel vond ik de zit iets te opgesloten. Maar ik vind de prijs erg hoog (€2350), ook in het hoofd houdend dat mijn paard pas 4 is (en er mogelijk/waarschijnlijk uit groeit).

En wat nu... Ik weet dat ik de Euroriding Diamant zadels zeer fijn vind, deze zijn ook 2ehands voor een leuke prijs te krijgen. Maar zouden die geschikt kunnen zijn voor mijn paard? Of hebben jullie nog andere suggesties? Het draagvlak is 46 of 48cm (moet ik nog even goed opmeten).


Als jouw paard wel in een Tekna en een Prestige Roma past, dan zal het draagvlak wel eerder 50cm zijn dan 46cm.
Laatst bijgewerkt door Dees op 28-03-24 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Zadel voor korte, rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:14

Mijn Sella 17,5” is volgens mij 44cm.

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 15:48

boemel schreef:
Let bij RS op met alle bijkomende kosten.
Daar wordt niet echt duidelijk over gecommuniceerd.
Bij veel zadelfitters heb je geen consult kosten als je een zadel afneemt. Hier wel.
En daarbij afleverkosten, reiskosten, en kosten kopijzer.
Recent aangekocht zadel viel hierdoor eur 400,00 hoger uit dan verwacht.

Ohh wow, dat is nog best wel veel inderdaad.
Mijn Schutte was prijzig, maar dan heb je wel het aanmeten, afleveren en controle over enkele maanden erbij in zitten. Vgm ben je de eerste 6 maanden ong. gedekt qua kosten. En dan te denken dat ze een reisafstand heeft van enkele reis 150km.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Zadel voor korte, rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 17:08

Ik heb zelf Sella en daar zit ook gewoon alles bij in. Ik kreeg zelfs een leenzadel.
En de controles en opvulbeurten zijn goed betaalbaar.
Schutte heb ik ook goede ervaringen mee.