Forums » Over Paarden » [HAR] Harnachement |
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp | |
Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige 1, 2 |
|
Plaats een nieuw onderwerp |
Dressuurzadel korte rug en korte zweetbladen, welke? |
---|
MyWishMax | |
Lau07 schreef Afhankelijk van je budget zou je ook voor volledig maatwerk kunnen gaan, dus dan hoef je je niet teveel te beperken tot eventuele merken die nu genoemd worden. Ik heb een Kentaur zadel met hele korte kussens. Op mijn merrie past maximaal 17 inch, en daar past iemand met een broekmaat 42 nog prima in. Let wel, het hangt natuurlijk ook heel erg van de rest van je lichaamsbouw af of je wel of niet in een zadel past. Is dat dan zo'n plat zadel? Want ja, het heeft ook te maken met de lengte van benen, maar een 17 inch is meestal niet geschikt voor iemand met maat 42 als je niet op de lepel wilt gaan zitten/de drukverdeling goed wilt houden. Wat sowieso belangrijk is, maar helemaal bij zo'n korte rug. Verder wel eens dat maatwerk of in ieder geval een samen te stellen zadel een hele goede optie is bij wat 'moeilijkere' eisen. |
Laatste bericht |
Geplaatst: 08-10-24 07:07 |
Lau07 | |
Het is inderdaad een vrij plat zadel. Hij heeft ook geen grote blokken aan de voorzijde, dat gaat met zo'n kort zadel bijna niet. Het is ook wel een ouder model, ik zie hem nu niet meer op de site staan.
De drukverdeling is inderdaad het allerbelangrijkst, daarom is ook een zadelpasser zo van belang. Een goede zadelpasser zoekt niet alleen een zadel dat goed past voor je paard, maar ook voor de ruiter. |
Geplaatst: 08-10-24 08:14 |
miereneter | |
Je hebt al heel veel tips, maar Iik wil ook nog even de zadels van Deuber noemen, een aantal modellen is heel geschikt voor korte paarden. Mijn Arabier heeft een ultrakort ruggetje, past max. 16,5" op van veel merken. Voor hem heb ik de El Campo Shorty. Zowel maat s1 als s2 pasten. Ik heb de s1 met broekmaat 36. Ze hebben ook dressuurderige modellen, dit is een WE-zadel.
Barefoot was volgens een zadelpasser voor ons sowieso niet geschikt, die vallen groot. Edix softtree zadels wel, daarvan lag de 17" ook netjes (de Emir). De El Campo: |
Geplaatst: 08-10-24 08:19 |
MyWishMax | |
Maar dan zou ik het alsnog niet aanraden, want dat is wel uitzondering en afhankelijk van waarom iemand die broekmaat heeft.(plat gezegd, zonder kont maar door breedte van heupen is anders als iemand die minder breed is maar meer kont)
Wrongen kunnen ook met kort zadel, hoor en die blokken lijken soms veel erger als dat ze zijn doordat ze op zweetblad liggen ipv eronder, maar zelfs die enorme blokken hoeven geen invloed te hebben op passen qua inch of niet. Mijn paard kon ook max 17 inch hebben zonder veel uitstekende kussens, maar ik had gewoon wrongen. Die horen geen invloed te hebben op het zitvlak als ze bij je passen. Want ook wrongen moeten bij je passen, zowel bij de beenlengte als hele bouw. Pas als ze niet bij je passen word je in een houding gedwongen en vaak ga ja naar achteren zitten, maar dan is een grotere inchmaat ook niet de oplossing. Maar alleen de wrongen eraf laten om in een kleinere te passen ook niet, de plek waar been hoort te hangen verandert niet. Je hebt dan alleen de mogelijkheid om been 'verkeerd' kwijt te kunnen om ruimtegebrek in de zitting te 'verbergen'/ compenseren. De ene keer past de wrong niet bij de ruiter en de andere keer het zadel niet, zelfs niet zonder wrong. Maar helemaal eens, moet zowel paard als ruiter passen. Zowel qua inchmaat, maar ook wrongen, diepte van de zit, breedte van de zit, lengte van zweetbladen en noem alles maar op. Iets wat niet goed op paard past geeft last bij beide, maar als het jou als ruiter niet goed past geeft dat ook last bij beide. Te klein en je geeft te veel druk op de achterkant ipv mooi verdeeld. En te klein kan qua kont maar ook te klein voor de lengte van bovenbeen. |
Geplaatst: 08-10-24 08:42 |
SandraWierda | |
miereneter schreef Je hebt al heel veel tips, maar Iik wil ook nog even de zadels van Deuber noemen, een aantal modellen is heel geschikt voor korte paarden. Mijn Arabier heeft een ultrakort ruggetje, past max. 16,5" op van veel merken. Voor hem heb ik de El Campo Shorty. Zowel maat s1 als s2 pasten. Ik heb de s1 met broekmaat 36. Ze hebben ook dressuurderige modellen, dit is een WE-zadel. Barefoot was volgens een zadelpasser voor ons sowieso niet geschikt, die vallen groot. Edix softtree zadels wel, daarvan lag de 17" ook netjes (de Emir). De El Campo: [ Afbeelding ] Haha klopt heel veel stof om over na te denken allemaal eens opzoeken, bekijken etc. Dan maar een staan kijken waar ik mijn eerste keuze zadels zou kunnen passen bij een zadelmaker. Ga de diverse merken sws eens overleggen met mijn ‚vaste‘ zadelmaker. Iedereen al heel erg bedankt voor de opties we gaan ermee aan de slag |
Geplaatst: 08-10-24 09:02 |
Lau07 | |
Je hebt helemaal gelijk MWM, ik had even moeten specificeren dat voor mij opstaande wrongen niet goed pasten
|
Geplaatst: 08-10-24 09:31 |
pmarena | |
miereneter schreef Barefoot was volgens een zadelpasser voor ons sowieso niet geschikt, die vallen groot. Mwoah, het is wat dat betreft maar net hoe je de lengte van een zadel meet natuurlijk Bij een zadel met korte kussens heb je altijd het risico dat de achterkant van de kussens zich door het ruitergewicht heel onprettig in de spieren van de onderrug van het paard gaan duwen, doordat het zwaartepunt / gewicht / billen van de ruiter nogal eens over de achterkant van de kussens heen kantelt zeg maar. Dan kan je vaak toch beter een Barefoot hebben die een aantal cm langer is, maar waarbij die extra cms geen te belastende druk geven qua gewicht dat er op komt, terwijl ze er wel voor zorgen dat het ruitergewicht gewoon netjes verdeeld wordt over het deel van de rug dat er geschikt voor is om ruitergewicht te dragen. We hebben heel regelmatig dat mensen toch terugkomen van die zadels met extra korte kussens omdat hun paard / pony daar toch minder comfortabel onder blijkt dan onder een Barefoot-type zadel. Dat soms in theorie wat te lang is, maarja dat achterste stukje draagt immers geen ruitergewicht.... En we hebben ook al een poosje het Merlyn-model speciaal voor kleinere ruiters en paardjes https://barefoot-saddle.nl/nieuwe-artik ... ssuurzadel |
Geplaatst: 08-10-24 09:56 |
miereneter | |
Ik vertrouw op deze zadelpasser. Goede reputatie en heeft zowat alle boomloze merken in het assortiment, dus niet bevooroordeeld, of anti-Barefoot. Voor mîjn paard was Barefoot te groot - tenminste de modellen die ik op het oog had. Daar zat de Merlyn inderdaad niet bij.
Eens dat achterop de kussens zitten een nadeel kan zijn, maar ik ben er dan ook niet voor om een te klein zadel te nemen. Als je als ruiter niet in het zadel past dat op je paard past, dan ben je dus te groot voor je paard. Overigens zijn voor ons korte kussens (mijn zadel is ong. 16,5") prima, ik heb maat 36 en weinig bips. Ik heb uiteindelijk ook voor een zadel met boom gekozen. |
Geplaatst: 08-10-24 10:43 |
pmarena | |
Ja precies, en dat zie je toch regelmatig dat mensen (die helemaal niet spekkig hoeven te zijn ofzo) een te klein zadel voor hun lijf kiezen met dan ook nog eens extra korte kussentjes er onder, en dan zie je die achterkant van die kussens zo in de rug van het paard boren....
Het is toch zonde dat mensen zich dan zo fixeren op de lengte die op papier genoemd wordt, terwijl het soms toch echt beter kan zijn om voor iets langer te gaan, waarbij het achterste stukje geen ruitergewicht draagt. |
Geplaatst: 08-10-24 10:47 |
dieseltje09 | |
Wij hebben op onze niet zo kleine haf (1.51 maar wel echt een smallere haha) een maatje 1 WOW liggen met verkorte zweetbladen. Ruiter op de foto (mijn dochter) is 1.63
Dit dekje is een cob lemieux btw |
Geplaatst: 08-10-24 14:19 |
_suus19_ | |
Hier ook een heel tevreden wow gebruiker. Je kan alles aanpassen naar je paard en jou, en dat ook blijven doen in de toekomst.
Franse kussens hebben ze niet, maar je kunt wel kiezen voor 16 inch kussens onder een 17 inch zitting. En uiteraard het type zweetbaden wat je fijn vindt daarbij kiezen. Ook veel keuze in singels. Je kunt ze allemaal uitproberen en het gevoel van je paard erbij ervaren. Mijn eerste paard loopt al z’n hele leven perfect onder dezelfde wow, paar aanpassingen gedaan maar dat is logisch, ik gebruik het al 15 jaar. Tweede paard (inmiddels verkocht) een mooie tweede hands wow voor kunnen scoren. Nieuwste pony probeerde ik op een goedkoper zadel uit te komen. Vanalles geprobeerd maar goedkoop bleek weer duurkoop. Uiteindelijk ook op een wow uitgekomen. Voor mij niets anders meer. |
Geplaatst: 08-10-24 20:00 |
_Snow_White | |
Ik heb een Ergo X2, een Zweeds merk waar ik inmiddels al een jaar gelukkig mee ben.
Hij is op maat gemaakt voor mijn kleine merrie, maar je kan goed zien hoeveel kleiner dit is als je het vergelijkt met een "normaal" formaat. Dus hier is een foto van het 17" zadel op een KWPNer van 1.68 met een full dekje. |
Omhoog |
Geplaatst: 08-10-24 21:28 |
Plaats een nieuw onderwerp | Plaats een reactie |
Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige 1, 2 |
|
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp |
Forums » Over Paarden » [HAR] Harnachement |
Inloggen |