[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 11:29

Oef!! Wat een plekken joh :oo

Bevalt de Barefoot jullie op zich goed? Dan zou je voor de grap ook eens een wat modernere met VPS kunnen proberen want dat is toch weer een heel ander zadel hoor :j

En dan heb je natuurlijk ook nog de Nottingham en Notting Hill met het triple VPS.
Lamsvel pad er onder en dan testen wat het doet.

Heb je wellicht ook iets van foto's van de plekken die je onder de VPS-loze Barefoot krijgt? :)

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 11:45

Haar rug zag er zondag ineens zo uit...achteraf gezien had ze wel een paar keer wat gebroken haren daar, maar had nog eens extra goed naar het zadel gekeken en het leek goed. Schoof ook totaal niet. Nu denk ik dat het toch teveel druk vooraan geeft, hoewel het zadel wel in balans lijkt te liggen, waterpas ook. Drama dit...

Pmarena ik zal na het rijden met de merens een foto maken van de droge plekken van de barefoot. Dit zadel bevalt ons wel heel goed, nu voel je je paard echt en zit je echt mee in de bewegingen. Heerlijk zacht en fijn ongedwongen ook, ik hoef die frutsels allemaal niet.

Hoe zit het met naar voren schuiven van de nottingham? Op de fjord schuiven veel zadels naar voor, ja behalve de massimo dan...

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 11:50

Naar voren schuiven daar kan je 100.000 theorieën op loslaten maar dat is echt een kwestie van proberen. In de praktijk werken er soms dingen wel die niet zouden moeten werken, en andersom :P

Over het algemeen kun je zeggen over naar voren schuiven bij een Barefoot dat dit de aandachtspunten zijn:

- is de pommel wel de juiste maat
- wordt het zadel wel echt heel secuur op de goede plek op de rug aangesingeld
- is de pad wellicht te glad (dat is weer het nadeel van lamswol vaak)
- wordt er al een singel gebruikt die zo lang mogelijk en liefst geheel elastisch is
- liggen de singelstoten van het betreffende zadel wel op de goede plek voor dat paard
- kan de pad wellicht ergens wat extra opvulling gebruiken voor stabielere ligging

Maar in de praktijk is het soms ook wel zo dat je bovenstaande theorie in de prullenbak kan gooien want iemand bij wie het zadel naar voren schuift, gebruikt dan stomtoevallig een keer een lamsvellen pad en dan ineens blijft het zadel liggen! Terwijl het daar normaal juist vaak erger door gaat schuiven. Dat soort dingen weet je wel...daar kan je dus echt helemaal niks mee :P

Het is echt een kwestie van proberen-proberen-proberen en de oplossing ligt soms ergens in een doodsimpele kleine aanpassing die niet zo'n groot verschil zou moeten maken maar het dan wel doet...

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 12:04

Pmarena, I know... zelfs de Countrymill kreeg het niet voor elkaar, want als de massimo paste volgens de normale standaard, schoof het ding naar haar oren. Daarom al doende erachter gekomen dat mattes bontje met inlages aanpassen aan hoe ze op dat moment in dr velletje zit, het beste werkt. Tot nu toe dus. Ze is gewoon geen standaard paardje.

We hebben nu een XL pommel oude stijl in de barefoot. Met alleen sokken erin bleef haar schoft ook mooi vrij, zo breed is ze, maar toch iets geschoven net als met pommel. We hebben een zeer uitgebreide collectie singels liggen, beste werkt nu een (idd wat lange) dunne anatomische prestige waar we een ultra zacht lammetje omheen hebben.

Gelukkig is ze wel de liefste, knapste fjordendame die er is en is ze alle sores meer dan waard. Baal enorm dat ondanks alle zorgen en investeringen, dit toch gebeurt.

Vind de nottingham wel wat springzadel achtig, hou zelf meer van een lange zit. Maar misschien die eens testen dan, dan pas ik me wel aan als het haar goed past!

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 12:09

Probeer ook eens een GHOST - laat bijvoorbeeld BuitenZinnig eens komen voor een pas-sessie - die heeft behalve Ghost ook Barefoot en nog een flink aantal andere merken mee en die kan vast helpen.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 12:12

Van zonder VPS naar een Nottingham is wel extreem hoor, ik zou eerst eens een normale BF proberen als ik jou was, in een model dat aanspreekt :j

Ik vind dat triple VPS zelf echt te stijf. Gewoon VPS vind ik al gek zat, precies op het beste snijpunt van soepel versus drukverdeling :)

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 12:31

Wat een akelige plekken :oo :\

Van helemaal geen VPS naar de Nottingham is wel een verschil. Ik heb het toevallig net gedaan, mijn oude Cheyenne geleend (geen VPS) en toen de Nottingham als testzadel. Ik kies heel bewust voor de tripple VPS ivm spring/cross plannen maar het is wel veel meer zadel :j

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 12:37

Niksie schreef:
Hoe zit het nu echt met de drukverdeling van boomloze zadels? Zijn er soorten die beter druk verdelen? Ik zoek bokkers die een oplossing weten voor het volgende:

Ik rij nu sinds juni met veel plezier zo nu en dan met een barefoot cheyenne, weliswaar zonder vps maar met extra heavy duty inlages. Ik heb 3 paarden, 2 Merens en een fjord. Op de Merens ligt het perfect, op de fjord schuift het wat naar voren. Wel zie ik wat droge plekken thv de singel en beugelbevestiging.

Mijn paarden hebben alledrie ook op maat gemaakte Massimo boomzadels, maar helaas heeft de fjord daar nu vreselijke drukkingen van gekregen. Grote kale en gezwollen plekken waar het zadel aan de voorkant ligt. Ondanks mattes bontje en vilt inlages, waar het zadel in mei nog op was aangepast ze verandert vaak van vorm denk ik en heeft een extreem gevoelig huidje. Ze heeft heel lang als wild, maar ook verwaarloosd, paard geleefd en is bij ons rechter en veel bespierder geworden. Ondanks duizenden euro's aan maatzadels, met boom, ziet ze er nu vreselijk uit.

Ik weet nu niet wat beter is, boomzadel laten aanpassen en hopen dat het niet weer gebeurd (maar wie, 6 zadelpassers verder en ze is echt beschadigd). Of over op boomloos, maar gaat dat niet teveel drukpuntbelasting geven bij dit gevoelige paard? Zijn er zadels die aan te raden zijn voor dit soort moeilijke ruggen? Alles schuift naar voren, geeft dan weer teveel druk bij de ellebogen en dan krijgt ze dus singelbulten. Het enige wat tot nu toe het beste werkte is echt bont direct op de huid en een iets wijder zadel zodat je verschil in bespiering of vet kunt opvangen met inlages.

Omdat mijn Merens dus wel droge plekken laten zien bij de stijgbeugelophanging, wij lange ritten maken met veel draf en galop dus lichtrijden, vraag ik me af welk boomloos zadel het beste zou passen.

We mogen nu een startrekk comfort testen, als de plekken genezen zijn, maar ik ben erg bang om weer met een miskoop en kapot paard te eindigen...

Hierbij een foto, mind you hier zijn dus in totaal 6 zadelpassers bij geweest en niet de minste! Witte haren kreeg ze van de 1e passer maar sinds het voorjaar leek dus erg goed te gaan...


[ [url=m/YVxbcr.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/lDM08M.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een nare plekken! Wat voor type massimo heb je? De dressuurvarianten van dat merk hebben de stoten erg ver naar achteren liggen qua positie, bij mijn paard zitten die dan ergens bij de navel ofzo, en dan schuift de boel automatisch naar voren. Ik had ooit 1 zadelpasser die mij dat zadel dan alsnog wilde aansmeren, dat zou wel goed komen met een singeltje en een gleufje in het zweetblad. Die komt er dus hier niet meer in, -:(- dat komt nooit goed! Jouw plekken zitten nu op een punt waar je frictie krijgt als het zadel klappert en of mee gaat draaien op de schouderbeweging. Het lastige bij weidepaarden is dat je eigenlijk wekelijks je zadels moet nakijken en aanpassen, elke weeromslag is een ander postuur bij veel paarden. Als je dat zelf kunt is boomloos dan veel makkelijker. Ik zou dat zeker overwegen voor dit paard, en die massimo maar lekker laten voor wat het is, daar ga je op leeglopen en je paard op vastlopen.

lotje5lotje
Berichten: 707
Geregistreerd: 29-05-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:23

De ghost is ideaal bij naar voren schuiven, bij mijn paard schoof ook alles naar voren. Sinds de Ghost niet meer, mede door de verplaatsbare singelophanging en een anatomische singel.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 15:24

Ik zou gewoon een boomloze zadelpasser laten komen. Die heeft meerdere zadels, singels, pads en dergelijke bij zich om te zoeken naar een ideale combinatie.
Die combinatie kun je vervolgens ergens nieuw kopen of 2e hands zoeken.

J0anieke

Berichten: 4877
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:27

Heeft iemand ervaring met de fra macon extra en de Christ Basic Premium Plus bbp? Met name kwaliteits verschil... Ik ben opzoek naar een bbp maar weet nog niet zo goed naar welk merk ik het beste kan kijken etc.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:35

J0anieke schreef:
Heeft iemand ervaring met de fra macon extra en de Christ Basic Premium Plus bbp? Met name kwaliteits verschil... Ik ben opzoek naar een bbp maar weet nog niet zo goed naar welk merk ik het beste kan kijken etc.


Kwaliteit is van alle 2 wel oké. Ik vind zelf de hoge dij wrongen van de christ veel fijner dat de hobbeltjes die op de FRA macon zitten. Ik zou voorkeur geven voor de Christ.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:51

Ik heb dan alleen ervaring met Christ, maar zeer prima kwaliteit, ik vind de hoge dijwrongen ook erg prettig.

J0anieke

Berichten: 4877
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:56

Beide bbp's kun je zonder extra pad gebruiken toch?

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 23:00

J0anieke schreef:
Beide bbp's kun je zonder extra pad gebruiken toch?

ja zonder beugels kan je ze gewoon zo gebruiken.

J0anieke

Berichten: 4877
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 08:46

Dank voor de antwoorden!
Is de christ iberica plus hetzelfde qua opbouw als de Christ Basic Premium Plus ?

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:06

J0anieke schreef:
Dank voor de antwoorden!
Is de christ iberica plus hetzelfde qua opbouw als de Christ Basic Premium Plus ?


De iberica heeft 2 bogen bovenop aan de voor en achterkant en de Premium plus heeft aan de voorkant aan weerzijde grote dijwrongen en een blok achterin die een lepel vorm geeft (ik deed de achterkant altijd extra opvullen met een opgerolde handdoek om een lekkere zitkuip te maken.)

J0anieke

Berichten: 4877
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:18

Dat had ik gezien, ik bedoel meer of er verschil in de opbouw aan de binnenkant van de pad zit, cq of er verschil voor het paard is (ipv de ruiter). :)

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:27

J0anieke schreef:
Dat had ik gezien, ik bedoel meer of er verschil in de opbouw aan de binnenkant van de pad zit, cq of er verschil voor het paard is (ipv de ruiter). :)


naast de vorm is er verder geen verwchil. Zelfde dikte inlages zelfde stoffen gebruikt.

J0anieke

Berichten: 4877
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:27

Oke, dat is goed om te weten, dank! :D

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:04

Misschien kun je de Madrianna van Ghost ook nog meenemen in je overweging. Een hele fijne Barebackpad waarbij de singeldruk over een groot oppervlak verdeeld wordt wat veel comfortabeler is voor het paard. Voor de ruiter is het ook heerlijk en door de opbouw durf ik hem op mijn pony's in combinatie met een pad met inlages gerust met beugels te gebruiken (ik zit wel vrijwel altijd door). Ik heb ook een Christ en vind de Madrianna veel fijner voor zowel paard als ruiter.

J0anieke

Berichten: 4877
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:16

Oh blond! Ik had inderdaad naar die gekeken, maar vond het bond zo overdreven lang.. Nu zie ik bij de beschrijving dat die ook in korte vacht verkrijgbaar is.. Ik ga Buitenzinnig binnenkort dan maar weer mailen _O-

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 12:31

J0anieke schreef:
Oh blond! Ik had inderdaad naar die gekeken, maar vond het bond zo overdreven lang.. Nu zie ik bij de beschrijving dat die ook in korte vacht verkrijgbaar is.. Ik ga Buitenzinnig binnenkort dan maar weer mailen _O-

Gezellig! Testen is ook zeker mogelijk!

Ook in een suède of lorica versie verkrijgbaar

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 13:27

Vraagje wbt inlagen.. Welke zijn net zo fijn als de heavy duty. Alleen dan niet zo smal en goed passend in het bf pad te doen? (heavy duty vind ik dus te smal)

Anoniem

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 17:31

Nog even over de fra singel..
M’n prolite ( zonder rek!) is van begin tot eind 75 cm maar dus wel gevormd.
Van de rechte fra met wat elastiek, kan ik daar dan 65 van nemen?

( prolite sluit helemaal tot aan t dekje aan. Moest ook geen mm langer zijn...)