[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:01

Nee, daarom juist :) Deze geven veel meer steun.

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:03

Ah oké en komt / is ie bij de passers ook te testen?
Qua lengte en zit vergelijkbaar met de gewone cheyenne??

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 08:51

De basis is Cheyenne maar de zit is heel anders natuurlijk :) Volgens mij hebben alle zadelpassers er nu 1.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:34

Ja, ik heb er 1. Heb hem op de bok geprobeerd, zit heerlijk!

Sara18

Berichten: 221
Geregistreerd: 06-06-17

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:23

Hoi!
31 maart komt er bij mij een zadel passer met ghost zadels. Ik ben nu wel al bekend met Barefoot en dit beviel prima. Toch heb ik goede verhalen gehoord over de ghost en deze wil ik dus graag proberen! Mijn voorkeur gaat uit naar de ghost roma met Italy kussens. Ik kon het nergens echt duidelijk vinden maar moet hier ook een speciale pad onder met inlages? Er zitten toch ook al kussens onder of zijn deze niet voldoende?
Ik hoop dat dit zadel blijft liggen op mijn ronde haflinger!

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:30

Hoort inderdaad een pad onder met inlages. :j
Al moet ik zeggen dat ik op internet wel eens foto's voorbij zie komen met een normale pad, ik zou het zelf niet doen, de pads worden er niet voor niets bij gemaakt door Ghost zelf..

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 23:06

Ik zou het even overleggen met de zadelpasser, het hangt namelijk ook van jou en je paard af :)

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 09:05

Wij raden niet aan er een pad zonder inlagen onder te doen.. Al doen sommigen dat wel, dat mag, op eigen risico :)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:59

Ok, vast een hele stomme vraag, maar ik heb weinig ervaring met pommels.

Ik probeer er dus achter te komen wwlke maat pommel ik nodig heb voor het testen van de lazy mountain (sorry Buitenzinnig, maar ben echt niet snel.....). Heb dus de sjablonen uitgeprint. Maar wáár meet je die precies? Gewoon om de plek waar je normaal ook je zadel neerlegd (achter het schouderblad). Of doe je dat bij/op de schoft om te kijken f die wel onder die pommel past (paard met hoge schoft dus)?

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:28

Fabster schreef:
Ok, vast een hele stomme vraag, maar ik heb weinig ervaring met pommels.

Ik probeer er dus achter te komen wwlke maat pommel ik nodig heb voor het testen van de lazy mountain (sorry Buitenzinnig, maar ben echt niet snel.....). Heb dus de sjablonen uitgeprint. Maar wáár meet je die precies? Gewoon om de plek waar je normaal ook je zadel neerlegd (achter het schouderblad). Of doe je dat bij/op de schoft om te kijken f die wel onder die pommel past (paard met hoge schoft dus)?


Zou je een foto willen sturen hoe je ze uitgeknipt hebt, dat snap ik niet helemaal :o

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:34


Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:17

Fabster schreef:
Ok, vast een hele stomme vraag, maar ik heb weinig ervaring met pommels.

Ik probeer er dus achter te komen wwlke maat pommel ik nodig heb voor het testen van de lazy mountain (sorry Buitenzinnig, maar ben echt niet snel.....). Heb dus de sjablonen uitgeprint. Maar wáár meet je die precies? Gewoon om de plek waar je normaal ook je zadel neerlegd (achter het schouderblad). Of doe je dat bij/op de schoft om te kijken f die wel onder die pommel past (paard met hoge schoft dus)?


Geeft niks hoor!
Pmarena heeft de link al neer gezet zie ik :)

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:34

Ik ben zo blond haha.
Het is gelukt. Wil kijken of de xxl pommel bij mijn tinker past.

Anders moet het ee flexibele zijn denk ik.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:37

Buitenzinnig schreef:
Fabster schreef:
Ok, vast een hele stomme vraag, maar ik heb weinig ervaring met pommels.

Ik probeer er dus achter te komen wwlke maat pommel ik nodig heb voor het testen van de lazy mountain (sorry Buitenzinnig, maar ben echt niet snel.....). Heb dus de sjablonen uitgeprint. Maar wáár meet je die precies? Gewoon om de plek waar je normaal ook je zadel neerlegd (achter het schouderblad). Of doe je dat bij/op de schoft om te kijken f die wel onder die pommel past (paard met hoge schoft dus)?


Geeft niks hoor!
Pmarena heeft de link al neer gezet zie ik :)


O ja. Wel de sjablonen geprint en niet verder gescrold. Ik ga t eens bekijken.

Sara18

Berichten: 221
Geregistreerd: 06-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 00:14

Buitenzinnig schreef:
Wij raden niet aan er een pad zonder inlagen onder te doen.. Al doen sommigen dat wel, dat mag, op eigen risico :)


Oke! Ik kon er namelijk weinig over vinden of dat ook moet met de italy kussens. Dan schaf ik zeker een pad met inlages aan!

Quro

Berichten: 147
Geregistreerd: 30-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:27

Ik had ook de verkeerde pommelmaat. Ondanks dat hij niet zo groot is moest er toch een L in. En nu zit het zadel dus wel lekker en ligt niet zo raar meer. Gelukkig heb ik maar 2x kort gereden toen. Voelde me wel banketstaaf.

Haha banketstaaf!

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 22:26

Na een jaar of 2 met een boomzadel gereden te hebben mis ik toch de barefoot wel weer.
Eerder zonder VPS gereden en voor de vele km's die we maken weer voor een boomzadel gekozen. Maar ben er niet helemaal tevreden over, paard heeft toch wat gevoelige rugspieren steeds na langer gereden te hebben. (2 uur of langer) Ondanks maatzadel en goede zadelmaker.

Terwijl ik vroeger met de barefoot ritten van 6 uur maakt zonder problemen.

Een tijdje terug de barrydale getest maar voor mijn korte benen niet fijn, mis contact met mijn benen en paard.

Dus nu op zoek naar een 2e hands cheyenne. Maar lastig te vinden! Er staat eigenlijk helemaal geen zwarte in leer te koop. Als iemand hier nog wat weet of heeft?

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:53

vanmorgen bij de ruitersportwinkel geweest met mijn pony, maar helaas kunnen ze mij daar niet aan een zadel helpen.. pony is echt TE breed/dik. Hij raadde mij aan om een boomloos te gaan proberen. Het gaat om een welsh-a pony, 1.20 hoog en bijna vierkant dus.. geen schoft. Is er een bepaald type wat ik het beste kan proberen op mijn kleine pony.
we hebben vanmorgen een 16 inch boomzadeltje erop gehad, 3 verschillende, maar ze lagen allemaal veel te hoog op de rug, dus dat gaat geheid schuiven.
tips?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:00

Grote kans dat boomloos op een ronde pony ook gaan schuiven, maar qua pasvorm heb je iig een betere paskans.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:44

kun je bij een boomloos zadel een staartriem gebruiken als dat nodig zou blijken?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:49

Kan, maar persoonlijk ben ik er geen voorstander van. Als er teveel druk op komt te staan heb je kans op schuurwonden.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 17:38

juval schreef:
vanmorgen bij de ruitersportwinkel geweest met mijn pony, maar helaas kunnen ze mij daar niet aan een zadel helpen.. pony is echt TE breed/dik. Hij raadde mij aan om een boomloos te gaan proberen. Het gaat om een welsh-a pony, 1.20 hoog en bijna vierkant dus.. geen schoft. Is er een bepaald type wat ik het beste kan proberen op mijn kleine pony.
we hebben vanmorgen een 16 inch boomzadeltje erop gehad, 3 verschillende, maar ze lagen allemaal veel te hoog op de rug, dus dat gaat geheid schuiven.
tips?


Ik zou een ghost testen..Deze ligt vaak goed op ronde paardjes :j

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:14

Wij hadden dat probleem ook. Elk zadeltje 15 inch dat we erop legde schoof zo hard naar voren. Vooral de wintec was het ergste. Zelfs zadelmakers konden niet veel doen voor ons. Buiten zo een plat lederen zadeltje aanraden. Wat in mijn ogen geen zadel is. Pony is 1.10 m en tafelmodel. Rond en dik en geen schoft en singelplek ver naar voren. De barefoot cheyenne ligt er het beste op. Zadel schuift nog iets jes naar voren maar met een staartriem gaat dit prima. Zonder staart riem ook nog maar dan schuift de singel te ver naar voren en krijgt hij wondjes. Met staatriem ligt het perfect. En raar maar waar. De pony loopt beter met staartriem dan zonder staarriem. Ik was eerst ook geen fan van de staartriem. Maar de pony loopt er super mee.

Wij hebben een cheyenne maat o. Dit is tot nu toe het beste zadel dat we al hebben gehad. De ghost bambino ging ook heel goed. Deze schoof ook nog ietsjes net als de cheyenne maar de kids zelf gaven de voorkeur aan de cheyenne. En het dekje heeft inlages. De inlage vakken hebben we er zelf onder genaaid en een speciaal pad als voorbeeld gebruikt
Afbeelding

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 05:54

Mag ik even wat vragen? Er werd op Horse expo zo'n reclame gemaakt met Edix zadels.
Weet iemand of dit nieuw concept is, of is dit soort van copie van de barefoot met zelfde principe?
Bedoel, komen ze met vernieuwend concept of willen ze gewoon copie van barefoot op de markt werpen?
Zijn ze goed van kwaliteit? Want leder voelde beetje plastiek achtig aan.
Zag dat ze in zelfde prijsklasse zitten of barefoot, vraag me af of de kwaliteit ook even goed is?
Gewoon even ter info, uit nieuwsgierigheid, want ik heb voor ghost gekozen...

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 07:14

Edix is de nieuwe naam van FRA zadels en ze hebben er gelijk wat nieuwe modellen ingeknald. Heb er zelf geen ervaring mee, vind ze qua uitstraling op Barefoot lijken.