Bitloos hoofdstel geen druk achter oren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Bitloos hoofdstel geen druk achter oren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 10:17

Gezocht: bitloos hoofdstel, geen druk achter de oren (medisch advies, dus geen hackamore), niet kaakgekruisd (idem medisch advies). Het liefste wel een hoofdstel waar je iets mee te zeggen hebt, dus geen touwhalster o.i.d. ivm sterk paard.
Iemand tips?

Ik zag de Horka Crown, ideaal op het hoofd, geen druk achter de oren maar dan niet bitloos. Ik zoek wel zo'n soort kopstuk.

Iemand ideeën of misschien nog andere suggesties?

kwii
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Bitloos hoofdstel geen druk achter oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 10:22

FRA Rebecca? Alhoewel die een stuk minder scherp zal inwerken dan een een touwhalster denk ik.
Of een losse sidepull neusriem bijvoorbeeld via Dabo's Design op een hoofdstel met een anatomsich kopstuk?

MyWishMax

Berichten: 25340
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 10:25

Je weet dat een touwhalster juist erg scherp inwerkt he? En juist niet zo zacht als jij denkt. Daarom dus niet geschikt om met contact mee te rijden.

Je zal opzoek moeten naar een anatomische sidepull dan. Of een simpele kopen en zelf een anatomisch kopstuk ervoor kopen.

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Bitloos hoofdstel geen druk achter oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 10:31


Molfre

Berichten: 2638
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 10:40

Hoe wil je ermee rijden?

Als je voornamelijk van het recreëren in het bos bent en constant contact niet nodig is, zou ik je toch een touwhalster aanraden. Een bosal zou ook kunnen, maar die geeft al lichte druk achter de oren.

Als je met contact en bijvoorbeeld dressuurmatig wilt rijden, kom je al gauw uit op iets als een sidepull, maar dat is dan weer super zacht (zachter wordt het niet).
Ik ben groot fan van de Waldhausen Anatomic:
https://www.horze.nl/kaptoom/waldhausen ... 39874.html

Van gekruisde riemen (kaak of kin) ben ik geen voorstander. Ze hebben een slechte release en kunnen daardoor onbedoeld knijpend en verwarrend zijn voor je paard.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 10:42

Molfre schreef:
Hoe wil je ermee rijden?

Als je voornamelijk van het recreëren in het bos bent en constant contact niet nodig is, zou ik je toch een touwhalster aanraden.

Als je met contact en bijvoorbeeld dressuurmatig wilt rijden, kom je al gauw uit op iets als een sidepull, maar dat is dan weer super zacht (zachter wordt het niet).
Ik ben groot fan van de Waldhausen Anatomic:
https://www.horze.nl/kaptoom/waldhausen ... 39874.html

Van gekruisde riemen (kaak of kin) ben ik geen voorstander. Ze hebben een slechte release en kunnen daardoor onbedoeld knijpend en verwarrend zijn voor je paard.


Vooral recreatief, een touwhalster geeft ook druk precies achter de oren en dat is dus niet wenselijk.. En ik zie hier ook staan dat de inwerking best scherp kan zijn, dus lijkt mij geen goed idee.
Gekruisd mag medisch niet, druk achter de oren ook niet. Ik ga eens kijken naar je Waldhausen.

rien10
Berichten: 14721
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 10:45

MyWishMax schreef:
Je weet dat een touwhalster juist erg scherp inwerkt he? En juist niet zo zacht als jij denkt. Daarom dus niet geschikt om met contact mee te rijden.

Je zal opzoek moeten naar een anatomische sidepull dan. Of een simpele kopen en zelf een anatomisch kopstuk ervoor kopen.

En een sidepull met een sterk paard? Lijkt me niet zo fijn.

TS gaat het om druk op het kopstuk, of het feit dat er geen bit in kan. Want als het dat eerste betreft, kan je nog denken aan een bit zonder hoofdstel.
Hier op Bokt zijn daar ook enkele topics over. Het bit blijft op z'n plaats door een kinriempje.

MyWishMax

Berichten: 25340
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 10:52

rien10 schreef:
MyWishMax schreef:
Je weet dat een touwhalster juist erg scherp inwerkt he? En juist niet zo zacht als jij denkt. Daarom dus niet geschikt om met contact mee te rijden.

Je zal opzoek moeten naar een anatomische sidepull dan. Of een simpele kopen en zelf een anatomisch kopstuk ervoor kopen.

En een sidepull met een sterk paard? Lijkt me niet zo fijn.

TS gaat het om druk op het kopstuk, of het feit dat er geen bit in kan. Want als het dat eerste betreft, kan je nog denken aan een bit zonder hoofdstel.
Hier op Bokt zijn daar ook enkele topics over. Het bit blijft op z'n plaats door een kinriempje.


Met alles wat TS benoemt heb je weinig opties he? Niet gekruist, geen druk achter de oren. Daarbij ligt het er maar net aan wanneer hij sterk is en op wat voor manier. Met hand oplossen is maar zelden een goed idee/oplossing en je hebt er ook zat die juist op hele zachte optoming met correct rijden minder sterk worden, omdat het ook vaak rijtechnisch is of erger kan worden.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 11:08

rien10 schreef:
MyWishMax schreef:
Je weet dat een touwhalster juist erg scherp inwerkt he? En juist niet zo zacht als jij denkt. Daarom dus niet geschikt om met contact mee te rijden.

Je zal opzoek moeten naar een anatomische sidepull dan. Of een simpele kopen en zelf een anatomisch kopstuk ervoor kopen.

En een sidepull met een sterk paard? Lijkt me niet zo fijn.

TS gaat het om druk op het kopstuk, of het feit dat er geen bit in kan. Want als het dat eerste betreft, kan je nog denken aan een bit zonder hoofdstel.
Hier op Bokt zijn daar ook enkele topics over. Het bit blijft op z'n plaats door een kinriempje.


Met alles wat TS benoemt heb je weinig opties he? Niet gekruist, geen druk achter de oren. Daarbij ligt het er maar net aan wanneer hij sterk is en op wat voor manier. Met hand oplossen is maar zelden een goed idee/oplossing en je hebt er ook zat die juist op hele zachte optoming met correct rijden minder sterk worden, omdat het ook vaak rijtechnisch is of erger kan worden.[/quote]

Je moet vooral kunnen corrigeren als hij aan de kletter gaat en als hij niet doet wat je wil dat hij doet. Dat je hem even kan zeggen hé vriend, ik wil naar rechts dus we gaan naar rechts. En als hij weg schiet, dat je iets hebt om te zeggen hé hier ben ik dit gaan we dus niet doen. Met een touwtje en goed naar achter zitten, kan je op zo'n moment he-le-maal niks.

rien10
Berichten: 14721
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bitloos hoofdstel geen druk achter oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 11:23

Ik ben bang dat niets in jouw range van mogelijkheden gaat helpen.
Een rijring of neckrope wordt dan ook niets.
Mij klinkt het als een hopeloze missie.

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 11:31

een hackamore is dus een prima oplossing hiervoor... geeft als je hem goed gebruikt geen druk achter de oren maar je hebt wel een "nood"rem.

Ik rijdt ook al een aantal jaar mijn merrie met atlasproblemen met een hackamore, dit is het enige naast de sidepull wat ze verdraagt omdat het dus geen druk achter de oren geeft bij goed gebruik. :D

Melzazu
Berichten: 1792
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 11:33

rien10 schreef:
Ik ben bang dat niets in jouw range van mogelijkheden gaat helpen.
Een rijring of neckrope wordt dan ook niets.
Mij klinkt het als een hopeloze missie.


Eens en als het over hetzelfde paard als met de maagproblemen gaat klinkt dat hele paard inmiddels voor mij een beetje als een hopeloze missie. Zoveel dingen wat allemaal medisch niet kan en mag heb ik nog niet vaak gehoord van een paard.

Heb wel met je te doen TS.

rien10
Berichten: 14721
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 11:34

Een touwhalster vind ik ook echt een optie. Je kunt het "kopstuk" touw goed naar achteren leggen, verder met rijden heb je echt heel veel lossigheid.
Wat Faunty schrijft vind ik interessant.

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 11:45


Schrompeltje
Berichten: 47
Geregistreerd: 21-05-13

Re: Bitloos hoofdstel geen druk achter oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 11:48

Zou misschien met dubbele teugel geen idee zijn? Gewone sidepull + hackamore/bit bijvoorbeeld.

jesss_amigo

Berichten: 1808
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Bitloos hoofdstel geen druk achter oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 12:12

Ik heb ook een best sterke merrie en verschillende bitloze hoofdstellen geprobeerd. Wat mijn ervaring is dat hoe 'breder' het neusriem gedeelte hoe minder ik te zeggen had. Is op zich ook best logisch, want hoe meer oppervlakte hoe meer de druk verdeeld wordt.

Ik rij nu met deze: (dan wel met een bondje om het neusriem gedeelte).
Maar hiermee kun je wel het stukje 'sterk zijn' tackelen, zonder meteen gebruik te maken van een hefboomeffect. Uiteraard is dat wel scherper op de neus, maar je moet ergens je 'noodrem' op hebbem.

Afbeelding

pluisje88

Berichten: 8081
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Bitloos hoofdstel geen druk achter oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 13:11

Ik zweer bij een scrawbrig:) veel fijner dan een sidepull. Touwhalster is veel te scherp. Kaak en kingekruisd geeft heel veel druk.

naranja1
Berichten: 687
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 14:25


Gladijs
Berichten: 534
Geregistreerd: 11-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 17:18

Afbeelding
De bitloze hoofdstellen van Lovelance zijn geweldig! Zacht, anatomisch gevormd kopstuk,prachtig duurzaam materiaal, en een mooi klassiek uiterlijk voor eventuele wedstrijden. Mag naar ik weet mee gestart worden. En nu ook in maat pony <3 *\o/*

Ps ik heb mijn frontriem er af maar er zit natuurlijk een prachtige frontriem bij. Deze zijn er ook met bling {:}

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 17:51

pluisje88 schreef:
Ik zweer bij een scrawbrig:) veel fijner dan een sidepull. Touwhalster is veel te scherp. Kaak en kingekruisd geeft heel veel druk.


Eens! Ook hier een scawbrig om dezelfde redenen (ook wel bekend onder de naam light rider) die kun je ook losse neusriem kopen zodat je die aan een kopstuk naar keuze kunt bevestigen

https://www.gelukkigpaard.nl/webshop/

pluisje88

Berichten: 8081
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Bitloos hoofdstel geen druk achter oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 21:59

Die light rider heb ik toen naar gekeken maar ik vond ze veel te duur voor wat het is. Ik heb uiteindelijk een mooi compleet hoofdstel gekocht en ik ben er super blij mee

Janneke2

Berichten: 22769
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 22:57

Citaat:
Je moet vooral kunnen corrigeren als hij aan de kletter gaat en als hij niet doet wat je wil dat hij doet. Dat je hem even kan zeggen hé vriend, ik wil naar rechts dus we gaan naar rechts. En als hij weg schiet, dat je iets hebt om te zeggen hé hier ben ik dit gaan we dus niet doen. Met een touwtje en goed naar achter zitten, kan je op zo'n moment he-le-maal niks.


Ik rijd al jaren de meest uiteenlopende paarden met de balansteugel.
('Jan der touw' heet het ding op stal.)

Mijn ervaring is een andere dan 'helemaal niets te zeggen': paarden luisteren er over het algemeen uitstekend naar.

prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Bitloos hoofdstel geen druk achter oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 23:50

Wat is geen druk achter de oren? Bij het lezen van de OP dacht ik namelijk dat het paard dus niks achter de oren mag, maar vervolgens staan hier op 1 na alleen maar hoofdstellen die gewoon achter de oren langs lopen. Dan zou je een oplossing moeten bedenken dat je een Dyon Difference o.i.d zo kan verbouwen dat je hem bitloos maakt. Of als het alleen de wervels betreft, de Stubben Freedom of een goedkopere variant daarvan.

Het paard mag helemaal geen bit in? Als er wel wat in mag zou je inderdaad de FRA Tabal kunnen proberen. Dan heb je sowieso geen druk achter de oren :D

germie

Berichten: 25968
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Bitloos hoofdstel geen druk achter oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 07:39

Of heel simpel de waldhausen xline:
https://www.onlineruitershop.nl/engels- ... N3EALw_wcB

Hier kan elk kopstuk aan, dus dan heb je zeker geen druk achter de oren mocht dit kopstuk nog te veel druk geven. Het is niet gekruist. Dus voldoet op alle fronten. Is een scawbrig.
Mag je ook nog eens officieel mee starten mocht je dat willen. Dus het meest veelzijdige bitloze hoofdstel op de markt.

pluisje88

Berichten: 8081
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Bitloos hoofdstel geen druk achter oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:00

De bovenstaande heb ik. Wij zijn er heel blij mee