Stevige ruiter met kort paard (IJslander). Welk zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Stevige ruiter met kort paard (IJslander). Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 20:24

Askja, uiteraard hangt alles ook af van bespiering en bouw enz. daar heb je gelijk in.

Maar in dit geval is het dus wel duidelijk, hoe stevig gebouwd en gespierd ook, die ruiter kan beter niet bovenop dat paardje gaan zitten.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:08

Citaat:
Ben ik het ook mee eens (zie mijn andere Posts). Maar denk dat de reacties wat milder en aardiger, en dus behulpzamer zullen zijn. Ik vrees dat de vriendin TS na het lezen van deze berichten niet opeens gaat afvallen of haar paard gaat verkopen. Maar wellicht als de reacties iets opbouwender zijn in kritiek, beter verwoord en onderbouwd dat het dan stof geeft tot nadenken. En tot die tijd kan ze wellicht toch een fijn passend zadel voor paard en ruiter vinden!

Hoop dat ik zo beetje duidelijk ben :)

Ik vind de reacties niet erg onvriendelijk of niet goed verwoord etc...
De enige reacties waar ik altijd erg om moet lachen is dat het niet kan / geen gezicht is die lange ruiters op de IJslanders.
Maar de overige input zit echt wel een grote kern van waarheid in.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 07:45

Jester_ schreef:
Er niet meer op gaan zitten met dat gewicht


Lijkt mij het enige juiste antwoord.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:07

Ilsey schreef:
lianne484 schreef:
Zelf ben ik net terug uit ijsland geweest. En daar rijd iedereen op de ijslanders. Hoe groot of hoe zwaar je ook bent. Zelf zag ik nou niet echt dat ze het moeilijk hadden. Ik denk zomaar de paarden daar het veel beter hebben als hier. Ook de leeftijd waarop ze worden in gereden is zo als ik het zou willen zien. Met 5 a 6 jaar gaat er een zadel op. Iets wat ik hier weinig tot nooit hoor.


Het is niet omdat iedereen dat daar zo doet dat het oké is hé. Het is ook al jaren dat mensen een bit in de mond van hun paard steken. het was ook jaaaarenlang oké dat enkel mannen stemrecht hadden. Of dat staarten en oren van dieren gecoupeerd werden was ook normaal. Dat het veel gedaan wordt of normaal gevonden wordt, is géén argument om het goed te praten imo.

Ik weet niet waar jij zoal vertoeft, maar hier (BE - NL) is het voor velen ook pas aanvaardbaar vanaf vijf jaar hoor, kijk eens op de fb groepen 'denken over paarden' en 'paard natuurlijk facebookgroep'. Daar mogen zelfs geen paarden geadverteerd worden (voor verkoop) die ingereden zijn voor de leeftijd van 6.


Dat zijn ook idd 'gezonde 'FB groepen.
1 week heb ik het volgehouden }>
Die zijn een beetje doorgeslagen maar dat is mijn mening.

Op ijsland gaat men gewoon heel anders met paarden om.
Daar zijn paarden nog gewoon paard en hier zijn het allemaal versierde barbiepoppen geworden in een strohokje.
Paarden zijn daar ook nog gewoon werkpaarden.

Overigens kom ik al heel veel ijslanders tegen die met 4 onder het zadel zijn of in het leer proces zitten.

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 13:51

Sorry als ik even interrumpeer in mijn eigen topic :-). Ik heb NERGENS geschreven, dat deze dame mijn vriendin is. Een STALGENOOT heb ik gezegd. Sterker nog, ik heb deze mevrouw zelfs nog nooit gesproken, daar ze pas een week bij ons op stal staat met haar pony. En ik kreeg alleen de vraag van de staleigenaar of ik niet een idee voor een geschikt zadel had. Dat heb ik dus maar eens gevraagd hier, want ik had ook geen passend idee bij een flink postuur en een kleine pony.
Maar op jullie advies zal ik haar dan maar vertellen dat ze gewoon een veel te dikke kont heeft voor haar pony. Daar maak ik vast vrienden mee ;-)
Bedankt voor de bruikbare tips, ik zal het doorgeven.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:06

Tja, gewicht is en blijft een gevoelig punt. Uiteraard heeft het weinig zin te zeggen dat ze een te dikke kont heeft voor haar paard. Dat is kwetsend en contraproductief. Ook als het wel waar is.
Wat je wel kunt doen, is aangeven dat het met de verhoudingen klein kort paard-forse ruiter erg moeilijk zo niet onmogelijk is een passend zadel te vinden.
Verder is het de verantwoordelijkheid van de dame zelf. Hopelijk gaat ze inzien dat het eigenlijk niet kan, en iets doen aan haar gewicht.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:22

Stocki schreef:
Maar op jullie advies zal ik haar dan maar vertellen dat ze gewoon een veel te dikke kont heeft voor haar pony. Daar maak ik vast vrienden mee ;-)
Bedankt voor de bruikbare tips, ik zal het doorgeven.


Wat interesseert jou dat of je daar vrienden mee maakt? Ik zou iemand die dit gewoon op een nette fatsoenlijke manier tegen mij zegt juist waarderen.

Little_Gift
Berichten: 1777
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 07:01

Nou nou ik vind Jester nou ook niet bepaald het toonbeeld van slankheid kijkende naar haar profielfoto's dus om dan als eerste de steen te werpen vind ik wel ironisch!
En nu ben ik benieuwd naar de aanvallen die komen :D

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 07:08

Little_Gift schreef:
Nou nou ik vind Jester nou ook niet bepaald het toonbeeld van slankheid kijkende naar haar profielfoto's dus om dan als eerste de steen te werpen vind ik wel ironisch!
En nu ben ik benieuwd naar de aanvallen die komen :D


Sorry hoor maar waar haal je het lef vandaan? Ik zie in haar profiel absoluut geen persoon met overgewicht. Dus jij hebt of een enorm verknipt beeld van de werkelijkheid, of je vind het leuk om mensen een stoornis aan te praten.

Daarbij, dit topic gaat niet over Jester. Geen enkele reden om zo ontzettend persoonlijk te worden!!

Jildau

Berichten: 9406
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 07:11

Little_Gift schreef:
Nou nou ik vind Jester nou ook niet bepaald het toonbeeld van slankheid kijkende naar haar profielfoto's dus om dan als eerste de steen te werpen vind ik wel ironisch!
En nu ben ik benieuwd naar de aanvallen die komen :D


Wat een ontzettend gemene lage reactie dit. Zegt Jester dan dat de desbetreffende persoon heel dik is? Ze zegt alleen dat je niet op een kleine pony moet gaan zitten als je 90 kilo bent. Jammer dat sommige mensen menen dat ze zo gemeen moeten zijn.

Ik ben ook niet slank en daarom rijd ik ook niet op kleine pony's. Als een pony geen zadel kan hebben waar ik in pas dan weet ik genoeg en stap ik er niet op.

Aslien

Berichten: 629
Geregistreerd: 19-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 07:14

Frummels schreef:
Little_Gift schreef:
Nou nou ik vind Jester nou ook niet bepaald het toonbeeld van slankheid kijkende naar haar profielfoto's dus om dan als eerste de steen te werpen vind ik wel ironisch!
En nu ben ik benieuwd naar de aanvallen die komen :D


Sorry hoor maar waar haal je het lef vandaan? Ik zie in haar profiel absoluut geen persoon met overgewicht. Dus jij hebt of een enorm verknipt beeld van de werkelijkheid, of je vind het leuk om mensen een stoornis aan te praten.

Daarbij, dit topic gaat niet over Jester. Geen enkele reden om zo ontzettend persoonlijk te worden!!

Inderdaad Frummels _/-\o_ . En al zou het zo zijn? Het gaat er om dat het gewicht passend is voor paard/ pony daar reageert jester op. Dat is in de OP misschien niet het geval en daar wordt op gereageerd. Maar om het dan op de persoon te spelen is buiten irrelevant ook gewoon erg laf.

Little_Gift
Berichten: 1777
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 07:16

Oh oh de dubbele standaard is daar weer zie!
Waarom is het ok dat Jester over iemand anders gewicht oordeelt en veroordeelt maar niet ok als iemand anders over Jester haar gewicht oordeelt? En overgewicht of dik? Neen, dat is ze niet maar er hangen hier en daar ook wat spekjes die weggewerkt kunnen worden. Maar hé, als je goed genoeg op het forum ligt en Nederlander bent, mag je blijkbaar wél de draak steken met iemand anders zijn of haar gewicht, zelfs zonder die persoon gezien te hebben, maar andersom mag dat niet... goed bezig mensen!

En laf? Neen, ik kan rechttoe rechtaan aangesproken worden dus ik ben dan eerder direct, ik spreek ze vlakaf aan... laf is het achter de mensen in kwestie hun rug om doen, juist ja, waar Jester het dus heeft over iemand die ze niet kent, nog nooit gezien heeft en bovendien de kans niet geeft zich te verdedigen.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 07:18

Little_Gift schreef:
Nou nou ik vind Jester nou ook niet bepaald het toonbeeld van slankheid kijkende naar haar profielfoto's dus om dan als eerste de steen te werpen vind ik wel ironisch!
En nu ben ik benieuwd naar de aanvallen die komen :D


Ik heb hier op getemd, wát een reactie zeg -O-

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 07:19

Little_Gift schreef:
Oh oh de dubbele standaard is daar weer zie!
Waarom is het ok dat Jester over iemand anders gewicht oordeelt en veroordeelt maar niet ok als iemand anders over Jester haar gewicht oordeelt? En overgewicht of dik? Neen, dat is ze niet maar er hangen hier en daar ook wat spekjes die weggewerkt kunnen worden. Maar hé, als je goed genoeg op het forum ligt en Nederlander bent, mag je blijkbaar wél de draak steken met iemand anders zijn of haar gewicht, zelfs zonder die persoon gezien te hebben, maar andersom mag dat niet... goed bezig mensen!

En laf? Neen, ik kan rechttoe rechtaan aangesproken worden dus ik ben dan eerder direct, ik spreek ze vlakaf aan... laf is het achter de mensen in kwestie hun rug om doen, juist ja, waar Jester het dus heeft over iemand die ze niet kent, nog nooit gezien heeft en bovendien de kans niet geeft zich te verdedigen.


Oh hou toch op joh! Jester geeft een reactie op de vraag van de ts. Dit had ze mogen zeggen als ze 100 kg weegt en ook als ze 40 kg weegt! Heeft helemaal niets(!) te maken met haar eigen postuur. Ben je helemaal gek geworden..

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 07:21

Ok ik weet niks van Ijslanders maar wel iets van fatsoen. Ten eerste heeft Jester een heel normaal figuur. Ten tweede zegt Jester alleen dat je niet met te veel gewicht op een ijslander moet gaan zitten. Ze oordeelt niet over het gewicht van de ts maar over hoe ze daarmee omgaat in combinatie met paarden. En eigenlijk is het niet eens "oordelen", ze geeft mijnsinziens het juiste advies. Ga ergens anders heen met je minderwaardigheidscomplex. Ga je schamen.

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 07:21

Jester geeft netjes aan dat de 20% regel ruimschoots overschreden wordt door met dat gewicht op een IJslander te gaan zitten.
Daarnaast dat je gewoon niet op een dier moet gaan zitten als er geen zadel op past waar jij in past.

Wat jij aan het doen bent is je frustraties uiten op haar.

Daarnaast kiest niet Jester ervoor om die stalgenoot te bespreken maar ts, die begint dit topic.

Little_Gift
Berichten: 1777
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Stevige ruiter met kort paard (IJslander). Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 07:23

Frustraties? Minderwaardigheidscomplex?
Die zaken halen jullie er allemaal bij hoor :D
Ik kaats énkel de bal terug!

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 07:25

Er werd geen bal gekaatst. Als je niet niet begrijpt kan ik er ook weinig aan doen. Als Jester nou zelf ook een te kleine Ijslander had gezeten had je kunnen zeggen "gut Jester je doet het zelf ook". Dat is niet het geval, dus je reactie is gewoon laag bij de grond op de man spelen zonder enige aanleiding.
Laatst bijgewerkt door Ierpier op 25-05-18 07:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift
Berichten: 1777
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 07:26

Jester_ schreef:
Dus als ik met 150 kilo mijn kwpner op 6jarige leeftijd inrij is het ineens wel oke? :D

Ik snap ook nieteens dat je uberhaupt vraagt. Er past toch ook geen 2 liter cola in een 1,5 liter fles? Of 7 personen en een 5’persoons auto? Dus ook geen 18,5 inch op je pony met korte rug


Jullie hebben gelijk... Heel netjes verwoord _/-\o_

Nessie

Berichten: 8574
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 07:28

Vreemde 'vergelijking'. Jester zit zelf ook nergens op een pony / IJslander maar op grotere paarden. Het ging hier gericht om een IJslander van 1.40, waar het zadel niet op past omdat de ruiter zo groot is. Dan is dat gewoon geen redelijke combinatie (meer). Lijkt me een totaal andere situatie zo en daarom niet een 'bij wie de bal kaatst schop ik hem lekker hard terug' situatie.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 07:30

Little_Gift schreef:
Jester_ schreef:
Dus als ik met 150 kilo mijn kwpner op 6jarige leeftijd inrij is het ineens wel oke? :D

Ik snap ook nieteens dat je uberhaupt vraagt. Er past toch ook geen 2 liter cola in een 1,5 liter fles? Of 7 personen en een 5’persoons auto? Dus ook geen 18,5 inch op je pony met korte rug


Jullie hebben gelijk... Heel netjes verwoord _/-\o_

Het is een analogie die Jester gebruikt om duidelijk te maken daar het goede laat inrijden het te grote mensen op kleine pony's niet goed maakt. Ze zegt nergens dat de vriendin 150 kilo is. Begrijpend lezen is moeilijk.

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Stevige ruiter met kort paard (IJslander). Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 07:43

Met verbazing lees ik dit topic. Ik heb zelf een hele kort gebouwde D pony. Daar past echt geen 18 inch zadel op (ik heb de Trekker True Talent met een zitting 16 inch, kleinste kussens van 42 cm), maar goed ik ben dan ook maar 55 kg. Ik heb geen IJslander, wel een halve Fjord. Ik zal die IJslanderwereld ook nooit begrijpen, eerlijk gezegd. Dat zo'n te zware en lange volwassene per se nog op een IJsje wil zitten.... Niet mijn wereld (en gelukkig ken ik vooral kleine en slanke IJslanderruiters). Een paard vraagt er niet om om bereden te worden en er bewust over na te denken of dit echt wel ok is, lijkt mij niet zo moeilijk.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 07:44

Mijn god wat een reactie. Ga je lekker?

Het gaat erom dat die mevrouw te zwaar is voor haar pony. Is Jester te dik voor haar paard? Nee. Ik snap de vergelijking dus ook helemaal niet.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 07:46

Little_Gift schreef:
Jester_ schreef:
Dus als ik met 150 kilo mijn kwpner op 6jarige leeftijd inrij is het ineens wel oke? :D

Ik snap ook nieteens dat je uberhaupt vraagt. Er past toch ook geen 2 liter cola in een 1,5 liter fles? Of 7 personen en een 5’persoons auto? Dus ook geen 18,5 inch op je pony met korte rug


Jullie hebben gelijk... Heel netjes verwoord _/-\o_

Meid ga terug in bed liggen als je het zo moeilijk hebt. Jester is geen slanke den, dat weet ze zelf ook en daar gaat het ook helemaal niet om. Ze zit in een zadel die zowel haar als haar paarden past en dat is waar het hier om draait. Als Jester op een c-pony gaat zitten kan ze ook de wind van voren verwachten hoor, maak je daar maar niet druk om. Echter doet Jester dat niet omdat ze een realistisch zelfbeeld heeft en verstand heeft van paarden.

jaimy10

Berichten: 1704
Geregistreerd: 14-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 07:58

Little_Gift schreef:
Nou nou ik vind Jester nou ook niet bepaald het toonbeeld van slankheid kijkende naar haar profielfoto's dus om dan als eerste de steen te werpen vind ik wel ironisch!
En nu ben ik benieuwd naar de aanvallen die komen :D


Ben jij wel helemaal lekker?