[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vena
Berichten: 95
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:56

@Slmt9 Ik vond de mandriana ook teveel op de schoft drukken bij mijn pony. Mijn pony heeft ook de singelgroeve ver naar voren en is te rond (maar er is een goede pad nodig om daaraan te kunnen werken :) ). Met een barefoot pad met vilten inlages werd het wel al beter. Dat zou je nog kunnen proberen.
Ik test nu de grandeur reitpad en dat zit voor mijn pony veel beter. Blijft ook perfect liggen op mijn ronde tonnetje. Maar diezelfde pad lag op de ijslander van een vriendin weer heel onstabiel, dus testen is wel een must. Voor de ruiter zit de mandriana wel lekkerder omdat die een smallere zit heeft.
Overigens heb ik mijn pony afgelopen jaar gerevalideerd met een Christ Iberica en ondanks de singelophanging met maar 1 band (en ik singel stevig aan op mijn tonnetje), is mijn pony alleen maar beter geworden. En we hebben ook wat gekke acties uitgezeten :).

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 15:20

Vena schreef:
@Slmt9 Ik vond de mandriana ook teveel op de schoft drukken bij mijn pony. Mijn pony heeft ook de singelgroeve ver naar voren en is te rond (maar er is een goede pad nodig om daaraan te kunnen werken :) ). Met een barefoot pad met vilten inlages werd het wel al beter. Dat zou je nog kunnen proberen.
Ik test nu de grandeur reitpad en dat zit voor mijn pony veel beter. Blijft ook perfect liggen op mijn ronde tonnetje. Maar diezelfde pad lag op de ijslander van een vriendin weer heel onstabiel, dus testen is wel een must. Voor de ruiter zit de mandriana wel lekkerder omdat die een smallere zit heeft.
Overigens heb ik mijn pony afgelopen jaar gerevalideerd met een Christ Iberica en ondanks de singelophanging met maar 1 band (en ik singel stevig aan op mijn tonnetje), is mijn pony alleen maar beter geworden. En we hebben ook wat gekke acties uitgezeten :).


Ok, thanks for sharing!

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 15:28

Ollytje schreef:
beatje schreef:
Mag ik hier eens een domme vraag stellen,ben aan het rondkijken voor een ander zadel,aangezien mijn paard nogal rondgeribt is is het voor hem moeilijk om een goed passend zadel te vinden.Dus ik dacht aan boomloze zadels.Alleen, nu heb ik best een dikke kont,broekmaat 44 mijn dressuurzadel is een 18 inch.Pas je dan eigenlijk wel in een boomloos zadel?Of is dat toch beter van niet.Mijn voorkeur gaat tot nu toe uit naar een ghost omdat die het smalste schijnen te zitten???


Ghost kan prima, zeker op een Barocco met schuine wrongen. Je hebt ook nog Freemax, zit ook smal en heb je in 17"...daar kan een flinke poepert in.

Dank je zal ook eens naar een freemax kijken.Best nogwel ingewikkeld het boomloos gebeuren.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 16:33

Ik heb een Ghost Roma om een weekje te proberen. Nu lees ik over een frontriser die zou kunnen helpen met een betere balans.
Kan iemand me daar iets meer over vertellen uit persoonlijke ervaring?
En heeft iemand foto's met en zonder frontriser (mag ook ander type Ghost zijn)?

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 16:47

J0anieke schreef:
Ja die kleur is prachtig!! Ik heb geen idee of die past onder een ghost roma, maar dat kan ik natuurlijk altijd testen bij kifrahorse. Dank voor het delen! :)


Ookal is het niet erg donker, het is bij Burioni de kleur 'donkergroen', ze hebben ook nog een lichter groene kleur (meer lime achtig). Mijn model pad is de Tora Bora en die ligt onder een Barefoot Just Adjust. Maar er zijn veel verschillende modellen van Burioni dus misschien ligt een ander model wel beter onder jouw zadel natuurlijk.


Mara2000 schreef:
Ik heb een Ghost Roma om een weekje te proberen. Nu lees ik over een frontriser die zou kunnen helpen met een betere balans.
Kan iemand me daar iets meer over vertellen uit persoonlijke ervaring?
En heeft iemand foto's met en zonder frontriser (mag ook ander type Ghost zijn)?


Stonden daar geen foto's van enkele pagina's terug? Die bruine ghost met dat limegroen?

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 16:52

Ik zal even kijken. Maar ik bedoelde eigenlijk foto's op het paard. Want dan kan ik het verschil echt goed zien.

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 17:30

J0anieke schreef:
Ik vind t echt heel mooi... Dit was ook echt mijn alltime lievelings dekje voor onder m'n boomzadel, die heb ik echt met veel pijn in m'n hart moeten verkopen.. [ [url=m/4xSnZI.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mocht iemand zoiets vinden in boomloos sjabrak... :')

Stuur de foto eens naar JVdekjes. Wie weet kan ze er wat mee..

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 17:37

Ik hoop eigenlijk nog dat burioni ooit een turqouise pad maakt. Nu heb ik roze genomen. Nu maar een bijpassend hoofdstel gekocht. Maar turqoise is toch meer mijn kleur.
Afbeelding

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 19:18

Wat een leuke set surelee!
Lkkr knalkleurtje

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 06:44

Mara2000 schreef:
Ik zal even kijken. Maar ik bedoelde eigenlijk foto's op het paard. Want dan kan ik het verschil echt goed zien.



Afbeelding

Dit is mijn Ghost met frontriser. Hier nog wel pas een paar keer op gezeten.

Afbeelding

Zie er zonder frontriser zo uit.

J0anieke

Berichten: 4878
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 08:30

Ik vind de vraag om een foto met en zonder frontriser een beetje vreemd.. :')
Ik neem aan dat je bedoeld met ruimer op de foto? Als je met testen voorover valt, kan het zijn dat een frontriser je inderdaad beter in balans gaat houden, zo is het bij mij in ieder geval. Als je het zadel test van Buitenzinnig kun je een frontriser ook aanvragen om die mee te testen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 08:39

J0anieke schreef:
Ik vind de vraag om een foto met en zonder frontriser een beetje vreemd.. :')
Ik neem aan dat je bedoeld met ruimer op de foto? Als je met testen voorover valt, kan het zijn dat een frontriser je inderdaad beter in balans gaat houden, zo is het bij mij in ieder geval. Als je het zadel test van Buitenzinnig kun je een frontriser ook aanvragen om die mee te testen.


Hier hetzelfde: ik zou in principe ook in een piccolo passen, maar geef de voorkeur aan de ruimte in een normale maat. Dan wél met frontriser, pony met weinig schoft en blijkbaar zit ik dan stabieler. Op mijn vorige paard was de frontriser niet nodig, maar die had wat meer schoft en extreem vlakke gangen. Maar als iemand foto wil van met en zonder frontriser... ach, kleine moeite om te plaatsen haha ;)

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 08:43

J0anieke schreef:
Ik vind de vraag om een foto met en zonder frontriser een beetje vreemd.. :')
Ik neem aan dat je bedoeld met ruimer op de foto? Als je met testen voorover valt, kan het zijn dat een frontriser je inderdaad beter in balans gaat houden, zo is het bij mij in ieder geval. Als je het zadel test van Buitenzinnig kun je een frontriser ook aanvragen om die mee te testen.


Ik heb nu een Ghost Roma om te testen. Die is zonder frontriser. En die is niet van Buitenzinnig. Eerst testen hoe mijn paard ermee loopt. Ik heb eerder gemerkt dat bij een onverwachtse beweging van hem, ik wat sneller uit balans raak.
Dus vraag is niet vreemd, wat zijn jullie ervaringen en hoeveel dieper zit je.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 08:45

Skippy01 schreef:
J0anieke schreef:
Ik vind de vraag om een foto met en zonder frontriser een beetje vreemd.. :')
Ik neem aan dat je bedoeld met ruimer op de foto? Als je met testen voorover valt, kan het zijn dat een frontriser je inderdaad beter in balans gaat houden, zo is het bij mij in ieder geval. Als je het zadel test van Buitenzinnig kun je een frontriser ook aanvragen om die mee te testen.


Hier hetzelfde: ik zou in principe ook in een piccolo passen, maar geef de voorkeur aan de ruimte in een normale maat. Dan wél met frontriser, pony met weinig schoft en blijkbaar zit ik dan stabieler. Op mijn vorige paard was de frontriser niet nodig, maar die had wat meer schoft en extreem vlakke gangen. Maar als iemand foto wil van met en zonder frontriser... ach, kleine moeite om te plaatsen haha ;)


Dus de frontriser maakt de zit wel kleiner?
Dank voor de foto's.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 08:47

Mara2000 schreef:
Dus de frontriser maakt de zit wel kleiner?
Dank voor de foto's.


Ietsje wel natuurlijk. Is ook afhankelijk van waar je hem plaatst: hoe verder terug naar achter je de frontriser plaatst, hoe meer gesloten de zit wordt. Echt verkleinen doe je natuurlijk met een zitverkleiner (die gaan aan de achterkant van de zitting), maar het scheelt wel iets ja.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 08:53

Mara2000 schreef:
J0anieke schreef:
Ik vind de vraag om een foto met en zonder frontriser een beetje vreemd.. :')
Ik neem aan dat je bedoeld met ruimer op de foto? Als je met testen voorover valt, kan het zijn dat een frontriser je inderdaad beter in balans gaat houden, zo is het bij mij in ieder geval. Als je het zadel test van Buitenzinnig kun je een frontriser ook aanvragen om die mee te testen.


Ik heb nu een Ghost Roma om te testen. Die is zonder frontriser. En die is niet van Buitenzinnig. Eerst testen hoe mijn paard ermee loopt. Ik heb eerder gemerkt dat bij een onverwachtse beweging van hem, ik wat sneller uit balans raak.
Dus vraag is niet vreemd, wat zijn jullie ervaringen en hoeveel dieper zit je.



Is deze ook met nieuwe kussens en basis? Dat kan ook verschil uitmaken in het voorover vallen.

J0anieke

Berichten: 4878
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 10:52

Ik snap dat het een kleine moeite is om foto's te plaatsen, maar het verschilt zo per combinatie of een frontriser wel of niet een uitkomst is, dat zelf testen gewoon de slimste optie is. Van foto's kun je (lijkt mij) niet zien of jij er beter van in balans gaat zitten of niet.. :+
Voor ons is de frontriser dus wel een uitkomst, maar ik zou hem waarschijnlijk weghalen als ik bij wijze van spreken met dit zadel op een paard met meer schoft zou gaan rijden.

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 11:08