Voors en tegens van voorsingel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caspara
Berichten: 238
Geregistreerd: 29-07-08
Woonplaats: Alkmaar

Voors en tegens van voorsingel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 18:35

Wie heeft ervaring met het gebruik van een voorsingel (wordt gebruikt om tegen te gaan dat een zadel naar voren schuift bij paarden zonder schoft). Ik wil graag weten of er iets op tegen is (er vanuit gaande dat het zadel goed past natuurlijk en dat het geen oplapmiddel is voor een slecht passend zadel).

Ben benieuwd naar jullie reacties.

mistral19

Berichten: 149
Geregistreerd: 25-08-06
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:40

Mijn zadelpasser vertelde me dat je er mee moet oppassen, omdat je het zadel met een voorsingel strak trekt op de schoft en omdat het de schoudervrijheid beperkt. Ik heb mijn voorsingel dan ook laten veranderen naar een gewone singelstoot. Als je toch een zadel met voorsingel zou nemen, moet je ervoor zorgen dat je de eerste singelstoot (voorsingel dus) een gaatje losser doet dan de achterste.

Duhelo

Berichten: 28571
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Voors en tegens van voorsingel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:55

en hoe kun je weten of je zadel een voorsingel heeft?

Koper

Berichten: 30322
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:22

Ik heb vorig jaar een tijdje een paard dat een voorsingel heeft bijgereden. Er zijn twee soorten, de ene variant is een soort smalle deken/longeersingel met aan de bovenkant een vaak metalen constructie die ervoor zorgt dat het zadel niet naar voren schuift. De voorsingel waar ik mee reed is net een gewone singel, alleen dan de helft smaller, er zit 1 gesp aan iedere kant en die moet aan de voorste singelstoot. Dan moet je wel een zadel hebben waar de voorste singelstoot daar geschikt voor is, het ziet er anders uit dan gewoon drie singelstoten naast elkaar.

Het nadeel van de voorsingel die helemaal om het lichaam heen gaat is dat het zadel er achter moet liggen, en dat je zadel dus verder naar achter moet omdat anders de voorsingel in de schoft snijdt en de schoudervrijheid verloren gaat. Nadeel aan de voorsingel die aan de singelstoten wordt bevestigd is dat het een beetje onhandig aansingelt, aangezien de gewone singel over de voorsingel heen gaat. Het paard dat ik met zo'n singel heb gereden had overigens nauwelijks schoft en is ook nog eens ietsiepietsie overbouwd, waardoor zijn zadel, dat verder goed past, schuift. Een staartriem was geen alternatief, daar kreeg hij last van. Dus dan maar een voorsingel, werkt verder prima :j

caspara
Berichten: 238
Geregistreerd: 29-07-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Voors en tegens van voorsingel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 23:20

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Nog meer goede of slechte ervaringen?

Iemand die weet waar ik wat (wetenschappelijk) onderbouwde informatie kan lezen over voor- en nadelen van de voorsingel?

Koper

Berichten: 30322
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 02:33

Mag ik vragen waarom je dat vraagt? Overweeg je om een voorsingel te gebruiken? Een alternatief voor het naar voren schuiven op ronde paarden zonder schoft is namelijk de staartriem, misschien dat dat iets is om in overweging te nemen?

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Voors en tegens van voorsingel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:12

Bedoel je een aparte voorsingel of een ingebouwde voorsingel stoot? Zit nogal verschil in nl. ;)
Zo'n aparte voorsingel vind ik persoonlijk ondingen en niet nodig als je een zadel hebt met ingebouwde voorsingel stoot. Deze laatste zijn mn geschikt voor de wat barokke typen en bijv. de rond geribte paardjes met amper schoft. In de 2 laatste gevallen vind ik ze ideaal, omdat het voorkomt dat de zadels naar voren schuiven en de boomtakken dus netjes achter het schouderblad blijven liggen. Het ligt dus aan de bouw van je paard of je wel/geen ingebouwde voorsingel nodig hebt. Onze E bijv (min of meer barok) heeft 'm gewoon nodig en onze merrie juist niet.

caspara
Berichten: 238
Geregistreerd: 29-07-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Voors en tegens van voorsingel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 10:19

@hestejente: ja, ik ben op zoek naar een goed passend zadel en dat blijkt voor mijn paardje niet zo gemakkelijk. Probleem is o.a. dat het bij haar nogal makkelijk naar voren schuift omdat haar singelgroeve naar voren ligt en ze weinig schoft heeft. De zadelmaker die volgende week komt stelt een ingebouwde voorsingelstoot voor (in een goed passend zadel natuurlijk) maar ik had gehoord dat er ook nadelen zijn. Iemand zij me dat je het zadel te strak trekt op de schoft en een andere zadelmaker noemde het 'martelwerktuigen'. Ik weet eigenlijk niet waarom.

@aslo: ik bedoel dus een ingebouwde

Mizora

Berichten: 18121
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Voors en tegens van voorsingel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:53

In jouw geval raad ik ook aan om te kijken voor een banaansingel. Dan ligt de singel wel naar voren maar het zadel niet en wordt het ook niet strak getrokken op de schoft.

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Re: Voors en tegens van voorsingel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:21

Ik heb hetzelfde probleem en had een zadel gekocht met een ingebouwde voorsingel, hiermee was het probleem dus niet opgelost, inmiddels is de voorsingel omgezet naar de "gewone" plek en ben ik met verschillende singels gaan experimenteren. De banaansingel gaf bij mij ook geen uitkomst maar een rechte neopreen singel met elastiek erin wel, de voorste singel een gaatje langer en vooral niet te strak aansingelen was bij mij de oplossing.

caspara
Berichten: 238
Geregistreerd: 29-07-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 11:28

Tavanta schreef:
Ik heb hetzelfde probleem en had een zadel gekocht met een ingebouwde voorsingel, hiermee was het probleem dus niet opgelost, inmiddels is de voorsingel omgezet naar de "gewone" plek en ben ik met verschillende singels gaan experimenteren. De banaansingel gaf bij mij ook geen uitkomst maar een rechte neopreen singel met elastiek erin wel, de voorste singel een gaatje langer en vooral niet te strak aansingelen was bij mij de oplossing.


Bedoel je dat het zadel bleef schuiven met voorsingel?
En waarom werkt de singel met elastiek bij jouw paardje wel volgens jou?
Ben benieuwd!

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:24

Tja, ik kan het niet verklaren maar deze blijft op zijn plek liggen en schuift niet naar voren.
Ik had het probleem dat mijn singel naar voren schoof en het zadel meetrok en na een aantal verschillende singels (rechte gevormde en verschillende materialen) blijft ie met deze singel goed liggen, de singel komt ook niet naar voren maar blijft echt een op zijn plek. Daarnaast heeft de zadelmaker een sleuf onderin het onderste blad gemaakt waar de voorste singelstoot door gaat.

Het voordeel van elastiek is dat als de buik uitgehouden wordt is en weer terug gaat de singel niet los gaat hangen.

Makkertje_87

Berichten: 103
Geregistreerd: 22-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:10

Als de voorsingel zo slecht zou zijn als jullie zeggen, waarom worden veel zadels tegenwoordig gemaakt met een voorsingel???

Koper

Berichten: 30322
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:13

Makkertje_87 schreef:
Als de voorsingel zo slecht zou zijn als jullie zeggen, waarom worden veel zadels tegenwoordig gemaakt met een voorsingel???

Tja, waarom worden er dikke pads en zadelbontjes gemaakt? Die worden ook gemaakt en zijn zelfs in de mode, terwijl die krengen pas écht slecht zijn voor de rug van je paard.

Ts: nog maar eens mijn vraag: heb je de staartriem overwogen als alternatief voor een voorsingel?

Sirius1804
Berichten: 447
Geregistreerd: 11-02-07
Woonplaats: Nieuw-Lekkerland

Re: Voors en tegens van voorsingel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:13

Wat is nou eigenlijk het verschil tussen een ingebouwde voorsingel en een v-vormige singelstootophanging? Of zit daar geen verschil in?

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:43

Een voorsingel in combinatie met een v vormige singelstoot zorgt voor een stabiele ligging van het zadel Bij goed gebruik van een ingebouwde voorsingel is er niets aan de hand. Een zadel mag je nl. nooit te strak aansingelen. Is dit nodig dan is de ligging van het zadel gewoon niet goed. Een ander probleem bij de strak aansingelen is dat je de spieren die onder de buik lopen afknelt met alle gevolgen van dien.
Een losse voorsingel kan drukplekken veroorzaken en is gewoon niet fijn voor je paard.

caspara
Berichten: 238
Geregistreerd: 29-07-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Voors en tegens van voorsingel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 22:59

Dus met een voorsingel in combinatie met een v vormige singelstoot is er niets aan de hand? Als ik verder een goed passend zadel heb kan ik dit gerust gebruiken om het zadel beter op zijn plek te houden bij een paardje met weinig schoft? Ik moet nu inderdaad te strak aansingelen om naar voren schuiven van het zadel te voorkomen en daar wil ik graag vanaf.

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:27

Een close contact zadel wil ook nog wel eens een oplossing zijn voor rondgeribte paarden met weinig schoft.

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:41

caspara schreef:
Dus met een voorsingel in combinatie met een v vormige singelstoot is er niets aan de hand? Als ik verder een goed passend zadel heb kan ik dit gerust gebruiken om het zadel beter op zijn plek te houden bij een paardje met weinig schoft? Ik moet nu inderdaad te strak aansingelen om naar voren schuiven van het zadel te voorkomen en daar wil ik graag vanaf.


Die combinatie die je beschrijft kan prima mits je de voorsingel niet te strak aansingelt
(Misschien dat dat met elastiek minder is, ik singel niet strak aan maar de singel gaat niet los hangen maar rekt mee met het in en uitzetten van de buik wat je met een gewone niet hebt.)

caspara
Berichten: 238
Geregistreerd: 29-07-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 22:19

Tavanta schreef:
caspara schreef:
Dus met een voorsingel in combinatie met een v vormige singelstoot is er niets aan de hand? Als ik verder een goed passend zadel heb kan ik dit gerust gebruiken om het zadel beter op zijn plek te houden bij een paardje met weinig schoft? Ik moet nu inderdaad te strak aansingelen om naar voren schuiven van het zadel te voorkomen en daar wil ik graag vanaf.


Die combinatie die je beschrijft kan prima mits je de voorsingel niet te strak aansingelt
(Misschien dat dat met elastiek minder is, ik singel niet strak aan maar de singel gaat niet los hangen maar rekt mee met het in en uitzetten van de buik wat je met een gewone niet hebt.)


Ziet het er dan zo uit?:
http://www.iberosattel.nl/html/ibero_classic.html
(plaatje 'gurtung' )

En heb je dan twee singels onder de buik want hier liggen voorsingelstoot en andere singelstoot erg ver uit elkaar.

caspara
Berichten: 238
Geregistreerd: 29-07-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 22:35

Schangah schreef:
Een close contact zadel wil ook nog wel eens een oplossing zijn voor rondgeribte paarden met weinig schoft.


Heb ik geprobeerd (met zadelmaker) maar schoof ook...
Maandag komt een andere zadelmaker (Best Fit, goede ervaringen daarmee?). Hij brengt vanalles mee maar dacht in elk geval aan een voorsingelconstructie. En nu wil ik wel zeker zijn dat ik niet 'ja' zeg op iets waar ik dan later toch niet helemaal achter sta. Vandaar mijn vragen.

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:35

Meer zoals deze , de voorsingel loopt verder door het zadel. Hoewel ik deze constructie waarbij de singelstoot door het blad van het zadel loopt zelf niet ken. Ik heb zelf een zadel met een ronde ring op de V contstructie. Deze zet zich naar de meest ideale positie.

Afbeelding

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 08:56

Ja, er zijn meerdere zadels met soortgelijke systemen. Ook niet altijd een v singel achter

Afbeelding

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Re: Voors en tegens van voorsingel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:04

Bovenstaande foto's zijn overigens beide Bestfit zadels ;)
Ik weet niet wie er bij je komt, ik ken ze niet allemaal bij Bestfit maar ik ben zeer tevreden over degene die ik had, samen met hem ben ik er uiteindelijk uit gekomen. (John Kool)

caspara
Berichten: 238
Geregistreerd: 29-07-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 10:19

Tavanta schreef:
Bovenstaande foto's zijn overigens beide Bestfit zadels ;)
Ik weet niet wie er bij je komt, ik ken ze niet allemaal bij Bestfit maar ik ben zeer tevreden over degene die ik had, samen met hem ben ik er uiteindelijk uit gekomen. (John Kool)


Bij mij komt Hans Zuidweg van Best Fit Hilversum. Ik heb wel meer over John Kool gehoord maar ik denk dat hij mijn regio niet aandoet. Dhr. Zuidweg kwam over de telefoon alvast professioneel over. Hij wilde ook dat ik alvast foto's opstuurde van de rug van mijn paard.

Die foto's zijn van KN zadels zie ik. Ik hoor wel eens dat ze nogal 'bovenop' je paard liggen. Wat zijn de voor- en nadelen daarvan? Iemand? (is wel wat off topic, geef ik toe...)